Új vezető az Arval Europe élén
Grégoire Chovét, az Arval Italy korábbi vezérigazgatóját nevezték ki az Arval európai vezérigazgatójává. A vezető szakember utóda az Arval Italy élén Stefan Majtán lesz. Mindkét kinevezés július elsejétől érvényes. Grégoire Chové hét éven át vezette az Arval Italy csapatát. Ez idő alatt a flottakezelő cég olasz leányvállalata által kezelt autók száma ez év januárra meghaladta a kétszázezret, ami fontos mérföldkő. Új tisztében a vezérigazgató négy kulcsfontosságú európai országért lesz felelős, amelyek egyben az Arval legjelentősebb működési területei. A négy ország: Franciaország, Spanyolország, az Egyesült Királyság, valamint Olaszország. Legfőbb feladata ezen országokban a fejlesztések irányítása és a meglévő szinergiák maximális kiaknázása. Az új megbízatás elismerése annak a hitetlen munkának, amit a Arval Italy alkalmazottai vittek véghez az elmúlt években – mondta az új európai vezérigazgató. Szerencsére a kapcsolatom Olaszországgal nem szakad meg az új európai poszton sem – mondta Grégoire Chové egyben minden jót kívánt utódjának, Stefan Majtánnak, aki 48 éves, szlovákiai születésű és már széles szakmai múlttal rendelkezik a járműszektorban. 2003-ban csatlakozott az Arval csapatához és jelentős része volt a flottacég közép-európai leányvállalatainak létrehozásában és felfuttatásában. 2011 óta az Arval közép-európai regionális igazgatójaként dolgozott. Olyan országok tartoztak hozzá, mint Svájc, Ausztria, Csehország, Szlovákia, Magyarország, Lengyelország és Románia. Nagy megtiszteltetés lesz egy olyan piacot vezetni, amely próbakőnek számít, nemcsak a flottapiacon, de az egész mobilitási szektort tekintve – fogalmazott Stefan Majtán. Azért fogok dolgozni, hogy Olaszország továbbra is az innovációk legfőbb laboratóriuma legyen az Arval számára – mondta.
www.fleeteurope.com
Párizs új autómegosztó szolgáltatást indít Mobilib néven
A francia fővárosban Mobilib néven új autómegosztó szolgáltatás indult. A kezdeményezés célja, hogy új, tiszta és megosztott közlekedési formát nyújtson Párizs számára. A francia fővárosnak nem ez az első közösségi autómegosztó-kezdeményezése. Emlékezzünk csak az előző Autolibre, amely azonban nem volt sikeres. Ezúttal azonban a négy mobilitási cég másfajta együttműködést tervez. A következő négy szolgáltató, az Ada, a Communauto, a Drivy és az Ubeeqo került kiválasztásra, a négy cég együttesen 1213 megosztható járművet üzemeltet majd. A járművek között az oroszlánrészt a Europecar’s Ubeeqo adja, 850 járművel, ezeket meghatározott helyeken lehet igénybe venni és ugyanoda is kell visszavinni. A Mobilib további autói bármelyik állomáson felvehetők és bármelyikre visszavihetők. A város számukra 1213 parkolóhelyet tart majd fenn szerte Párizsban. A kezdeményezésnek nemcsak az a célja, hogy kevesebb autó közlekedjen a francia metropolis utcáin, hanem hogy tisztább autók közlekedjenek az útjain. A flotta mintegy 500 autója hibrid, 713 pedig csak elektromos, vagy plug-in-hibrid kell legyen. A közösségi autómegosztó szolgáltatás teljesen független lesz a városban már működő olyan autómegosztóktól, mint a Free2Move, a Renault vagy a Car2Go. A Mobilib 300 autóval indult, de május végére már mintegy hatszáz közlekedett belőle Párizs útjain. A cél, hogy szeptember elsejére a közlekedtetni tervezett mind a 1213 autót szolgálatba állítsák.
www.fleeteurope.com
19 EU-országban rekordszinten az NO2 koncentráció
Bár a klímaváltozást okozó/felgyorsító üvegházhatású gázok közül a leggyakrabban a CO2-ről hallunk, az egészséget közvetlenül károsító légszennyező anyagok közül a legnagyobb veszélyt a nitrogénoxid, az NO2 jelenti. A nitrogéndioxid az egyik olyan anyag, amelynek bizonyíthatóan halmozottam káros hatása van az egészségre. Az EEA, az Európai Környezetvédelmi Ügynökség 2018-as jelentése szerint az EU-ban 19 olyan tagállam van, amely túllépte a nitrogéndioxid-koncentráció megengedett értékhatárát. A nitrogéndioxid nemcsak az ökoszisztémára van káros hatással, de légzőszervi megbetegedéseket okoz, súlyosbítja az asztmát, sőt hatással van a kognitív képességekre is. Mivel a levegő minősége egyre nagyobb aggodalomra ad okot, az ESA, az Európai Űrügynökség 2017-ben elindította a Copernicus Sentinel-5P műholdat, hogy feltérképezze a bolygó körüli szennyező anyagokat. (A műhold működése itt látható: https://www.youtube.com/watch?v=xSxQana_2vU) A Tropomi nevű, ultramodern berendezés segítségével a műhold érzékeli az atmoszférában található gázokat és nagy térbeli felbontású, a korábbinál pontosabb képet alkot, azok előfordulási helyéről. A Copernicus Sentinel-5P műhold legutóbb 2018 áprilisa és 2019 márciusa közötti küldetése során gyűjtött adatokat. A mérések alapján a kép komoly nitrogéndioxid koncentrációt mutat Európa fölött. A nitrogéndioxid főleg a (dízel) gépjárműforgalom és az ipari tevékenységek során termelt égéstermék. Az Európai Űrügynökség által készített felvételen jól látható az NO2 szint alakulása: https://www.youtube.com/watch?v=pj_qHF7WXk4. „Annyira jó a műhold a térbeli felbontása, hogy tökéletes pontossággal és részletességgel képes meghatározni a nagyvárosokban a kibocsátást helyszínét, illetve nyomon követni a változásokat.” – mutatott rá Folkert Boersma, a Holland Királyi Meteorológiai Intézet (KNMI) kutató professzora. A néhány hete Milánóban megrendezett Élő Bolygó Szimpózium keretein belül az ESA lehetővé tette lombardiai és Milánó környéki iskolák számára, hogy felépítsék a saját megfigyelő állomásaikat. Ezzel az volt a céljuk, hogy a gyerekek megismerjék a Föld megfigyelése mögött rejlő izgalmas tudományt és technológiát. Egy Raspberry Pi computer mintájára minden állomást olyan szenzorokkal szereltek fel, amelyek mérik a nitrogéndioxidot, a széndioxidot, a szénmonoxidot, a szilárdrészecske-tartalmat (port), valamint a hőmérsékletet és a páratartalmat is.
Olaszország, Európa öt legszennyezettebb országa közé tartozik, Németország, Franciaország, Spanyolország és az Egyesült Királyság mellett. Az észak-olaszországi Pó völgye sűrűn lakott és iparosított, ezért itt európai viszonylatban az egyik legrosszabb minőségű a levegő. Sajnos Magyarországon belül elsősorban Budapest és valamivel kisebb mértékben Pest megye és több megyeszékhely területén is ilyen kritikus a helyzet. Minden terület szabályozása és ösztönzése fontos, az NO2 koncentráció csökkentése terén, de a leggyorsabb eredmény az autóipartól várható. A környezetbarát technológiák fejlesztése területén éllovas autóipar a részben vagy teljesen elektromos meghajtások (hibrid elektromos, plug-in hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos) révén viszonylag hamar komoly környezeti lábnyom csökkenést érhet el. A dízel meghajtású autók értékesítésének drasztikus mélyrepülése az NO2-kibocsátás csökkentésére lesz pozitív hatással. A CO2-kibocsátás csökkentéséhez ugyanakkor elengedhetetlen az is, hogy a dízeltől elforduló autósok ne benzines, hanem a fenti alternatív hajtások valamelyikével működő modellt válasszanak. Az autópiac zöldülésének élharcosa kétségkívül a piac legszélesebb, világszinten 40, Európában 20 modellből álló környezetbarát, a városi forgalomban akár 50-70%-ban tisztán elektromos vagy hibrid elektromos modellportfóliót kínáló Toyota. A japán autógyártó az elmúlt két évtizedben több mint 13,7 millió hibrid elektromos autót (12,2 millió Toyota és 1,5 millió Lexus) értékesített – ebből közel 2,4 milliót Európában. Ez többszöröse annak, mint amennyi részben vagy teljesen elektromos autót az összes többi autógyártó együttesen értékesített. Az Európában a Toyota 2025-re már egyetlen olyan autót sem kínál majd, amely ne lenne elérhető valamilyen részben vagy teljesen elektromos hajtással.
A rohamléptekkel növekvő környezet- és légszennyezés, és az elmúlt években gyorsuló ütemben emelkedő átlaghőmérséklet megállításához szükség van a tudatos fogyasztói magatartásra. A szelektív hulladékgyűjtéstől az egyszer használatos műanyagok használatának kerülésétől a környezetbarát, részben vagy teljesen elektromos autók vásárlásáig. Érezhető az előremutató jogalkotói szándék is – ilyen például az egyszer használatos műanyagok betiltása az EU-n belül 2021-től vagy az új autók flottaszintű CO2-kibocsátásának 95 g/km-re csökkentését előirányzó, szintén 2021-ben életbe lépő szabályozás. Jóllehet a szabályozás a fejlesztések felgyorsítására ösztönzi az autógyártókat, jelenleg a japán Toyota az egyetlen, amelynek flottaszintű európai kibocsátása 100 g/km alatt van, és eséllyel teljesítheti az előírásban foglaltakat.
www.toyota.com, www.eu.com
A legjobban kerékpározható városok 2019-ben
A Coya kerékpárbiztosító cég felmérése szerint a világon a legjobban kerékpározható városok az alábbiak: a hollandiai Utrecht, a németországi Münster és a belgiumi Antwerpen. A globális tanulmány kilencven várost vett górcső alá, abból a szempontból, hogy melyek a két keréken közlekedők számára igazán kerékpárosbarát városok. A kritériumok között szerepelt az utak minősége és a biciklisek számára biztonságos volta, a kerékpárlopások száma, de még arra is tekintettel voltak, hogy mely városok ösztönzik a biciklizést, működnek-e ott kerékpármegosztó szolgáltatások, sőt, hogy az időjárási körülmények mennyire kedveznek ennek a közlekedési módnak. Öt európai város végzett az élen. A pálmát a hollandiai Utrecht vitte el. Egy olyan országban, amelyik többek között a kerékpáros közlekedéséről ismert világszerte, Utrecht a legjobb eredményt produkálta elsősorban is a kerékpáros infrastruktúra igen magas kiépítettsége és az 51 %-os kerékpárhasználat miatt. A második helyen a németországi Münster végzett, mint egy olyan kisváros, ahol a biciklihasználat csaknem 40 %-os, miközben a balesetek aránya elenyésző (0,03 százalék/százezer biciklisre), ráadásul nagyon jó helyen pozícionálta magát a kerékpárlopások megelőzésének területén is. A harmadik helyen a belgiumi Antwerpen végzett, ahol bár csak 30 %-os a biciklis közlekedés aránya, de itt a legmagasabb az egy biciklisre jutó kerékpárboltok száma, és a legtöbb a bérlési lehetőség mind a kétkerekűek, mind pedig a kerékpárdokkok számát illetően. A versenyben negyedik, a dán főváros, Koppenhága, ahol ugyanannyian kerekeznek, mint Antwerpenben a balesetek száma mégis alacsonyabb (218,4 jut százezer kerékpárosra) mint a belgiumi nagyvárosban, ahol 100 ezer lakosra 1165,81 baleset jut. A dán főváros jó teljesített a biciklis infrastruktúra kiépítettsége és a kerékpáros boltok tekintetében is. A hollandiai Amsterdam, bár nagyobb város, mint Utrecht mégis az ötödik biciklisparadicsom lett. Amszterdam talán a leghíresebb biciklibarát város a világon. A látogatók ideérkezve először biztosan meglepődnek, hogy szó szerint mindenki biciklizik, társadalmi helyzettől, munkától és kortól függetlenül. Sokkal egyszerűbb kerékpárt használni a városban, mint autót, városszerte számos védett garázsban is lehet tárolni a biciklit. Amszterdam kiemelkedően jól teljesített a biciklis infrastruktúrába való befektetések és ezek minősége tekintetében, valamint a biztonság terén is, elsősorban ami a biciklilopásokat illeti. További érdekes adat, hogy a TOP 20-ba csak három nem európai város került be, az új-zélandi Auckland, a kínai Hangcsu és a kanadai Montreál. Németországból került be viszont a legtöbb város a TOP 20-ba, szám szerint hét település (a TOP 30-ban pedig még további öt német települést találunk) a következő Hollandia két településsel és Franciaország szintén kettővel. A legjobb helyen végzett ausztrál település a listán Melbourne volt, a 21. helyre futott be. San Francisco pedig, mint az USA kerékpározók számára legbarátságosabb városa csak a 39. helyet tudta megcsípni, Latin-Amerikában a legjobb helyen Santiago de Chile végzett, az összesen kilencven várost felvonultató rangsor 58. helyén.
www.globalfleet.com