0
Shares
Pinterest Google+

Általános jelenség hazánkban, hogy a turbómotorban még mindig nem bízunk, félünk Tőle, pedig már több, mint 10 éve jelen van a piacon.
Sajnos rossz híre van, mindenki fél a javíttatásától, és ha bármilyen gond adódik a motorral, tehát szervizelni kell, rögtön a turbófeltöltőre gyanakodnak. Pedig szegény csak csinálja a dolgát és valószínűleg mi, a felhasználók vagyunk a ludasak abban, hogy probléma van vele. Kilencven százalékban kenési elégtelenség a meghibásodás oka, ami nem rendeltetésszerű használat és a karbantartás hiányának tudható be.
Egy turbós motorral működő autó vezetéséhez, ugyanis gondolkodni kell, figyelni a részletekre és nem ész nélkül hajtani, mondván: „Az autó van értünk, nem mi őérte.” Hajtani lehet, félreértés ne essék, de bizonyos szabályokat illene betartani, ha hosszúéletű motorra vágyunk és a pénztárcánkat is kímélni szeretnénk.
Megfelelő karbantartás mellett ugyanis nem kell két évente cserélni a feltöltőt, sőt közel olyan hosszú lehet az élettartama, mint egy szívó motornak. Ehhez hozzájárul az is, hogy habár az elmúlt években lényegében nem fejlődött a turbó szerkezete, anyaghasználat szempontjából sokat változtatott rajta a Suzuki. Sokkal nagyobb szilárdságú és jobb minőségű anyagokból készítik, így több terhelést bír ki. A minőségibb anyaghasználat eredményeképpen, a megnövekedett terhelés mellett is tökéletesen teljesít a feltöltő.

Kulcsfontosságú tényező a felhasználást illetően, hogy hagyjunk egy kis időt a motornak, mind indulásnál, mind megállásnál. Elindulásnál az a pár másodperc, amíg beövezzük magunkat, beállítjuk a tükröt, vagy rádiót, pont elég idő a motornak ahhoz, hogy a turbófeltöltő kenése jó legyen. Ne padlógázzal, de szépen, egyenletes fordulatszámot tartva induljunk útnak. A túlzott óvatosság sem jó, mert, ha mindig ezerötszáznál felváltunk, egyáltalán nem azt érjük el vele, amit hiszünk. Nem kíméljük a motort, sőt kifejezettem alacsony fordulatszámnál nincs meg a kellő olajnyomás, ezért hiába pörög a turbó, a kenőanyag hiánya miatt kopni fog a szerkezet.
A rossz minőségű motorolaj, pedig további károk okozója lehet. Lerakódások és égéstermékek maradhatnak a feltöltőben, ami megakadályozhatja a légáramlást. Egy-egy városon kívüli tempósabb menet során kiégethetjük ezeket a káros anyagokat a motorból.
Tartósan 130 -150 kilométer/órás sebességnél a turbó háza már vörösen izzik a hőtől, – ez szabad szemmel is látható, ha felnyitjuk a motorháztetőt. Ekkora terhelésnél nem ajánlott rögtön lekapcsolni a gyújtást és leállítani a motort, mert pár másodperc alapjárat során a motorolaj lehűtheti annyira a turbót, hogy elkerüljük a hő általi halált. A csapágyak ugyanis a motorolaj hűtő hatása nélkül károsodhatnak a forróságtól.
A turbóval tehát megfontoltabban kell bánni, mint egy szívóssal, de garantáltan meghálálja a gondoskodást. Izgalmasabb vezetési élményt ad, és egy-egy helyzetben sokkal biztonságosabb. Vészhelyzetben sokszor visszaváltás nélkül is előzhetünk, mert a tartalék energia felszabadítása, ami a motorban rejlik, lehetővé teszi azt. A gazdaságosabb fogyasztás, a magasabb nyomaték, a dinamizmus és az erő mind mellette szólnak.
(Győződjön meg róla Ön is és próbálja ki az 1 literes vagy 1.4 literes boosterjet S-Cross-t, márkakereskedéseinkben.)

Előző

Köszöntő

Következő

ITT A RENAULT ÚJ ZÁSZLÓSHAJÓJA A KOLEOS