0
Shares
Pinterest Google+

A flottakezelőknek is fel kell készülni a jövő autóira

17_nov_zh_kep1A céges elektromos autók már megérkeztek, és néhány év múlva akár az önvezető autók is egy flotta részét képezhetik. Ezekre a kihívásokra a flottamenedzsereknek is válaszolniuk kell.
Már Magyarországon is nő a céges flottákban az elektromos és hibrid autók aránya, mióta ezek beszerzését az állam is támogatja. A Nemzetgazdasági Minisztérium pályázatára május elejéig jelentkezhettek a cégek, melyet a minisztérium határozatlan időre meg is hosszabbított.  A támogatásra szánt 2 milliárd forintos keretet nem sikerült elkölteni, így újból lehet pályázni, ráadásul idén további 3 milliárdot lehet majd lehívni erre a célra. Ez a 2+3 milliárd forintos keret 3500 autó beszerzésének támogatására lenne elég. Így akár 21%-os támogatást is el lehetett nyerni új autó beszerzése esetén, ezzel újabb lökést adva az elektromos autók további terjedésének hazánkban. Sőt, a szerdai bejelentés szerint jogi személyek vásárlásánál 5 darabról 35 darabra emelkedik a támogatható autók száma, költségvetési intézményeknél pedig nem lesz felső határ.

A jövő elkezdődött
„Az új típusú autók különleges, eddig nem látott tulajdonságokkal rendelkeznek, melyet egy flottakezelő cégnek, vagy a céges flottamenedzsereknek is le kell követnie” – fogalmazott Cseresnyés Gábor, a flottakezelő szoftvert fejlesztő CallTec Consulting ügyvezetője. „Más típusú meghibásodások, szervizigények, parkolási elszámolások vagy akár adózási mértékek vonatkozhatnak az elektromos autókra. Mi 10 éve foglalkozunk flottamenedzsment szoftverek fejlesztésével, de már előre kell gondolkodnunk, hogy újabb 10 év múlva milyen kihívásokat jelenthetnek majd az önvezető autók.”

Biztonsági kockázatok kezelése
Minél több a számítógép által vezérelt eszköz egy céges autóban, annál nagyobb az igény arra, hogy integrálják a cég saját rendszereivel. Ezek nyilvánvaló biztonsági kockázatokat is felvethetnek, hiába tűnik úgy elsőre, hogy megkönnyíti az autók kezelését. Az autók saját rendszereinek összekapcsolása jelenti majd a következő kihívást, mivel egyre több autómárka fejleszti a saját, zárt rendszerét, melyben az autók kommunikálnak egymással. Például ha az egyik autó észleli, hogy egy szakaszon jeges az út, akkor a közelben lévő összes márkatársa kap egy figyelmeztetést, GPS koordináták alapján a veszélyes útszakaszról.
Az adatok válnak a legértékesebb vagyontárgyakká, ezért nem mindegy, hogy kinek milyen szintű rálátása van egy céges flotta adataira. A sofőrnek nincs szüksége olyan szintű rálátásra, mint például a flottamenedzsernek, ezért a hozzáférési szinteket is korlátozni kell. „A mi rendszerünkben is több szintű a jogosultság-kezelés, és a legmagasabb szintű adatbiztonsági előírásoknak is megfelel a rendszerünk. Egyre inkább tapasztaljuk, hogy a biztonsági kérdések felértékelődnek ügyfeleink körében.” – mondta el a CallTec ügyvezetője.

Az önvezető autók kihívásai
A leggyakrabban felvetett kérdés a majdani önvezető autók felelősségi köre, illetve az autót üzemeltető felelősségének határai. Jelenleg ezek még nagyrészt vezetést segítő rendszerek, a robotok által okozott balesetektől egyelőre még nem kell tartanunk. Egy vezetést segítő rendszer gyakorlatilag nem tér el egy ABS-től vagy tempomattól, így a problémát sem kell még kezelni. Arról nem is beszélve, hogy a jogi szabályozás hagyományosan a technikai fejlettség mögött jár, így még ha el is készülnek a forgalomképes robotautók, a jogi környezetet is fel kell rá készíteni. Arról nem is beszélve, hogy a vezető nélküli járművek számítógépes rendszere valószínűleg gyakori frissítéseket fog igényelni, ami miatt az autók hardvere mellett azok szoftvere is legalább akkora jelentőséggel bír majd. Hogy ezek az autók könnyítik vagy nehezítik a flottamenezsderek életét, még nehéz megjósolni. „Sok ezer autót kezelünk a rendszereinkben, növekvő számú hibrid és elektromos autókkal, de izgalommal várjuk az első önvezető autó megjelenését is. Mi készen fogunk állni.” – mondta el Cseresnyés Gábor.

A jövő japán taxija

17_nov_zh_kep4Forradalmian új, gáz-hibrid motor hajthatja a jövő japán taxiját. A világ legzöldebb és leginnovatívabb autógyártójának tartott Toyota új taxit tervezett Japán számára. Az ikonikusnak ígérkező, klasszikus karosszéria forradalmi gáz-hibrid erőforrást rejt. A felhasználóbarát, JPN Taxi elnevezésű új generációs taxi egyben a japán vendégszeretet szellemiségét testesíti meg. Az alacsony és sík padlóval és széles nyílást feltáró tolóajtóval ellátott autót úgy tervezték, hogy harmonikusan illeszkedjen a nagyvárosi környezetbe, ám formájáról és mélykék fényezéséről első pillantásra nyilvánvalóvá váljon, hogy egy taxiról van szó. A JPN Taxi nevű modell már rendelhető a szigetország márkakereskedéseiben. A tervezők arra törekedtek, hogy praktikus és kényelmes legyen akár gyerekek, idősek, mozgássérült utasok vagy éppen Japánba látogató külföldiek számára. A Toyota célja, hogy az új taxik elterjedésével megváltoztassa a japán nagyvárosok utcaképét, akadálymentesített megoldásokat kínáljon, és izgalmas turisztikai célponttá avassa Japánt. Innovációi és tökéletesített megoldásai – amelyek a kilincsektől a teljes karosszéria-struktúráig terjednek – felhasználóbarát és kényelmes autóvá formálják az új modellt.
17_nov_zh_kep3Fontos újítás a jármű alacsonyan húzódó és teljesen sík padlója, ami nagyon megkönnyíti a ki- és beszállást, valamint az elektromos mozgatású hátsó tolóajtó (csak a baloldalon) és az utas-kabin különleges térkialakítása, ami a kerekes székkel közlekedők számára is elegendő helyet kínál. Mindemellett a járművet úgy tervezték, hogy szépen kiegészítse a városképet, ugyanakkor első pillantásra látható legyen rajta, hogy ez egy taxi. Ennek érdekében egy kortalan, klasszikus vonalvezetésű karosszériát terveztek, amit mélykék indigó árnyalatúra fényeztek. Ez a tradicionálisan japán szín már hosszú ideje a felkelő nap országának egyik szimbólumaként él a köztudatban. Az autóban számos megoldás szolgálja, hogy a vezető a lehető legjobban átlássa a környező forgalmat; ilyen például a vezetőülés innovatív pozícionálása, a tetőoszlopok formája vagy a sárvédőkre rögzített visszapillantó tükrök. A taxiban praktikusan, könnyen elérhető helyre telepítették a kezelőszerveket, míg a GPS-rendszert és a taxiórát kifejezetten úgy helyezték el, hogy azokat az utasok is jól láthassák. A tervezők egyaránt fontosnak tartották a környezetvédelmet és a megfelelő teljesítményt. Ez az új generációs taxi egyaránt kíméli a környezetet és üzemeltetője pénztárcáját, hiszen üzemanyag-fogyasztása csupán 5,1 l/100 km; az autót LPG-üzemű belsőégésű motor és a sok éven át tökéletesített THS II hibrid rendszer hajtja, CO₂- kibocsátása igen alacsony.
17_nov_zh_kep2A jármű biztonsági felszereltségét is tovább tökéletesítették, így a kínálatban már a Toyota Safety Sense C rendszer is szerepel. A modellt idősebb autóvezetőknek is ajánlják. Az autó alapfelszereltségének része az ütközés esetén a vezetőt és az utasokat hatásosan megvédő hat SRS légzsák. A jármű MacPherson rugóstagos futóműve kifejezetten taxis használatra készült, és hozzájárul az autó tartósságához. A három részből összeállított első és hátsó lökhárítók oldalsó elemei cserélhetők, akárcsak a világítótestek külső lencséi. Emellett a motor karbantartása is rendkívül egyszerű. A Toyota 1936-ban jelent meg először a taxik piacán a Toyota AA-modellel. 1953-ban a vállalat bemutatta a Toyopet Super RH modellt és más járműveket, amelyek sok éven át szolgálták a nagyvárosi személyszállítást.

forrás: Toyota Central Europe.

Itt az új Volvo Ocean Race modell

17_nov_zh_kep5A Volvo Cars egy különleges kiadású V90 Cross Country modellel köszönti a Volvo Ocean Race rajtját, és támogatja a világtengereket szennyező műanyag hulladékok ellen folytatott küzdelmet.
Az ügyfelek az autó megvásárlásával közvetlenül hozzájárulnak az óceánok állapotának megértését célzó erőfeszítésekhez. A Volvo Cars a V90 Cross Country Volvo Ocean Race különkiadás első 3000 eladott példánya után autónként 100 euróval támogatja a Volvo Ocean Race műanyag hulladékokkal kapcsolatos tudományos programját.
A Volvo Ocean Race tudományos programja keretében az idén rajthoz álló versenyhajókat olyan különleges szenzorokkal szerelték fel, amelyek segítségével a kutatók az óceánok legtávolabbi zugaiból is gyűjthetnek adatokat. Az érzékelők mérik a hőmérsékletet, a légnyomást, az áramlatokat és a szélsebességet, ami alapján a tudósok képesek lesznek pontosabban előre jelezni az időjárást, illetve precízebb globális klímamodelleket fognak tudni felállítani.
Ezen túlmenően a hajók mérik a környező víz sótartalmát, a benne feloldott CO2 mennyiségét, valamint az algák mennyiségét. A mikroműanyagokról gyűjtött egyéb adatokkal együtt ezek a mérések lehetővé teszik, hogy pontosabban felmérjük a műanyagszennyezés mértékét, illetve annak óceánjainkra gyakorolt hatásait. A program tudományos partnereinek egyike a Nemzeti Éghajlati Adatközpont (NOAA).
Az autó maga is megoldást kínál a tengerek szennyezésének problémájára: szőnyegbetétei abból az Econyl nevű anyagból készültek, amelyet 100 százalékban újrahasznosított műanyagokból, többek között a tengerfenékről felszedett halászháló-maradékokból gyártanak.
forrás: autóblog

Nagyteljesítményű páneurópai járműtöltő-hálózat épül az elektromos mobilitás kényelméért

asdA BMW Group, a Daimler AG, a Ford Motor Company és a Volkswagen Group három éven belül mintegy négyszáz gyorstöltő-állomást épít ki Európa legforgalmasabb közúti hálózata mentén, hogy a tisztán elektromos autózás a hosszabb utazások alkalmával is kényelmes és minden korábbinál vonzóbb alternatívává váljon.
A BMW Group, a Daimler AG, a Ford Motor Company, illetve az Audi és a Porsche közreműködését élvező Volkswagen Group bejelentette, hogy IONITY néven közös projektet indítanak, amelynek elsődleges célja egy nagyteljesítményű járműtöltő-hálózat kiépítése Európa legforgalmasabb közúti hálózata mentén.
Az IONITY 2020-ig mintegy négyszáz nagyteljesítményű járműtöltő-állomást telepít az öreg kontinensen, a jövőbe mutató hálózatnak köszönhetően így a hosszabbra nyúló utazások is megtehetők lesznek üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás nélkül. A müncheni székhelyű projekt élén a Michael Hajesch és Marcus Groll alkotta vezérigazgató-páros áll, a folyamatosan növekvő csapat létszáma pedig a tervek szerint 2018 kezdetére félszáz fősre bővül.
„Az első páneurópai nagyteljesítményű járműtöltő-hálózat kiépítése rendkívüli módon elősegíti a tisztán elektromos és plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt gépkocsik térnyerését. Az IONITY létrejötte a résztvevő partnervállalatok azon közös céljának kimagasló eredménye, amely a minden korábbinál gyorsabb járműtöltés és a digitális díjfizetés közös lehetőségét kívánja az ügyfelek kezébe adni, jelentősen megkönnyítve ezzel a zéró emisszióval megtehető hosszabb utazásokat” – nyilatkozta Michael Hajesch a projekt kapcsán.

2017 végéig húsz nagyteljesítményű járműtöltő-állomás lép működésbe
Németország, Norvégia és Ausztria főbb közúti hálózata mentén már az idei év végéig húsz nagyteljesítményű járműtöltő-állomás kezdi meg működését, a Tank & Rast autópálya-kezelő, a Circle K áruházlánc és az OMV üzemanyagtöltő-hálózat együttműködésének köszönhetően egymástól 120 kilométeres távolságokra. 2018-ban a hálózatba kapcsolt nagyteljesítményű járműtöltő-állomások száma a tervek szerint száz darab fölé nő, amelyek mindegyike lehetővé teszi majd, hogy az ügyfelek gépkocsijuk típusától függetlenül, párhuzamosan is tölthessék járművüket.
A 350 kW teljesítményű járműtöltő-állomások minden tekintetben megfelelnek az európai járműtöltési szabványnak, miközben megnövelt töltési intenzitásuknak köszönhetően jelentős mértékben csökkentik a járműtöltés idejét. A gépkocsi-márkáktól függetlenül használható, egész Európára kiterjesztett hálózat kiépítése várhatóan újabb lendületet ad az elektromos mobilitás térnyerésének.
A nagyteljesítményű járműtöltő-állomások telepítési helyeinek kiválasztásakor az infrastruktúra-tervezők a már kiépített járműtöltő-hálózat adottságait és fejlesztési lehetőségeit is számításba veszik, miközben az IONITY a különféle infrastruktúra-fejlesztési kezdeményezésekkel, a projektben résztvevő partnervállalatok támogatását élvező cégekkel és számos politikai szervezettel is tárgyalást folytat. Az iparág egészét átfogó, nemzetközi együttműködésekből táplálkozó kooperáció a partnervállalatok elektromos mobilitás iránti osztatlan elköteleződését nyomatékosítja.
A BMW Group, a Daimler AG, a Ford Motor Company és a Volkswagen Group egyenlő arányban képviselteti magát az IONITY projektben, amely a hálózat bővítése érdekében újabb autógyártók közreműködésére is számít.
Forrás: BMW Group

Előző

Akkumulátorok, Auto Show, Elektromos bicikli

Következő

November havi Flotta híreink