0
Shares
Pinterest Google+

Önjáró autó – európai fejlesztési központ lehetünk

17_marc_tech_kep5Magyarországnak nagyon jók az adottságai ahhoz, hogy a vezető nélküli járműfejlesztés egyik európai központja legyen – mondta egy budapesti háttérbeszélgetésen Palkovics László a vezető nélküli, valamint az elektromos hajtású járművek fejlesztésében és gyártásában való magyar részvétel koordinálásáért felelős kormánybiztos. Az önvezető járművek fejlesztését számos tényező motiválja, többek között az üzemanyag-fogyasztás és evvel a károsanyag-kibocsátás csökkentése, az időskori mobilitás növekedésének kezelése, valamint a balesetek elkerülése az emberi hibák hatásának csökkentésével – fejtette ki. Utalt arra, hogy a balesetek több mint 90 %-át emberi hiba okozza. Az Európai Unió meghirdetett célja, hogy 2050-re lényegében ne legyen közúti baleset okozta haláleset. Fontos további ösztönző, a növekvő forgalomsűrűség közepette a közlekedési folyamatok irányítása, a jobb kihasználtság, a kényelmes és időtakarékos utazás megteremtése. A vezetés-támogató rendszerek egyre nagyobb elterjedtsége is jelentős ösztönzője, de egyben feltétele is az autonóm járművek megjelenésének – hangzott el.
Az európai szintű központ elérésére azért is jók az esélyeink, mert a magyar mérnökök igencsak korán ébredtek, már több mint húsz éve intenzíven részt vesznek a nemzetközi járműipari együttműködésben. Már az 1980-as évek elején számos felsőoktatási intézményben jelentős eredményeket értek el a magyar mérnökök a közúti közlekedés területén folyó kutatásokban, ami hozzájárult ahhoz, hogy vezető autógyártók jelentős fejlesztő központjai települtek hazánkba – mutatott rá Palkovics László. Kutatóink nevéhez több járművezető-támogató rendszer (ESP, ACC) kifejlesztésében való részvétel és szabadalom is köthető.
Fontos mérföldkő ezen az úton a RECAR járműipari tudásközpont létrejötte a Műegyetemen. Az iparvállalatokkal szoros együttműködésben és az EU célkitűzéseivel összhangban létrejött, egyben a kormány Irinyi Tervéhez is illeszkedő kutatási központ célja az intelligens és autonóm közlekedési technológia létrehozását célzó járműipari fejlesztésekben való részvétel. A program célja továbbá a terület magasan kvalifikált szakembereinek képzése. A tudásközpont létrehozását megerősítő nyilatkozatot a BME, az ELTE, az MTA SZTAKI, valamint a Bosch és a Knorr-Bremse képviselői írták alá 2016 januárjában. A program keretében a két egyetemen egy-egy angol nyelvű mesterszak indítását, a kutatóközpontban pedig csúcstechnológiás laboratóriumok létrehozását tervezik. A BME-képzés az autonóm járművekhez kapcsolódó műszaki megoldásokra kíván szakembereket képezni, az ELTE-n folyó képzés keretében ugyanennek a társadalmi és pszichológiai vetületével foglalkoznak majd. Zalaegerszegen várhatóan május 19-én rakják le annak a járműipari tesztpályának az alapkövét, amelyen hagyományos és autonóm, vagyis vezető nélküli járműveket is tudnak tesztelni. A tesztpálya megépítését 2016. május 19-én jelentette be Orbán Viktor miniszterelnök a Jövő autói címmel, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen tartott konferencián. A próbapálya a RECAR (Research Center for Autonomous Road Vehicles) egyik pillérét is jelenti egyben. A kormányzat tesztpályáról hozott döntését az is motiválta, hogy jelentős kapacitáskorlát áll fenn Európában általában a járműteszt lehetőségek területén, valamint az, hogy az autonóm járművekhez kapcsolódó technológiaváltás a járműiparban más fejlesztési környezetet igényel. Így valamivel jobb az esély a megtérülésre, egy olyan területen, amely Nyugat-Európában is csak az állam jelentős szerepvállalása mellett fejlődhet. Az Európában egyedülálló módon teljes körű szolgáltatást nyújtó próbapálya két ütemben 2017-2018-ban, majd 2018-2020 között – épül meg a zalai megyeszékhelyen. Palkovics László kitért arra is, hogy a Zalaegerszegen épülő járműipari tesztpályán különleges környezetet alakítanak ki. A létesítmény alkalmas lesz arra, hogy – a gépkocsik hagyományos vizsgálata, tesztelése mellett – kontrolált körülmények között tudják vizsgálni, tesztelni a vezető nélkül működő járműveket is. A prototípus járművek kezelése a nemzetközileg elfogadott normáknak és a vevői igényeknek megfelelően történik majd. A pályaszakaszok lehetőség szerint flexibilisen alakíthatók lesznek. Biztosítható kell, legyen a pályaszakaszok vizuális szeparálása, vagyis, hogy a fejlesztői és a nyilvános terület teljesen elkülönült legyen. Mindemellett reprezentatív, vonzó környezet jön létre majd bemutatók, konferenciák céljára is. A projekt keretében a zalaegerszegi utakat, valamint a Budapest és a zalai megyeszékhely közötti autóutat (az M7-est érintő, és az autópályát Zalaegerszeggel összekötő szakaszt) is úgy alakítanák át, hogy alkalmas legyen a vezető nélküli autók tesztelésére – tette hozzá a kormánybiztos. A 40 milliárd forintos beruházáshoz szükséges 250 hektárnyi terület Zalaegerszegen, az Északi Ipari Parkban állt rendelkezésre. A próbapálya jól megközelíthető a jelentős magyar járműipari központok felől, de az egyik legjelentősebb osztrák járműipai központ, Graz irányából is. A sármelléki repülőtér révén a légi kapcsolat is biztosított. A tesztpálya kutatási infrastruktúraként is szolgál majd. A tesztpálya kedvező hatása – az egyetemi oktatásban, a szakiskolai képzésben, a kutatás-fejlesztésben, az innovációban – a megyeszékhely életének szinte minden területén érvényesül majd és elősegíti, hogy Zalaegerszeg is smart city, okos város legyen.
Emberi Erőforrások Minisztériuma, V. Papp Zsófia – flottamagazin.hu

TOYOTA BEELŐZTE A TESLÁT NAPELEMES TETEJÉVEL

17_marc_tech_kep3Az egész elektromosautó-ipar a Tesla Model 3-ra vár. A cég ígéretei szerint még idén év végén megkapják azok, akik az USA nyugati partján élnek, vagy a cég alkalmazottjai. Akiknek van más Teslájuk, azok 2018 közepén, a többiek pedig talán 2019-ben. Elon Musk egy érdekes felvetésről beszélt a Model 3 kapcsán, a Toyota azonban beelőzte cégét.
Elon Musk, a cég vezetője ugyanis arról beszélt, hogy jó eséllyel lehet napelemes tetőt is választani a Model 3-hoz. A Toyota keresztülhúzta Musk számításait. Nagyon érdekes egyébként is a két cég viszonya egymáshoz. A Tesla indulásakor a Toyota nem számolt azzal, hogy egyáltalán bármire viszik majd. Érdemes tudni, hogy a Tesla jelenlegi, Fremontban elhelyezkedő gyára korábban a General Motors és a Toyota közös tulajdona volt. A Toyota épp azért, mert nem hitt a Tesla sikerében, áron alul kínálta a gyáregységet megvásárlásra. Elon csapata megvette a Toyotától az üzemet, és rögtön elkezdték a munkát. Azóta természetesen szinte teljesen átalakították.
Azóta a Tesla felnőtt, és egyre népszerűbb az emberek körében. A Toyota is érzi, hogy nekik is tenniük kell egy komolyabb lépést az elektromobilitás irányába. Nemrég bemutatták például az új plug-in hibrid Priust. A japánok miután hallották Elon tervét a napelemes tetőről, nem késlekedtek felvenni a kapcsolatot a szintén japán Panasonic-kal, aki egyébként pont a Teslának szállítja az akkumulátorokat.
A Toyotának a plug-in hibrid Prius Prime-on eddig is volt napeleme. A probléma csupán az volt, hogy nem termelt elég energiát, csupán 50 W teljesítménnyel bírt. A Panasonic ma jelentette be a ,,HIT™ Photovoltaic Module for Automobile”-nek elnevezett termékét Oszakában. Az új termék már 180 W teljesítményű lesz, először szintén az említett hibrid Toyotán láthatjuk majd. Most érkeztünk el ahhoz a ponthoz, hogy egy szériagyártású autó tetején lévő napelem képes az autó főakkumulátorát is visszatölteni, nem kizárólag a 12 V-os kis akksit.
A Toyota szerint az új termék az autó hatékonyságán 10%-kal javíthat. Megfelelő körülmények mellett egy nap akár 3 és fél kilométrnyi hatótávolságot is termelhet a napelem.
A Toyotától függetlenül nem elképzelhetlen, hogy a Teslának is lesz napeleme a Model 3 tetején -akár a Panasonictól-, de az biztos, hogy az elején ez az opció még nem lesz elérhető. A Tesla egyszerűen nem engedheti meg magának, hogy az egyébként is szűkös határidőt még kockáztassa hasonló fejlesztésekkel. Idővel majd ezt is kínálni fogják.

Forrás: electrek, elektromosautok.com

Audi TT RS tuning

17_marc_tech_kep2A Volkswagen-csoportos autókra szakosodott ABT Sportsline összehozta az első Audi TT RS tuningot. Legfontosabb intézkedése, hogy a gyárilag 400 lovas turbómotor teljesítményét még egy százassal feljebb tornászta, s ezzel egy felsőbb ligába repítette az Audit. A TT RS-R-ből összesen 50 darab készítenek.
Az új Audi TT RS minden idők legizmosabb sorozatgyártású TT-je, 2,5 literes öthengeres turbómotorja 400 lóerőt ad le. Az ABT egyedi motormenedzsment rendszerével a blokk teljesítményét kereken 500 lóerőre gyarapította, amivel a maximális nyomaték megemelkedése is együtt járt (480-ról 570 Nm-re). Az ABT TT RS-R képességeiről sajnos nem alkothatunk képet, sem gyorsulása, sem végsebessége nem ismert, de sejtésünk szerint a komolyabb olasz szuperautók sem tudnak előle meglógni.
A motor izmosítása mellett az ABT szakemberei ütős, szénszálas műanyagból készült aerodinamikai szettet is kitaláltak a kétajtóshoz. A gyárinál agresszívabb, nagyobb első spoiler, az oldalsó légterelők, továbbá a többrészes hátsó szoknya brutálissá teszik a gépet, nem beszélve a 20 colos fekete GR felnikről, amelyek 255/30 méretű abroncsokat kaptak. A külső módosítások sorát olyan elemek zárják, mint az exkluzív TT RS-R logós hűtőrács, valamint a karbon tükörházak és tanktető. Az Audit emellett ültetőrugók segítségével közelebb engedték a földhöz, előre és hátulra plusz stabilizátorokat is beszereltek.
Speciális modellként a TT RS-R bőrkárpitozású utasterében is több a szénszál, jutott belőle az ülések oldalpaneljére és a műszerfalra is.
Forrás: autoblog

PEUGEOT INSTINCT CONCEPT: a kiterjesztett szabadság

17_marc_tech_kep1Ki ne álmodott volna már olyan autóról, amelyben az utazás teljes nyugalma együtt jár a környezet megóvásával? Egy autóról, amely megért bennünket és annyira ismer, hogy a legkisebb vágyainkat is előre kitalálja? Egy autóról, mely mintha önmagunk térbeli folytatása lenne, s amelyben minden töretlen, könnyed, áramló és természetes?
A PEUGEOT egy ilyen autóban gondolkodik, a hozzá kapcsolódó jelszó pedig: a szabadság. A vezetési mód és a vezetési élmény megválasztásának szabadsága. A mozgás szabadsága. Mindez a PEUGEOT INSTINCT CONCEPT tanulmányautóban ölt testet.

A PEUGEOT INSTINCT CONCEPT tervezésének mottója a szabadság. A vezetési mód megválasztásának szabadsága, a mozgás szabadsága, az okoseszközök nyújtotta szabadság. Ez az elképzelés a vásárlók vágyaira és igényeire reagál.
A PEUGEOT elképzelései szerint megalkotott autonóm járműben megtapasztalható vezetési élményen keresztül a márka neve az öröm fogalmával fonódik egybe.
Az autonóm vezetés jelenti majd az új fordulópontot az autózás történetében. Az összes járműgyártó alkalmazni fogja ezt a technológiát; a márkák közötti különbség a megvalósítás mikéntjében rejlik majd.
A világon elsőként mutatnak be olyan járművet, amelyben működőképesek a « I.o.T1 « platform okosmegoldásai. A Samsung ARTIK Cloud platformról van szó, amely összekapcsolja a járművet a felhasználó saját adatfelhőjével.
A PEUGEOT INSTINCT CONCEPT szimbiózisban fejlődik a mobilitás újfajta élményét jelentő, egymással hálózatba kötött eszközökkel. A jármű integrálja azokat az adatokat, amelyeket a felhasználó meg szeretne osztani vele: az okostelefonjáról, az okosórájából és az otthonautomatizálási készülékekből gyűjtött információkat.
Nincs többé fennakadás a hétköznapok egymást követő cselekvéseiben. A tanulmányautó az alkalmazások új palettáját kínálja, a felhasználó az otthonától a szabadidős tevékenységein át a munkájáig minden mozzanatot zökkenőmentesen, tökéletesen összehangolt folyamatban végezhet el.
A PEUGEOT INSTINCT CONCEPT négy mozgási, kétféle vezetési (Drive Boost és Drive Relax) módot, valamint két autonóm (Autonóm Sharp és Autonóm Soft) üzemmódot kínál.
A PEUGEOT Responsive i-Cockpit újraértelmezi az utastér fogalmát annak érdekében, hogy megfeleljen az autonóm vezetésből adódó új felhasználásoknak. A kezelőfelületek a kiválasztott helyváltoztatási módnak és a felhasználó profiljának megfelelően automatikusan végrehajtják a szükséges konfigurációkat a felhasználás előtt, közben és utána.
A vezető minden körülmények között megőrzi uralmát a jármű felett. Autonóm vezetési módban a középkonzolra helyezett i-Device segítségével hajthat végre műveleteket, illetve vezérelheti a kapcsolókat.
A PEUGEOT INSTINCT CONCEPT elképzelése szerint az Ember a természetből nyer ihletet, és ahogy egyre többet tanul a természettől, úgy lesz egyre önállóbb. A tanulmány a deep learning tanulási módszerre támaszkodva alakítja ki a felhasználó profilját. Mindehhez a Samsung ARTIK Cloud I.o.T (Internet of Things) platformja hálózatba kapcsolja a felhasználó hétköznapi okoseszközeit, és összegyűjti az adatokat az okosórákból, az okostelefonokból, a közösségi hálózatokból. Az otthonautomatizálási készülékek – okostévé, streaming audio – és a számítógép szintúgy bekapcsolódnak a hálózatba. Az autó önmagában is egy elképesztően gazdag információforrás. Mindenütt jelen van a hétköznapjainkban: szokásos útvonalak, kedvenc helyek, vezetési szokások…
A PEUGEOT és a data science területen tevékenykedő Sentiance az adatok feldolgozását és rendezését követően határozza meg az egyes felhasználók profilját. Ez egy dinamikus, folyamatosan gazdagodó kiértékelés, amely lehetővé teszi, hogy a PEUGEOT INSTINCT CONCEPT teljes mértékben felkészüljön és alkalmazkodjon a tulajdonosa igényeihez és vágyaihoz.
Forrás: P Automobil Import Kft.

Előző

Márciusi flotta híreink

Következő

Minden ízlést kielégítő sokszínűség – Miele DG 6001 GourmetStar gőzpároló