0
Shares
Pinterest Google+

E-csereautó

Berlin mielőbb az e-közlekedésre épülő főváros kíván lenni. 2016-ra az elektromos töltőállomások számát a duplájára, ezerre akarják növelni. 2020-ra a terv ezerhatszáz működő e-töltőállomás. A német főváros az elektromos közlekedés kiterjesztésével a mostaninál élhetőbb, környezet-tudatosabb és kevésbé zajos várossá válhat. Ráadásul az e-stratégia megvalósítása új munkahelyeket is teremtene – mutatott rá Gernot Lobenberg, a német Elektromobilitás Ügynökség (eMo) vezetője. Berlinben és a közeli Brandenburgban jelenleg mindössze kétezer villanyautó közlekedik, eközben mintegy egymillió hagyományos üzemanyagokat használó jármű van használatban. Az elektromos autók számában a német főváros országos összehasonlításban mégiscsak előkelő helyen áll. Jelenleg nyolcvan e-közlekedési projekt fut és az e-közlekedés fejlesztését komplex feladatként kezelik. Első lépcsőben rendkívül fontos magának a villany-autónak a megismertetése. Ezt szolgálja „A cserélj autót!” kezdeményezés. Az érdeklődő polgár tíz napra elektromos autóra cserélheti hagyományos járművét, a saját bőrén érezheti a villanyautózás előnyeit. A másik cél egy ötszáz villamos meghajtású járműből álló városi céges flotta létrehozása. A fejlesztések kiterjednek az elektromos kerékpározás népszerűsítésére, a közlekedési eszközök intelligens hálózatának kiépítésére, és az elektromos haszonjárművek meghonosítására.

E-taxi Bécsben, 2017-re

Az osztrák fővárosban a világ egyik legnagyobb elektromos taxi-projektjét hirdette meg a Wiener Stadtwerke és két bécsi taxitársaság. Az osztrák közlekedési minisztérium által is támogatott projektet két szakaszban valósítják meg 3 év alatt.  Az első szakaszban, 2016-tól mintegy 120 e-taxi áll majd az utasok rendelkezésére, a következő évben pedig 250 járműre bővítik a flottát. Az elektromos autóra váltó taxitársaságok járművenként több ezer eurós támogatást is kaphatnak, ezen kívül pedig az igényeikhez igazított gyorstöltő-hálózat is a rendelkezésükre áll majd. Azok a taxisok, akik az elsők között szállnak be a projektbe, egy éven át ingyen tankolhatnak a Wien Energie gyorstöltőinél, utána pedig kedvezményes tarifával juthatnak az üzemanyaghoz. A projekt elindításához 60-80 elektromos autó szükséges. Ezért a Wiener Stadtwerke az elkövetkező hónapokban információs rendezvényeken igyekszik kedvet csinálni a bécsi taxisoknak a váltáshoz.

image_03
image_06
image_04

Töltsön a meccs alatt!

Ha Debrecenben, Magyarország második legnagyobb városában még váratnak is magukra az e-taxik, de a Jedlik Ányos Klaszter tagjainak összefogásával a LOKI stadion melletti mélygarázsban már lesz elektromos töltőállomás. Az E.ON Energiakereskedelmi Kft., a Nissan Magyarország Kft., a debreceni DV Parking Kft. és Debrecen város összefogásával a nagyerdei mélygarázsban adják át Debrecen első elektromos töltőállomását. A töltőállomás közelében található a Nagyerdei Stadion, a Klinika és a Fürdőkomplexum is. A debreceni töltőállomás jó példája annak, hogy a városok és helyi kezdeményezések segítségével hogyan terjedhet az elektromos infrastruktúra. „A Jedlik Ányos Klaszter a 150 villámtöltőn felül további 300 db gyorstöltő és 800 db úgynevezett normál töltő telepítését tervezi országszerte.  Az új debreceni töltő 25-30 perc alatt tölti fel az elektromos autókat 10% alatti szintről 80% feletti szintre. Így egy Loki meccs alatt akár 5 elektromos autót is „feltankolhatnak”.

Töltés napelemmel

Kapuváron Győr-Sopron megye immár harmadik elektromos töltőállomása nyílt meg nemrég. A több mint 28 millió forintból épült töltőállomás Kapuvár keleti szélén egy új, garázsépületben készült el a termálfürdő mellett. A helyszín nem véletlen, hiszen a hibrid vagy tisztán elektromos meghajtású autók mellett az elektromos kerékpárosoknak is lehetőségük lesz itt „tankolni” – mondta Hámori György polgármester. A város 6 millió forintos hozzájárulásával megépült állomás a Hany Istók Kerékpáros Centrum közreműködésével kezdi majd meg működését. Az akkumulátoros gyorstöltő és szerviz tetejét napelemek borítják, a nyert áramot a közcélú villamos hálózatba termelik vissza a járművek feltöltése mellett.

Gyorstöltés szélerőművel

Bükkaranyoson átadták az ABB legújabb egyenáramú gyorstöltő állomását. Ez az első olyan gyorstöltő Magyarországon, amelynek villamosenergia-ellátása szélerőműhöz kapcsolódik. Az 50 kW-os egyenáramú gyorstöltő oszlop mindössze 15–30 perc alatt képes menetkészre feltölteni egy elektromos autó akkumulátorát. Megtörtént a gyorstöltő állomás tesztje is: egy elektromos Tesla autó a 225 kW maximális teljesítményű hálózathoz kapcsolt szélerőmű-rendszerből vett fel mintegy 60 kWó villamos energiát. A gépkocsi rácsatlakozott a gyorstöltőre, a töltőt és a járművet az ABB hollandiai központja távelérésben azonosította, majd kezdődhetett az első gyorstöltés.

Induktív töltő Zaragozában

A spanyolországi Zaragozában szintén egy különleges töltőállomást helyeztek üzembe. Itt egy e-jármű feltöltése 20 percig tart. Ráadásul még csak kábelek, zsinórok sem kellenek hozzá. A rendszer induktív technológiával működik. A tekercsek az állomás aszfaltja alatt helyezkednek el és az elektromos hálózatból kapják a feszültséget. Ha az autó pontosan áll be a megadott helyre, akkor kapcsolatot teremt a tekerccsel, és ezen keresztül feltöltődik. A rendszer igen rugalmas. Elektromos autók, teherautók és buszok egyaránt használhatják. A fejlesztők szerint az induktív töltési technológia egyszerűbb és biztonságosabb, mint a hagyományos kábeles megoldás. Ráadásul távol tartja a vandálokat, és nem csúfítja el az utcaképet sem. José Francisco Osorio, fejlesztőmérnök elmondta olyan gyártókat keresnek, akik fantáziát látnak a tekercsek előállításában, amelyek teljesen újszerű technológiát képviselnek. A fejlesztés egy közös európai projekt része.

image_05
image_01
image_02
Előző

Kuszkusz: a berber tarhonya

Következő

Fluence – a jó választás