0
Shares
Pinterest Google+

Hogyan ébredtek fel az emberek időben, az ébresztőórák feltalálása előtt?

Bizony hosszú-hosszú évekkel ezelőtt, az ipari forradalom idején, amikor beindultak az első gyárak füstölgő kéményei, már akkor is arra voltak „kárhoztatva” az emberek, hogy beérjenek egy adott időpontban a munkahelyükre. Csakhogy sokáig nem találták még fel az ébresztőórát. Akkor pontosan, hogyan is keltek fel az emberek?
Ugorjunk azért kicsit vissza az időbe, amikor még a lakosság jó része csak mezőgazdálkodással foglalkozott. Ekkor nem volt még fényszennyezés, sem éjszakai műszak. A napok szinte ugyanúgy teltek el egymás után, így a szervezet cirkadián ritmusa sem borult fel. Reggel, a kakasszó ébresztette fel a gazdákat, akik ezután megetették állataikat, illetve elkezdték termőterületeiken a napi teendőket ellátni.
Nem kellett rohanni sehova. Az ebéd eljöttét is a déli harangszó, avagy a korgó gyomor dördülései jelezték. Este pedig nem igazán volt lehetőség hatalmas, „ereszd el a hajam” típusú bulikat tartani, így nagyjából ugyanabban az időpontban hajtotta mindenki álomra a fejét. Ez a körforgás pedig sokáig ilyen ütemben haladt.
Egyszer azonban valami megváltozott. Az 1700-as években, először Nagy-Britanniában kezdetét vette az ipari forradalom, ami egy „átfogó társadalmi, gazdasági és technológiai változás”. Megnyitottak az első műhelyek és gyárak, vezetőiknek pedig nagyon nem volt mindegy, hogy mikor kezdődnek, illetve mikor érnek véget az egyes műszakok.
Ébresztő óra híján azonban valahogy mégis meg kellett oldani az időben felkelést. Néhány találékony ember aztán ebben fel is ismerte a kereseti lehetőséget, így létrejött egy szakma: a knocker-up, másik néven knocker-upper. Magyarul ez annyit tesz, mint felkoppantó vagy felkopogtató.
Munkájuk nem volt túl bonyolult. Az volt a feladatuk, hogy reggelente felébresszék a jó munkásembereket. Mindezt pedig egy hosszú rúd segítségével csinálták, melynek végére néhányan egy drótot erősítettek. A delikvensnek csak meg kellett rendelnie a szolgáltatást, és reggel már a felkopogtató ébresztette őt. A drót azért volt jó ötlet, mert így az ablakok kocogtatása közben, nem sértették meg az üveget. Egy kis extra összegért cserébe pedig, a felkoppantó addig zörgetett, amíg meg nem győződött arról, hogy ügyfele tényleg felébredt-e.
Ezt a foglalkozást a huszadik század elejéig művelték. Ekkortájt azonban megjelentek az első ébresztőórák, így szépen lassan a feledés homályába süllyedt ez a szakma.
forrás: jemma

Rekord jövedelmezőség az autóiparban, de az iparág növekedése lassul

16_okt_innenonnan_kep2Miközben 2015 újabb kiváló év volt az autóipari beszállítók számára – 7,5 százalékos profitnövekedéssel – a piaci bizonytalanság fokozódik, a globális bevételek növekedése pedig lassul – állítja a Lazard és a Roland Berger „Globális Autóipari Beszállító” című 2016-os tanulmánya. Az elemzők az idei évre a piac megtorpanását várják.
A tanulmány során több mint hatszáz nemzetközi autóipari beszállító teljesítménymutatóit vizsgálták meg, amely alapján látható, hogy az autóiparban 2010-ben elindult növekedés – melynek haszonélvezői a beszállítók voltak – megtorpant. Az árbevétel 2015-ben már jóval alacsonyabb volt, mint korábban. „Az autóipari beszállítók első látásra jó formában voltak, rekord nyereséggel,” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője. „ám a lassuló bevétel-növekedés mellett a jövőben meg kell birkózniuk az egész világon erősödő piaci bizonytalansággal és szembe kell nézniük a forradalmi technológiai változásokkal is.”

A globális járműgyártás mérsékelten növekszik

A Lazard és Roland Berger közös tanulmánya szerint a globális járműgyártás 2016-tól mérsékelten, éves szinten mintegy 2 százalékkal fog nőni. „A beszállítóknak új alapokra kell támaszkodniuk, hogy stabilizálni vagy növelni tudják a profitot és továbbra is felkészültnek kell lenniük a váratlan makrogazdasági eseményekre, amelyek jelentős kereslet-csökkenéshez vezethetnek”- nyilatkozta Christof Söndermann, a Lazard Igazgatója. A kínai piacon eddig tapasztalt kétszámjegyű növekedés mára a múlté, nagyon kérdéses a piac alakulása Brazíliában és Oroszországban. A Brexit is újabb bizonytalanságot hoz Európába.

Az autóipar történelmi változások előtt áll

„Előre tekintve, az utóbbi időszak történései egyértelműen azt jelzik, hogy a globális autóipar a történelem legradikálisabb változása előtt áll”- mondja Söndermann. A technológiai trendek és az új üzleti modellek az autók használatában lehetőségeket ígérnek a beszállítók számára az elkövetkező tíz évben – azonban az, hogy mikor és hol tárulnak fel ezek a lehetőségek, egyelőre bizonytalan. A teljes piac értéke a 2015-ös 700 milliárd euróról várhatóan 850 milliárd euróra nő 2025-re, de a profit eloszlása a meglévő szegmensek és akár új piaci szereplők között lényegesen módosulni fog. Az erőátviteli berendezések területén az e-mobilitás fejlődése kap lendületet. Mert bár még sok a technológiai akadály és nincsenek a fogyasztókat meggyőző üzleti esettanulmányok, a helyi, országos és nemzetközi hatóságok emissziós szigorításai várhatóan gyorsítják a fejlődést. „Arra számítunk, hogy az elektromos járművek piaca hét-tízszeresére nő a következő évtizedben – ami a potenciális elektronikus erőátviteli berendezések iránti kereslet jelentős növekedéséhez vezet, miközben a hagyományos belső égésű motor egyre inkább általános árucikké válik.” – mondta Schannen Frigyes. A gépjármű-vezetést támogató alkatrészek piaca ötszörös növekedés előtt áll, az iparág értéke 2025-re eléri a 30 milliárd eurót, s ezért kiélezett verseny várható, különösen a technológiai óriások között.
forrás: rolandberger.com

Az új MINI John Cooper Works Clubman

Miután meghódította a kisautó-kategóriát, a MINI John Cooper Works modellcsalád legújabb generációja most a prémium kompakt szegmens felé veszi útját. Külső méreteit és tágasságát tekintve az új MINI John Cooper Works Clubman az eddigi legnagyobb élsportoló a brit kisautó-gyártó történetében, miközben az extra helykínálat, a kompromisszumoktól mentes hétköznapi használhatóság és a hosszú távú megbízhatóság egysége újabb megközelítésbe helyezi a vezetés élményét.
A vezetés vérpezsdítő élményét a brit kisautó-gyártó által valaha kínált legnagyobb utas- és csomagtérrel, a kompromisszumoktól mentes hétköznapi használhatóság lehetőségével és a hosszú távú megbízhatóságban rejlő páratlanul egyedülálló értékekkel egyesíti, a MINI modelltörténetében most először; a hajtáslánc és a futómű-technológia a több évtizedes motorsport-szereplés öröksége, miközben az ALL4 intelligens összkerékhajtás az alapfelszereltség része, a legapróbb részleteiben is személyre szabható utastér pedig a vezetés élménye mellett a MINI Clubman funkcionalitását is fokozza.
forrás : bmwgroup.com

Porsche Platinum GT3 Cup Challenge Central Europe

16_okt_innenonnan_kep3Remek verseny volt szeptember 24-én. Napsütés, versenyhangulat, csillogó szemek a box utcában, Audik, BMW-k , Mercedesek. Illata van a guminak, az üzemanyagnak, a forró aszfaltnak.
Az ORLEN Oil , az autóipari olajok platina minőségű gyártója és forgalmazója meghívására szerkesztőségünk részt vett a Hungaroringen megrendezett DTM versenynapon. A Porsche S osztályban nagy harcot vívtak az első helyért. Ebben az osztályban csak 1965 előtt született versenyzők mérhették össze tudásukat.
Az utolsó fordulóban , pontozás szerint Stanislaw Jedlinski vezetett , de elméletileg esélyes volt a győzelemre Julius Syty is. Kettejük párharcából végül Jedlinski nyerte el az áhított bajnoki címet. A harmadik helyezett Robert Kepka volt.

Előző

LeasePlan, Chariot, Uber China, Volvo, Opel, Trump

Következő

Ha lenne ideálom – Teszt: Volvo V90 D5 AWD INSCRIPTION – 2016