0
Shares
Pinterest Google+

Havasi Balázs, Mándoki László és Kerekes Vica fellépése a Kodiaq nagyszabású világpremierjén Berlinben. A Skoda nem véletlenül nevezte el az egyik legnagyobb testű barnamedve-fajról az új szabadidő-autóját: a 4,7 méteres kocsi hét személyt is el tud nyelni, a csomagtartója lehajtott ülésekkel a két köbmétert is meghaladja.
Ha egy autógyártó 31 országból több mint 800 vendéget (köztük 600 újságírót és Karel Gottot) összecsődít a világ minden tájáról a berlini Kraftwerk rendezvényterembe egy új modellje kedvéért, akkor azzal az autóval komoly tervei vannak. A Skoda az új Kodiaq világpremierjén tett így, amely a hamarosan soktagúvá bővülő cseh SUV-paletta tetején trónol majd, és még az is elképzelhető, hogy a márka a története során először szerencsét próbál majd Amerikában.
A Skoda eddig egyetlen SUV-val, a Yetivel is jól helyt állt a piacon, hiszen tíz év alatt 2,7-ről 4,3 százalékra tornászta fel a piaci részesedét Európában, és már két éve átlépte a bűvös egymilliós számot a globális eladásaival, jócskán lekörözve ezzel a Volkswagen másik olcsó márkáját, a mindössze 400 ezer autót értékesítő Seatot.
Az új, 4,7 méter hosszú, MQB platformra épített Kodiaq jól illeszkedik a Volkswagen-konszern SUV portfóliójába, hiszen az új VW Tiguannál és a Seat Atecánál nagyobb, a Touaregnél azonban 10 centivel rövidebb.

Belül akkora, mint egy áruszállító

Hét üléssel mindössze 270 literes a csomagtartó, de öttel már 720, kettővel pedig 2065 literesre nő, utóbbi kettő a kategória legnagyobb értéke. A csomagtartó kérhető elektromos nyitással is, ebben az esetben elég a lábat a lökhárító alá lendíteni, vagy megnyomni a távirányítón lévő gombot a nyitáshoz-csukáshoz. Vontatásra is fel van készítve a cseh SUV: az elektromosan kihajtható vonóhorogra akár 2,5 tonnás utánfutót is rá lehet kötni, a vezetéstámogató rendszerek a kormányzásban is segítenek, ha tolatni kell a vontatmánnyal.
A 60-40 arányban osztott második üléssorban már az égimeszelők is kényelmesen elférnek, a láb- és a fejtér is bőséges. Akinek kisebb lábtér is elég, előrébb is tolhatja a 18 centis sínen mozgó üléssort, hogy nagyobb csomagtartót nyerjen.

Ötféle motorral

Két dízellel és három benzinessel indul a forgalmazás, a kocsi méreteire és tömegére való tekintettel az egyliteres, háromhengeres benzinest nem tették be a kínálatba. Az alapmodellt a 125 lóerős 1,4-es TSI hajtja, a második lépcsőfok az 1,4-es benzin turbómotor hengerlekapcsolásra is képes, 150 lóerős változata, a csúcsbenzines pedig a 190 lóerős 2,0 TSI. Dízelből a kétliteres TDI érhető el 150 és 190 lóerővel.
Csak az alap benzineshez nem lehet kérni az automatikus összkerékhajtást, a 150 lóerős motorokhoz feláras, a 190 lóerősökhöz pedig széria lesz, akárcsak a hétfokozatú DSG automatikus váltó. A hátsó tengelyre legfeljebb a nyomaték felét továbbítja az elektronikus vezérlésű, többtárcsás kuplung, de kis terhelésnél csak az első kerekek hajtottak, amivel üzemanyagot spórol a Kodiaq. Közel egy mázsával növeli a tömeget a 4×4 hajtás, az 1,4-es benzinessel így 1452 helyett 1550 kilót nyom a cseh SUV.
Elöl MacPherson, hátul többlengőkaros futóműve van az új Skodának, felárért rendelhető adaptív lengéscsillapítás és akár 19 colos alufelni is, amely egyébként még mindig nem tűnik túlméretezettnek a hatalmas kerékjáratban. A DSG váltós kivitelekhez üzemmód-választó is kérhető, amely ötféle (normál, takarékos, sportos, havas és egyéni) menetprogramot kínál.

Fejlett online szolgáltatások

A Kodiaq fedélzeti infotainment-rendszerei még a Superbénél is fejlettebbek. Alapáron jár a 6,5 colos érintőképernyő Bluetooth-szal, felárért 8 colos kapacitív képernyő, 64 gigás memória, DVD-lejátszó, Apple Carplay, Android Auto és MirrorLink támogatás is kérhető. Sim-kártyával 4G-s internetelérésre is képes a rendszer, amivel különböző online szolgáltatások vehetők igénybe: például meg lehet nézni az időjárást, a közlekedési híreket vagy a közeli benzinkutak árait. A navigáció az Audikhoz hasonlóan már Google Earth-alapú, és álló helyzetben Street View nézetre is lehetőség van.
Igazán hasznos lehet a manőverező asszisztens, amely automatikusan lefékezi az autót, ha tolatás közben akadályt érzékel. A vészhelyzeti asszisztens képes az automataváltós Kodiaqot biztonságosan megállítani az út szélén, ha a sofőr rosszullét miatt nem képes tovább vezetni. Széria a 30 km/h-ig az ütközéseket megakadályozó városi koccanásgátló, amelyet felárért fel lehet fejleszteni olyanra, hogy a kocsi a kilépő gyalogosok előtt is megálljon.

Forrás : origo

Előző

DriveNow, UK car manufacturing

Következő

Bosch eBike, Webáruház, kölcsönözhető kerékpárok