0
Shares
Pinterest Google+

Lesz új Ferrari-piros?

Az autóiparban is számottevő változásokat hozhat, ha Mas Subramanian, az Oregon Egyetem vegyésze új pigmentet talál piros festékhez, például Ferrari-piroshoz. A kutató csaknem tíz éve fedezte fel a Jin-min nevű kék pigmentet, amit a közelmúltban dobott piacra a Sheperd Color nevű cég. Ez a pigment két évszázad után az első komoly kihívója lehet az ultramarine alapú festékeknek – adta hírül a Bloomberg hírügynökség.
A pigmentek a festékekben lévő szilárd, apró szemcsék, ezek adják tulajdonképpen a festőanyagok színeit. Az iparágban időről időre jelennek meg új anyagok, de a legtöbb már létező pigmenttel az a baj, hogy gyorsan kifakul vagy mérgező. Piros pigmentből például még mindig nincs olyan, ami ellenáll a fakulásnak, emiatt lesznek rózsaszínek a régebbi piros Ferrarik. Épp ezért egy teljesen új, jó minőségű anyag átrendezheti az egész szektort.
Ezeket az anyagokat elsősorban a textilipari vállalatok, a festék és lakk gyártók illetve a műanyag előállítók veszik, évente nagyjából 30 milliárd dollár (8000 milliárd forint) értékben. Az ilyen cégek később aztán továbbértékesítik a színezett alapanyagokat és festékeket az ipar minden ágazatába, így például az autógyártóknak.

A Jin-min azért érdekes, mert kék, sőt, a kék összes árnyalata kikeverhető belőle. A szabadalmat a Sheperd Color vállalat szerezte meg, és a cég kilónként ezer dollárért (jelenlegi árfolyamon 265 ezer forintért) árulja a pigmentet. Bár ez még az ultramarine-nál is drágább, ám a Jin-min tartóssága és újszerűsége miatt szakértők szerint abszolút indokolt lehet a magas ár.
Jelenleg a legnagyobb forgalmat a fehér színt adó titán-dioxid, a piros alapjául szolgáló vas-oxid, és a fekete színt biztosító szén tartalmú pigmentek generálják. Kisebb a piaca a sokkal drágább úgynevezett ultramarine alapú festékeknek, amelyek a kék színekért felelnek.
Subramaniannak egyébként nem ez az első ilyen felfedezése, a szivárvány minden színéből sikerült már ellenálló és biztonságos pigmentet készítenie, kivéve a pirost. A vegyész épp ezért most egy új piros pigment után kutat. Ha sikerül neki ilyet találnia, hatalmasat kaszálhat, hiszen a Bloomberg becslése szerint a piros Ferrari alapszínének (a piros 254-esnek) egy olyan változata, amely nem fakul ki, akár évi 300 millió dollárt (80 milliárd forintot) is érhet .

Parkoló Gorilla – szép szóval

Mindannyian láttunk már helytelenül parkoló autókat, amitől azonnal idegesek lettünk, és felébresztette bennünk a gorillát. Ilyenkor jó lenne elmondani a tulajdonosának, hogy ez nem jó így. Persze mindezt normális stílusban, mert nem az a cél, hogy felhergeljük a sofőrt, sokkal inkább finom iróniával ráébresszük, hogy állati rosszul parkolt le. A Parkoló Gorilla kártya röviden és velősen mondja el, amit ilyenkor – néha nyomdafestéket nem tűrő stílusban – gondolunk.

A Parkoló Gorilla nevű webshopban mindenki megtalálja a kedvére való üzenetet tartalmazó kártyát. Tulajdonosai azért hozták létre ezt a vállalkozást, mert sok más emberrel együtt őket is nagyon zavarja, hogy vannak, akik nem figyelnek másokra közlekedés közben. Úgy parkolnak le, hogy nem nézik, hova állnak, hány embert zavarnak ezzel, és egészen elképesztő pozíciókban képesek otthagyni az autójukat. Keresztben állva vagy félig az úton vagy elfoglalva a járdát… és még sorolhatnánk…
Ahogy a cég fogalmaz: ” válassz a webshopból kártyáink közül, tedd be a táskádba, vagy az autód térképzsebébe, és ha bénán parkoló autót látsz, egyszerűen tedd a kártyát a szélvédőre vagy csúsztasd be a vezető oldali ablakhoz. Ezzel te is hozzájárulhatsz, hogy csökkenjen az idegesítően rosszul parkoló autók száma, és egy kicsit jobb hely legyen a világ.

Új csúszásgátló motorokhoz a Boschtól

Rosszul megválasztott sebesség, csúszós útfelület, hirtelen fékezés – annyi minden okozhatja a motoros balesetek egyik gyakori okát: amikor kanyarodás közben elvész az első kerék tapadása, csak nagy rutinnal és szerencsével úszható meg a bukás.
Vagy modern technológiával, mondja a Bosch, amely szerint az űrhajók kormányozásánál is használt technológia mentheti meg az eséstől a jövő motorosait. A motorkerékpár két oldalán felszerelt fúvókákból nagy sebességgel kiáramló gáz helyreállíthatja a mozgás fő vektorát.

Mivel az egész rendszert elektronikus szenzorok vezérelnék, ezek vélhetően jóval hamarabb érzékelnék a bajt, mint a pilóta, így még azelőtt közbeavatkozhat a rendszer, hogy ténylegesen kialakulna a vészhelyzet.
A rendszer egyelőre kísérleti stádiumban van, de ahogy az alábbi videó is mutatja, működik. Rengeteg kérdés van még nyitva persze – például amennyiben a légzsákok indítópatronjához hasonló elven működő gázgenerátorokat kívánnak használni, vajon minden megcsúszás után költséges csere várna a motorosra? Illetve nem készteti-e óvatlan gyorshajtásra a rendszer a magukat biztonságban érző motorosokat?

Előző

GDPR warning, diesel in europe

Következő

Magyar Ford GT tulajdonos, 750 lóerős a BMW X6 M