0
Shares
Pinterest Google+

Támogat az asszisztensem

Napjaink autóinak egyre inkább központi eleme a fejlett vezetőtámogató rendszer, az ADAS (Advanced Driver Assistance System).  Az első ilyen támogató asszisztens a személyautóknál a fékrásegítő volt. Az akkori cél, azóta is változatlan: a környezet-vezető- gépkocsi hármas leggyengébb láncszeme, a gépkocsivezető tevékenységének támogatása. Az első sofőrsegédek mechanikus egységek voltak. A mostaniak viszont már bővelkednek az elektronikai megoldásokban. A fékrásegítőből az idők folyamán fékasszisztens lett. A menetdinamikai szabályozó rendszerek pedig: az ABS/blokkolásgátló, ASR/kipörgésgátló, az ESC/menetstabilizáló a fékasszisztenssel együtt segítenek a vezetőnek a kritikus helyzetekben. A nehéz vagy ismétlődő műveletek automatizálásával egyszerűsödik a járművezetés. A gépkocsivezető lassabban fárad. Mindez előnyösen befolyásolja a vezetés biztonságát és csökkenti a balesetek számát.

Hárombetűs elektronikák

Az ABS, a blokkolásgátló fékrendszer (Anti-lock Braking System) egy olyan aktív biztonsági eszköz, amely megvédi, illetve megakadályozza az autó megcsúszását erőteljes fékezés esetén. Segít a fékezendő gépjármű egyenesen tartásában. A rendszer lényege, hogy speciális, a kerekekre szerelt érzékelőkön keresztül érzékeli a kerekek blokkolását, és ekkor a másodperc töredékére kiiktatja a fékezést. Évtizedeken át több gyár próbálkozott az erre alkalmas mechanikus szerkezetekkel. Végül a Bosch oldotta meg a feladatot. Elsőként 1978-ban lehetett ABS-t rendelni a W116-os Mercedes S-osztályba. A blokkolásgátló ma már, szinte minden autóban része a biztonsági alapfelszereltségnek. Az Európai Unióban 2007 óta kizárólag ABS-szel szerelt autókat lehet újonnan forgalomba helyezni. A szerkezet mára gyorsabbá, precízebbé és könnyebbé vált, és képes a fékerőt a kerekek között is elosztani. Az ABS-re épül több, a menetbiztonságot javító rendszer: a kipörgés-gátló, az ASR és az elektronikus menetstabilizáló, az ESP.

Az ESC (Elektronikus Stabilitás Szabályozás – Electronic Stability Control) a pályaelhagyásos balesetek számát hivatott csökkenteni. Igen fontos szerepet kap a mai modern autóknál, pláne elengedhetetlen a nagy teljesítményű sportautók és luxusautók kordában tartása érdekében. Az ESC az irányeltérési szögsebességet méri (girométerrel), és ha ez eltér a normálistól, beavatkozik. Vagy csak a kerekekre leadott vonóerőt mérsékli, vagy, ha ez kevésnek bizonyulna, egymástól teljesen függetlenül fékezi a megfelelő kerekeket is. Az  ESP-ként (Electronic Stability Program) is ismert dinamikus menetstabilizátort vagy menetstabilizáló elektronikát a Daimler és a Bosch fejlesztette ki és vezetette be 1995-ben. A többi asszisztenssel összedolgozva az ESP dolga, hogy az érzékelők jeleit figyelembe véve a stabilitást veszítő autót megzabolázza.

Az ASR (Anti-Slip Regulation), a kipörgésgátló  egy olyan elektronikai rendszer, amely gyorsítás alatt az ABSszenzoroktól kapott adatok alapján figyeli a kerekek forgási sebességét. Amennyiben érzékeli valamelyik kerék gyors fordulatszám-növekedését (megcsúszás), a rendszer beavatkozik a vezérlésbe, csökkenti a motor teljesítményét és megakadályozza a kipörgést. Több további két-hárombetűs aktív vezetésbiztonsági segédberendezés is javíthatja az esélyeinket az utakon. Így a BA (Brake Assist, fékasszistens vagy fékrásegítés)  az EBA (Elektronikus fékasszisztens) vagy a BAS (Emergency Break Assist System) vészfékasszisztens is. Ezek a rendszerek amennyiben korábbi adatokat elemezve arra a következtetésre jutnak, hogy a gázról túl gyorsan léptünk át a fékre, vagyis vészfék szükséges – maximális fékhatást vezérelnek a kerekekre. Az EBD (Electronic Brakeforce Distribution), az elektronikus fékerőelosztó a legjobban tapadó kerékre küldi a fékerőt. Ezek az újfajta elektronikák adott esetben életet menthetnek, de nem oldanak meg mindent.

Prediktív védelem  

Minél hamarabb felismerhető egy balesetveszélyes helyzet annál hatékonyabb lehet a segítség.  Sokszor az utolsó utáni pillanatban is tehetünk még valamit a baleset elkerülésére, vagy súlyosságának csökkentésére. Itt kínálnak újabb lehetőségeket a prediktív, megelőző védelmi rendszerek, melyek idejekorán reagálnak a veszélyes helyzetekre. Különböző érzékelőikkel kiterjesztik a gépkocsi érzékelési horizontját. Evvel lehetőséget kínálnak még az ütközés bekövetkezte előtt a védelmi rendszer elemeinek működtetésére. Az elmúlt években több különböző elektronikus asszisztens rendszert fejlesztettek ki, melyek többsége radar és video érzékelőkkel a gépkocsi közvetlen környezetét érzékeli. Video-alapú rendszerek például az éjszakai látás, a jelzőtábla felismerés, a sávdetektálás, az objektumdetektálás. Radaralapú: az aktív követési távolság szabályozás, az adaptív sebességtartó automatika, az ACC, a vészfék-asszisztens, valamint a prediktív vészfékezés. A gépkocsi körüli érzékelést több asszisztens rendszer is hasznosítja. Az utóbbi években az érzékelők rendkívül kifinomulttá váltak és pillanatok alatt működő elektronikai rendszereket és kiértékelő algoritmusokat jelentenek. Felismerik az objektumokat, azok helyzetét, távolságát és relatív sebességét. Viszont az így kapott információ világos, jól érthető és egyértelmű kell, hogy legyen. Fontos, hogy megfelelő időben érkezzen. A vezetőt nem szabad azonban túl sok információval terhelni, csak az adott pillanatba legfontosabbakra kell koncentrálni. Soha nem szabad megijeszteni. Ezen kívül az asszisztens rendszer használata a lehető legegyszerűbb és magától értetődő kell, hogy legyen tekintettel az egyre több időskorú vezetőre is.

Helyettünk látó rendszerek

Új betűszóval is meg kell megismerkednünk.  A CAPS a kombinált aktív és passzív biztonságot jelenti.  A kettő egyre inkább összeolvad, mert a jeladó-technika alapján a vészhelyzet elhárítás, kárminimalizálás több rendszer összehangolt működését váltja ki, amelyek között vannak aktív és passzív elemek. A közvetlen gépjárműkörnyezetet és előre, illetve hátra kb.100 m-es távolságban, a távolabbi környezetet detektáló rendszerek jelentik a gépjármű közlekedésbiztonság újabb elemeit. Ezek vagy csak vezetőfigyelmeztető funkcióval bírnak, vagy már aktív beavatkozásúak. A működéstámogatók és automatizált vezetői hibajavítók technikai alapjait a kamera, az ultrahang- és radarérzékelők adják. Ez a jövőben komoly – jeladókat is kiváltó – GPS támogatást is kap. Az automatizált járműmozgás, autonóm gépjárművezetés, manőverezés két területen már megvalósult. Az egyik a teljesen automatikus parkolási folyamatvezénylés. A másik terület az intelligens tempomat (ACC – Adaptive Cruise Control), mely felveszi a menetoszlopban való haladás változó tempóját, gyorsít, sebességet tart, fékez, vészfékez. Ez a rendszer alkalmas a figyelmetlenségből eredő ráfutásos balesetek elkerülésére is. Az aktív biztonsági rendszer több független elektronikus alrendszerből tevődik össze. Ilyen alrendszer például az adaptív sebességtartó automatika (ACC), a holttér-felderítés (BSD), a parkolási segéd, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDWS), a keréknyomás-figyelő rendszer (TPMS), az álmosságmonitor, az éjjellátó, az ütközésre való figyelmeztetés. Az ADAS több szinten nyújt támogatást. A veszélyes helyzetekben nyújtott segítség egészen odáig terjedhet, hogy a baleset vagy ütközés elkerülése érdekében a rendszer teljesen magától cselekszik. Érzékelők segítségével figyelik majd a jövő autói a vezető álmosságának és reakcióképességének szintjét is. A Volvo kísérleti fázisban lévő megoldásánál az érzékelők azt mérik, hogy milyen tágra nyitott a vezető szeme, illetve hogy az utat figyeli-e. Egy másik megoldás a biztonsági övbe épített szenzorok segítségével a vezető szívverésének és légzésének monitorozása.

Előző

Mayer Pincészet, borház és panzió - Villány

Következő

Villányi bortörténet