0
Shares
Pinterest Google+

Újraindult a kecskeméti Mercedes gyár

A koronavírus-világjárvány okozta többhetes szünet után a Mercedes-Benz 2020. április 28-tól fokozatosan újraindítja termelését a kecskeméti gyárában. A fokozatos gyártásindítás alatt először egyműszakos, később pedig kétműszakos munkarendben történik a munkavégzés. „Munkavállalóink egészsége és biztonsága a legfontosabb számunkra, ezért további szigorú higiéniai- és védőintézkedéseket vezettünk be a termelés újraindításához kapcsolódóan. Nagy köszönet illeti a kollégáinkat, akik az elmúlt hetekben, a leállás időszakában a munkatársak védelmére szolgáló több mint 120 intézkedést megvalósították, és ezzel előkészítették a gyárat a biztonságos újraindulásra. Természetesen ezek a szabályok csak akkor érnek valamit, ha azokat valamennyi munkatársunk betartja – én azonban nagyon bízom abban, hogy a híres kecskeméti csapatszellem most is segíteni fog nekünk “– mondta Christian Wolff, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. Megváltoztak a gyár területére történő belépés szabályai, növelték a gyárhoz közlekedő buszok számát, és nemrég elkészült a városközpontból a gyárig vezető kerékpárút is. A bevezetett új szabályokról és tudnivalókról a gyár minden munkatársa kapott egy tájékoztató füzetet. Az első munkanapon a bevezetett intézkedésekről mindenki egy kötelező oktatás során is értesül. A cég minden dolgozója számára mosható maszkokat küldött, így már az első munkanapon ebben tudnak érkezni a gyárba. Megváltoztak a gyár területére történő belépés szabályai. A munkatársak munkaruhában és munkavédelmi cipőben érkeznek és sorban álláskor legalább 1,5 méteres távolságot kell tartani. A leállás heteiben a gyártás munkaállomásait átalakították a minimális 1,5 méteres biztonsági távolság figyelembevételével, és ehhez igazították a munkafolyamatokat is. Azokon a munkaállomásokon, ahol az 1,5 méter távolság nem tartható, a munkatársaknak kötelező maszkot viselni, illetve vagy védőszemüveget vagy plexi védőmaszkot kell használni. A takarítószolgálat rendszeresen fertőtleníti és takarítja a gyár területét. Átalakították a pihenőzónákat, meghatározták az egyszerre ott tartózkodók számát. Az étkezésekre és az étkezők, konyhák használatára vonatkozó szabályokat is változtak. Az adminisztrációs területen azoknak a munkatársaknak, akiknek tevékenysége ezt lehetővé teszi, továbbra is home office-ban történő munkavégzést ajánlják. A megbeszéléseket lehetőség szerint digitális formában kell lebonyolítani. A későbbiekben induló kétműszakos működésnél a reggeli és éjszakai műszakokat szétválasztják egymástól, úgy, hogy az egyes műszakcsoportokhoz tartozó munkatársak lehetőleg semmilyen mértékben ne érintkezzenek a másik műszakcsoporttal. A Mercedes-Benz márka tulajdonosa, a Daimler AG március 17-én döntött úgy, hogy a koronavírus-járvány miatt felfüggeszti a gyártást európai telephelyeinek nagy részén. Az intézkedés érintette a Mercedes-Benz kecskeméti gyárát is, ahol a legtöbb területen szintén felfüggesztették a munkát március 20-tól. A kecskeméti Mercedes-Benz gyár több mint 4400 munkatársat foglalkoztat, ahol 2019-ben mintegy 190 ezer Mercedes-Benz kompakt autó gördült le a gyártósorról.
www.mti.hu, www.mercedes.hu www.autoszektor.hu

Költségcsökkentésbe kezd a Volvo

A koronavírus-járvány miatt a járművek iránti kereslet példátlan mértékű visszaesést szenvedett. Számos gyártó dönt úgy, hogy elhalasztja egyes modelljeinek piaci bevezetését, valamint csökkenti kutatási, fejlesztési kiadásait. Másokhoz hasonlóan a kínai Geely tulajdonában lévő Volvo is a költségcsökkentés lehetőségeit keresi. A Volvo vezérigazgatója, Hakan Samuelsson elmondta, hogy jelenleg több ezer kutatás-fejlesztési programjuk fut, ám a mostani helyzetben megkérdőjeleződött némelyik szükségessége. Ugyanakkor azt is kifejtette, hogy az elektrifikáció, az önvezetési és más jövőbemutató technológiák fejlesztése abszolút prioritást élvez hiszen bármilyen ezeket érintő megszorítás veszélyeztetné stratégiájukat. Az autógyártóknál megszokott, hogy a modellciklusok közepén frissítik típusaikat szinten tartva az irántuk mutatkozó keresletet. Nem kizárt, hogy a Volvo ritkítani fogja ezen frissítések számát – mondta Samuelsson. A Volvo tartani kívánja magát korábbi tervéhez miszerint a következő öt év mindegyikében piacra fognak dobni egy-egy tisztán elektromos autót, hogy aztán 2025-re ezek a típusok tegyék ki globális eladásaiknak felét. Az elektromos autók használatát támogatandó Norvégiában elindította a Care By Volvo szolgáltatását, melynek keretében februártól a felhasználók a Volvo plug-in hibrid modelljeire fizethetnek elő. Az Electrek az elektromos közlekedéssel és a fenntartható energiával foglalkozó amerikai internetes honlap cikke szerint a választható autók körébe bekerülnek az akkumulátoros elektromos modellek, például az XC40 Recharge is, melynek gyártása az év második felében kezdődhet.
www.mti.hu, www.autopro.hu

Létszámcsökkentés a Bosch hatvani üzemében

A koronavírus-járvány okozta gazdasági válság hatására világszinten visszaesett az autóipari megrendelések száma. A folyamat nem kerülte el a Bosch hatvani üzemét sem. Ennek következtében a cég 700 kölcsönzött munkavállalói szerződést szüntet meg április végig, további 130 dolgozónak pedig az év végéig szűnik meg a munkaviszonya. A Bosch közleményében azt írja, hogy a válság miatt bevezetett csökkentett munkaidő Magyarországon csak három hónapra szól, ugyanakkor azt még nem látni, hogy az autóiparban mikor kerül sor a válság utáni visszarendeződésre. A cégnél úgy számolnak, hogy 2020-ban nem fog helyre állni a rend az autóiparban, ezért a hatvani telephely fenntartható működése érdekében 2020. április végéig 700 kölcsönzött munkavállalói szerződést szüntetnek meg. Mint írják, a Bosch év végéig csökkenti az indirekt területen dolgozó munkavállalók létszámát, ez 130 pozíciót érint majd. Hozzátették, hogy a vállalat mindent megtesz annak érdekében, hogy felelősségteljesen kezelje a helyzetet és a kialakított új működési struktúrában is képes legyen megőrizni hosszú távú versenyképességét. A vállalat közleménye szerint a globális gépjárműgyártás volumene valószínűsíthetően nem éri majd el a válság előtti értéket, ezért kell a Bosch hatvani telephelyén a fenti strukturális változtatásokat végrehajtani. A Bosch 1998-ban nyitotta meg gyárát Hatvanban. A telephely autóelektronikai termékeket állít elő és jelenleg 6000 munkavállalót foglalkoztat. Világszerte a Bosch közel száz üzemben kellett leállítani a termelést, így a vállalat elsődleges kihívása az idei évre, hogy a gyártási kapacitásait ismét növelni tudja. A Bosch éves a járvány miatt ezúttal online sajtótájékoztatóján a koronavírus elleni küzdelem kapta a legnagyobb hangsúlyt. Az eseményen elsőként Dr. Volkmar Denner, a Bosch igazgatótanácsának elnöke szólalt fel. Denner elmondta, hogy a Bosch célja a gyártás felfuttatásának összehangolása és az ellátási láncok biztosítása, különös tekintettel a gépjárműgyártásra. Hozzátette, hogy bíztató lehet a kínai példa, hiszen az ázsiai országban már negyven üzemben sikerült újraindítani a gyártást, és az ellátási láncok is stabilan működnek. Kiemelte, hogy a cég számos intézkedést hozott dolgozóinak védelmére a koronavírus-járvány terjedésének megakadályozása érdekében. A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy hatalmas az érdeklődés a vállalat által kifejlesztett koronavírus-gyorsteszt iránt. Év végére a tervek szerint az eredeti kapacitásnak az ötszörösét fordítja majd a beszállító ennek a tesztnek a gyártására. Ez idén egymillió, a jövőben pedig hárommillió gyorsteszt legyártását jelenti. A gyorsteszteket jelenleg rendelőkben és kórházakban használják, de a további engedélyeztetés után szélesebb körben is elérhető lesz. A teszt mellett védőmaszkokat is gyártanak a Bosch üzemeiben, összesen kilenc ország tizenhárom gyárában, Olaszországtól az Egyesült Államokig. A vállalat naponta 500 ezer védőmaszk előállítására képes. Az eddig elkészült maszkok a cég munkavállalóinak védelmére szolgálnak, de a megfelelő engedélyek beszerzése után szélesebb körben is használhatóak lesznek. Stefan Asenkerschbaumer, a Bosch igazgatótanácsának elnökhelyettese és a pénzügyi területért felelős tagja elmondta, hogy a koronavírus okozta recessziónak komoly hatása lesz a Bosch idei eredményeire, azonban korai lenne még megbecsülni az egész éves bevétel alakulását. A gépjárműgyártás területén 20 százalékos visszaesésre számítanak a Boschnál. A cég bevétele 2020 első negyedévében 7,3 százalékkal esett vissza, csak márciusban 17 százalék volt a csökkenés az előző évhez képest. A válságra reagálva több üzemben csökkentették a gyártás volumenét, emellett a munkaórákat és a fizetéseket is csökkentették, beleértve utóbbi intézkedésbe a felsővezetést is.
www.mti.hu, www.autopro.hu

Szinte csak raktárkészletből lehet új autót vásárolni

A koronavírus-járvány miatt nagyon nehéz most egyedi megrendelésű új autókat kapni, szinte csak raktárkészletből lehet vásárolni, méghozzá jó áron – mondta Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke. Az elmúlt évtizedekben nem szembesültünk a mostanihoz hasonló helyzettel, hogy egyszerre legyen kínálati és keresleti válság – mutatott rá. Számításaik szerint, minimum negyedével eshet az új autók forgalma idén a tavalyi évvel összehasonlítva a járvány miatt. Elmondta, hogy mivel az autógyárak még csak most indultak újra – ráadásul nem egységesen -, ezért korai arról beszélni, hogy milyen kedvezményeket adhat a gyártó, egyelőre kereskedői és importőri kedvezmények vannak, de ezek érvényesítését nagyban megnehezíti a forint gyengülése. Kitért arra is, hogy az autóipar már a járvány előtt elkezdett átalakulni például a környezetvédelmi előírások szigorítása miatt, és most jelentős változások jöhetnek. Ez azt jelenti, hogy a termelés struktúrája, összetétele és a modellválaszték nagymértékben alkalmazkodni fog a környezetvédelmi szabályokhoz, másrészt pedig szembe kell nézni a koronavírus-járvány miatt elhúzódó értékesítési válsággal is – fejtette ki.
www.mti.hu

Lízingkonstrukciók a gazdaság járvány utáni felpörgetésében

A koronavírus-járvány kedvezőtlen gazdasági hatásait ellensúlyozhatják a Magyar Nemzeti Bank kedvezményes programjához – az NHP Hajrá!-hoz – köthető lízingkonstrukciók. A jegybanki program már eddig is kulcsszerepet játszott a cégek beszerzéseiben és a lízingfinanszírozásban: a múlt évben eladott kisteherautók 66 százaléka került NHP-s konstrukció segítségével a vállalkozásokhoz. A lízingcégek tavaly több mint 100 milliárd forinttal finanszírozták az agrárgép-beszerzéseket, ezen a részpiacon pedig 81 százalékos volt az NHP-s források aránya.  Az évek óta folyamatos növekedés mutató lízingpiacon tavaly 7 százalékkal 740 milliárd forintra emelkedett a finanszírozott összeg, az idei év azonban gyengébb lesz. A konkrét számokra még korai bármilyen prognózist adni, a koronavírus-járvány kedvezőtlen gazdasági fejleményei ugyanis egyelőre megbecsülhetetlenek. Az első negatív hatások már megjelentek az európai és magyarországi autó- és járműpiacokon, amelyek kulcsfontosságúak a lízingpiac, és a lízingcégek szempontjából is.  A kedvezőtlen kilátások enyhítésére a vállalkozások, köztük a kis- és középvállalkozások számára lehetőséget nyújt a magyar jegybank kedvezményes programja, az NHP Hajrá! amelynek keretében 1500 milliárd forintos forrás érhető el. A most induló programban a kkv-k kedvezményes kamatok mellett juthatnak akár hosszútávú finanszírozáshoz, így pénzügyi lízinghez is.    A kiemelkedően jelentős forrás támaszt adhat a vállalkozásoknak és kulcsszerepe lehet a gazdaság újraindításában – mondta Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára. Hozzátéve: „Az elmúlt évek tapasztalatai alapján ugyanis a lízingpiac növekedésében kiemelkedő szerepet kaptak az NHP-s források”. A múlt év során valamennyi lízingpiaci szegmensben jelen voltak a NHP-s konstrukciók. Az új nagyhaszon-gépjárműveknél 23 százalékos, a szintén új kisteherautók esetében 66 százalékos volt az NHP-s finanszírozások aránya, de az építőgépek és az egyéb gépek, termelőberendezések területén is segítették a bővülést. „Az agrárgép-finanszírozásban még látványosabb szerepet kaptak az NHP-hez köthető lízingkonstrukciók” – fogalmazott. A múlt évben összesen 103 milliárd forinttal finanszírozták a lízingcégek az agrárvállalkozások gépbeszerzéseit, ami 26 százalékos növekedést jelentett éves szinten. Ezzel az eredménnyel a járműfinanszírozás után az agrárgép-finanszírozás a második legnagyobb szegmens lett a teljes lízingpiacon belül. A Magyar Lízingszövetség szerint bár az NHP-s források a beruházási kedvet erősíthetik, de a járműpiacon várható zuhanást valószínűleg csak részben, illetve csak középtávon kompenzálhatják. Emellett a jegybanki program abszolút összhangban van a lízingcégek egyik stratégiai céljával, miszerint a magyarországi cégek, különösen a kis- és középvállalkozások ne csak a járművek beszerzésénél, hanem bármilyen, a termelés hatékonyságát, kapacitását növelő eszköz beszerzésénél, finanszírozásánál vegyék igénybe a rugalmas és költséghatékony megoldást jelentő lízingmegoldásokat. A lízingcégek így bíznak abban, hogy – mind az NHP Hajrá, mind a piaci alapú termékeikkel – komoly szerepet játszhatnak a gazdaság járvány utáni felpörgetésében.
www.lizingszövetség.hu

A Toyota márkaszervízek továbbra is nyitva tartanak

A Toyota márkakereskedések, illetve márkaszervízek a jelenlegi előírásoknak megfelelően rövidített nyitvatartással, de továbbra is fogadják az ügyfeleket, elsősorban a halaszthatatlan javítási és/vagy karbantartási igények kielégítése céljából. A kijárási korlátozásban a rendelet 3.§ p. pontja értelmében a lakóhely, a tartózkodási hely, illetve a magánlakás elhagyásakor alapos indoknak számít a gépjármű- és kerékpárszervíz, a mezőgazdasági és erdészeti gépek és berendezések javításával kapcsolatos szolgáltatások igénybevétele. A Toyota szakszervízek így továbbra is azért dolgoznak, hogy ügyfeleik biztonságos autózás mellett őrizhessék meg mobilitásukat a segítségnyújtáshoz vagy a munkavégzéshez, a nyitvatartási idővel és az érkezés időpontjával kapcsolatosan ugyanakkor érdemes előre egyeztetni a kiválasztott márkakereskedésben dolgozó munkatársakkal. A Toyota a koronavírus-fertőzés terjedésének megelőzésére magyarországi márkakereskedő- és márkaszervíz hálózatában az alábbi óvintézkedéseket irányozza elő: A szóbeli üdvözlési formák mellől a kézfogás elhagyása, az ügyfeleket is erre kérve. Fokozott figyelem a márkaszervíz munkatársainak részéről a javasolt minimum 1,5 m távolság megtartására. Az ügyféltérben lévő asztalok, ajtókilincsek, illetve mellékhelyiségek folyamatos fertőtlenítése. Az ügyfélváró foteljeinek egymástól távolabb történő elhelyezése. Egyszer használatos ülésvédő, kormányvédő és sebességváltókar védő fólia elhelyezése minden ügyfél gépkocsijában. Minden szervízen megjelent gépkocsi külső és belső kilincseinek, indítókulcsának átadás előtti fertőtlenítése. A szalonban lévő bemutató autók fertőtlenítése minden megtekintés után (kormány, műszerfal, kilincsek, kezelő szervek). A tesztautók és csereautók fertőtlenítése minden használat után (kormány, műszerfal, kilincsek, kezelő szervek). Fertőtlenítő szer kihelyezése minden asztalra a koronavírus járvány idejére. Ügyfél által egyedül megvalósítható tesztvezetés, előzetes egyeztetés alapján. Bankkártyás fizetés, illetve előzetes megállapodás esetén átutalással történő fizetés preferálása. Elektronikus aláírás elfogadásának lehetősége a szerződéskötéshez. Új autó röviden kivitelezett átadása kültéren, vagy előzetes megállapodás szerint az ügyfél otthonánál, egy értékesítővel. Második átadás” részletesen, a járványhelyzet megszűnése után. Működik az Online Toyota Autószalon, az értékesítési folyamat minden lépése az ügyfél fizikai jelenléte nélkül (az Átadás kivételével) lehetséges.

Előző

Változás küszöbén az autózás jövője, új CHAdeMO csatlakozó

Következő

Worldwide vehicle production "down 20%" in 2020