0
Shares
Pinterest Google+

A jövő fényszórója

A közlekedésbiztonság növelésének fontos eszköze a világítástechnika. Látni és látszani – örök érvényű szabály. A világítást a forgalmi helyzethez, az út- és időjárási viszonyokhoz kell igazítani. Az autógyártók e téren is szinte már tökélyre fejlesztették az út- és látási viszonyokhoz való alkalmazkodást. Más világításra van szükségünk autópályán, ahol nincs szembejövő forgalom, de a nagyobb sebesség miatt hosszabban kell belátni az útszakaszt, vagy lakott területen kívül, ahol szembejövő forgalommal és kanyarokkal, vagy városi forgalomban, ahol a gyalogosokat is észlelnünk kell. Nagyon fontos tényező az időjárás, különösen a köd, de a hó és az eső is. A jövő egyre inkább széria-felszereléssé váló intelligens világítási rendszerei ezekre a kihívásokra nyújtanak megoldást.

LED kontra xenon

A Bi-Xenon fényszórók hatalmas fényerejükkel döntően javítják a látási viszonyokat, ami különösen éjszaka életmentő lehet. Erőteljesebben és szélesebben világítják meg az útpadkát. A hagyományos H7-es izzókkal összehasonlítva a Bi-Xenon fényszórók tompított fényszórónál akár 87 %-kal, országúti fényszórónál akár 180 %-kal nagyobb fényerőt adnak. Ezáltal javul a vezető észlelőképessége és sokkal biztonságosabban vezethet. A „Bi-Xenon“ a tompított és az országúti fényszóró egy közös fényforrást használ. Országúti fényszóró esetén a teljes fényáram rendelkezésre áll nagyobb távolság megvilágítására és a fénykürthöz. Tompított fényszóróra való váltáskor az országúti fénycsóvát egy betolt fényrekesz részben eltakarja.

Mindezek ellenére a jövő mégsem a xenonlámpáé, hanem a LED fényforrással, szerelt lámpatesteké. Jelenleg az adaptív LED lámpák jelentik a csúcsot. Ezekben az új generációs lámpákban a fényt diódák bocsátják ki. A különböző márkáknál más néven futnak a jövő lámpái: az Audi LED Matrix fényszórónak nevezi, mert a lámpatestekben mátrixszerűen sok LED adja a fényt, az adaptivitását is ezzel biztosítják. A Mercedes Multibeam LED-nek hívja, ahol a beam sugárnyalábot, fénykévét jelent.

Az új lámpatestek hosszú fejlesztési folyamat eredményei. Az Opel már 2003-ban elkezdte fejleszteni dinamikus kanyarfényszóróból és 90 fokos sarokvilágításból álló rendszerét. Ma már ennek az Opel és a Hella által közösen továbbfejlesztett változata, a kameraalapú, adaptív világítórendszer, az AFL a sláger, amely LED és a bixenon ötvözete. Az AFL amellett, hogy a nappali menetfénye, ami ha bekapcsolják a fényszórót, helyzetjelző lámpaként is működik, a kisebb fogyasztás érdekében LED-es, de alapvetően bi-xenon fényszórós rendszerű. A tompított és távfényt oldalanként egyetlen bi-xenonlámpa biztosítja. Az út- és látási viszonyoknak megfelelően automatikusan állítja a fényszórómagasságot. Kilenc integrált világítási funkcióval rendelkezi az utazási sebességhez igazítva.

A Mercedes-Benz 2006-ban az Opelhez hasonlóan a Hella VarioX világítórendszerére alapozva az E osztályú járművein bevezette az ILS-t, az intelligens világításrendszert. A rendszer kamerája, melyet a belső visszapillantó tükör magasságában helyeznek el, érzékeli a gépjármű környezetében a többi közlekedésben résztvevőt. Ezt összevetve az időjárási viszonyokkal, a menetsebességgel és a kormány elfordulási szögével és a rendszer elektronikus vezérlőegysége segítségével korrigálja a gépjármű világítását a vetítőlencse vízszintes vagy függőleges tengely körüli, adott szögű elfordításával. A fényszórók az adott forgalmi helyzettől függően 65-300 méter közötti távolságot világítanak meg. Öt különböző, fokozatmentesen szabályozható világítást különböztet meg, melyek megfelelnek a tipikus vezetési- és időjárási viszonyoknak.

Gondolkodó fényszórók

Számos elnevezésekkel találkozunk tehát, az elv azonban azonos. Adaptív lámpatestekről van szó, amelyek automatikusan alkalmazkodnak a forgalmi szituációkhoz, például tompítottra kapcsolnak, ha jönnek szemből, vagy a jármű mozgásának megfelelően választanak vetítési képet és fényerőt is. Mára az elektronikus egységek, a fényérzékelők, a kamerák és a jelfeldolgozó áramkörök ára annyira mérséklődött, hogy egy prémium személygépkocsiba mindez már extraként rendelhető, de azért valljuk be őszintén, ma sem olcsón.

LED elől-hátul

A LED-es intelligens világítás tehát különféle adaptív fényfunkciókkal rendelkezik, amelyekkel a fényszórók az adott menet- és időjárási körülményekhez automatikusan hozzáigazodnak. A LED-es fényszórók színspektruma ráadásul közelebb áll a nappali fényhez, mint a xenon fényszóróké, ezért kevésbé terhelik és így fárasztják a járművezető szemeit. Továbbá az autó teljes élettartama során nincs szükség lámpacserére.

Az országúti és az autópálya fényfunkciók kiváltják a tompított fényt. Az országúti fény az úttest szélét világosabban és szélesebben megvilágítja meg a hagyományos halogén tompított fénynél. 90 km/h feletti sebességnél automatikusan pedig aktiválódik az autópályafény, és a gépjárművezető látótávolsága két lépcsőben növekszik meg: először megemelkedik a LED-ek teljesítménye, aminek következtében az úttest és az út szélének megvilágítása jobb lesz. 110 km/órától megnövekszik a fény hatótávolsága, a szembeforgalom vakítása nélkül. Az aktív kanyarkövető világítás az irányjelző működtetésekor automatikusan bekapcsol, a járműtől oldalra fekvő területet akár 30 méter hosszan egyenletesen beterítve, a kanyarba bevilágítva. Az intelligens világítási rendszerrel párosítva a kanyarkövető világítás lényegesen nagyobb biztonságot nyújt bekanyarodáskor sötétben, rosszul kivilágított kereszteződésekben. Az aktív kanyarkövető fényszóró 40 km/órás sebességig automatikusan bekapcsol, ha a főfényszóró be van kapcsolva, az irányjelző működik, vagy bekormányzás történik. Az aktív kanyarfény működésekor a fényszórók akár 15 fokot képesek befordulni a kanyarba, aminek következtében lényegesen nagyobb lesz a látótávolság. Az aktív kanyarfény mind tompított, mind pedig távolsági fényfunkció esetén működik.

A hátsó lámpatestek is LED technológiával dolgoznak. A mögöttünk jövők elvakításának elkerülése érdekében a féklámpa világítási fényereje a környezet világosságának függvényében változik. Fékezés közben a féklámpával együtt a féklámpa közvetlen környezetében lévő fénycsíkok is világítanak, ami tovább mérsékli a vakító hatást. A kibővített ködfény mérsékli a gépjárművezető önvakítását a ködről visszavert fény által, és ezzel egy időben jobban megvilágítja az úttest külső szélét. Emellett a vezető oldali fényszóró 8 fokot kifelé fordul, amivel a fénykéve kissé lefordul. Ez a funkció 70 km/h alatti sebességek esetén aktiválható. Amennyiben a gépjárművezető tartósabban 100 km/h feletti sebességgel halad, a kibővített ködfény kikapcsol. Nyugalmi helyzetben a LED-es intelligens világítási rendszer szintén fokozott kényelmet és biztonságot nyújt. A „hazakísérő fény” funkció a gépjármű távirányítóval való nyitásakor és zárásakor aktiválódik, és megvilágítja a gépjármű környezetét. A világítás kis idő múlva automatikusan kikapcsol.

 

Előző

Zeller

Következő

A jég hátán is megél!