0
Shares
Pinterest Google+

Ismét három műszakban termel a kecskeméti Mercedes-gyár

A koronavírus-járvány okozta nehézségeket folyamatosan küzdi le a Mercedes magyarországi üzeme. Ennek köszönhetően a gyártás egyre gyorsabban felpörög, így augusztus 1-től ismét három műszakban termelhetnek majd Kecskemét. Még az idén megkezdődik a Mercedes-Benz A-osztály plug- in hibrid változatának hazai gyártása, ezzel az összes Magyarországon készített modell elérhető lesz konnektorról tölthető változatban. A mostani bejelentések jelzik, hogy a Daimler vezetősége valóban hosszú távon tervez a hazai gyárral. A részben vagy teljesen elektromos autók a szigorodó károsanyag-kibocsátási előírások miatt egyre fontosabb szerepet kapnak majd a gyártók értékesítési flottáján belül. Az egyre szigorodó EU-s károsanyag-kibocsátásra vonatkozó szabályok miatt a Mercedes-Benz is igyekszik a vásárlóit az alternatív meghajtású modelljeik irányába terelni, hogy sikerüljön faragniuk az átlagos flottaszintű szén-dioxid-kibocsátásukon. Ennek hiányában ugyanis jelentős büntetések megfizetésére kényszerülhetnek. A Daimler korábban még úgy számolt, hogy a villanyosított modelljei a Kecskemétre tervezett második gyárában, az egymilliárd eurós beruházás keretében megépülő full-flex üzemben készülnek majd. Ennek a projektnek a megvalósítása későbbre tolódott: első körben a globális autóértékesítések lassulása, később pedig a koronavírus-járvány okozta nehézségek miatt. Reinhard Münster, a Mercedes-Benz Hungária Kft. ügyvezető igazgatója ismertette az új, kizárólag idehaza gyártott plug-in hibrid Mercedes-Benz CLA-k főbb műszaki adatait. A járművek 69-79 kilométernyi utat tudnak megtenni egyszeri töltéssel a fedélzeti akkumulátorukban tárolt energia felhasználásával. A Mercedes-Benz autók esetében először, a belsőégésű motort is az elektromos hajtásért felelős elektormotor indítja el, melynek teljesítménye 75 kW. Az 1,33 literes négyhengeres motorral együtt ez 160 kW (218 LE) teljesítményt és 450 Nm rendszernyomatékot eredményez. Ez az erőforrása 6,8-6,9 másodperc alatt képes a járműveket 100 kilométer/órás sebességre gyorsítani álló helyzetből. A modellek kombinált üzemanyag-fogyasztása rendkívül kedvező, a gyár által megadott érték szerint 1,4-1,6 litert fogyasztanak 100 kilométeren. A gyári adtok szerint a CLA 250 e Coupé kombinált villamosenergia-fogyasztás 15,1–15,0 kWh/100 kilométer, míg a CLA 250 e Shooting Brake kombinált energiafogyasztás 15,5–14,8 kWh/100 kilométer. Ahogy minden új gyártásindítás, így a CLA 250 e Coupé és a CLA 250 e Shooting Brake sorozatgyártása is komplex előkészületeket igényeltek, hiszen most először készülnek hibrid modellek Kecskeméten. A gyártásban részt vevő munkatársakat hónapokon keresztül képezték a hibrid modellek esetében alkalmazott egyedi munkafolyamatokra. A gyártásindítást megelőzően több mint kétezer munkatárs kapott speciális munkavédelmi oktatást. További újdonság, hogy a csarnokon belül, azokon a munkaterületeken, ahol a munkatársak dolgoznak az autón, kizárólag elektromos hajtással működnek ezek a gépkocsik.
www.mti.hu, www.autopro.hu

Teljesen helyreállt a Toyota termelése

A japán Toyota úgy számolnak, hogy augusztusra az előzetesen tervezettnél már csak 2 százalékkal gyártanak majd kevesebb autót. Júniusban még 40 százalékkal volt alacsonyabb a termelés, míg júliusban várhatóan 10 százalékkal kevesebb Toyota készül globálisan a járvány előtt tervezetthez képest. Friss bejelentése szerint a Toyota mindössze 15 ezer darab járművel fog kevesebbet gyártani augusztusban ahhoz képest, amit még a járvány előtt vártak. A koronavírus-járvány miatt júniusban 300 ezerrel készült kevesebb Toyota a tervezett 750 ezernél, ami 40 százalékos visszaesést jelentett. A júliusi tízszázalékos csökkenés sem számít rossz adatnak, míg augusztusra szinte helyre is áll a járvány által megtépázott termelése az évente világ második legtöbb autót eladó márkájának. A Toyota külföldön kilencezerrel kevesebb autót gyárt a tervezettnél. Japánban hatezerrel készül majd kevesebb jármű a korábbi tervekhez képest – írta a Reuters. A járműipar az egyike azon iparágaknak, melyeket a legdurvábban érintett a koronavírus-járvány. A csapás kettős volt: biztonsági okok miatt le kellett állítani szinte minden nagyobb gyárat, így visszaesett a kínálat, ám közben keresleti válság is jelentkezett, hiszen a karanténba került emberek, vagy éppen a munkájukat elvesztő tömegek érthetően nem vették az autókat. A helyzet fokozatosan javul, egyre több autógyártó bizakodó, és főleg Kínában már helyreállt a kereslet.
www.toyota.com, www.reuters.com

Jelentsen csökkent a PSA bevétele és nyeresége

Nagy mértékben csökkent a PSA francia autógyártó csoport bevétele és nyeresége az első fél évben a koronavírus-járvány következtében. Bizakodásra ad okot, hogy június után júliusban is erőteljesen nőtt az értékesítés. A PSA-csoport július 28-i gyorsjelentése szerint 25,12 milliárd euró, az előző évinél 34,5 százalékkal kisebb értékesítési árbevételt ért el, működési eredménye pedig 84,5 százalékkal 517 millió euróra csökkent. A konszolidált nyereség 376 millió eurót, az anyavállalat tulajdonosait megillető, adózás utáni nyereség pedig 595 millió eurót tett ki az első fél év után. A csoport január-júniusban 1 millió 33 ezer járművet értékesített világszerte, 45,7 százalékkal kevesebbet az előző évinél. A bevételarányos jövedelmezőség 2,1 százalékra rúgott, ami 6,6 százalékponttal alacsonyabb a 2019. első fél évinél. A Peugeot, a Citroen, az Opel/Vauxhall és a DS márkákat gyártó PSA-csoport a riválisokhoz hasonlóan kénytelen volt leállítani a termelést gyáraiban, az autókat értékesítő szalonok pedig bezártak tavasszal, miután a Kínában kirobbant koronavírus-járvány átterjedt Európára és az Egyesült Államokra. A nyár beköszöntével azonban fellendült az értékesítés, a júniusi erős növekedés után júliusban is jelentősen nőtt az értékesített járművek száma. Carlos Tavares, a PSA vezérigazgatója “kitűnőnek” minősítette a megrendelések június végi állományát. A PSA-csoport és a Fiat Chrysler Automobiles olasz-amerikai vállalat továbbra is tervezi, hogy egyesül, amivel létrejön a világ negyedik legnagyobb autóipari cége. Az ügylet lezárása 2021 első felében várható. A befektetők jól fogadták a gyorsjelentést aznap már 3,52 százalékos pluszban, 15,43 eurón forogtak a PSA részvényei Párizsban.
www.mti.hu

35 %-kal kevesebb autót adtak el Németországban

Tavalyi évhez képest az idén akár 25 százalékkal kevesebb új autót adhatnak el a koronavírus-járvány hatásaként – hozta nyilvánosságra a német autóipari vállalatok szakmai képviseleti szervezete, a VDA. A szervezet azzal számol, hogy idén Németországban – Európa legnagyobb autópiacán – 2,8 millió új autót értékesítenek, ami 23 százalékos csökkenés a tavalyi évhez képest. A VDA adatai szerint Németországban az idei első hat hónapban 1 millió 210 ezer új autót adtak el, 35 százalékkal kevesebbet, mint a tavalyi év azonos időszakában.
www.mti.hu

Csökkent az európai gumiabroncs-eladás

A COVID-19 járvány drámaian lelassította a gumiabroncs értékesítés ütemét is. Az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége (European Tyre and Rubber Manufacturers’ Association – ETRMA) a napokban tette közzé tagjainak 2020 második negyedéves csere – tehát nem az autógyártóknak közvetlenül szállított – gumiabroncs-eladási statisztikáit. A számok alapján ez az ETRMA történetének legrosszabb eredménye. 2020 első negyedévében, amikor a világjárvány Európába ért, már látható jelei voltak az értékesítés jelentős visszaesésének. Ahogy az várható volt, a második negyedévben még nyilvánvalóbbá vált a vírus hatása. Az európai gumiabroncs-gyártó üzemek a COVID-19 miatt átlagosan 33 napig szüneteltették a termelésüket, májusban – amikor a legtöbb országban enyhítettek a zárlati intézkedéseken – már lassú újrakezdést regisztráltak. Ennek megfelelően a negyedév végén már növekedést mértek a gyártók, de egyelőre kérdéses, hogy a tendencia tartós marad-e. Mivel globális iparágról beszélünk, a fellendülés nem csupán az európai helyzettől, de a világ többi részének állapotától, illetve a kereskedelmi útvonalak kitettségétől is függ. Az európai gumiabroncs-ipar üdvözli az európai és nemzeti szinten eddig meghozott, a válság hatásának enyhítését szolgáló intézkedéseket, és várakozással tekint a további ösztönző és támogató rendszerek bevezetése elé, amely a gazdasági fellendülés egyik előfeltétele. Jelenleg csak remélhetjük, hogy a piac stabilizálódik az év második felében- nyilatkozta Fazilet Cinaralp, az ETRMA főtitkára. Kilátásaink 2020-ra meglehetősen sötétek, valamennyi szegmensben az értékesítése két számjegyű csökkenésével számolunk – tette hozzá.
www.autopro.hu

A Tesla jött ki a legjobban a járványból

A teljes eddigi évet nézve egyetlen autógyártó sincs az Egyesült Államokban, amelyik ne lett volna veszteséges. Összesen három olyan gyártó, amelyeknek tíz százalék alatti volt a csökkenésük az előző évhez képest. A legnagyobb veszteséget a kisautók könyvelhették el, míg az SUV-k és a pickupok fogytak viszonylag jobban. 2020 első fele lényegében minden járműipari szereplő számára veszteségeket hozó félév lesz. Különösen igaz ez az OEM-kre, ahol a leállások és a kereslet visszaesése miatt olykor brutális veszteségekről lehet beszélni. Az Egyesült Államokban az első félévben minden gyártó eladásai visszaestek a tavalyi évhez képest. A Forbes magazin szerint az online értékesítések, az érintkezés nélküli szállítások és telephelyeken belüli tesztvezetéseknek hála az autókereskedések egy része nyitva tudott maradni, így „csak” 19 százalékos visszaesés várható az újautó-eladásokban az Egyesült Államokban. Ebben a helyzetben már az is sikeresnek nevezhető, ha egy gyártó újautó-eladásai csak kisebb mértékben estek vissza. A járványból eddig a Tesla jött ki a legjobban. Elon Musk cége 2,6 százalékkal adott el kevesebb új autó az idei első félévben 2019-hez képest. Második a Mazda hét-, harmadik a Lincoln nyolcszázalékos csökkenéssel. A lista másik végén a Mini és a Fiat áll, előbbi 40,5 százalékos visszaesést könyvelhet el, míg a Fiat kevesebb, mint feleannyi autót adott el az idei első hat hónapban, mint tavaly, a különbség 51,7 százalék. Az idei első félévben a legkelendőbb szegmens a SUV és a pickup volt az Egyesült Államokban, a két kategória együtt az összes eladott jármű 52 százalékát tette ki. A személyautók iránt összességében 35,2 százalékkal csökkent a kereslet, míg a hibridek 40 százalékkal, az elektromos autók pedig mindössze hét százalékkal voltak kevésbé kelendőek. A pickupok iránt 10,5 százalékkal csökkent a kereslet, de a közepes méretű, „mid-size” modellek eladásai kevesebb, mint tíz százalékkal estek vissza.
www.reuters.com, www.autopro.hu

Austinban épül a Tesla legújabb üzeme

Eldőlt, hogy a Tesla Cybertruck gyártása Texasban, Austin mellett zajlik majd. Elon Musk, Tesla-vezér bejelentésben kiemelte, hogy a jövőben fontolóra fogják majd venni, hogy Tuslában is épüljön egy üzeme a Teslának: Tusla volt Austin vetélytársa az új gyár helyszínéért folytatott küzdelemben. Az 1,1 milliárd dolláros beruházásért Oklohama állam is harcolt, ám végül Texas lett a befutó. A Cybertruck mellett a Tesla első haszongépjárműve, a Semi is itt készül majd. Korábban Texas komoly adókedvezményeket szavazott meg a Teslának, hogy Austinban épülhessen fel a gyár. Az adókedvezmények teljes összege megközelíti a 65 millió dollárt. A Tesla még 2020 harmadik negyedévében megkezdené az Cybertruck pickup gyártásának helyszínéül is szolgáló új egység munkálatait. Az autógyár ötezer, többségében alacsony képzettséget igénylő új munkahelyet teremtene.
www.reuters.com, www.autopro.hu

Legjobb pénzügyi megoldások járványhelyzetben

A mindennapi pénzügyek biztosítása szempontjából kulcsfontosságú bankok, lízingcégek, valamint biztosítók és az ügyfeleik számára is teljesen új helyzetet teremtett a koronavírus-járvány miatt lefulladó gazdaság. A Magyar Lízingszövetség partnere, az európai lízingszervezeteket tömörítő Leaseurope is részt vett abban a projektben, amiben az EU Bizottsága összegyűjtötte a legjobb gyakorlatokat, amelyeket ebben a helyzetben érdemes követniük a pénzügyi szektor szereplőinek. A cél, hogy minél zökkenőmentesebben átvészelhető legyen a koronavírus-válság és mielőbb fejlődési pályára állhasson az európai gazdaság. A javaslatokban szereplő lépések egy részén már számos ország, köztük Magyarország is túl van, például a magyar piacon már március közepén, azaz a koronavírus-járvány belföldi megjelenése után két héttel megszületett a hitelmoratóriumról szóló jogszabály, amely haladékot ad az adósoknak a törlesztés elhalasztására. A konzultációban résztvevő szakértők szerint fontos, hogy a pénzügyi szektor szereplői – beleértve a lízingcégeket is – a mostani helyzetben még rugalmasabban kezeljék az adóssággal rendelkező ügyfeleiket. A kedvezőtlen pénzügyi helyzetben lévő adósokoknak érdemes fizetési haladékot adniuk, például 3-6 hónapos időszakra. Ezzel párhuzamosan a finanszírozó társaságoknak tájékoztatást kell adniuk arról, hogy azok az adósok – legyen az vállalat vagy magánszemély – akiknek az anyagi helyzete megengedi, folytassák a törlesztést. A moratóriumot, törlesztési halasztást széles körben elérhetővé kell tenni és a feltételeket egyértelműen meg kell fogalmazni. A halasztásnak azokra a konstrukciókra, köztük jelzáloghitelekre, fogyasztási kölcsönökre, lízingszerződésekre kell vonatkoznia, amelyek még a koronavírus-járvány kitörése előtt születtek. Lényeges, hogy a moratóriumba belépők csak fizetési haladékot kapnak, nem pedig arról van szó, hogy elengedik a tartozást. Ugyancsak világosan tájékoztatást kell kapniuk az ügyfelek arról, hogy a moratórium lejárta után mekkora havi teherrel kell számolniuk. A legkiszolgáltatottabb adósokkal szemben a legnagyobb rugalmasságra van szükség annak érdekében, hogy hosszú távon partnerek maradhassanak. Akár az adósság átütemezése is felmerülhet. Azt hogy ki számít különösen kiszolgáltatott helyzetben lévő adósnak, a nemzeti jogszabályoknak kell meghatároznia. Amíg ezeket nem dolgozzák ki a döntéshozók, addig a pénzügy szektor szereplőinek azokat kell ide sorolnia, akiknek a bevételei a koronavírus-járvány miatt lényegesen csökkentek. A pénzügyi vállalkozásoknak figyelniük kell arra, hogy a hitelportfóliójuk minősítése ne romoljon. Emellett a vonatkozó tőkeszabályoknak, hitelezési, finanszírozási előírásokat szigorúan be kell tartaniuk A szakértők a már meglévő szerződések mellett az új megállapodásokra, hitel- és lízingkonstrukciókra is adnak tanácsokat. A finanszírozók az új források nyújtásával nagyban hozzá tudnak járulni a vállalkozásokat ért kedvezőtlen hatások csökkentésében, és fontos szerepük van a gazdaság újraindításában. Nagyon fontos, hogy a lízingcégek, bankok a negatív piaci hangulat miatt ne árazzák túl a konstrukciókat, mert ezek akadályozzák a fellendülést, hanem fair árakon nyújtsanak forrást akár a magánszemélyeknek, akár a vállalkozásoknak. Fontos a gyors, bürokráciamentes folyamat kialakítása a hitelbírálat és a folyósítás során.
www.lizingszövetseg.hu , www.leaseurope.com

Előző

Flotta hírek

Következő

BUDAPEST BORFESZTIVÁL LIMITED