0
Shares
Pinterest Google+

Így néztek ki az első elektromos autók

A több mint száz évvel ezelőtt bemutatott elektromos autók ma egyre növekvő népszerűségnek örvendenek hasonló okok miatt, mint amikor első ízben keltették fel a tehetősebb vásárlóközönség figyelmét. Az első elektromotor felfedezése Jedlik Ányoshoz fűződik, aki 1828-ban bemutatott találmányát „villámdelejes forgonynak” hívta, amely kezdetleges járművek hajtására is alkalmas volt, tulajdonképpen a magyar szerzetes teremtette meg a későbbi elektromos mozdonyok, vagy a mai áram hajtotta autók nagyon korai ősét. 1834-ben egy vermonti kovács, Thomas Davenport egy hasonló szerkezetet épített, amelynek sikerült egy járművet meghajtania egy villamosított körpályán. A következő évben Sibrandus Stratingh gröningeni professzor asszisztensével, Christopher Beckerrel egy kis méretű elektromos autót hozott létre
Sokak számára egészen újkeletű dolognak tűnhet a villanyautózás, azonban a modern elektromos autók néhány éves történelme elenyésző az alternatív hajtás múltjához képest.
Nem túlzás azt mondani, hogy az elektromos autózás alapköveit már az 1800-as években elkezdték lefektetni, azonban a hatótáv probléma végül a belső égésű motorok partjai felé sodorták az érdeklődést.

Ettől függetlenül a 20. század elején is sokan rajongtak az elektromos autókért, akik között olyan nagy koponyák is voltak, mint Thomas Edison, az izzólámpa feltalálója. Edison életének egyik ismert szakasza a Nikola Teslával folytatott csata a váltóáram és egyenáram között. A nagy ellentéttel párhuzamosan azonban közös volt bennük, hogy mindketten szerették az elektromos autókat.
Az amerikai feltaláló birtokában több elektromos autó is volt, amelyeket korai „töltőoszlopról” táplált. Thomas Edison mostanra több mint száz éves elektromos töltőállomása a garázsában volt megtalálható anno, és jellemzően este töltötte vele az autók akkumulátorát.
forrás : múlt-kor, zöldautó

Megérkezett a Hyundai új üzemanyagcellás autója

18_jan_zold_kep3Las Vegas-ban, a CES kiállításon mutatkozott be a Hyundai új generációs hidrogén üzemanyagcellás elektromosa, a Nexo. Az ix35 FCEV modellt váltó Nexo önálló konstrukció, erősebb, tágasabb és 30 százalékkal többet gurul egy tankkal.
A Hyundai Nexo önálló architektúrára épül, azaz nem osztozik a padlólemezen egyetlen sorozatgyártású Hyundai-jal sem. Ennek számos előnye van, mint például az alacsonyabb tömeg, a javított súly-lóerő arány s ezáltal jobb menettulajdonságok, továbbá a tágasabb utastér, a csomagtérbe áthelyezett akkumulátor és az optimálisan elrendezett meghajtórendszer egységek. Utóbbi kevesebb helyet foglal és könnyebb, mint az ix35 FCEV-ben.
A Nexo 27 centiméterrel hosszabb az ix35 FCEV-nél (467 cm), s a tengelytávja 15 centiméterrel bővebb (279 cm). Teljesítménye 163 lóerő, nyomatéka pedig 394 Nm (+ 27 LE és 94 Nm) így jobban is gyorsul: 9,5 másodperc elegendő neki a 60 mérföld/órás (96 km/óra) tempó eléréséhez (ix35: 12,5 mp). A Nexo emellett akár 800 kilométert is megtehet egy tank hidrogénnel, ami 30 százalékkal haladja meg az ix35 FCEV hatótávolságát (590 km). Ráadásul tartálya 5 perc alatt feltölthető.
18_jan_zold_kep4A Hyundai új üzemanyagcellás modellje az új technológiák miatt is különleges. Holttér-figyelő rendszere az iparágban elsőként kamera alapú, tehát sávváltásnál megmutatja a jármű oldalsó és hátsó környezetében tartózkodó járműveket. Az autó sávtartó rendszere is új technológia a márkánál, automatikusan a sáv közepén tartja a járművet 0 és 130 km/órás tempó között, városi és városon kívüli forgalomban is. A vezetést könnyíti még a sebességasszisztens, ami mindenkor az ábrázolt sebességhatárokhoz igazítja a kocsi tempóját. Másik újdonság az autonóm parkolás mód, amikor a kocsi magától beáll vagy kiáll a parkolóhelyről, a sofőr távolról irányíthatja a folyamatot.
A Hyundai Nexo értékesítése heteken belül elindul. Egyike lesz annak a 18 környezetbarát modellnek, amelyet a Hyundai 2025-ig a világpiacra bevezet.
Forrás : zöldautó

Fisker EMotion – a német minőség

18_jan_zold_kep7Hatszázötven kilométeres hatótávval, 145 kilowattórás akkumulátorcsomaggal és 3 másodperces gyorsulással született meg a Henrik Fisker újabb villanyautós kísérlete.
Henrik Fisker végre bemutatta, hogy mit szül 2018-ban az, ha egy autótervező zseni kötöttségek nélkül tervezhet saját autót, a saját épülő luxusmárkájának. Az EMotion pedig ehhez híven más lett, mint a többiek. Sportos luxus, elektromos hajtással, a villanyautók legfőbb aggályaitól megfosztva.
Az alumíniumból és szénszálból összerakott kasztni 24 colos felniken gördül, amin a Pirelli legnagyobb szakértelmével összerakott abroncsai feszülnek, a megfelelő tapadás és a kis ellenállás tökéletes harmóniájával. A négy kerék mellett egy-egy lézerradar is található, egyet pedig a lökhárítóba is integráltak, hogy elméletben az autó képes legyen a négyes szintű önvezetésre.
A meglepően nyíló ajtókon belül egy lehengerlő beltér fogad, melyben ami éppen nem bőrből, szénszálból vagy krómból készült, az vagy szélvédő, vagy képernyő. Az autó első részében kapásból három kijelző található. Középen egy nagy érintőképernyőn kezelhetők az autó különféle berendezései és funkciói, kettő pedig a műszerfalat helyettesíti. A sofőrös változatban egy hatalmas ívelt kijelző is rendelhető a hátsó üléshez, ami garantált szórakozást nyújt majd a hátul ülő, gyaníthatóan komoly üzletembernek. Az autó ennek megfelelően alapvetően négyszemélyes, négy „elsőosztályú üléssel”, de rendelhető lesz ötszemélyes kivitelben is.
18_jan_zold_kep6Az EMotion 650 kilométeres hatótávot kínál majd, amit jelenleg egyelőre csak a Tesla képvisel. Kevesebb mint három másodperc alatt gyorsul 60 mp/h-ra (96 km/h) és 260 km/h a végsebessége. Ez egyébként tízzel több, mint amire a Tesla Model S képes.
Mindezért egy 145 kWh-ás akkumulátorcsomag, és egy 770 lóerős összteljesítményű hajtáslánc felel. Az akkumulátor talán a Fisker EMotion legérdekesebb komponense, hiszen Henrik Fisker nemrég nagyon erős bejelentést tett ezzel kapcsolatban.
Az EMotion ugyanis a tevek szerint 2019-ben lesz megvásárolható, ekkor még hagyományos lítium-ion energiatárolókkal, de alig pár évvel később ezt egy szilárdtest akkumulátor váltja majd fel. A hatótáv ezáltal 800 kilométerre ugrik, egy teljes feltöltés pedig a külön ehhez az akkumulátorokhoz épített állomásokon akár egy perc alatt is megoldható lehet.
A gyorstöltéssel a lítium-ion akkumulátornak sincs komolyabb problémája, hiszen Fiskerék szerint az EMotion akár kétszáz kilométerre elegendő áramot is képes felvenni 9 perc alatt, egy ennek megfelelő teljesítményű villámtöltőnél.
Henrik Fisker még befektetőket keres, hogy megvalósulhasson az EMotion sorozatgyártása. Ha minden úgy halad, ahogyan azt a startupnál tervezik, akkor még idén megtudhatjuk, hogy hol tervezik elindítani a gyártást. Az autó ára 32 millió forintnál kezdődik majd, és kevesebb mint 5000-et gyártanának belőle évente.
forrás: zoldauto

Előző

Az új BMW X3 megérkezett Magyarországra

Következő

Január havi flotta híreink