0
Shares
Pinterest Google+

A kormánymű, egyidős magával az autóval. Nem bonyolult szerkezet, gondolhatnánk, hiszen egyetlen feladata van: tekerjük, és ennek hatására elfordítja a kereket. Ehhez képest manapság hihetetlenül komplex feladat hárul a kormányművekre, legyen szó a változó rásegítésről vagy éppen az automataparkolásról. Egy jármű menetbiztonsága nagymértékben ma is a kormányzástól függ. A gépkocsinak nemcsak nagy sebességnél kell biztosan kormányozhatónak lennie, de egy garázsban, igen kis helyen is meg kell tudni fordulnunk vele. Egy jármű fordulékonyságára a fordulási kör a mérvadó. Ez közvetlenül függ a nyomkörtől. A jármű konstruktőrök lehetőleg kicsi nyom-és fordulókör elérésére törekszenek.

Az adaptív kormányzás

A kormányzási technológiák legújabb generációját az adaptív kormányzás képviseli. Ez az új technológia minden sebességtartományban javítja a kormányzás hatékonyságát, és megkönnyíti a manőverezést. De hogyan is működik ez az új technológia? Az adaptív kormányzás megváltoztatja a kormány elforgatásának mértéke és az első kerekek elmozdulása közti arányt. A hagyományos autók esetében ez az arány állandó, az új technológia alkalmazásával folyamatosan változik a jármű sebessége szerint, minden forgalmi helyzetben optimális kormányérzetet biztosítva. Alacsonyabb sebességtartományokban, ha például az autóval parkolóhelyre állunk be, vagy szűk térben manőverezünk, az új rendszer nagyobb mértékben fordítja el az első (a kormányzott) kereket, így egy kisebb kormánymozdulat is elegendő és könnyebben kanyarodik. Nagyobb sebességnél, például autópályán a rendszer határozottabbá teszi a kormányérzetet (keményebbnek érezzük a kormányt), a gépkocsi simábban, pontosabban reagál a vezető kormánymozdulataira. Műszakilag a progresszív kormányzás fogasléce változó geometriájú fogazásában és erősebb elektromos motorjában különbözik alapvetően a hagyományos kormányművektől. E megoldás a kormánykerék középállása környékén egészen a magas sebességtartományokig pontosabb és pihentetőbb kormányzást tesz lehetővé, míg a kanyargós útszakaszokon kisebb kormányzási igénye révén dinamikusabb és élvezetesebb vezetést kínál. Lassú tempónál – városi forgalomban és parkoláskor – szintén a kisebb kormányzási munka teszi kényelmesebbé a vezetést. A kevésbé közvetlen, illetve a nagyobb bekormányzási szögekkel járó közvetlenebb áttételek között progresszív az átmenet, ami a jármű jóval mozgékonyabb irányítását teszi lehetővé a dinamikus menethelyzetek során. Parkoláskor mindez kevesebb kormányfordulatot, ezáltal érezhetően kényelmesebb manőverezést jelent.

Már nem luxus

Az adaptív kormánymű egyre több márka autóiban jelenik meg a típusfelszereltség részeként, és nemcsak a prémium szegmensekben. Bizonyos gyártóknál extrafelszerelésként rendelhető. Például a Fordnál teljes egészében a volánban elhelyezett kormányzási technológia olyan intelligens megoldás, ami minden forgalmi helyzetben segítséget nyújthat a vezetőnek, de főként az alacsony sebességtartományban és szűk helyen hasznos. Nagyobb sebességnél pedig agilisabbá teszi a járművet. Az ilyen kormánymű előnyei azonnal érezhetők a kormányzás pontosságában és a kormány visszajelzéseiben. Progresszív kormányzás elektromechanikus rásegítéssel – ma ez képviseli a csúcstechnológiát a kormányművek világában. Az elektronikus, progresszív kormányzás járul hozzá legnagyobb mértékben a könnyű vezethetőséghez és adja a progresszíven, azaz folyamatosan keményedő kormányérzetet. Az elektromechanikus mozgatású, így igen gazdaságos progresszív kormányzás a rásegítés mértékét mindig a pillanatnyi sebességhez illeszti. De egyben a fejlett vezetői segédrendszerek – például a parkoló-asszisztens alkalmazását is lehetővé teszi. További előnye, hogy csak akkor lép működésbe, ha azt a vezérlés szükségesnek tartja, tehát hatékony és csak minimális többletfogyasztást okoz. Ráadásul hidraulikus egységet egyáltalán nem tartalmaz, ennek köszönhetően megbízhatósága még nagyobb. Az elektromos segítséggel a kormányközépponthoz való visszatérés is egyszerűen megoldható, emellett a jármű többi segédrendszerének információit felhasználva egyéb funkciók is megvalósíthatóak vele. Az elektromos rásegítésnek hála a gyártók ma már olyan kormányzási érzettel rendelkező szerkezetet rendelhetnek meg, amilyet csak szeretnének. A kormányműveket is fejlesztő ThyssenKrupp mérnökei például a gyártó tesztpilótáival együttműködve az adott márka elvárásaihoz passzoló karakterisztikát képesek beállítani. A csapágyairól és liftjeiről is híres konstruktőr, olyan gyártókat lát el kormányművekkel, mint az Audi, Mercedes-Benz vagy a BMW.

technika_image_small_02
technika_image_small_01
technika_image_small_03
Előző

Köszöntő

Következő

Renault Kadjar