0
Shares
Pinterest Google+

Elektromos lakókocsi, ami nem növeli az autó fogyasztását?

Az elektromos autó tulajdonosok többségének egyelőre le kell mondani a vontatásról, a legtöbb típusnál örülünk, ha legalább kerékpár szállításra használható vonóhorgot engedélyez a gyártó felszerelni. A vontatás egyelőre csak a drága villanyautók számára lehetséges. De ha lehet is vontatni az adott típussal, egy nagyméretű, nehéz utánfutó vontatása akkor is jelentősen növeli az autó fogyasztását. Hagyományos autóknál ez csak extra költséget és gyakoribb tankolást jelent, amivel a lakókocsi tulajdonosok nyilván számolnak.

Elektromos autóval vontatva a fogyasztásnövekedés akár kisebb is lehet az energia-visszanyerő fékrendszernek köszönhetően, de a hagyományos autóhoz viszonyított kisebb hatótáv vontatás miatt bekövetkező további csökkenése egy hosszabb úton lesz igazán fájdalmas, nem beszélve arról, hogy a töltőpontok többsége sem utánfutó-barát, így előfordulhat, hogy a töltéshez le kell akasztani a vontatmányt, ami további időveszteséget és kellemetlenséget jelent.

Az ikonikus, alumíniumból készült, fényes lakókocsijairól ismert Airstream cég vezetője, McKay Featherstone telefonos interjút adott a CNet-nek, amelyben nagyon izgalmas jövőbeni fejlesztési tervekről számolt be. Az Airstream számára mindig is fontos volt, hogy a lakókocsik minél könnyebbek és áramvonalasabbak legyenek, így a lehető legkisebb fogyasztás növekedést és hatótáv csökkenést okozzák, persze közben ügyelnek a retro stílus fenntartására is. Ez az irányvonal azonban nem akadályozza azt, hogy legmodernebb technikai megoldásokat építsék be a lakókocsiba.
Featherstone elmondása szerint az Airstream aktívan dolgozik egy olyan technológián, amellyel elektromos hajtást építenek a lakókocsiba. „Ha a pótkocsi kerekei meg vannak hajtva, az nagy mértékben javítja a vontatási élményt” – mondta. Az Airstream azzal kísérletezik, hogy az utánfutó tengelyére villanymotort szerelnek fel, amivel meghajtják annak kerekeit, ezzel extra hajtóerőt biztosítanak vontatás közben. Amennyiben a lakókocsi saját meghajtó akkumulátora biztosítja a haladáshoz szükséges energia egy részét, akkor természetesen nem (vagy kisebb mértékben) növekszik a vontató autó fogyasztása, így ritkábban kell megállnunk tölteni, persze ilyenkor a lakókocsi akkumulátort is fel kell tölteni.

A lakókocsi aktív meghajtása nem csak hatótáv növelésben, de a biztonságosabb közlekedésben is segíthet vontatáskor. Ezzel el is jutottunk a legfontosabb felmerülő problémához, amely egyben számos lehetőséget is jelent: meg kell oldani az autó és a lakókocsi közötti kommunikációt, hogy ne fordulhasson elő olyan eset, hogy az autó lassítana, a lakókocsi azonban „tolja” a vontató járművet. Ehhez természetesen nem megfelelő a jelenlegi 7 érintkezős utánfutó elektromos csatlakozó, amit – kis túlzással – azért fejlesztettek ki a hőskorban, hogy az utánfutó féklámpája is világítson fékezéskor. „Létezik egy olyan új világ, ahol a pótkocsi és a vontatójármű aktívan kommunikál egymással” – mondta Featherstone. Amennyiben a kommunikációt biztonságosan megoldják, természetesen a vonatkozó autóipari szabványok figyelembevételével, akkor a lakókocsi saját hajtása először is besegít a járműszerelvény gyorsításába, sebességtartásába, de kritikusabb forgalmi helyzetekben stabilizálhatja is a vontatmányt.

Az alapvető probléma, a kommunikáció megoldását követően azonban megnyílik a lehetőségek számos biztonsági és kényelmi funkció megvalósítására is. Ahogy haladunk a valódi önvezetés irányába, az autókban egyre több a vezetéstámogató és komfortnövelő extra. Utánfutót vontatva ezek többségéről azonban jelenleg le kell mondanunk. Gondoljunk csak arra, hogy hiába van az autónkon tolatókamera vagy tolatóradar, ha a kamera képén kizárólag az utánfutót látjuk. A kommunikációval azonban megoldható, hogy az autó képernyőjén ne az autóba, hanem a lakókocsiba épített kamerák képét figyelhessük, amikor szűk helyre kell az utánfutóval betolatni. Természetesen szenzorokat is beépíthetnek az utánfutóba, így nem kell majd lemondanunk például a holttér figyelő jelzésről sem.

Forrás: villanyautosok.hu

Németországban gyártják majd a Nikola villanykamionját

Az Iveco ulmi létesítményében, Németországban kerül gyártásba 2021 első negyedévében a Nikola Tre, az alternatív meghajtású teherszállítással foglalkozó amerikai start-up harmadik bemutatott kamionja. A Nikola, valamint a kereskedelmi járművekre szakosodott Ivecot és a hajtásláncok fejlesztésében élenjáró FPT Industrialt felölelő CNH Industrial tavaly decemberben jelentette be az együttműködést, melynek köszönhetően Európában is megjelenhetnek az amerikaiak technológiáját hordozó nehéz tehergépjárművek. A Nikola eddig három kamiont mutatott be, ami pontosan hárommal több, mint amit ez idáig kereskedelmi forgalomba tudott helyezni, remélhetőleg a londoni és amszterdami központú CNH 250 millió dolláros befektetése képes lesz ezen változtatni. Ha sikerül tartani az ütemtervet, akkor a Nikola Tre már a jövő évben megérkezhet a vásárlókhoz.
A tisztán elektromos Tre az Iveco S-Way modelljének alapjára, de a dizájn átdolgozásával készült, a moduláris felépítésű, egészen 720 kWh-ig bővíthető akkucsomag, és a 480 kW teljesítmény folyamatos leadására képes hajtáslánc viszont a Nikola sajátja. A jármű 4×2 és 6×2 meghajtással megy gyártásba, de még előtte, az idei IAA rendezvényen megtekinthető lesz a cég tervezőinek munkája. 2023-tól hidrogénes üzemanyagcellás technológiával is kapható lesz a kamion, ennek tesztelése már 2021-ben megkezdődik az Európai Unió által támogatott H2Haul projekt keretein belül.
A közös vállalkozás első feladata az Iveco ulmi karosszériadizájn-, és gyártóközpontjának mintegy 40 millió euróból történő felkészítése a járművek összeszerelésére. A hagyományos meghajtású S-Way termelése a spanyolországi Madridban és Valladolidban zajlik, ám azért esett a választás mégis a Baden-Württemberg tartomány szívében elhelyezkedő német településre, mert a régió számos akkumulátor-, és üzemanyagcella-fejlesztéssel foglalkozó kutatóintézet és vállalat központja, így a kulcsfontosságú beszállítópartnereken kívül a szaktudás is itt áll rendelkezésre. Forrás:

Forrás: villanyautosok.hu

Új villanyautót mutat be a Hyundai márciusban

Újabb formabontó tisztán elektromos tanulmányt készül bemutatni a Hyundai, a Prophecy március 3-án, a Genfi Autószalonon veti le magáról a leplet, és egészen 15-ig a reflektorok kereszttüzében marad. A villanyautóról egyelőre egyetlen képet tett közzé a gyártó, ami arról árulkodik, hogy egy sportos, kupészerű járgánynak nézünk elébe
Habár a Prophecy – ahogy neve is mutatja – egy jövőbe mutató, trendeknek ellentmondó stílust testesít meg a dél-koreaiak szerint, a széles sárvédők és a pixeles hátsó lámpák inkább egy retro hangulatot idéznek fel az emberben. Gyanítható továbbá, hogy a jármű átvesz néhány stíluselemet a 2018-ban bemutatott Le Fil Rouge koncepcióautóról, merthogy mindkét munka ugyanannak a Sensuous Sportiness dizájnnyelvezetnek a jegyében született meg. Arról nem esett szó, hogy az autó csupán a formatervezők fantáziájának és képességeinek szemléltetésére szolgál, vagy megvásárolható változat is készül belőle, csakúgy, mint ahogyan a Frankfurti Autószalonon kiállított jubileumi 45 koncepcióval történik.

Forrás: villanyautosok.hu

Előző

Barcelona has Southern Europe’s largest LEZ, ALD Carsharing launches in France, Netherlands and Spain

Következő

A hercegi rostélyos