0
Shares
Pinterest Google+

A reményteljesen fejlődő hazai flotta- és lízingpiac kedvező tendenciáit is megakasztotta a koronavírus járvány.

Hogyan látja a hazai flottapiac helyzetét? – kérdezte a Flottamagazin (FM) Rónai-Horst Lászlót, a Mercarius Flottakezelő Kft. ügyvezető igazgatóját.

A magyar piac még mindig el van maradva a fejlett nyugati flottakezelési piacoktól. Hazánkban csak 30-35 % -ot tesz ki a flottakezelt céges autók száma és a magyarországi cégek nagy része saját forrásból vagy hitelezés révén biztosítja a céges autókat. Így továbbra is adott a lehetőség a fejlődésre. Való igaz, hogy a koronavírus járvány felbolygatta a piacot, aminek két fontos aspektusa van. Amíg a járvány tart, a hitelezés lelassul és nehezebben jutnak majd forráshoz a cégek. Ilyen helyzetben az operatív lízing különösen előnyös konstrukció lehet a vállalatok számára, hiszen a kockázatot a lízingbe adó vállalja és nem igényel önerőt, szemben a pénzügyi lízinggel. Emiatt jelentős esély van rá, hogy a hazai flottapiac, a jelenlegi helyzet ellenére is lassan növekedni fog, és a mai 30-40 %-os részarány elindulhat 50 % felé. A járványhelyzet miatt előtérbe kerül a rövidtávú autóbérlet szolgáltatás. Bizonyos gazdasági ágazatokban sajnos jelentős visszaesést eredményezett a vírus, ugyanakkor sok szektorban, például az árukiszállításban, házhozszállításban, soha nem látott növekedést okozott. Ezeken a területeken a megnövekedett kereslet kiszolgálásához sok új munkaautóra lesz szükség, ami szintén bizakodásra ad okot. A növekedés másik pillére lehet, hogy számos olyan cég van ügyfeleink között, akik a jelenlegi helyzetben, dolgozóik védelme érdekében több céges autót biztosítanak a munkatársaknak, kiváltva ezzel a közösségi közlekedés használatát. Ők rövid távra, a koronavírus járvány idejére bérelnek tőlünk autót. Összességében bizakodóan nézek a jövőbe és úgy látom, a már említett trendek pozitív vonatkozásai okán a flottapiac tovább bővülhet a következő hónapokban. Általános tapasztalat az is, hogy a gazdasági krízishelyzet gyakran elősegíti, hogy a cégek kiszervezzék a cégautó beszerzéséhez és üzemeltetéséhez kapcsolódó folyamatokat.

FM: Ami az értékesítést illeti, megoldást jelenthetnek-e az MNB kedvezményes programjai, például az NHP Hajrához köthető lízingkonstrukciók? Lehet-e ezeknek szerepe a flottapiacon?
Ezek a programok nagyon előnyösek lehetnek, még számunkra is, hiszen magyar cégként a magyar piacról kell forrást szereznünk. Jó kezdeményezés, mindenképpen tudjuk hasznosítani, hozzásegít ahhoz, hogy tovább léphessen a piac és érvényesüljenek a pozitív hatások.

FM: Új helyzet, hogy egyszerre kínálati és keresleti válsággal állunk szemben. Az új autók gyártása és forgalmazása is jelentősen visszaesett. Hogyan látja a koronavírus járvány hatásait az autóiparra?
A járvány miatt a gyártósorok leálltak. Ha lassan is, de számos helyen már készülnek az újraindításra, sőt egyes autógyárak, ha részlegesen is, de ismét működnek. A leállás következtében az újautó-szállításban vannak fennakadások. Ha valaki most rendel gépkocsit 20-50 heti szállítási határidővel kell számolni, ami jóval hosszabb, mint a járványhelyzet előtt. Mindennek az az oka, hogy a gyártók bizonytalanok: tartanak tőle, hogy egy esetleges második hullám újabb gyárleállást okoz. A szállítási határidő viszont szerződés szerint kötelezi őket a teljesítésre. Úgy látom, hogy ez rövid távon kínálati piacot generál, de előbb vagy utóbb vissza fog rendeződni valamennyire, ha nem is az eredeti állapotba. Az biztos, hogy a gyártókat el fogja indítani abba az irányba, ami többször tervbe volt véve, hogy az autókat moduláris oldalról közelítsék meg, ami egy teljesen új gyártási koncepciót jelent. Nem biztos, hogy egy-két év alatt mindez végbemegy, de az elektromos autók gyártásánál már megkezdődött a folyamat. Ezek esetében még hamarabb állhat elő egy olyan gyakorlat, amikor az alapautón felül az extrákat bármikor, akár egy telefonos applikáción keresztül igényelhetjük és az autók igény szerint átalakíthatók menet közben is, azonnali fizetéssel. Például a TESLA-nál ma már utólag, az applikáción keresztül is kérhetem az önvezető funkciót, amely a szoftver frissítésével, néhány perc alatt elérhetővé válik. Ehhez azonban mindenképpen át kell alakítani a gyártási láncot úgy, hogy bár a sorrend előre meghatározott, de a moduláris gyártás több útvonalat és nagyobb rugalmasságot tegyen lehetővé. Így a magasabb volumen, valamint az új variánsok bevezetése gyorsabban megvalósítható anélkül, hogy az aktuális gyártási folyamatot hátrányosan érintené. Ezzel elkerülhető az is, hogy bizonyos konfigurációjú autókon csak nagy kedvezménnyel lehessen túladni. Véleményem szerint mindez 10-15 éven belül megvalósulhat. A moduláris gyártással még jobban optimalizálhatják a gyártási költséget és minimalizálhatják a veszteséget is.

FM: A kijárási korlátozások idején az online vásárlás is előtérbe kerül, felgyorsulhat-e elterjedése a gépkocsivásárlás területén is?
Az autóértékesítésben és a flottapiacon is a folyamatok jelentős része digitalizálható, és ezt az átalakulást mi is teljes mértékben támogatjuk. Ennek ellenére úgy látjuk, hogy az online vásárlás még nem tud minden vásárlói igényt kielégíteni és bizonyos generációk egyáltalán nem, vagy csak korlátozottan használják ezeket az online felületeket, ők továbbra is a személyes vásárlást preferálják. Mindebben persze az érték nagysága is szerepet játszik, egy autó a családi kasszában komoly kiadást jelent, ezért jól átgondolják a vásárlók, mielőtt meghoznak egy ilyen döntést. Az időpontegyeztetés ma már egyre gyakrabban történik az interneten keresztül és sok más folyamat digitalizálására is látható az igény, de az online értékesítés elterjedéséhez még idő kell. Sokkal inkább a hozom-viszem szolgáltatások esetében látok növekvő keresletet, amely biztosítja, hogy az autót a flottakezelő munkatársai vigyék el a szervizbe a szezonális gumicserék, átvizsgálások alkalmával. A Mercariusnál ez egy alapszolgáltatás, amelyet külső partner bevonása nélkül, saját munkatársakkal végzünk.

FM: Hogyan tarthatók fenn a flottakezeléshez kapcsolódó szolgáltatások, hogyan tehetők ezek vírusállóvá? A Mercarius Flottakezelőnél milyen megoldásokat alkalmaznak, hogy minimálisra csökkentsék az emberek közötti közvetlen kontaktusok számát?
A vírushelyzet első napjaiban még nem volt erre a helyzetre szabott protokollunk, de hamar kialakítottunk egy megbízható szabályrendszert. Intézkedéseink az ügyfelek lehető leghatékonyabb védelme mellett azt szolgálták, hogy a dolgozóinkat és a munkahelyüket is megvédjük, hiszen közel 110 család megélhetésért felelünk. Mindennek érdekében megfelelő védőfelszereléseket és eszközöket szereztünk be és kialakítottunk egyfajta rotációs rendszert a munkafolyamatok során, hogy minimalizáljuk a kontaktusok számát. Így a szükséges higiéniai előírások betartása mellett, a járvány alatt is a megszokott menetrend szerint tudtuk folytatni a munkát. Jelenleg két márkafüggetlen szervizünk van Budapesten. Az alapszervizeket az esetek 90%-ában magunk végezzük el, a márkaszervizre csak akkor van szükség, ha valamilyen nagyon komoly, speciális probléma merül fel. Ha igény van rá, saját csereautót is azonnal tudunk biztosítani.

FM: Az értékesítés csak raktárkészletről lehetséges, ez a flottakínálatot is érzékenyen érinti. Mit lehet tenni ebben a helyzetben? A kiváráson kívül más is lehetséges?
Úgy gondolom, két dolgot lehet csinálni, az egyik a használtautó-lízing. Vannak fiatal, egy-két éves autóink, amelyeket az ügyfelek leadtak. Korábban ezeket az autókat értékesítettük, azaz a használtautó-eladás fontos eleme volt az üzletnek. Jelenleg ezeket a gépjárműveket visszatesszük a lízingbe, és felkínáljuk az ügyfeleinknek. Ha az autó csak egyéves és jól felszerelt, akkor általában nagy rá a kereslet. Ebből indulunk ki, de természetesen megfelelő garanciát biztosítunk ezekre a járművekre és rövidebb használatra adjuk ki őket. Bízom benne, hogy ezzel a konstrukcióval át tudjuk hidalni azt az időt, amíg a gyárak visszaállnak a korábbi gyártási mennyiségre és újra beáll a piaci egyensúly. A másik megoldást a rövid távú bérlet lehetősége jelentheti. A járványhelyzet miatt a kiszállítós cégek jobb hónapot zárnak, mint a karácsony előtti időkben, így a megnövekedett kereslet miatt több munkaautóra van szükségük. 2-3 évre viszont nem akarják lekötni magukat, ezért számukra jó opció lehet a fix havidíjas, rövidtávú autóbérlés szolgáltatás.

FM: A flottakínálatban milyen szerepe lehet most az elektromos autóknak?
Több forrásból lehetett hallani, hogy az elektromos autók helyett a hidrogén és egyéb alternatív meghajtású autóké a jövő. Véleményem szerint az elektromos autóknak továbbra is van létjogosultsága, hiszen a szigorúbb kibocsátási szabályok érvényben maradnak. Emellett a villanyautó jó alternatíva a városi közlekedésben, rövid távokon, de fontos szerepe van az autómegosztásban is. A flottapiacnak is megvan a maga felelőssége abban, hogy edukálja az ügyfeleket és segítse a villanyautók elterjesztését. Ennek érdekében mi saját elektromos autóparkot állítottunk fel, így ügyfeleink bármikor, elköteleződés nélkül kipróbálhatják őket.

FM: A közösségi közlekedést a járvány miatt most kevesebben veszik igénybe. Újra felértékelődik a saját autó. Ez a flottapiacnak hasznos-e?
Mindenképpen. Vannak ügyfelek, akik azért bérelnek több céges autót, hogy a dolgozóik telekocsi rendszerben használhassák őket, elkerülve a tömegközlekedést. Ez a rendszer most nálunk is működik. Több kollégánk együtt jár munkába az erre a célra rendelkezésükre bocsátott vállalati autókkal, amelyeket minden használat után fertőtlenítünk.

FM: Ózonos fertőtlenítés volt korábban is?
Korábban is volt rá igény, de jóval ritkábban. A koronavírus járvány óta autóinkat lényegében csak így adjuk ki és akkor is minden esetben fertőtlenítjük a gépjárműveket, ha használót cserélnek. Ez egy biztonságos módszer arra, hogy minden részegység, a kormány, a kilincsek, a gombok, a műszerfal, az ülések teljesen vírus- és baktériummentesek legyenek. Az ózonkezelést mi magunk végezzük és a szolgáltatás elérhető a szervizeinkben is. Az MVM csoporttal partnerségben például így adtunk át nemrég 10 gépkocsit az Országos Mentőszolgálatnak a koronavírus elleni küzdelem segítése érdekében.
(Az interjút V. Pap Zsófia készítette)

 

Rónai-Horst László – Ügyvezető igazgató, Mercarius Flottakezelő Kft.

Rónai-Horst László 2019 decembere óta a Mercarius Flottakezelő Kft. ügyvezető igazgatója. Feladata a nagyvállalati- és multinacionális hátterű vállalati ügyfelek igényeinek kiszolgálása, valamint a Mercarius Flottakezelő Kft. pozícióinak megerősítése ebben a piaci szegmensben. Rónai-Horst László eddigi karrierje során számos vezetői pozíciót töltött be pénzügyi és kereskedelmi területen, több iparágban szerzett széleskörű szakmai tapaszlatot, CFO-ként bizonyított többek között a Danone Baby Food és a Business Lease cégeknél, de dolgozott az Exxon Mobilnál, a L’Oréalnál és a Diageonál is. Legutóbbi munkahelyén, a LeasePlan-nél a nemzetközi cégcsoport legjobb kereskedelmi igazgatójának választották 2018-ban. Rónai-Horst László amellett, hogy elismert közgazdász, a Magyar Elektromobilitás Szövetség felügyelőbizottságának elnökeként az e-mobilitási piac szakértője is.

A Mercariusról

A Mercarius Flottakezelő a legnagyobb magyar magántulajdonban lévő flottakezelő a hazai piacon több mint 7500 autóból álló gépjárműparkkal. A több mint 100 főt foglalkoztató vállalat a magas szolgáltatási színvonalat megtartva hosszú évek óta dinamikusan növekszik. A Mercarius a piacon egyedülálló módon külső erőforrás bevonása nélkül, önerőből biztosítja szerviz-, csereautó-, gumiabroncs-, valamint assistance megoldásait. A környezettudatos, fenntartható közlekedés és az elektromobilitás elkötelezett támogatójaként a gépjárműveken felül teljes körű, személyre szabott csomagokat kínál ügyfeleinek. A flottakezelő a múlt évben került fel a Forbes »100 legértékesebb 100 százalékban magyar vállalat« című összeállításába, de a HVG és a Figyelő is a feltörekvő, eredményes cégek között jegyzi a Mercariust.

Előző

A vírus- és baktériumölő hagyma

Következő

Flotta hírek