0
Shares
Pinterest Google+

Automatikus segélyhívó 2018-tól

Nem ritka, hogy egy az útról leszaladt, árokba borult kocsit órákig észre sem vesznek, mert elhagyott útszakaszról van szó, vagy éjszaka történt a baleset. Életmentő lenne pedig, hogy a segítség időben érkezzen. Előfordulhat az is, hogy a beszorult, vagy eszméletét vesztett sofőr, ha mobilja működőképes is, nem tud segítséget hívni. Néhány éven belül Európában jó esély van arra, hogy ilyen helyzet kevésbé fordulhasson elő. A bevezetendő e-Call segélyhívó ugyanis automatikus riasztást küld majd baleset esetén a megfelelő mentőközpontba.

Az Európai Parlament döntése értelmében az életmentési célt szolgáló automatikus segélyhívó rendszert 2018-tól teszik kötelezővé az Európai Unió területén értékesített új típusú autókban. Három év múlva minden az unióban forgalomba kerülő új típusú személygépkocsiba és kisteherautókba (tehát nem az összes új autóba) be kell, kerüljön egy olyan elektronikus jelzőrendszer, amely baleset esetén automatikusan hívja a mentőket. Több mint ötéves huzavona után erről fogadott el jogszabályt az Európai Parlament (EP). A szabályozás a 2018. március 31. után bevezetésre kerülő új típusú autóknál és kisteherautóknál írja elő kötelezően az automata segélyhívó beszerelését, e nélkül nem kaphatnak majd típusbizonyítványt. Három év múltán az Európai Bizottság megvizsgálja, hogy érdemes-e kiterjeszteni a rendelkezés hatályát más járműkategóriákra is. A szabályozás az autógyártók számára ír elő kötelezettségeket, míg a tagállamoknak 2017 októberéig kell kiépíteniük a rendszer működéséhez szükséges infrastruktúrát, annak érdekében, hogy az e-segélyhívások gyorsan és hatékonyan eljuthassanak a készenléti segélyszolgálatokhoz.

Kevesebb halálos baleset az utakon

Az Európai Unió célja, a halálos kimenetelű közúti balesetek számának csökkentése. Tavaly 25 700-an haltak meg az uniós utakon, az automata segélyhívó becslések szerint 10 százalékkal mérsékelheti ezt a számot. A fedélzeti segélyhívó rendszer súlyos közúti baleset esetén a 112-es segélyhívó számon automatikusan értesíti a mentőket, küldi el többek között a jármű típusát, a baleset idejét és pontos helyét, illetve azt, hogy hányan ülnek az autóban (az övcsatolások alapján). Ezen információk alapján azonnal be tudják azonosítani a szükséges segítség jellegét és a baleset nagyságrendjét, így hamarabb és megfelelő készültséggel a GPS koordinátákkal pontosan azonosított helyszínre érkezhetnek. Az EP által kiadott közlemény szerint a gyorsabb segítség életet menthet, enyhítheti a sérülések súlyosságát és csökkentheti a baleset miatti dugók okozta költségeket.

Akár egy életmentő okostelefon

Az e-segélyhívó (e-Call) úgy működik, mint egy különleges okostelefon, mely össze van kötve az autó szenzoraival (ABS, légzsákok, kitörésgátló, fedélzeti számítógép). A szerkezet fedélzeti egysége képes érzékelni a balesetet e szenzorok jelzései alapján és ilyen esetben a rendszer azonnal automatikusan hívja az Európában egységesített 112-es hívószámot és egy digitális adatcsomagban elküldi a segélyhívó központnak a legfontosabb adatokat. Még az üzemanyag típusát is jelzi, ami szintén létfontosságú lehet. A vészjelzés befutása után a diszpécser azonnal intézkedik, hogy a mentés és a forgalomirányítás a lehető leghamarabb megkezdődhessen.

Gyorsabban megkezdődhet a sérült ellátása

Az Európai Unió már régóta foglalkozik az automatikus segélyhívó témájával. Magáncégek már kínálnak ilyen szolgáltatást, de nem Európa egész területén. A cél az, hogy egy egységes és szabványosított rendszer segítségével a mentőegységek minél hamarabb a baleset helyszínére érjenek bárhol az EU területén. Az e-segélyhívó bevezetésével párhuzamosan a 112-es segélyhívókat is egységesíteni kell, hogy azok egész Európában azonos feltételekkel biztosítsák az uniós állampolgárok számára a kapcsolatfelvételt vészhelyzet esetén. A rendszer egy GSM kommunikációs modulból és egy GPS helymeghatározóból áll, mely a baleset pillanatában egy az eseményre vonatkozó, illetve a mentést megkönnyítő adatokból álló adatcsomagot küld át a mentést irányító központnak. Pusztán ezen adatok alkalmasak lehetnek arra, hogy a mentés reakcióidejét a felére csökkentsék, különösen a vidéki régiókban. A becslések szerint ezzel a módszerrel a mentők lakott területen 40, lakott területen kívül pedig akár 50 százalékkal hamarabb kiérhetnek a baleset helyszínére, ami jelentősen növeli a sérültek túlélési esélyeit.

Adatvédelmi biztosítékok

A rendszer elindulását jelentősen késleltették az adatvédelmi aggályok. Ezért az uniós szakemberek és döntéshozók a kezdetektől fogva nagy hangsúlyt fektettek a személyes adatok védelmére. Az adatok harmadik félnek az érintettek hozzájárulása nélkül nem adhatók át. A gyártóknak azt is meg kell oldaniuk, hogy véglegesen törölni lehessen őket. Az unió polgárai biztosak lehetnek abban, hogy a készülék használatával személyes adataik biztonsága nem szenved kárt. A készülék ugyanis csak akkor lép működésbe, ha balesetet észlel vagy maga az autós indítja be manuálisan. Az e-Call így önmagában nem teszi lehetővé a gépjármű útjának követését, és mivel a készülék nincs állandó kapcsolatban a mobilhálózatokkal, a hackerek sem vehetik át az irányítást felette. Az információt az autóról a mentők csak baleset esetén, a légzsák aktiválódásakor kapják meg. Ekkor az adott tagállam szabályaival összhangban a meghatározott adatok a mentőszolgálatokhoz kerülnek. Az autó és a mentőszolgálatok között pedig hangkapcsolat létesül. Becslések szerint az e-call néhány tíz euróba, más forrás szerint 100 euróba kerülhet. Ha tömegesen használják majd a rendszert, az árak is csökkenni fognak. Az új típusú autókba fokozatosan szerelik be a segélyhívót. 2018 márciusáig átmeneti időszak lesz érvényben, hogy a rendszer az indulás után megbízhatóan működjön.

ecall
ecall_2

 

Előző

Elő a piknikkosarakkal!

Következő

Teszt: Mercedes CLA Shooting Brake 180