0
Shares
Pinterest Google+

Önjáró autó – hol tartunk?

Az emberi beavatkozás nélkül közlekedni képes gépkocsik megjelenését legkorábban 2017-re tették a szakemberek. Legalábbis eddig. Sőt, voltak, akik 2020-ra valószínűsítették, amikor ezek a járművek kigördülhetnek az utakra. Ezzel szemben Elon Musk, TESLA-társ-tulajdonosa, nemrég merész bejelentéssel lepte meg a világot. Eszerint a Tesla S modellek már ezen a nyáron képesek lesznek önálló közlekedésre. Minderre a már megvásárolt, használatban lévő Tesla S modellek is alkalmasak.
Az új funkció ugyanis egy szoftverfrissítéssel előcsalogatható – nyilatkozta. Vagyis bármiféle nagyobb beavatkozás nélkül önjáróvá tehetők ezek az autók. Az új lehetőség kizárólag az autópályákon működik, viszont ezeken az utakon valóban nincs szükség a vezető beavatkozására, és az autó úgynevezett robotpilóta üzemmódban közlekedhet. A Mercedes, Infiniti, vagy a Honda jelenleg szintén rendelkezik olyan modellekkel, amelyek elméletileg képesek sofőr nélküli haladásra, de ennek az üzemmódnak a használatát egyelőre nem engedélyezik.

Ki a hibás a balesetért

Többek között eldöntendő, hogy amennyiben az önjáró üzemmódban baleset történik, azért ki a felelős. Musk szerint a robotpilóta üzemmód nem ütközik jogszabályba, és nyárra az összes Tesla S tulajdonos használhatja. Nagyon valószínű, hogy a háttérben már aktív lobbizás folyik az engedélyezés és a jogi szabályozás ügyében, és innen a TESLA-vezér magabiztossága. A német prémium autógyártók: többek között az Audi és a Mercedes is erőteljesen foglalkozik az autonóm autózással. A Volvo és a Fiat valamivel óvatosabban közelít az új technológiához. Az autóipari vezetők nagy része egyetért abban, hogy az autonóm autózás fontos irány és egy másfajta luxust jelenthet. Egyúttal növeli a biztonságot. A statisztikák szerint ugyanis az autóbalesetek túlnyomó részét emberi hiba okozza. Sokan kételkednek azonban abban, hogy az autóvezetők igazán lemondanának az autózás nyújtotta élményről és egy robotra bíznák az életüket. Az igazi kérdőjel azonban, hogy mikor jelenhetnek meg valóban az utakon az első sofőr nélküli modellek és léphet életbe a rájuk vonatkozó teljes jogi szabályozás. Jelenleg a törvények sehol a világon nem engedik meg, hogy autók önállóan közlekedjenek a közutakon, még Kaliforniában sem. Ha ez megoldódik, és ebben a Daimler, az Audi igazgatói és a TESLA társalapítója is egyetért, egy évtizeden belül a kereskedelmi forgalomban is megjelenhetnek a teljesen önálló közlekedésre alkalmas járművek. A Boston Consulting Group nemzetközi tanácsadó cég szerint 2035-ben a globális eladások negyedét már sofőr nélküli autók teszik majd ki. Az USA-ban, Japánban és a Nyugat-Európában nyer majd először teret az új technológia. De Kína útjain találunk majd önjáró autókat a legnagyobb számban 2035-ben.

Más típusú luxus

Dieter Zetsche, a Daimler vezérigazgatója már bemutatta azt a tanulmányautót, amelyet az autóvezetők olyan következő generációja számára fejlesztettek ki, akik hajlandók teljesen átengedni a kormányt a fedélzeti számítógépnek. A 2030-as éveket megidéző tanulmányautó evvel egy egészen más típusú luxust testesít meg. A jövő járműve teljes szabadságot ad gazdájának, ott és akkor intézheti ügyeit, amikor csak szeretné, akár hátat is fordíthat a menetiránynak és kellemes csevegésbe merülhet a többi utassal. Az utasok akár aludhatnak is, az autó teljes biztonsággal viszi őket a betáplált úti cél felé. A Volvo biztonsági rendszerekért felelő vezetője szerint ez még igen merész, mondhatnánk, sci-fibe illő elképzelés, és még több évtizednyi távolságban van, de nem lehetetlen. Az autonóm autózásnak erre a szintjére még nem keveset kell várni. A Volvo számos high tech vezetést segítő rendszert fejleszt, amivel a tervek szerint 2020-ig nullára csökkentik az új Volvo személyautókban történő halálesetek számát. A teljesen autonóm járművek mindennek még nem képezik részét – nyilatkozta Lotta Jakobsson. A Fiat-Chrysler első embere, Sergio Marchionne szerint az embereket igazából nem érdekli annyira az önjáró autó, s bár számos vezetési folyamatban hasznát veszik az önálló funkcióknak, de szeretnék saját maguk vezetni az autójukat. Ezért az FCA stratégiájának a közeljövőben egyelőre nem képezi részét a sofőr nélküli autózás.

Még idő kell

Szakemberek szerint az önjáró autókhoz még, mind technológiai, mind törvényhozási oldalon számos dolognak kell teljesülnie, amihez nem kevés időre van szükség. AZ ISH Automotive kutatási vezetője szerint az autonóm autózás terén az áttörés 2025-2030 között érkezhet. Ekkorra ugyanis az operációs rendszerek és a térképszoftverek valós idejű frissítése már nem jelenthet gondot. A Boston Consulting előrejelzése szerint a felhasználók számára a sofőr nélküli funkciók ára akár 10 ezer dollár is lehet, ami a rendszer egyre nagyobb elfogadottságával persze csökken. Számos prémiumgyártó már most is kínál vezetéssegítő rendszereket például, aktív sebességtartó automatikát. Ez a rendszer az autonóm autózás 1. szintjének felel meg. A 3. szintet a feltételes automatizálást, a félig önálló autózást jelenti. A rendszert torlódássegédnek nevezik, mivel a lassú forgalomban (60 km/óráig) történő haladáshoz tervezték. A Mercedes-Benz Stop & Go Pilot néven kínálja a rendszert az S és C-osztályhoz is rendelhető vezető segítő csomagban. A BMW-nél is van hasonló rendszer az Audinál pedig, az extraként rendelhető félautomata vezetési funkciót a jövő év végéig vezetik be az A8-as modelleknél.

Az autó jelentkezik az utasért

A teljesen automatikus autózáshoz vezető úton öt szintet különböztetnek meg. Jelenleg a 0 szint az általános, vagyis nincs automatizált funkció. A jármű teljes mértékben a sofőr irányítása alatt áll. 1. szint – vezetési segédlet. A jármű bizonyos esetekben átveheti a kormányzást, illetve szabályozza a sebességet, míg a sofőr feladata minden más irányítása, valamint figyelni az autó haladását. Ilyen az aktív sebességtartó automatika. 2. szint – Részleges automatizálás. A jármű bizonyos esetekben átveheti a kormányzást, illetve szabályozza a sebességet, míg a sofőr feladata minden más irányítása, valamint figyelni az autó haladását. Ilyen az automata párhuzamos parkolás funkció. 3. szint – Feltételes automatizálás. Bizonyos helyzetekben, a sofőr teljes mértékben átadhatja az irányítást az összes biztonsági kockázattal járó funkció felett, ám folyamatosan felügyeli a jármű haladását, illetve a jármű érzékeli, amikor vissza kell adnia az irányítást. Ilyen a torlódás segédlet (lassú forgalomban történő haladáshoz). 4. szint – Magas szintű automatizálás. A jármű minden biztonsági kockázattal járó funkciót ellát, és nem számít a sofőr közbeavatkozására, de csak bizonyos közlekedési helyzetekben (csak autópályán, csak adott sávon belül). Lehetséges utas nélkül is. 5. szint – Teljes automatizálás. Ugyanaz, mint a 4. szint, ám nincsenek korlátozó tényezők. Háztól házig, és akár utas nélküli haladás is lehetséges. Megengedett a haladás alvás közben vagy az autó elküldése, hogy vegye fel az utast. Vagyis, már nem is hat olyan utópisztikusnak, amikor a filmbeli Michael Knight elküldi Kittet, mesterséges intelligenciával és más különleges képességekkel is bíró csodaautóját, hozzon el valakit.

1263x360
1263x360_2

 

Előző

Ez a legrégebbi cikk.

Következő

Elő a piknikkosarakkal!