0
Shares
Pinterest Google+

A Bridgestone Corporation bejelentette: sikeresen kifejlesztett és legyártott egy olyan gumiabroncsot, amelyhez a természetes gumi összetevőit 100%-ban guayule-ből, egy sivatagi cserjéből nyerte. A Bridgestone 1931-ben, Japánban alapított gumiabroncs gyártó. Világszerte 178 gyárban, köztük Tatabányán gyártja a japán precizitás által garantált kiváló minőségű, prémium gumiabroncsokat. A most bejelentett innováció nagy előrelépést jelent a Bridgestone azon célkitűzése felé, hogy 2050-re minden általa gyártott gumiabroncs 100%-ban fenntarthatóan előállított alapanyagból készüljön.

Növekvő kereslet, véges források

A világ népessége megállíthatatlanul növekszik. 2050-re 9 milliárdnál is többen lehetünk. A fejlődő gazdaság manapság Kínában és Indiában, a világ legnépesebb országaiban drámai hatást gyakorol a motorizáció terjedésére. Az Egyesült Államokat is megelőzve ma már Kínában helyezik üzembe a legtöbb új autót, 2015-ben mintegy 20 millió darabot. Eközben a Föld erőforrásai végesek, ezért a gumiabroncs gyártóknak sürgősen új alapanyagokat kell találniuk. Az autógumi egyik legfontosabb nyersanyaga jelenleg a kaucsuk, amelynek 90 százalékát Délkelet-Ázsiában termelik ki. A különböző éghajlati változások viszont erre a növényre is negatív hatással vannak. A Bridgestone évek óta kutatja, hogy mivel lehetne teljes mértékben pótolni a kaucsukot. Az Egyesült Államokban lévő bioabroncs-gyártási K+F központban zajló kísérletek eredménye az új, speciális abroncs. Ebben a kaucsukot egy természetes, a Bridgestone által is termesztett növénnyel, a guayule-lal helyettesítették. E cserjefajta természetes élőhelye az USA délnyugati része és Mexikó. A belőle készült gumi nagymértékben hasonlít a kaucsukfából nyert alapanyagra. Miután száraz, sivatagos területen él, könnyebb és olcsóbb a termesztése és ezáltal az abroncsok gyártásához szükséges alapanyag előállítása is.

A kaucsuk jelenleg még az abroncsok előállításának elsődleges nyersanyaga, hatalmas mennyiségben van rá szükség. A kínálatot jelentősen befolyásolják a termőterületet érintő egyre szélsőségesebb időjárási viszonyok, a jelentős károkat okozó monszunesők. A természetes gumi ráadásul tőzsdei árucikk, így annak árfolyamára hatást gyakorolhat a tőzsdei spekuláció is. Nem véletlen tehát, hogy a Bridgestone, a világ piacvezető gumiabroncs gyártója már évek óta keresi a természetes gumi alternatíváját, amellyel hosszú távon és fenntarthatóan pótolni tudja a gumiabroncsok elsődleges nyersanyagát. Evvel csökkenthető a kaucsuk-kitermelés egyes vidékekre való koncentrációja és a környezet terhelése is.

Zöld abroncs egy fenntartható világért

A most előállított „zöld” gumiabroncs egy nemzetközi kutatás-fejlesztési projekt eredménye, amelyet a vállalat Rómában található gyárának innovációi alapozták meg. Az olasz gyár 2015-ben kísérletezett ki olyan személygépkocsi-abroncsokat, melyekben az összes jelentősebb kaucsukot igénylő összetevőt – a futófelületet, az oldalfalat és a perem töltőanyagát is – a Bridgestone által termesztett és kitermelt guayule-ból nyert anyaggal helyettesítették. A vállalat kutatásainak célja a jövőben a cserjék természetes gumitartalmának optimalizálása, az ebből készülő abroncsok alkalmazási lehetőségeinek szélesítése.

Kaucsuk-történelem, gumipitypang

A közép- és dél-amerikai indiánok már Amerika felfedezése előtt készítettek tárgyakat kaucsukból. A kecsuák ca-huchunak nevezték, amely könnyező fát, egyben fa könnyét jelenti. Pietro Martire d’Anghiera történetíró 1525-ben már beszámolt a Mexikóban rugalmas labdával játszó őslakosokról. 1736-ban a francia Charles Marie de la Condamine volt az első európai, aki kaucsukfát is látott és ő találta ki a latex kifejezést a tej spanyol neve (leche) alapján. Természetes kaucsukot próbáltak már előállítani többféle növény nedvéből, de a gyártott mennyiség döntő része ma is a kaucsukfából (Hevea brasiliensis) készül. „Kína egyedül feléli a világ gumitermelésének 30 százalékát, ezért kérdéses, hogy a kaucsukfa képes lesz-e kielégíteni a növekvő keresletet. A természetes kaucsukot, a vulkanizálással nyert gumi legfőbb alapanyagát – az Amazonas és az Orinoco folyók mentén honos gumifából nyerik. A kaucsukfa trópusi növény. 25 °C-nál magasabb évi középhőmérsékletet és évi 1000-1500 mm csapadékot igényel. Előbb a vadon növő gumifákat használták a gumi kinyerésére, majd a XIX. században (ekkor kezdett fellendülni a gumiipar) Brazíliában jelentek meg az első kaucsukfa-ültetvények. Jelenleg a világon termelt kaucsuk 70%-át három ország adja: ThaiföldMalajzia,Indonézia. A gumifa 6 éves kora körül csapolható először, amikor is kérgét átvágják, és edényt helyeznek el a bemetszés alá. A sűrű tejszerű lé, a természetes latex belefolyik az edénybe.

A kaucsuk legfőbb riválisa a guayule (Parthenium argentatum). Ráadásul ez a cserje nem okoz allergiát, alapanyaga lehet katétereknek, orvosi kesztyűknek. A guayule-t a Continental Mexican Rubber Company nevű gumigyár már 1900 táján használta, de nem sikerült autógumit előállítaniuk, ahogy az Egyesült Államokban sem, az 1920-as években. Az USA-ban főképpen a világháború alatt foglalkoztak vele, valamint amikor attól féltek, hogy a levélrozsda kipusztítja a világ összes kaucsukfáját.

Nemcsak a Bridgestone

Nem a Bridgestone az egyetlen gyártó, amely új forrást keres a kaucsuk helyett. A többi abroncsgyártó is hasonló projekteken dolgozik. A természetes gumi hiányára a guayule mellett, a gumipitypang jelentheti a másik megoldást. A mérsékelt égövben, a Szovjetunióban (Ukrajnában és Oroszország déli részén) is próbálkoztak a kokszagiz , azaz a „gumipitypang” termesztésével, a két világháború között (a Rákosi-korszakban Magyarországon is), mert a kaucsuk behozatala akadályokba ütközött. Ez, a pár éve újra a gumikutatók látótérébe került növény a gyermekláncfű egyik keleti rokon faja. A német Continental gumiabroncsgyár és a Fraunhofer Intézet közös munkája nyomán Németországban és Svédországban már tesztelik a WinterContact TS 850 P mintázatú Taraxagum gumiabroncsokat, melyek futófelülete kizárólag a gumipitypang gyökeréből nyert gumiból készült. Terveik szerint öt-tíz év múlva már a sorozatgyártás is folyhat. Az Apollo Vredestein is a természetes gumi alternatív forrásait keresi, többek között részt vesz az EU-PEARLS projektben. A projekt célja, hogy a gumifától való függés csökkentésére alternatívát találjanak az európai piacon.Az EU-PEARLS kutatásai központjában is a gumipitypang és a guayule áll. Cél, hogy megtalálják a növények európai termesztéséhez legideálisabb feltételeket és kidolgozzák a gumi kinyerésére legalkalmasabb eljárást. Az első tanulmányok szerint tulajdonságai alapján mind a gumipitypang, mind a guayule jó helyettesítője lehet a gumifának. Spanyolországban a guayule növényt már nagy mennyiségben termesztik.

 

Előző

Gesztenye

Következő

A mindenes – Nissan Navara