0
Shares
Pinterest Google+

A flottapiacot érintő legfontosabb változásokról, fejlesztésekről és a legújabb megoldásokról kaphattak képet az immár XII. Flottamenedzsment Konferencia résztvevői. A szeptember 26-i szakmai eszmecserének ezúttal a festői szépségű Duna-kanyar, az egykori királyi találkozók helyszíne, Visegrád adott otthont. A hagyományokhoz híven a nap a magyar lízingpiac aktuális adatainak, trendjeinek ismertetésével kezdődött. Tekse Kálmán, a Magyar Lízingszövetség alelnöke a magyar lízingpiac 2017 első félévi alakulását elemezte. Többek között rámutatott: 2017. év első félévében folytatódott a kihelyezések növekedése, amelyek jelentős mértékben 19%-al, mintegy 44 milliárd Ft-tal voltak magasabbak, mint a tavalyi év azonos időszakában. A 279 milliárdos nagyság az elmúlt évekhez képest igen jelentős növekedés. Noha a második negyedéves bázis már magasabb volt, mint az első negyedéves, csak ez a negyedév önmagában is 15%-os növekedést hozott. A piaci bővülés motorja a járműfinanszírozás, de a lízingcégeknél egyre több vállalkozás érdeklődik az eszközfinanszírozás iránt is. Az újautó-piac bővülésében is fontos szerepet kapott a lízingszektor. 2017-ben számottevően, 72 %-kal nőtt a finanszírozott összeg a magánszemélyek újautó-vásárlásainál. A legnagyobb növekedés a magánszemélyek új gépjárműveihez kapcsolódó kihelyezéseknél volt (+7,7 Mrd). Ugyanakkor az újautó-eladások bővülése ellenére az autópark öregszik. 2017. július végéig, közel 86.600 használt autó kapott magyar okmányokat. Év végéig ez a szám a 153.000 darabot is elérheti – ismertette az adatokat az alelnök. Az elmúlt években a használtautó-import gyors felfutásának lehettünk tanúi. Hat év alatt csaknem megötszöröződött az évente behozott használt személyautó-mennyiség.

Tekse Kálmán a nemzetközi trendek között megemlítette az autómegosztás, a car sharing előretörését főleg a fiatalok körében, valamint a Telemetria egyre nagyobb jelentőségét, a távoli mérést, vezérlést és adatgyűjtést lehetővé tévő kommunikációs rendszerek egyre terjedő használatát a flottakövetés területén. Szólt napjaink további fontos technológiai trendjéről  „Big data”-ról, a nagyon nagy mennyiségű, nagyon nagy sebességgel változó, és nagyon változatos adatok feldolgozásáról, a terjedőben lévő új mobilitási megoldásokról, a magánlízingről, mint új jelenségről, valamit a pay/usage alapú elszámolásról. Mára bizonyított tény, hogy a nyomkövető és járművédelemi rendszerek használatával komoly költségeket képesek megtakarítani a vállalatok. E modern rendszerek új funkcióiról, a fejlődési lehetőségekről is hallhattunk a konferencián Rácz Tamásnak, a Jármű Kontroll Magyarország Kft. értékesítési igazgatójának előadásában. Milyen adatokat lehet kinyerni egy járműkövető rendszer segítségével, és ezek mire használhatók? A helymeghatározáson túl milyen további funkciói vannak egy járműkövető rendszernek? Melyek a leghatékonyabb megoldások a flottaautók lopásvédelmében? Ezekre a kérdésekre kaphattunk napra kész válaszokat a magyar piacon nyolc éve működő cég képviselőjétől. Az értékesítési igazgató ismertette saját fejlesztésű, GPS technológián alapuló rendszerüket, amelynek három fő ága: a Flottakontroll, az Útdíj-rendszer, és a Járművédelem. Hogyan is állunk  hazánkban az elektromos autózással, az e-mobilitással? A kihívásokról és az ehhez kapcsolódó kérdésekről Dr. Ugron Gáspár Gábor, az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója beszélt. Többek között szólt az e-mobilitás hazai terjedéséről kitérve az elektromos autózás állami támogatása és az állami e-flotta felállítása jelentette lehetőségekre. Az elektromos autók beszerzésére vonatkozó állami támogatás hatása már érzékelhető. Ami a kormányzat elképzeléseit illeti, a cél a sok száz darabos autóflotta. Az e-mobilitás népszerűsítése érdekében főként a turisztikai régiókban országos kampányban gondolkoznak. Kulcsfontosságú lépést tartani a technikai változásokkal, ezért a piaci igényeket figyelembe véve egyre több autógyártó csatlakozott az elektromos autót fejlesztő cégekhez. A konferencián a Hyundai Holding Hungary Kft., a Mercedes-Benz Hungária Kft. és a NISSAN Central & Eastern Europe képviselői mutatták be a cégeik által képviselt úttörő stratégiát, a technológia előnyeit és jövőbeli terveiket. Reizer Levente, a NISSAN Central & Eastern Europe, elektromos autó termék-, és infrastruktúra menedzsere előadásában rámutatott: igaz, hogy az elektromos autók drágábbak, de 3 évnél már megtérülnek, mert 75%-kal kevesebb az üzemanyagköltségük és mintegy 50%-kal kevesebb a szerviz-költség. A konferencia talán legpergősebb előadásában képet kaphattunk a NISSAN elektromos autó stratégiájáról, beleértve a japán gyártó eddigi e-autós történelmét. De a technológiai előnyeiről, az elektromos autópiac jelenlegi helyzetéről, a jövőbe mutató technológiákról (V2G, xStorage) is szólt az előadó, nem feledkezve meg az e-mobilitás állami támogatásáról és az ilyen autót vezetők által élvezhető egyéb kedvezményekről. Molnár Tamás  a Mercedes-Benz Hungária Kft. flottaértékesítési vezetője az „Úton az emisszió-mentes közlekedés felé a hibridizáción át” című előadásában beszélt a Mercedes márka tradícióiról. Többek között elmondta, a háromágú jel az automobil úttörője, Gottlieb Daimler gyermekeinek ötlete volt. A háromágú csillag, a földön, vízen, levegőben megvalósuló motorizáció szimbólumaként 1910 óta díszíti a Mercedes-eket. Molnár Tamás a jövőről is szólva bemutatta az új modelleket és a várható fejlesztéseket, különös tekintettel a hibrid és az elektromos meghajtású Mercedes autókra. (Erről külön cikkünk jelenik meg). A konferencia alkalmával megismerhettük az e-töltők technikai újdonságait és hálózatuk kiépítésének stratégiáját. Pénzes László, MVM Partner Zrt. Műszaki Osztályának vezetője felidézte, hogy az első e-töltőállomást a Hungaroringen építették ki, 2011-ben, de piacra lépésük első igazi éve, a 2012-es esztendő volt, akkor nyílt meg többek között az első nyilvános e-töltőkút. 2016-ban pedig már az első saját fejlesztésű töltő állomásukat adták át. Mára több mint 100 töltési pont van az országban. A két töltéstípus: a villám töltés (DC) 50KW és kímélő töltés (AC) 22KW. Az MVM Zrt. igazi partner kíván lenni az e-mobilitásban, és a megyei jogú városokkal való együttműködés a kiemelt irány.

Benedekffy Gábor, a Hyundai Holding Hungary Kft. e-mobilitás projekt és területi vezetője a Hyundai okos és környezettudatos modelljeit mutatta be, kitérve az ezekhez kapcsolódó technológiai fejlesztésekre, újításokra, az új, innovatív eszközökre, és alkalmazásokra. Dél-Korea első számú autógyártójának 4 éves múltja van az elektromos autók piacán. A Hyundai 2020-ig 14 alacsony károsanyag-kibocsátású modellt kíván bevezetni. Ezek közé tartozik már a KONA Electric modell. A tömegközlekedés megújításában is részt kívánnak venni elektromos buszaikkal, amelyek 2018-ra 290 km hatótávot lesznek képesek megtenni. Ami egyedülálló, hogy a Hyundai a nyersanyagtól a késztermékig mindent maga állít elő. A jövő szolgálatában az IONIQ modellcsalád lesz az, az autó, amit hibridként, villanyautóként és konnektorról tölthető hibridként is árulnak majd. Az összes IONIQ-ban a Hyundai és az LG vegyesvállalata által gyártott lítiumion-polimer akkura 200 ezer km vagy 8 év garanciát vállalnak. Nagyszilárdságú acélokból és alumíniumból épülő karosszériájának köszönhetően az IONIQ nem túl nehéz. Az alumínium, aminek megvan az, az előnyös tulajdonsága is, hogy egy baleset során jobban fel tudja venni az ütközési energiát, akár ötször is jobban teljesít a törésteszteken. Kalapálni, hagyományosan hegeszteni azonban nem lehet. Szegecselni és ragasztani kell, speciális anyagokkal és szerszámokkal. A Hyundai képviselője arra is felhívta a figyelmet, hogy a vevő nem csak egy összeszerelt autót kap, hanem a gyártó utópiaci szolgáltatásokat és termékeket is nyújt hozzá, amelyekkel segíti megbízhatóan és gazdaságosan üzemben tartani. A flottaüzemeltetés megkerülhetetlen kérdései: az e-matricák beszerzése és a parkolási díj fizetésének egyszerűsítése. Hogyan lehetséges ezt a lehető legrugalmasabban megtenni? Ezekre és más kérdésekre is választ kaptak a résztvevők Kovács Mátétól, az OTP Mobil Kft. Értékesítési menedzserétől. Hallhattuk, hogy milyen innovatív lehetőségek léteznek a vállalatok számára, hogy desktopon vagy okos-telefonon megvásárolják a flottájukhoz tartozó járművek számára az autópálya matricákat. Az előadás során bemutatásra kerültek az okos eszköz-alapú integrált vállalati platformok és ezek legújabb funkciói. Az esettanulmányok sorában Császár Lászlótól, a Tesco Global Áruházak Zrt. regionális beszerzési és flottamenedzserétől az áruházlánc régiós flottastratégiájának alapjairól hallhattunk, amelynek célja többek között az utakon való biztonságos közlekedés, a megfelelő mobilitás, és nem utolsósorban a környezettudatosság. Ami a régiós flottabeszerzéseket illeti, az előnyökről és a hátrányokról is hallhattunk a praktikus tanácsoktól egészen a beszállítói kapcsolatokig. Pandur Imre, a Magyar Posta Zrt., Járműmenedzsment Osztályának vezetője „ A szezonális gumiabroncs csere egy nagyvállalati flotta életében” címmel tartott előadást, felölelve a legalapvetőbb kérdéseket, miért is fontos az abroncsok cseréje, hogyan történik náluk az állapotfelmérés, a tavaszi / őszi gumicsere előkészítése és lebonyolítása. A sokszínű előadásblokkot „Elektromos autók a flottában” címmel egy interaktív kerekasztal-beszélgetés zárta.

Előző

Október havi flotta híreink

Következő

A gyógyító kapor