0
Shares
Pinterest Google+

Villanyautó – 1 milliárd eurós német program

Nagyszabású támogatási programot indít a német kormány elektromos meghajtású autók vásárlására – jelentették be Berlinben. Az elektromos autókra 4 ezer eurós, a plug-in hibridekre 3 ezer eurós árkedvezményt vezetnek be. Nettó 60 ezer eurós listaár felett viszont nincs kedvezmény. A 600 millió eurós program mellett 300 millió eurót fordítanak a töltőinfrastruktúra fejlesztésére, 100 millió eurós beruházással pedig legkevesebb 20 %-ra emelik az elektromos autók arányát az állami autóflottában. Az állam és a gyártók által fele-fele arányban finanszírozott programmal az elektromos autók aránya elérheti az 1 %-os „kritikus tömeget”, aminek révén állami segítség nélkül folytatódhat majd az elektromobilitás terjedése – fogalmazott Alexander Dobrindt német közlekedési miniszter.

Előny a német iparnak

Az egymilliárd eurós program a német ipar erősítését is szolgálja. Célja a hazai kutatás-fejlesztés és gyártás ösztönzése, de versenysemleges, külföldi gyártók is részt vehetnek benne – tette hozzá Sigmar Gabriel gazdasági miniszter. Eddig a német gyártók, a  BMW, a Daimler és a Volkswagen jelezte, hogy csatlakozik. A program májusban indul, és a források kiapadásáig vagy legkésőbb 2019-ig tart. A német gazdasági miniszter hangsúlyozta: Németországnak az elektromobilitásban nemcsak a gyártást, hanem a piacot tekintve is vezető szerepre kell törnie. A támogatási program hozzásegít ahhoz, hogy “tömegcikké” váljék az elektromos autó, és a német cégek az élre kerüljenek a harmadik- és negyedikgenerációs akkumulátorok fejlesztésében, valamint, hogy visszahozzák Németországba a Távol-Keletre áttelepített termelést. A programot bejelentő tájékoztatón a gazdasági miniszter arra a kérdésre, hogy miért kell az adófizetők pénzéből a jómódú fogyasztókat támogató programot indítani, azt mondta: minden német közös érdeke, hogy hazájuk “sikeres ipari ország” legyen, mert csak így lehet megőrizni a jólétet, a társadalmi és ökológiai vívmányokat. Ezzel kapcsolatban Alexander Dobrindt rámutatott: az autóipar az elektromobilitás és digitalizáció révén forradalmi átalakuláson megy keresztül. Egyáltalán nem biztos, hogy tíz év múlva is ugyanazok lesznek az ágazat meghatározó szereplői, akik most. Németországban jelenleg a 0,5 %-ot sem éri el az elektromos vagy hibrid meghajtású kocsik száma. Tavaly mintegy 25 ezer tisztán elektromos meghajtású és 130 ezer hibrid autót tartottak üzemben. A kormány 2009-ben elfogadott elektromobilitási fejlesztési stratégiájában azt a célt tűzte ki, hogy 2020-ra egymillióra emelkedjék a részben vagy teljesen elektromos meghajtású autók száma.

Viták a döntés előtt

A német kormánykoalícióban parázs vita előzte meg az intézkedéscsomag végső formába öntését. Ennek során a közvetlen vásárlási támogatások mellett az elektromos járművek gépjárműadó alóli felmentése is szóba jött. Sigmar Gabriel, aki egyben alkancellárként Angela Merkel helyettese, a német autóipar nagyjai, a BMW, a Daimler és a Volkswagen vezetőivel folytatott eszmecserék után jelentette be az új kezdeményezést. Kiemelte, hogy “az elektromobilitás a legnagyobb jelentőségű iparpolitikai ügyek közé tartozik, és a digitalizáció mellett a másik fő tényező, amely meghatározza a német gépjárműipar jövőjét.” A kormány és az iparági szereplők végül is egy átfogó, az “elektromobilitás” minden szegmensére kiterjedő kormánystratégia mellett tették le a voksot, vagyis az akkumulátorgyártásra és az akku-töltőállomások létesítésére is. A stratégia megalkotására vonatkozó döntés megosztotta a koalíciót. Wolfgang Schäuble pénzügyminiszter például ellenezte a direkt dotálást, és más eszközöket javasolt például a közlekedési szabályok módosítását, valamint az állami és önkormányzati intézmények kötelezését arra, hogy autóflottájuk egy részét elektromos autók tegyék ki. Végül ez utóbbi is bekerült a programba.

Állami segítség nélkül nem megy

Dieter Zetsche, a Daimler isztambuli születésű vezére már 2010-ben azzal fordult Berlinhez és Brüsszelhez, pénzzel támogassák az elektromos gépjárművek gyártását. A német autóipari vállalatok szakmai képviseleti szervezetének, a VDA-nak az elnöke is úgy vélekedett,  hogy bár jó eredményeket ért el a német autóipar az elektromos hajtáslánc-technológia fejlesztésében, de az elektromos mobilitás elterjesztéséhez és a járműtechnológiai digitalizáláshoz szükséges infrastruktúra kiépítéséhez hathatós politikai támogatásra is szükségük van. Matthias Wissmann szerint Berlin már mértékadó szerepet vívott ki az elektromos mobilitási technológiában. A német gyártók több járműkategóriában is kínálnak tisztán elektromos hajtású modelleket. Ennek ellenére Németország még messze van attól, hogy meghatározó tényező lehessen az elektromos autók piacán. Hangsúlyozta, hogy hathatós politikai támogatás nélkül még egyetlen országnak sem sikerült számottevő eredményt felmutatni az elektromos mobilitás elterjesztésében. Ezt szerinte legjobban Norvégia esete példázza: a németnél hússzor kisebb norvég autópiacon az idei első kilenc hónapban közel 25 ezer elektromos autót helyeztek forgalomba, miközben Németországban kevesebb, mint 15 ezret. Az elektromos autók népszerűsége a norvég kormány intenzív támogatási politikájának köszönhető. Már az autó megvásárlása is jelentős adókedvezményekkel jár. A vevők mentesülnek az áfa és más az eladást terhelő terhek alól. A villanyautósok ingyenesen használhatják a kompot, az autópályákat, mehetnek buszsávokban és a parkolás valamint az üzemanyagcellák feltöltése sem kerül pénzbe. Norvégia után Hollandiában a legnagyobb az egy főre eső elektromos autók száma. Az újonnan forgalomba helyezett gépkocsiknak 6 %-a elektromos. Itt a céges vásárlásokra adott adókedvezmények ösztönöznek elektromos vagy hibrid autók esetében. A cégautó-adó csökkentésével akár 6-7 ezer eurós támogatást is elérhető. Ezért a lízingelt autók mintegy 33 százaléka plug-in hibrid.

Minden ötödik elektromos autó német

Világszerte jó fogadtatásra találnak viszont az ügyfelek körében a német gyártmányú elektromos autók. Múlt év január-szeptemberében az elektromos autók nyugat-európai piacán a német modellek részaránya 27 %-ról 43 %-ra nőtt. A két legnagyobb európai piacon Hollandiában és Norvégiában 59 és 55 %-os a német e-modellek piaci részesedése. Az elektromos autók legnagyobb piacán, az Egyesült Államokban 8 %-ról, 20 %-ra nőtt a német gyártók részesedése, vagyis már minden ötödik elektromos autó német gyártmány. A saját belföldi piacon 55 % a német márkák részesedése. Az elkövetkező három-négy évben a német autóipar 16-18 milliárd eurót szán járműtechnológiai digitalizálásra és kutatási-fejlesztési beruházásokra a hálózati technológia terén.

Forrás: www.mti.hu

Előző

Kishaszonjárművet a Renault-tól

Következő

Tojás – az igazi ételcsoda