0
Shares
Pinterest Google+

Javított a magyar járműpiac

Szeptemberben a magyar járműpiac növekedés ért el, az új autóknál 18,6 százalékos, a furgonoknál pedig 43,9 százalékos volt az éves emelkedés. Bár ez fordulatot jelent a korábbi hónapok negatív tendenciájához képest, ám a korábbi adatokat nézve helyén való az óvatosság. A szeptemberi eladások megugrása és a növekedés részben ugyanis az alacsony bázisadatoknak köszönhető. Még korai tehát tartós emelkedésről beszélni – derül ki a Magyar Lízingszövetség összefoglalójából. A kedvezőtlen gazdasági helyzet miatt a finanszírozási oldalon is az óvatosság jellemzi a piacot. Az eladások valamennyi fontos járműkategóriában nőttek. Szeptemberben összesen 13 271 darab autó, kishaszon-gépjármű, teherautó, busz és motor kelt el, ami 21,5 százalékos emelkedésnek felel meg éves összevetésben. Ugyanakkor az év első 9 hónapjában ezekből a járművekből alig több mint 105 ezer darab talált gazdára, ez pedig 21,5 %-os csökkenést jelent az előző év azonos időszakához képest – áll a Magyar Lízingszövetségnek a Datahouse adatait elemző összefoglalójában. Új autóból 11 449 fogyott szeptemberben, 18,6 százalékkal több, mint tavaly ugyanekkor. A járványhatás miatt a szeptembert megelőző hónapokban csökkentek az eladások, legutóbb januárban volt csak növekedés. A szeptemberi autóeladási adatoknál azonban figyelembe kell venni, hogy a több mint 11 ezer darabos eladás az előző három hónap átlagához viszonyítva nem kiugró, idén júniusban, júliusban és augusztusban ugyanis szintén 11 ezer körüli eladások voltak átlagban – mutatott rá Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára. A szeptemberi növekedésben így az alacsony bázisadatok is szerepet játszanak. „Idén szeptemberben a kishaszon-gépjárművek, vagyis a furgonok piaca 43,9 százalékkal nőtt, 1822 darabos eladást jelentett. Ebben szerepet kaphatott a Magyar Nemzeti Bank kedvezményes hitelprogramja, amelynek keretében sok vállalkozás szerzett be magának kisteherautót.” Tóth Zoltán közölte, hogy az NHP-konstrukciók már mintegy 75 százalékos részesedéssel rendelkeznek az új kishaszongépjárművek lízingelésénél. A járműfinanszírozásban a lízing aránya továbbra is stabil, a személyautóknál 40 százalék körüli, a furgonoknál ennél valamivel magasabb, a teherautók esetében pedig 60-70 százalék feletti. A lízingszakember a járműpiaci trendekről elmondta, hogy a járványból adódó gazdasági bizonytalanság miatt még korai tartós fordulatról és a hosszabb távú emelkedés kezdetéről beszélni akár a járműpiacon, akár a hozzá szorosan köthető lízingfinanszírozási oldalon. Azért is, mert a kilenchavi adatok szerint az autópiacon 22 százalékos, a furgonoknál 20 százalékos az éves visszaesés és az idén várhatóan nem lendülnek pluszba az eladások. A Magyar Lízingszövetség összefoglalója idézi a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének prognózisát, amely szerint – ha nem lesz a járvány miatt újabb sokk a magyar piacon -, akkor 2020-ban összesen 118 ezer új autót adhatnak el a kereskedők, szemben a tavalyi közel 158 ezer darabos értékesítéssel. A furgonokból 22 ezer, a nagyteherautókból pedig 2300 találhat gazdára az idén, ami szintén elmarad a tavalyi szinttől.  A Magyar Lízingszövetség szerint a járvány okozta labilis helyzetben egyelőre nem lehet megjósolni, pontosan hogyan alakul a lízingpiac idei éve. Valószínűsíthető, hogy a 2019-ben évtizedes rekordot jelentő 740 milliárd forintos kihelyezés háromnegyedére, valamivel 500 milliárd feletti összegre van kilátás. forrás: www.lizingszövetség.hu

 

Minden, amit a lízingről tudni kell: https://flottaman.hu/blog/tartos-autoberles-lizing-ma-magyarorszagon/

 

Románia – csökkent a járműgyártás, az újautó eladás is

Romániában 22,15 százalékkal csökkent a járműgyártás az idei első nyolc hónapban a tavalyi év azonos időszakához képest – közölte a romániai gépkocsigyártók egyesülete (ACAROM). A vizsgált időszakban 247 029 járművet gyártott a Ford és a Dacia, a két Romániában működő járműgyártó. Tavaly ugyanebben az időszakban 317 659 járművet gyártottak a két dél-romániai üzemükben. Január és augusztus között a francia Renault tulajdonában levő Dacia 145 355 járművet állított elő, ebből a legtöbbet, 103 823-at a Duster márkájú személygépkocsi tett ki. A Ford gyártósorain 101 674 jármű készült a vizsgált időszakban. A júliusi és augusztusi adatok már növekedést jeleznek: a két hónapban 59 496 járművet állítottak elő, ami 9,6 százalékkal több az elmúlt év azonos időszakában regisztrált mennyiségnél. A román gazdasági sajtó nemrég számolt be arról, hogy a két gyártó ismét teljes kapacitással dolgozik. A román járműpiacon az új autók eladása jelentősen visszaesett az idén, az első nyolc hónapban 32,52 százalékkal, 73 723-ra csökkent a forgalomba helyezett új járművek száma. Elemzések szerint ugyanakkor hónapról hónapra megfigyelhető a növekedés az áprilisi mélypont után, amikor mindössze 5268 járművet helyeztek forgalomba, augusztusban pedig már 12 940-et. (forrás: https://www.magyar-logisztika.hu)

Kecskeméti Mercedes gyár tavalyi éve

A kecskeméti Mercedes-gyárban tavaly az előző évinek megfelelő mintegy 190 ezer autót gyártottak, ugyanakkor a cég közel három százalékos árbevétel-növekedést és hatmillió euróval jobb adózott eredményt ért el a 2018-as évhez képest – derül ki a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. éves jelentéséből. A gyártás mennyisége az előző évivel csaknem azonos, annak ellenére, hogy tavaly három új modell sorozatgyártása is elindult. Az új CLA Coupét a CLA Shooting Brake, ősszel pedig három kompakt modell Mercedes-AMG Performance verziói követték. A társaság 2019-ben közel 3,7 milliárd eurós forgalmat ért el, amely az előző évhez képest 2,7 százalékos növekedés. Ebből a belföldi értékesítés nettó árbevétele 7,72 millió euró, míg az export értékesítés 3,68 milliárd euró. A növekedés összességében 125,24 millió euró volt. A cég adózás előtti eredménye 2019-ben elérte 97,9 millió eurót, és hatmillió euróval haladta meg az előző évit. A jelentés kitér arra is, hogy az idén tavasszal a koronavírus-járvány terjedésének visszaszorítása, illetve a munkavállalók egészségének védelme érdekében megszakították a termelést a gyárban. A 2020-ra várt árbevétel az év első két hónapjában a tervezettnek megfelelően alakult, márciusban azonban már kisebb elmaradás volt tapasztalható a felfüggesztett termelés miatt. A csökkenés hatása világszinten is jelentkezett, ezt támasztják alá a Daimler konszern 2020. első negyedévre közzétett adatai is. Az eladott autók darabszáma 15 százalékkal csökkent az előző év ugyanezen időszakához képest. A kínai piacon pedig, ahol a járvány már korábban éreztette hatását, a visszaesés az első negyedévben húsz százalék fölött volt az előző évi adatokhoz viszonyítva. Konszern szinten a krízishelyzet miatti kereslet-visszaeséssel számolnak. A Daimler ehhez igazítja globális terveit, amely a kecskeméti gyárra is kihatással lehet. A kockázatok nem csupán az értékesítés volumenét érinthetik, hanem hatással lehetnek a termelésre, a beszerzési piacokra, illetve a beszállítói láncra – olvasható a jelentésben. A 800 millió euróból épített kecskeméti autógyárban a termelés 2012. március 30-án indult el. A társaság 2018 júniusában megkezdte a meglévő gyár bővítését mintegy 320 milliárd forintból, majd 2020 márciusában bejelentették, hogy mintegy ötvenmilliárd forint összegű beruházással új présüzemet is építenek. Ebben az üzemben 2022-ben kezdődhet meg a gyártás több mint kétszáz munkavállalóval. A kecskeméti Mercedes-Benz gyár jelenleg több mint 4400 munkatársat foglalkoztat. (www.mercedes.hu. www.mti.hu)

Kínában beruház a Volkswagen

A Volkswagen német autógyártó csaknem 15 milliárd eurós beruházást hajt végre az elkövetkező négy évben kínai partnereivel az elektromos autók piacán – derül ki a vállalat közleményéből. A wolfsburgi székhelyű autógyártó három közös vállalkozásával – a SAIC Volkswagen, a FAW-Volkswagen és a JAC Volkswagen vállalatokkal – együtt 2020 és 2024 között végzi a beruházást. A cég emellett már elindított egy 33 milliárd eurós befektetést az elektromos autók globális fejlesztésére. A Volkswagen 2025-ig 15 különböző, új energiával működő modellt kíván gyártani Kínában, amelyekkel kínai portfóliójának 35 százalékát tennék ki a teljes mértékben elektromos járművek. A Volkswagen májusban jelentette be, hogy kétmilliárd eurót fordít elektromosautó-gyártásának bővítésére, 75 százalékra emelve tulajdonosi részét az elektromos autók gyártására specializált JAC Volkswagenben. Kína a világ legnagyobb piacának számít mind az elektromos járművek, mind pedig a személyi autók kereskedelme szempontjából. A kínai kormányzat pedig a légszennyezettség enyhítésére azt a célt tűzte ki, hogy 2025-re az autóeladások negyedét tegyék ki az elektromos járművek, amelyek jelenleg az új autók forgalmának csupán 5 százalékát képviselik. (www.mti.hu, www.autopro.hu) ) 

Norvégiában az új autók többsége már elektromos

Nagyon erős szeptembert tudhat maga mögött a norvég autópiac, összességében is jelentősen nőtt az eladott új autók száma 2019-hez képest, és az elektromos autók szegmensében is erős volt a javulás, ám egyelőre még a tavalyi év alatt marad az idei. Az elektromos autók piaci részesedése viszont folyamatosan nő. Norvégiában 15.552 új autót helyeztek forgalomba, ez 39,4 százalékkal több eladott személyautót jelent, mint 2019 szeptemberében. Ebből 9560 autó elektromos, ami azt jelenti, hogy a szegmens piaci részesedése már meghaladja a hatvan százalékot az országban. Tavaly szeptemberhez képest 57,1 százalékkal több elektromos autót adtak el. Az idei évben összesen 48.175 elektromos autót adtak el Norvégiában, ez mindössze 2,6 százalékkal marad el a tavalyi 49.483 darabtól. Emellett nőtt a plug-in hibrid autók piaci részesedése is: 3129 plug-in hibrid került forgalomba, ez 174 százalékkal több a tavaly szeptemberi számokhoz képest, míg az eladott hibridek száma 1130 volt idén szeptemberben, ami 19,5 százalékos csökkenés az előző évhez képest. A Norvégiában eladott új autók között óriási az elektromosok fölénye: 61,5 százalék az elektromos autók piaci részesedése, az összes hibridé 27,4 százalék, míg dízelből 781, benzines autóból pedig 952 talált gazdára, ezek piaci részesedése tehát 5, illetve 6,1 százalék volt mindössze. A legnépszerűbb modell szeptemberben a VW ID.3 lett Norvégiában, 1989 példány talált gazdára a Volkswagen egyik legújabb modelljéből. A második helyen a Tesla Model 3 áll 1116 autóval – írja az electrive.com. (forrás: www.autopro.hu)

A pandémia hatása a Magyar Suzukira

A magyarországi gépjármű-értékesítést várhatóan ismét negatívan fogja érinteni a koronavírus-járvány második hulláma. A Magyar Suzuki Zrt. arra számít, hogy pánikszerű hatása már nem lesz a járványnak, és az autópiac kisszámíthatóbb, lassú felfutása várható a második fél évben. Tóth Péter kereskedelmi igazgató szerint racionális előrejelzés, hogy ebben az esetben a márka mintegy 15 ezer új járművet értékesít, és ezzel visszaszerzi piacvezető pozícióját. Az év elején még mintegy húszezer autó eladásában bízott a cég Magyarországon az idei évre. A korábban nyilvánosságra hozott adatok szerint tavaly 25 766 új Suzukit helyeztek forgalomba az országban a belföldi márkakereskedések. A kereskedelmi igazgató elmondta, hogy a pandémia a Suzuki ellátási láncát azonnal érintette, hiszen a magyarországi gyártás miatt a rendelések átfutása igen rövid, akár mindössze két hét. Elmondása szerint a gazdasági helyzet miatti aggodalom következtében eltűntek a vevők a szalonokból. Az esztergomi gyárban tavasszal a termelést is le kellett állítani – emlékeztetett. A márkakereskedések értékesítése az előző évi töredékére esett vissza a tavaszi hónapokban, júniustól azonban az eladások fokozatosan helyre álltak. Az első nyolc hónapban 7631 darab Suzukit helyeztek forgalomba Magyarországon, ez 62 százalékkal marad el a tavalyi hasonló időszak adatától. A márka piaci részesedése jelenleg 9,7 százalék – ismertette az adatokat -Tóth Péter. A magyarországi autópiac ugyanakkor mára az előző évi háromnegyedére zsugorodott. Az igazgató kitért arra, hogy a Suzuki az idén már csak hibrid meghajtású járművet adott el Magyarországon. Ebből az egyik az Esztergomban gyártott Vitara, kategóriájának vezető modellje. Hasonlóan nagy arányt, 44 százalékot tesz ki a cég értékesítésében az ugyancsak magyar gyártású SX4 Cross. A kereskedések tavaly óta forgalmazzák Magyarországon az importból származó hibrid Swiftet és Ignist. A Magyarországon jelenlévő márkák közül a Suzuki adta el a legtöbb hibridet az idén – tette hozzá. (forrás: https://www.magyar-logisztika.hu)

 

 

 

Előző

Libamáj - az étkek királya

Következő

Ez a legújabb cikk.