0
Shares
Pinterest Google+

Egyik legértékesebb gabonafélénk a zab

A zab, pontosabban a belőle készült zabkása, őseink egyik legfontosabb tápláléka volt. Egy ősi magyar táplálék, amely manapság újra reneszánszát éli. Ma már tudományosan bizonyított tény, hogy rendkívül egészséges is. Az utóbbi időben rossz híre lett a gabonáknak és egyre többen fordulnak el a gabonaféléktől. A zab azonban kivétel ez alól. Az egyik legértékesebb gabonafélénk: tápláló, vitaminban gazdag, és magas ásványi anyag tartalommal bír. Kevés gyógyítóbb élelmiszer létezik a zabpehelynél. Legjobb, ha reggelire esszük, de a nap bármely szakában érdemes fogyasztani. A zab nemcsak lassan felszívódó, glutén-mentes szénhidrát, hanem igazi szupertáplálék. Egyedülálló egészségügyi előnyei vannak, mert egyszerre tartalmaz fehérjét, zsírokat, és szénhidrátokat, ásványi anyagokat, és vitaminokat. A benne lévő fehérjék az állati fehérjékkel egyenértékűek. 100 gr termék 10 gr fehérjét tartalmaz. Igen értékes fajta, úgy nevezett komplex, összetett szénhidrát van benne, ami lassan kerül a vérbe, hosszantartóan biztosítva a szervezet energiaellátását. Ezen kívül, káliumot, kalciumot, vasat és foszfort, B1, B2, B6, B9, E, E1 vitaminokat és a ritkán előforduló biotint (H vitamint) is tartalmaz.

A zab eredete

A zab bár nagyon ősi kultúra a kalászos növények között viszonylag későn került termesztésre. Kezdetben, mint gyomnövény volt ismert, termesztése valószínűleg Németország területén a Római Birodalom fennhatósága alatt kezdődött. Vad változatával már nem találkozhatunk. Ma a legtöbb zabot Észak-Amerikában és Oroszországban termesztik. A zab (Avena) a perjefélék közé tartozó perjeformák egyik nemzetsége. Mintegy ötven faj tartozik hozzá, amelyek közül Magyarországon másfél tucatnyi honos. Holarktikus, mérsékelt égövi növény. A zabfajok többsége Ázsiában, kisebb hányada Európában (is) él; legtöbbjük a különféle gyepek növénytársulásaiban. Termesztése alaposan megváltoztatta elterjedési területét; a közönséges abrakzab eredeti élőhelye ismeretlen. Az ókori civilizációkban nem termesztették (a latin avena szó nem zabot, hanem nádat jelentett); de a kelta és germán sírokban gyakran találtak zabot. Valószínűsítik, hogy egyes fajait a népvándorláskor Ázsiából jövő, lótenyésztő népek (avarok, magyarok stb.) hozhatták magukkal. Füzérvirágzata egy- vagy többvirágú. Egy-vagy kétnyári növények. Gyorsan fejlődnek: az abrakzab teljes kifejlődéséhez az égöv melegebb tájain 16, hidegebb részein 22 hét elegendő, ezért még Norvégiában is termesztik. Korán kell vetni, hogy a még nyirkos földben jól meggyökeresedjen. A környezeti feltételekre kevéssé érzékeny zabban a paraziták a többi gabonafélénél kevesebb kárt tesznek. Az abrakzab (termesztett zab) ismert takarmánynövény. Magyarországon főleg lóabrak. A Felvidéken régebben, ínséges időkben kenyeret is sütöttek lisztjéből. Észak-Európában kását őrölnek, Belgiumban sört főznek belőle, az angolszász nyelvterületen elterjedt reggeli étel zabpehelyként, továbbá a glutén-mentes étkezésben alternatívaként használják a búzaliszt kiváltására. Háztartásbeli felhasználásra zabliszt vásárolható a kereskedelemben, vagy otthon készíthető zabpehelyből darálóval. Mostanság egyre nagyobb népszerűségnek örvend a diétázók és az egészséges életmódot követők körébe. Rostban és tápanyagban gazdag, ennek pedig az az oka, hogy bár hántolják, ezzel azonban nem távolítják el a csírát és a korpát. A zabban levő oldható rostok csökkentik az LDL, azaz a “rossz koleszterin” mennyiségét, miközben nem csökkentik a HDL, vagyis a “jó koleszterin” szintjét. Az oldható rostok segítenek a vércukorszint ingadozások elkerülésében: a magas rosttartalmú ételek késleltetik a cukor felszívódását a vérbe, növelik az inzulinérzékenységet.

A zab újrafelfedezése

Sok okunk van tehát, hogy konyhánk szerves részévé váljon a zabpehely. Azon kívül, hogy telít és gyógyít, még szépít is. Leginkább használatos formái a zabkása, a zabdara, a zabpehely. Főleg az utóbbi formában közkedvelt. Az egyik legjobb reggeli étel különösen gyerekeknek a zabpehelyből készült kása. Ehhez személyenként 3-4 evőkanál zabpelyhet felöntünk annyi vízzel, vagy tejjel (mandulatejjel) hogy bőven ellepje, 5 percig főzzük, lefedve 10 percig állni hagyjuk. Változatossá tehetjük, ha együtt főzzük valamilyen aszalt gyümölccsel például sárgabarackkal, mazsolával, vagy aszalt szilvával, almával, és a tetejére pirított diófélét, és csipetnyi fahéjat szórunk. Mézzel, kókuszreszelékkel, esetleg dzsemmel ízesíthetjük. Díszíthetjük, menta vagy citromfű-levéllel. Ideális a napot zabpehellyel kezdeni azért is, mert telít, és fokozatosan energiával látja el a szervezetet. A zabpehely nyugtató hatása régóta ismert. Nem mellékes tényező, hogy a zabkása gyorsan elkészíthető. Zab és rizslisztből süthető akár palacsinta is, de tehetünk zabpelyhet a levesekbe, salátákba.

A zabpehely és hatásai

A zab mostanában ismét hatalmas népszerűségnek örvend: az egészségesen táplálkozók, diétázók konyhájában biztosan ott van egy jó adag zabpehely vagy zabliszt. A zabpelyhet gondosan válogatott, egész szemű, kiváló minőségű gabonából, malomüzemi tisztítás és előkészítés után, gőzöléssel, majd hengerek közti lapítással állítják elő. A zabpehely tartalmazza a zabszemekben táplálkozás-élettani szempontból fontos valamennyi alkotóelemet. Mivel rendkívül gazdag élelmi rostokban, kitűnően tisztítja a beleket és jótékony hatást gyakorol az emésztőrendszerre. Az oldható rosttartalomnak köszönhetően, lassítja az emésztési folyamatokat, ami a vércukorszint fokozatos emelkedéséhez vezet. Béta-glükán tartalma révén, csökkenti az LDL (rossz) koleszterin szintjét, javítja a szív egészségét. Segít megőrizni az artériák rugalmasságát. Az epesav ellen is bevethetjük, sőt erősen lúgosító hatású is. Az érelmeszesedés folyamatát is képes lelassítani. Az epesav ellen is bevethetjük, sőt erősen lúgosító hatású is. A túlsúlyos emberek esetében a zab hozzájárul a fogyáshoz, valamint rendezi a koleszterinszintet, ezáltal jelentősen mérsékli a koszorúér betegség kockázatát. A zabpehely igazi balzsam a száraz bőrre. Segít az ekcémás bőr, a pikkelysömör kezelésében. Rántáshoz, leveshez, sűrítéshez is használhatjuk. Ha enyhén megpirítjuk, a diót is helyettesíthetjük vele. Egyszerre ne vásároljunk belőle sokat, a hosszú raktározás ugyanis megárthat neki! Kutatások szerint, aki legalább heti három alkalommal fogyasztott rendszeresen zabpelyhet, zabkását, annak bizony észrevehetően csökkent a vérnyomása és koleszterin szintje. A daganatos betegeknek, vagy a szív- és érrendszeri problémákkal küszködőknek is javasolják a rendszeres fogyasztását. Sőt, a szakértők szerint érdemes lecserélni a finomított, fehér lisztet inkább erre. Ebből is készíthető ugyanúgy mindenféle tészta, sütemény, csak jóval egészségesebb. A fasírtban is nagyszerűen helyettesíti a kinyomkodott zsemlét. Zabkorpát használhatunk a panírozásnál is, zsemlemorzsa helyett. A zab még nagyon sok másodlagos növényi anyagot rejt magában, például fitoösztrogént, amely bizonyítottan rákmegelőző hatású, továbbá stressz-hatásokat leküzdő ásványi anyagot, magnéziumot. A zab tehát rendkívül sokoldalú alapanyag. Könnyen emészthető, nagy mennyiségben van benne vízben oldódó ballasztanyag, amely nagymértékben segíti, hogy a kórokozók és káros anyagok minél könnyebben kiürüljenek a szervezetből. A zab ballasztanyagainak további jótékony hatása, hogy csökkentik a vastagbélrák kialakulásának kockázatát. Gyomor – és nyombélfekély és emésztőrendszeri nyálkahártya gyulladás esetén viszont tilos zabkorpát fogyasztani, a zabpelyhet pedig csak főzve. Bőségesen jelen van a zabban a B1-vitamin, amit „jó hangulat vitaminnak“ is szoktak nevezni, ez ugyanis fokozza a boldogsághormon, vagyis a szerotonin termelését. Fogyasztása az idegrendszerre nyugtatóan hat, segíti az idegvégek regenerálódását.

Diétás szuperélelmiszer

A zab speciális tápanyag összetételével képes fokozni a sportolók koordinációképességét, gyorsaságát, kitartását, s jó hatással van a szellemi teljesítőképességre is! Fogyasztása minden korosztály számára ajánlott! Fontos, hogy a kereskedelemben kapható müzli-keverékek az egészséges alkotóelemek mellett sajnos nagyon sok cukrot és zsírt is tartalmaznak, ezért ilyen ételfélét inkább otthon készítsük el magunknak! A zabliszt és zabpehely is fantasztikus hatással van a testre. Idegi problémák, bőrbetegségek, a méhmegbetegedései és bélpanaszok esetén is alkalmazhatjuk ezt a természetes szert. A zabpehely diéta azonban nem ajánlott mindenkinek, néhány egészségügyi probléma, megbetegedés esetén nem alkalmazható. A köszvényben szenvedőknek például ellenjavallott. Joghurtba, turmixokba is belekeverhetjük, de akár sütemények készítéséhez is felhasználhatjuk. A zabliszttel kiválthatjuk az egyéb gabonaféléket. A zab termékek minél feldolgozatlanabbak, annál egészségesebb. Két hét rendszeres zabfogyasztás után már érezhetővé válnak a csodás hatásai. A zabpehely – ha csak nem valamilyen ízesített változatot választunk – garantáltan 100 százalékig természetes étel lesz, nincs benne tartósítószer, sem egyetlen E-betűs összetevő. A zabliszt kiválóan helyettesíti a búzalisztet, a zabpehely pedig a reggeli zabkása mellett számos süteménybe, fogyókúrás édességbe használható.
források: www.life.hu, www.vitalitas-magazin.hu, www.webbeteg.hu, www.hazipatika.com

Zabos-almás sütemény

Hozzávalók: 8 dkg zabpehely, 8 dkg zabkorpa, fél csomag sütőpor, 2 tojás, 2 dl tej, 2 dl joghurt, 70-80 dkg reszelt alma.
Elkészítés: Keverjük össze a zabpelyhet, a korpát és a sütőport. A felét szórjuk a kikent tepsi aljára, erre jöhet a reszelt alma, majd a zabos keverék másik fele. Előzőleg a tojást keverjük ki a tejjel és a joghurttal, és öntsük fel vele a zabos-almás keveréket. 180 fokon süssük 30-40 percig, amíg barna foltos nem lesz a teteje. Hidegen jól szeletelhető!

Zabos-mákos muffin

Hozzávalók: 5 dkg darált mák, 5 dkg apró szemű zabpehely, 5 dkg búzacsíra, 5 dkg teljes kiőrlésű liszt, 1 kk. szódabikarbóna vagy sütőpor, mazsola, 3 ek méz, 1 dl tejföl, 2 dl tej, 1 tojás, 3 ek. olaj, 2 nagyobb alma reszelve. Így készítjük: Keverjük össze a hozzávalót egy tálban, majd osszuk el a muffin-formákba. 180 fokon süssük 30 percig. www.anyakanyar.hu

Előző

Elektromos ökoszisztémával tör előre a Nissan, Porsche Cayenne E-Hybrid

Következő

Nyílt bankolás, Waze és CarPlay, Waymo önvezető autó