Ha cipőt a cipőboltból, akkor egyterűt a Renault-tól? Az biztos, hogy a francia gyár hatalmas tapasztalattal rendelkezik ebben a kategóriában és ez meglátszik a jelenlegi modellpaletta egyterűin is. Az új Scenic és Grand Scenic például megint bizonyítja azt a tételt, hogy a Renault az egyterűséget sokkal inkább egy szemléletnek fogja fel, mint egy kategóriának. Az egykor még a Megane-ból kinőtt modell már jó ideje önálló brandként hódít a piacon, de a Scenic továbbra is a kompakt-szegmensben mutatja meg, hogyan is kell kinéznie egy egyterűnek ebben a méretben.
Ez szó szerint is értendő, a formát ugyanis nagyon eltalálták a franciák. Az új Scenic-páros arányai, vagy ahogy az építészetben mondják, tömegei, hangsúlyai emlékeztetnek az elődre, de a két modell közben megkapott minden mostani Renault-design attribútumot, a végeredmény pedig önmagáért beszél. A 20 colos felnik még dinamikusabbá teszik az egyébként is lendületes sziluettet, elölről pedig a hatalmas szélvédőtől válik vonzóvá a forma. Ráadás ott a kéttónusú fényezés, ami ebben a kategóriában szokatlan, pedig az új Scenic és Grand Scenic példája mutatja, hogy ez a megoldás ilyen arányú autóknál is sokat dob a külcsínen. Külön bravúr, hogy hiába hosszabb a Grand Scenic az öccsénél, arányai látszólag teljesen megegyeznek vele. A tervezési filozófia legjobb szimbóluma azonban kétségtelenül az osztott A-oszlop, ami kivülről fantasztikusan néz ki, belülről pedig fantasztikus kinézni rajta. Semmi öncélúság tehát, a gyönyörű forma is a tartalmat szolgálja.
Ez a szemlélet folytatódik a beltérben, ahol a letisztult, mégis látványos design egyszerre biztosítja a prémium-hangulatot, a kezelhetőséget és a praktikus rakodóhelyeket. Minőségiek a felhasznált anyagok, a szélvédő pedig akkor is rengeteg fényt enged be, ha nem kérjük az opcionálisan választható, keresztléc nélküli változatot. Persze ez utóbbival még jobb az utazási élmény, kicsit olyan érzés, mintha nem is autót vezetnénk, hanem egy strapabíró üvegkockát. A könnyű kezelhetőségről a felhasználóbarát digitális műszerfal gondoskodik, a menet közbeni biztonságos információszerzésről pedig egy head-up display. Nemcsak látványos, ahogy a sebesség és az összes egyéb fontos infó megjelenik a kormány feletti plexilapon, hanem időnként életmentő is. Bizonyos forgalmi szituációkban ugyanis elég, ha ez ember egy századmásodpercre leveszi tekintetét az útról és máris megtörténik a baj. Na ilyen egy jól felszerelt Scenic-el vagy Grand Scenic-el biztosan nem fordulhat elő. Különösen akkor nem, ha kérjük autónkhoz a fáradtságfigyelő és az aktív vészfékező rendszereket is, mindkét extra extrahasznos tud lenni időnként.
Ahol viszont a legjobban kijön, hogy a Renault mekkora egyterű-veterán, az egyértelműen a belső tér szervezése. Ritka az az autó, amelyik egyszerre rendelkezik nagy belső térrel és ötletes térhasználattal. Mert annak ellenére, hogy a Scenic-ek beltere kifejezetten tágas, a Renault nem spórolta meg az átgondolt tervezést és minden arra alkalmas négyzetcentimétert pakolási funkcióval ruházott fel. Mindezt időnként kifejezetten innovatív megoldásokkal, az utasok kényelmének, térérzetének csorbítása nélkül. Az szinte alap, hogy még a lábunk alatt is tárolórekeszek várják az elnyelendő dolgokat. Különösen annak fényében nem nagy trükk, hogy ott van mellettünk a csúsztatható középkonzol, ami egy ide-oda tologatható feneketlen doboz az apróságok számára. Hatalmas találmány, mert tényleg minden paramétere jól működik: befogad egy csomó tárgyat, stabilan tartja a rábízott poharat és könyököt. Menet közben nem zörög, ha kell, akkor viszont pontosan oda gördül, ahová szeretnénk, hogy gördüljön. Így kell kihasználni egy más autókban parlagon hagyott holtteret! Mindezek mellett az autók hozzák a kötelezőt is, a csomagtartó 506 literes a Scenic-ben és 533 literes a Grand Scenic-ben. Ez az utóbbi esetében például azt jelenti, hogy lehajtott első és hátsó ülésekkel a raktér közel három méter hosszú (2847 mm). Kis csavar persze a csomagtartóban és az üléslehajtásban is van. Az előbbi ugyanis nagyon praktikusan kétrekeszes elrendezésű, utóbbi pedig egy gombnyomással történik. Nem egy tipikus középkategóriás megoldás, de jellemző az autó prémium hangulatára.
A két Scenic-hez kétféle benzines és háromféle dízelmotor érhető el és ez a választék tökéletesen meg is felel az igényeknek egy egyterű esetében. Ami jó pont, hogy az autóhoz alapból hat- és nem ötfokozatú kéziváltó jár, de természetesen automata is választható.
A Renault az új Scenic-el és Grand Scenic-el megint bizonyítja, hogy nem véletlenül ők találták fel Európában az egyterűt. Harmonikus forma és bravúros megoldásokkal praktikussá tett tágas tér jellemzi a modelleket. Ráadásul a legmodernebb biztonsági megoldások, illetve a prémium anyagok a saját kategóriájukból is kiemelik őket. Ez azonban nem látszik az árcédulán, így a két új Scenic a kompakt kategória talán legjobb ár-érték arányú autói most a piacon.
A cikk az Autó Triplex Kft. jóvoltából jelent meg.