0
Shares
Pinterest Google+

A babérfélék családjába tartozó avokádó örökzöld, trópusi fán terem, súlya akár az egy kilogrammot is elérheti. Héja kemény, majdnem páncélos, színe haragoszöld, de akár feketéslila is lehet. Puha, vajszerű élénk zöld húsának közepén barna óriásmag található, melynek értékes zsíros olaját hidegen sajtolják ki. A szubtrópusi éghajlatot kedveli. Egy avokádófa akár 400 gyümölcsöt is képes hozni egy évben.

Ősi haszonnövény

Az avokádó az egyik legrégebben fogyasztott gyümölcs Közép-Amerikában. Mexikó környékén már 10.000 évvel ezelőtt is ettek avokádót, amit régészeti leletek is alátámasztanak. Igaz, ekkor még a vadon nővő avokádókat ették az indiánok, de i. e. 5000 körül már termesztették. A maják is háziasították az avokádót, ami fontos kereskedelmi értékkel bírt a kultúrájukban, Mexikóból Peruba és Ecuadorba exportálták. A spanyol hódítás idején a gyümölcs az európai hódítóknak is felkeltette a figyelmét. Az aztékok által eredetileg ahoacaquahuitl-nak nevezett növényt a spanyolok már, mint aguacate-t vitték be Európába. Az első írásos emlék az avokádóról Gonzalo Hernandez de Oviedo-tól származik, aki 1526-ban látott először egy avokádó fát a mai Kolumbia területén. Egy évszázaddal később már az európai matrózok is ették az érett avokádó húsát, vaj helyett kétszersültekre, száraz kekszekre kenve. Sőt ez idő tájt már II. Károly orvosa is elismerően nyilatkozott az avokádóról, mint egy, a szellemet és testet is erősítő táplálékról. Az eredetileg Közép-Amerikában honos növényt a 18. század vége óta a trópusi, szubtrópusi és mediterrán vidékeken világszerte termesztik. A 19. század első felében ültették el az első avokádófákat Floridában, majd néhány évtizeddel később Kaliforniában is egyre nagyobb teret hódítottak az ültetvények. A meleg égövi országokon kívül az avokádó piaci termékként csak néhány évtized óta népszerű. Így érte el Európát is. Napjainkban a legtöbb avokádót Mexikóban, Kaliforniában, Hawaiin és Floridában termesztik. Avokádóból minimum 500 féle van. Az aligátor- vagy avokádókörte néven is emlegetett gyümölcs megfőzve keserű, az éretlen termések pedig mérgezőek. A terméseket a betakarítás után 1–2 hétig tárolni kell, hogy a héj a gyenge nyomásnak engedjen. Fogyasztásához a termést fel kell vágni, a kőmagot pedig el kell távolítani. Az avokadó lágy terméshúsa már így önmagában is fogyasztható, de egy kis tengeri sóval, citromot vagy ecetet csepegtetve rá még finomabb. Mártásnak és salátának is használják. Kiváló krém vaj helyett pikáns szendvicsekhez, de például pirítós kenyéren összetörve egy kis citromlével is kedvelt reggeli lehet. Délkelet-Ázsiában és a Hawaii szigeteken a terméshúst cukrozva vagy édes gyümölcslével keverve is fogyasztják, Amerikában jégkrémet és tejes italokat készítenek belőle. A felvágott termés húsát gyorsan barnul, de ez nem csökkenti az értékét, és el is kerülhetjük, ha citromlevet csepegtetünk rá. Utóérő gyümölcs: a keményebb példányok szobahőmérsékleten néhány nap alatt beérnek. Nyersen fogyasztva a legízletesebb. Az avokádókrém akár könnyű vacsorának is remek, de fűszerekkel ízesítve különleges vendégváró lehet.

Az avokádó jótékony hatásai

Az avokádó egy kiváló lúgosító gyümölcs. Fehérjetartalma magasabb, mint bármilyen más gyümölcsnek. Nagyon sok benne a béta-karotin. A gyümölcsök közül a legmagasabb magnézium, folsav, E-vitamin és K-vitamin tartalommal bír. Nem túl alacsony kalóriatartalmú: 10 dkg avokádóban mintegy 200 kalória van. Ezen kalóriák 2/3-a az egészséges, egyszeresen telítetlen zsírokból származik. Az egyszeresen telítetlen zsírok sokkal kevésbé raktározódnak el a szervezetben zsírszövetek formájában, mint a telített zsírok. Emellett az avokádóban található olajsav csökkenti a vér LDL-koleszterin szintjét, párhuzamosan pedig növeli a HDL-koleszterin szintet. Az egyszeresen telítetlen zsírok segítik a zsíroldékony vitaminok felszívódását az elfogyasztott ételekből. Az avokádó segít csökkenteni éhségérzetünket. Jó hatással van a szív- és érrendszeri problémákra, vitamintartalmának köszönhetően pedig kitűnő antioxidáns. Az avokádó B-, C-, E-, és A-vitaminokat tartalmaz. Fogyasztását magas vérnyomás és érelmeszesedés esetén is javasolják. Segíti az egészséges koleszterinszint fenntartását. Vérzsír-csökkentő hatású. Fogyasztása a vérkoleszterin esetében csak az úgynevezett LDL-szint csökkenését segíti elő, miközben a szív megfelelő működéséhez szükséges HDL-t, azaz a jó koleszterinszintjét emeli. Fehérjegazdagsága miatt kiváló húspótló. Rosttartalma magas, ezért emésztésserkentő. Magas olajtartalmú zöld „vaja” az alultápláltak csodaszere, hiszen a természetes növényi zsírok felszívódása sokkal egyszerűbb az emberi szervezet számára, mint az állati zsíroké. Az elhízás ellen szintén védelmet nyújt. A közönséges zsírok fogyasztása következtében háromszorosra is nőhet az étvágy, mégsem elégedett a szervezet, ám elegendő esszenciális zsír fogyasztásával csökken az igény a nagy adagú táplálékok iránt, ezáltal normalizálódhat a testsúly. Az avokádó B-vitaminjainak segítségével az agysejtek könnyebben termelnek melatonint, mely a nyugodt alvás egyik záloga. Az élénkzöld gyümölcshúsa kitűnő antioxidáns, használata különösen a rák ellen folytatott küzdelemben eredményes. Az érett gyümölcsben kálium, foszfor, vas, nátrium, kalcium, magnézium is található. Az avokádó csekély cukortartalma miatt a cukorbetegek számára is értékes. Az érett termésekből sok A-, B1-, B2-, C- és E-vitamint tartalmazó, jól eltartható olajat préselnek, amit a kozmetikai iparban is használnak. A kőmag tejszerű nedve a levegővel érintkezve vörösre színeződik, ezért az indiánok tintának, festéknek használták. Régóta ismert afrodiziákum, vágyfokozó. Magas olajtartalmánál fogva kiválóan alkalmas a kiszáradt bőr ápolására. Segíti az ekcéma megelőző és tüneti kezelését. Jótékonyan hat az arthritises (ízületi) fájdalmakra. Az akár tojásnyira is megnövő magjából hidegen sajtolt olajának összetétele az olívaolajhoz hasonló. Táplálja a száraz, öregedő bőrt. Magjából a reumatikus fájdalmak enyhítésére alkalmas gyógyszirupot állítanak elő. Savtartalma jelentéktelen, így elősegítheti a lúgosítást. Egyetlen darab avokádó 13 gramm rostot tartalmaz, ami épp az American Heart Association által ajánlott napi 25–30 gramm fele. Ezen kívül egy avokádó 975 milligramm (a napi ajánlott mennyiség kb. egyharmada) káliumot szolgáltat, amely elegendő elektrolit a szív megfelelő működéséhez. Az alacsony káliumszint felelős lehet a magas vérnyomás, szívbetegségek és a stroke kialakulásáért.

Termesztése, vásárlása

Típustól függően az avokádó a trópusokon és a szubtrópusokon terem: a mexikói avokádó akár a -3° C-os hideget is elviseli, és a Földközi-tenger vidékén is megterem. A nyugat-indiai típus ezzel szemben trópusi meleget igényel. A fák viszonylag ellenállóak a kártevőkkel szemben, így az avokádó ültetvényeken alig használnak növényvédő szereket. Fajtától függően a termést 9-18 hónappal a virágzás után szüretelik, amikor már megértek, de még kemények. Az avokádó 10-20 méter magas fán terem, a falevelek sötétzöldek, nagyon erezettek — ez is a babérral való rokonságra utal. Az ültetvényeken a fákat csak 5 méter magasra hagyják nőni, és így könnyítik meg a szüretelést. Az apró, sárgászöld virágok dús, összetett fürtöt alkotnak. A fürtök száma olyan nagy, hogy átlagosan 5000 virágból csak egyetlen termés alakul ki. Az avokádó csonthéjas gyümölcs, magja hasonlít a sárgabarackéhoz, és a mag fajtától függően akár 20 cm nagyságú is lehet. Termése: körte alakú vagy gömbölyded, hossza akár 30 cm is lehet, és legfeljebb 15 cm széles. A héj zöld, vörösesbarna vagy feketés, fényes, sima, ráncos vagy érdes felületű, vékonybőrnemű. A világoszöld, fehér vagy sárgás terméshús vajhoz hasonló állagú, gyengén dióízű; mind a héjtól, mind az 5-7 cm nagyságú, gömbölyded vagy tojás alakú, kemény kőmagtól könnyen elválik. A fák 4-6 éves korban fordulnak termőre; virágzás után 6-9 hónap múlva szedik óvatosan, a nyomást és a sérüléseket kerülve az érett, de még szilárd terméseket. A termések 7-19 °C hőmérsékleten legfeljebb 1 hónapig tarthatók el. Mindig hibátlan avokádót vegyünk. Ha nem a vásárlás idején tervezzük felhasználni a gyümölcsöt, akkor vehetünk nem túl érettet, hiszen a konyhában szobahőmérsékleten néhány nap alatt megérik és kellemesen megpuhul. Azonnali fogyasztásra olyat keressünk, aminek minden oldalán egyforma az állaga, foltoktól, puhább részektől mentes. Az otthoni érlelésre szánjunk 3-4 napot. Az avokádót tegyük egy barna papírzacskóba, hogy a közvetlen fénytől el legyen zárva.

A szépség és a fiatalság olaja

Az avokádóolaj lanolin tartalma következtében könnyen felszívódik a bőrben. A húsában található sok vitamin és ásványi anyag révén az érzékeny bőrrel csodát tesz. Hatékony az ibolyán túli sugarakkal szemben, ránctalanító, táplálja, puhítja és megfiatalítja a száraz, vízhiányos, öregedő bőrt. Az avokádó gazdag B6- és E-vitamint tartalma révén rendkívül hatásos hajápoló. Magas A- és E-vitamin-tartalma következtében különösen hatásos a bőrproblémák közül a pikkelysömör és az ekcéma kezelésére, illetve a nap okozta égési tünetek enyhítésére. Házilag is használhatjuk megelőzésként és gyógyításként. De jóból is megárt a sok, naponta egynél több avokadót ne fogyasszunk! Véralvadásgátló gyógyszerek szedése esetén a beállított terápiás dózisok hatáserőssége csökkenhet, ezért lehetőség szerint az ilyen gyógyszereket szedő betegek az avokádót ne fogyasszák. Allergiás tünetek észlelése esetén (kiütés, mellkasi fájdalom) fogyasztása nem javasolt.

Avokádós receptek

Az avokádókrém az egyik leggyorsabb, legegyszerűbb és legfinomabb előétel vagy vendégváró. Gyümölcsét érdemes nyersen elfogyasztani, hogy biológiai értékeiből ne veszítsen, emellett főzés közben megkeseredhet. Semleges, krémes íze miatt akár gyümölcsökkel is kombinálhatjuk. Legjobb ízesítőszere a fokhagyma. A nyers avokádó úgy kenhető, akár a vaj. Vágjuk félbe, szedjük ki magját, és egy vajazókés segítségével kaparjuk rá a pirítósra, ízesítsük kevés fokhagymával. Levét paradicsomlével és némi fokhagymával keverve fogyasszuk. A mexikóiak különösen kedvelik az avokádót. A mexikói konyhában az avokadóból készült guacamole a legismertebb és legkedveltebb salsa. A már nálunk is megkedvelt, pikáns étel a pépesített vagy kockára vágott terméshúsból készül, hagymával, fokhagymával, egy csepp olívaolajjal, citrommal vagy zöld citrommal és borssal, csilipaprikával vagy tabascóval fűszerezve.

Guacamole- avokádókrém
Hozzávalók: 2 hámozott, kimagozott avokádó, 2 evőkanál zöldcitrom leve, 1 finomra vágott piros csilipaprika, 1 paradicsom, felaprítva, só és bors, 1 evőkanál koriander zöldje, felaprítva, 1/2 csésze tejföl, 1 gerezd összezúzott fokhagyma. Elkészítés: Keverjük össze a hozzávalókat és tegyük hűtőbe néhány órára. Létezik az összeturmixolt változat is. Különleges vendégváró, mártogatós krém lehet. Chips-szel, tortillával vagy pirítóssal tálaljuk. Van, aki tesz bele apróra vágott hagymát, van, aki kevés olívaolajat tesz bele, viszont nem használ tejfölt.

Avokádókrémes spagetti
Hozzávalók: 15 dkg spagetti tészta, 1 db avokádó, 15 dkg koktélparadicsom, 1 db citrom, 2 dkg pörkölt pisztácia, 1 szál újhagyma, 1 gerezd fokhagyma, olívaolaj, friss bazsalikom, cayenne bors pehely, só. Elkészítés A zöldségeket megmossuk és megszárítjuk. A koktélparadicsomokat, a citromot és az avokádót félbe vágjuk. Felszeleteljük az újhagymát, egy kés lapjával szétnyomkodjuk és apróra vágjuk a fokhagymagerezdet, a friss bazsalikomot pedig finomra vágjuk. A tésztát sós-olívaolajos vízben kb. 10 perc alatt al dentére főzzük, majd hideg vízzel átöblítve leszűrjük. Egy tálba kikaparjuk a kettévágott és kimagozott avokádó belsejét, hozzáadjuk a szétnyomott fokhagyma és a friss bazsalikom felét. Meglocsoljuk egy kis citromlével, hogy ne barnuljon meg a krém. Fűszerezzük ízlés szerint egy kis sóval. Az egészet alaposan szétnyomkodjuk és összekeverjük egy villával vagy krumplinyomóval. Egy serpenyőben felmelegítjük az olívaolajat, és beletesszük a maradék fokhagymát. Ezután hozzáadjuk az újhagymát és a félbevágott paradicsomokat. Ízlés szerint fűszerezzük sóval és cayenne bors pehellyel, és kevergetve 5 percig főzzük. Összekeverjük az avokádókrémet a kifőtt tésztával, majd hozzákeverjük a serpenyőben lévő fokhagymás paradicsomokhoz. A tésztát tányérra szedjük, a tetejére teszünk a paradicsomokból és megszórjuk a pörkölt pisztáciával, a maradék bazsalikommal díszítjük.
Források: hazipatika.com, wikipedia.org, terebess.hu, mindmegette.hu.

Előző

Geneva Motor Show cancelled

Következő

ELEKTROMOS MEGHAJTÁS, VW a Touareg és Golf világpremier, Ford Mustang Mach-E