0
Shares
Pinterest Google+

Nem túlzás kijelenteni, hogy a Tesla mindhárom jelenleg is gyártásban lévő modellje alaposan felkavarta a port az autóiparban, nem csupán iránymutató járműként szolgálva minden autógyártó számára az elektromos kategóriában, hanem meghajtástól függetlenül az egyik legnépszerűbb autóvá válva számos piacon. A kaliforniai vállalat üzleti modelljét szépen megtervezve először a sportautók szegmensébe robbant be az eredeti Roadsterrel, mely 2008-as megjelenésekor a legelső sorozatgyárott, közúton is vezethető, lítium-ion akkumulátort használó tisztán elektromos autóként zöldellt a füstös kocsik kopár sivatagában, majd vált néhány hónappal ezelőtt a legelső négykerekűvé, amely a világűrbe is eljutott. Ezután következett a szedánok és a sportterepjárók világa a Model S és Model X megépítésével, melyek többek között az Egyesült Államokban, Kanadában, Németországban, Norvégiában, Hollandiában, és szerte a világon az elektromos közlekedés legjelentősebb hírnökei lettek, de az igazi bravúr mégiscsak a legolcsóbb Teslának köszönhető: a Model 3 kompakt szedán gyakorlatilag minden más autómodellt maga mögé taszított az amerikai értékesítési listán a saját szegmensében – júliusban majdnem négyszer annyi kicsi Tesla kelt el, mint amennyi Mercedes-Benz C-osztály, Audi A4, vagy éppen BMW 3-as széria, de a Mercedes szegmenstől függetlenül valamennyi modelljét csatába küldve sem tudott annyi autót eladni, mint ahány Model 3 gazdára talált, és a villanyautó pályafutása még csak most kezdődött.

De a három szegmensen kívül (ha a már nem gyártott Roadstert figyelmen kívül hagyjuk) még rengeteg vár meghódításra a villanymeghajtású járművek által, s Elon Musk gondosan ügyelve rá, hogy bárkinek lehetősége legyen kibocsátásmentes masinával közlekednie, több új programot is elindított, melyeknek a híre futótűzként söpört végig az autóipar világában. Kapunk egy tisztán elektromos kamiont a Semi személyében, mely a szállítmányozáshoz kötődő irtózatos mértékű légszennyezés csökkentésére jelent majd eddigi ismereteink szerint páratlanul kedvező specifikációkkal bíró, és jól használható megoldást, de aki a világ leggyorsabb sportkocsijával szeretne száguldozni 2020 után, az sem egy méregdrága Bugattit vagy McLarent fog választani, hanem az új Tesla Roadstert. A crossoverek kedvelői a Model Y-t kapják, a napokban pedig annak is felröppent a híre, hogy a cég egy egyszemélyes miniautón is dolgozik, ami a legolcsóbb modelljének ígérkezik, de azt egyelőre nem tudni, hogy ezt a járgányt mégis miként kellene elképzelni. Valamennyi fentebb felsorolt villanymeghajtású szerkezet borzasztó fontos szerepet fog játszani az elkövetkezendő években bekövetkező mobilitási változásokban, ám Elon Musk személyes kedvence az összes új járműprogram közül mégsem ezek között rejtőzik, hanem egy olyan gépjárműről van szó, mely talán egyedül az Egyesült Államokban lesz népszerű, ott viszont gyökerestül fogja felfordítani a közlekedési szokásokat: ez a Tesla Truck. A Tesla emblémájával fémjelzett platós kocsi tényleges megvalósulásáról sokáig viták folytak a fórumokon, ám a Semi novemberi bemutatóján kivetített legelső képek óta eltelt idő már mindenkiben nyomatékosította, hogy bizony a pickupok szegmense sem marad villanyos modell nélkül. Sőt, nem csupán megvalósul, de Elon Musk múlt heti konferenciahívásán egyenesen úgy nyilatkozott, hogy valamennyi új termék közül a Tesla Truck a kedvence, és egy lenyűgöző pickupot fog építeni. A vezérigazgató és a rajongók júniusi közös ötletelgetése nyomán a Twitteren már világossá vált, hogy a platós négykerekű sem fog csalódást okozni, a CEO kiemelt figyelme azonban még erőteljesebb garancia a sikerre. Azt nem árulta el Elon, hogy miért pont a Semi kistesójaként beharangozott négykerekű piacra dobását várja a legjobban, de közrejátszat benne az, hogy ezzel tud a legjobban keresztbe tenni a hagyományos amerikai gyártóknak, és nem csupán egy szegmenst, hanem egy egész kultúrát elektromossá formálni.

Az amerikaiak mérhetetlen szerelme a pickupok iránt az ország földrajzi és történelmi jellegzetességeire vezethető vissza. A 19. század legelején az Egyesült Államok népességének 95%-a farmon élt, ahol az ember legjobb barátja a ló és az általa hajtott fogat volt, amik nélkül a szórványtelepülések közötti utazás, kommunikáció, és kereskedelem lehetetlen lett volna. Egy évszázaddal később az urbanizáció még mindig alacsony szinten járt, és annak ellenére, hogy több ezer kisváros létrejött, ami a lakosság 65%-át tömörítette, a vidék jelentősége nem csökkent, sőt, a városi népesség ellátása szempontjából még szükségesebb volt a farmerek ingázása, mint valaha. A Ford Model T pickup 1925-ös megjelenése az akkori életmódot a feje tetejére állította: elérhetővé vált egy közlekedési eszköz, amivel a korábban egynapos út néhány óra alatt teljesíthető volt, a szállítható áru mennyisége a többszörösére növekedett, az autó fényszórói pedig lehetővé tették, hogy a munka átnyúljon az éjszakába. Hamarosan megépültek az országra jellemző széles, hosszú, és egyenes utak, szervizek és benzinkutak, és az Egyesült Államok mindenkit megelőzött a világon a közlekedés fejlődésében.

A gazdasági jelentősége miatt a pickupok állami védettséget is szereztek maguknak – miközben a gépjárművekre elrendelt kibocsátási korlátozások szigorodtak a ’70-es években, a platósokra sokkal lazább szabályozás vonatkozott. 1991-ben a Kongresszus egy 10%-os „luxusadót” vetett ki a 30 000 dollárnál drágább autókra, ami nem vonatkozott a pickupokra, így aztán a ’90-es években valamennyi gyártó elkezdte prémium anyagokkal és funkciókkal felszerelni pickupjait, ami az olcsó üzemanyaggal párosulva a szegmens robbanásszerű virágzását okozta. Mire a világ a 21. századba lépett, a platós kocsik nem kizárólag hasznos segédeszközök voltak az üzlet működtetésében, hanem státuszszimbólumként szolgáltak az emberek számára. Változatos alkalmazási lehetőségeinek köszönhetően a luxusadó 2002-es eltűnése után sem csökkent e járművek népszerűsége: egyaránt betölti a családbarát és tágas SUV-k, a magas teljesítményű izomautók, az elegáns luxusautók, és az aszfalttól távoli kalandozásokra tökéletes offroad terepjárók szerepét. És míg más járműtípusoknál a hatékonyság maximalizálása lebegett a gyártók szemei előtt, addig a pickupok egyre nagyobbak és nehezebbek lettek, olyannyira, hogy némelyikük már a New York-i Brooklyn hídon sem haladhat keresztül 3 tonnánál nagyobb tömege miatt. És bár a vérbeli amerikai férfiasságot reprezentáló mivolta, és a szállítmányozásra és vontatásra való tökéletes alkalmazhatósága miatt ma már nem csupán a vidéken élők preferálják a pickupokat, a farmerek még mindig jelentős számban, mintegy 3,1 millióan vannak jelen az Egyesült Államokban, akik bármennyire is szívesen váltanának környezetbarát technológiára, egy Model 3-as nem lenne nagy segítség a termőföld kellős közepén.

Mindezekből következik, hogy ha a Tesla versenyképes szeretne lenni a piacon, akkor a pickupok három legfontosabb tulajdonságában kell megverni minden más gyártót: a Trucknak kell egy hatalmas plató, hogy minél nagyobb méretű rakomány férjen el rajta, kell egy brutális teherbírás, hogy a rakomány tömegével se legyen probléma, és persze szükség van egy bámulatos vontatási kapacitásra is, amivel a lakókocsikat, traktorokat is könnyedén elhúzza. A Tesla Truck ötletének felvázolásakor Elon Musk úgy jellemezte a járművet, hogy a pickup, ami el tud vinni egy másik pickupot, amiből feltételezhetjük, hogy az első két tulajdonság pipa. A vontatási kapacitás a twitteres brainstormingközben merült fel, ezzel kapcsolatban a vezérigazgató azt állította, hogy akár 136 tonna elvonszolása sem jelent majd akadályt, annyi viszont biztos, hogy bármilyen számot jelent is be hivatalosan a Tesla, a valós érték jóval több lesz, ha a Model X képességeiből indulunk ki. Ráadásul a CEO ígéretei szerint számos praktikus funkció könnyíti majd a tulajdonos dolgát, többek között a fel- és lepakolás közben, melyek mind szimpatikusabbá tehetik a villanyos járművet a hagyományos meghajtásúakkal szemben. Ennek ellenére nem lehet azt mondani, hogy a Teslának könnyű dolga lesz a pickupok szegmensének meghódításával, ugyanis talán egyik autóipari szegmensben sem jelentkezik annyira a tradíció, mint a platósoknál. Gyakori érv a hagyományos meghajtású járművek mellett a motorhang, aminek hiánya pont az elektromos autók pozitívuma. Egy olyan kultúrában, ahol a pickupok elterjedése egyidős az olcsó benzin, a gazdasági fellendülés, és a belsőégésű motor technológiai csodájának korszakával, a V8-as zenéje és az üzemanyag édeskés illata olyasvalami, amiről lemondani számos amerikai patrióta szemében hazaárulásnak minősül.

Ha viszont a Teslának köszönhetően végre először rendelkezésre áll egy környezetbarát alternatíva a pickup vásárlásán gondolkodó lakosok előtt, és hajlandóak is élni vele, elszakadva a múltbéli gondolkodástól, akkor az az egész hagyományos amerikai autópiacot megdöntené. Az olyan kiemelten kelendő pickupok, mint például a Ford F-széria, a Chevrolet Silverado, a GMC Sierra, vagy a Ram P/U ugyanis nem csak az értékesítési listákon foglalnak el kedvező helyet, de egyben a gyártók legjövedelmezőbb járműprogramjaiként is futnak. Eddig semmi jele sincs annak, hogy bármelyik autóipari nagyvállalat fontolgatná valamelyik pickupjának elektromosítását – egyedül a Ford dolgozik egy hibrid F150-en, ami viszont vajmi kevés abban a szegmensben, amely az átlagosnál nagyságrendekkel nagyobb fogyasztása következtében többszörösen is közreműködik a légszennyezésben és klímaváltozásban.

Egyelőre nem tudni, hogy mikor lehetünk szemtanúi a Tesla Truck és a benzinzabáló pickupok háborújának, de valószínű, hogy a Model Y 2020-as gyártásának elindulása után ez lesz a vállalat első számú prioritása. Ki tudja, talán csakúgy, mint a Semi estéjén a Roadster, a crossover jövő márciusi hivatalos bemutatóján a Tesla Truck lesz Elon Musk „one more thing” meglepetése       forrás: villanyautosok.hu

Tekintélyt parancsoló a Mercedes villany-kompaktja

Az európai autóipar C szegmensének luxusosztályába szánt EQA koncepcióját csak most kezdi el igazán mutogatni a Mercedes-Benz, pedig az EQC villany-SUV kiadása után nem szeretnének sokat várni a kompakttal.

A német gyártó még a tavalyi évben rántotta le a leplet az A osztály elektromos megfelelőjéről, amelyet 60 kWh-ás akkumulátorcsomaggal, két elektromos motorral, 400 kilométeres hatótávval, 268 lóerővel és 5 másodperces 0-100-as gyorsulással hirdettek. Ami még jobb, hogy a gyártó szerint gyorstöltéssel tíz perc alatt száz kilométernyi áramot táplálhatunk be az akkumulátorokba.

A tanulmányautó külseje szorosan követi az EQC-ben felépített villany-Mercedes vonalat. A hihetetlenül áramvonalasnak tűnő forma azt a hatást kelti, mintha egy A5-ös lapnyi egyenes felület sem lenne az autón. A futurisztikus formán persze valamennyit biztosan csiszolnak majd a sorozatgyártás előtt.

Az EQC, azaz a Mercedes első elektromos autója jövőre érkezik a németek szalonjaiba, utána pedig a hírek szerint nem szeretnének túl sokat várni az EQA érkezésével. Forrás: zöldautók

Népszerű villanyautók villámtöltési tulajdonságai

A különböző gyártók villanyautói ugyanarra a töltőre csatlakoztatva más-más ütemben szívják magukba az energiát. A különbség olykor egészen meglepő mértékű. Ezt vizsgálták meg részletesen a Fastnednél, Hollandia legnagyobb villámtöltő hálózatánál.

A vizsgálat során öt tisztán elektromos modell, a BMW i3, a Hyundai IONIQ Electric, a Nissan LEAF, az Opel Ampera-e és Volkswagen e-Golf töltését vették górcső alá.

BMW i3

Az i3 kétféle akkumulátorcsomaggal készül. Az egyik 22 kWh, a másik 33 kWh kapacitással rendelkezik. A nagyobb csomag töltőárama picivel magasabbra van méretezve, majdnem eléri az 50 kW-ot de a másik sem marad el tőle jelentősen.

A legnagyobb különbség akkor látszik, amikor a 22 kWh-ás csomag eléri a 65%-os töltöttséget. Ekkor ugyanis meredeken zuhanni kezd a töltőáram. A másik csomagnál ez a nagyobb teljesítményű töltés egészen 85%-ig tart.

Hyundai IONIQ Electric

Az Ioniq egy gyönyörű példája annak, hogy a 28 kWh-ás hasznos kapacitású akkumulátora képes akár 70 kW teljesítményt is felvenni az erre alkalmas töltőoszlopról.

Ilyen teljesítménnyel 100 km-re elegendő áram 15-25 perc alatt pumpálható be az autóba. Hasonlóan a BMW elektromos autójához a Hyundai is csökkenti a töltési teljesítményt, ez a pont az Ioniq esetében 75%-os töltöttségnél következik be.

Nissan Leaf

Az első generációs Leaf kétféle akkumulátorral került forgalomba. Az egyik 24 kWh-ás, a másik 30 kWh-ás pakkot hordoz magában de nem csak a kapacitásban, de a töltési teljesítményben is jelentős különbség van a két villanyautó között.

A második generációs Leaf már 40 kWh töltést képes befogadni, viszont töltési sebességben visszaesést tapasztalhatunk az előző generáció nagyobb akkus változatához képest.

A legkisebb akkus Leaf 25%-ig, a 40 kWh-ás 60%-ig, a középső, 30 kWh-ás pedig 80%-ig képes villámsebesen, 45 kW-os teljesítménnyel töltődni. Utána erőteljes korlátozást vezet be az elektronika a töltőáramra vonatkozóan.

Opel Ampera-e

Az Ampera-e (Észa-Amerikában Chevrolet Bolt) a már ismert Ampera típussal szemben nem tartalmaz benzinmotort, hanem tisztán elektromos hajtású villanyautó. Az összes típus közül ez rendelkezik a legérdekesebb, lépcsőzetes töltési görbével.

A maximális töltőteljesítmény az előzőekhez hasonlóan 50 kW alatt egy kicsivel megáll, mindezt 50%-os töltöttségig tudja tartani. Aztán az autó töltője lecsökkenti 40 kW-ra a felvett teljesítményt, amit majdnem 70%-ig stabilan tart. Ezt követően kicsivel 25 kW alatt stabilizálódik a teljesítmény egészen 85%-ig. Végül az utolsó 15%-nyi töltöttség már 15 kW töltőteljesítmény mellett kúszik felfelé. Az Ampera-e 100 km-re elegendő áramot 20-25 perc alatt szív magába.

Volkswagen e-Golf

Az e-Golf is kétféle akkumulátorcsomaggal készül, az egyik 26 kWh, a másik 35,8 kWh kapacitással rendelkezik. A Nissan Leafhez hasonlóan az e-Golfban sincs beépített vízhűtés az akkupakkban. A fejlődés ennél a modellnél is inkább kapacitásban történt, a töltőáram még csökken is a nagyobb akkus változat esetében. A 26 kWh-ás akkumulátor töltési teljesítménye 75%-nál nagyon meredeken zuhan, a 36 kWh-ás esetében a letörés 80%-nál következik be és valamivel laposabb.

 

 

 

 

 

 

Előző

Az új Vitara , már ősztől a miénk lehet!

Következő

27. Budapest Borfesztivál - 2018. szeptember 6-9. között a Budai Vár teraszain