0
Shares
Pinterest Google+

Nagyobb az esély a rendezetlen Brexitre

A brit üzleti élet vezetői aggodalmuknak adtak hangot a fenyegető további gazdasági bizonytalanságok miatt, amelyek azt követően állnak elő, hogy brit alsóház nagy többséggel elutasította az EU-val letárgyalt és a parlament elé jóváhagyásra benyújtott Brexit-megállapodást. A Theresa May kormányfő által vezetett kabinet veresége a legnagyobb volt, amekkorát eddig brit kormány valaha is elszenvedett a parlamentben. Mindez három lehetséges kimenetellel járhat. A forgatókönyvek a következők: az első, hogy Nagy-Britannia megállapodás nélkül távozik március 29-én az Európai Unióból. Ez az úgynevezett „no deal” exit azzal járna, hogy a szigetország automatikusan a WTO, a Kereskedelmi Világszervezet szabályai alapján kereskedne tovább az EU-val, hacsak addig a brit parlament nem egyezik meg egy alternatív megoldásról erre vonatkozóan, amit persze az EU többi 27 tagállamának is jóvá kellene hagynia. A második forgatókönyv, hogy a jelenleg elutasított szerződéstervezeten lényeges változtatások történnek, leginkább az úgynevezett backstoppal kapcsolatban, ami lehetővé tenné a további zavartalan, határok nélküli kereskedelmi forgalmat Észak-Írország és az Ír Köztársaság között. A harmadik lehetséges szcenárió pedig, ami most nagyobb valószínűséget kapott, egy újabb népszavazás lenne, már annak ismeretében, hogy Nagy-Britannia milyen feltételek között hagyhatná el az Európai Uniót. Mindez nagyobb szabadságot ad a brit polgároknak, hogy választhassanak a megállapodás nélküli, vagyis rendezetlen Brexit, a letárgyalt megállapodás alapján történő kilépés, vagy akár az EU-ban való bennmaradás között.

A brit autóipar számára a megállapodás nélküli kilépés felérne egy lidércnyomással. „Az elért Brexit-megállapodás leszavazása közelebb sodort minket ahhoz a „zátonyhoz”, amit a megállapodás nélküli kilépés jelentene, ami igazi katasztrófa lenne a járműiparnak – fogalmazott Mike Hawes, az SMMT, a brit Autómotorgyártók és Kereskedők Társaságának elnöke. A parlamentben minden oldalnak együtt kell munkálkodnia azon, hogy megtalálják ebből a helyzetből a kivezető utat, és fel kell állítani az ahhoz szükséges mechanizmust is, hogy ezt a fenyegetést elhárítsák, valamint meg kell találni a lehetséges alternatívákat jövőnk védelme érdekében – hangoztatta. Legnagyobb és legfontosabb kereskedelmi partnerünk, az EU megállapodás nélküli, és bármiféle átmeneti szakasz nélküli elhagyása azonnali és közvetlenül kockázatot jelent az egész járműszektorra és annak dolgozóira – fejtette ki. „A megállapodás nélküli kilépést bármi áron el kell kerülni. Az üzletet nem lehet bizonytalanságra építeni, olyan politikusokra van szükségünk, akik mindent megtesznek azért, nehogy jóvátehetetlen károkat okozzanak ennek a létfontosságú szektornak” – nyomatékosította. Az elmúlt hónapokban a Brexit miatti bizonytalanság máris jelentősen gyengítette a font árfolyamát, ami növelte az import alkatrészek és járművek árát, a WTO szabályok esetleges érvényre jutása, pedig további dráguláshoz, költségnövekedéshez vezet. Az SMMT számításai szerint a WTO megállapodások alapján történő kereskedés 1500-1700 fonttal drágítana meg minden új gépkocsit és 10 %-os drágulással járna a szervíz és javítási szolgáltatások területén is, elsősorban a megdrágult alkatrészek miatt.

Gerry Keaney, a brit Lízingcégeket és Autóbérbeadókat tömörítő szövetsége elnöke korábban szintén megkongatta a vészharangot a WTO-hoz kapcsolódó importvámok árnövelő hatása, valamint az EU-ból jövő munkaerő alkalmazását érintő korlátozások kedvezőtlen hatásai miatt, amelyek minden brit gazdálkodó szervezetet érintenének. Ami a parlameti döntés közvetlen hatását illeti, a Brit Iparszövetség, a Confederation of British Industry (CBI) szintén úgy vélekedett, hogy az alsóházi szavazás kimenetele valószínűbbé tette a megállapodás nélküli kilépést. Az ipar valamennyi szektorának képviselője érzi, hogy a megállapodás nélküli kilépés veszélye vészesen megnőtt. Ezért azonnali új tervre van szükség. Minden parlamenti képviselőnek fel kell fognia, hogy kompromisszumra van szükség és sürgősen tenniük kell a brit gazgaság megvédése érdekében – fejtette ki Carolyn Fairbairn, a CBI elnöke. A Brit Kereskedelmi Kamarában, ami a helyi ipar képviselőit tömöríti Adam Marshall vezérigazgató rámutatott, hogy nincs szó, amivel leírhatnák azt a csalódottságot, türelmetlenséget és növekvő idegességet, ami urrá lett az üzleti szfrérában a két és fél éve tartó politikai hullámvasút miatt, aminek a jelek szerint még nincs is vége. Eközben a reálszférát érintő alapvető kérdések továbbra is megválaszolatlanok, és a cégek most úgy érzik, egy az EU-ból való rendezetlen és zűrzavaros kilépéssel kell, hogy szembe nézzenek március 29-én, ami egyáltalán nem örömteli. A képviselők és a kormányzat számára a legfontosabb prioritás az kell legyen most, hogy elkerülje azt a nyilvánvaló veszélyt, amit egy szerződés nélküli kilépés jelentene március 29-én Nagy-Britannia valamennyi társadalmi és üzleti közössége számára. A kamara képviselője keserűen állapította meg, hogy a kilépéssel Nagy-Britanniára váró jövőt egyelőre semmivel lehet világosabban látni, mint a Brexitet elindító népszavazáskor.
forrás: www.fleeteurope.com

2019 – Tisztulás és növekedés a magyar autópiacon

Újabb jó év várható az új autók piacán, a használt autók piaca pedig tisztulhat az új hatósági adatlekérdező rendszernek köszönhetően – közölte a Magyar Lízingszövetség. A lízingkonstrukciók növekvő népszerűségét jelzi, hogy a magánszemélyek újautó-beszerzéseinél 37 százalékra nőtt a pénzügyi lízing-konstrukciók aránya az egy évvel korábbi 34 százalékról. A Magyar Lízingszövetség tagvállalatai szerint az újautó-beszerzéseknél a kihelyezett összeg tovább növekedhet 2019-ben. A lízingmegoldások közül az úgynevezett pénzügyi lízing a legnépszerűbb, a közel 137 ezer tavaly eladott új autóból 40 ezernél vették igénybe az érintett vállalkozások és magánszemélyek. Vagyis a pénzügyi lízing részesedése az újautó-eladásokban közel 40 százalékos. „Bár a személyautók és nagyobb járművek esetében továbbra is a vállalkozások biztosítják a lízingkonstrukciók iránti legnagyobb keresletet, de a 2018-as adatokból egyértelműen látszik, hogy a magánszemélyek is nyitottabbak a lízingkonstrukciókra az újautó-beszerzéseknél. Ez többek között a lízingkonstrukciók rugalmasságának, az alacsony kamatoknak és a háztartások javuló pénzügyi helyzetével magyarázható” – mondta Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára. Bár az új autók piaca jelentős növekedést ért el tavaly, a használtautó-import továbbra is jelentős. Az múlt évben közel 160 ezer személyautó jött az országba, köztük sok olyan jármű, amelyek korszerűtlenek vagy az előéletük nem feltétlenül ismert.  A Magyar Lízingszövetség éppen ezért örömtelinek tartja, hogy januárban elindult a hatósági autóadat-lekérdező rendszer, amely ingyenesen számos információt ad egy-egy magyar rendszámmal rendelkező autóról. Többek között a műszaki vizsgák időpontját, a kilométerállást, a felelősségbiztosítás meglétét. A kártörténet azonban visszamenőleg nem kérdezhető le, a rendszer csak a 2019 januárja után bekövetkezett káreseményeket rögzíti. A rendszert még lehet fejleszteni és pontosítani, de mindenképpen kedvező hatást gyakorolhat a piacra, ha mindennapossá válik a használata. Az autóadat-lekérdező rendszer elindítása segítheti a magyar autópiac tisztulását és a használtautó-import csökkenéséhez is hozzájárulhat.
A Magyar Lízingszövetség szerint szükség van az új, illetve a minél fiatalabb, korszerű személyautók további térnyerésére, mivel a magyarországi személyautók átlagos életkora 2017-ben meghaladta a 14 évet.
www.lizingszövetség.hu

Lízingnövekedésben a legjobbak között Európában

A jármű- és eszközfinanszírozásban elért növekedést nézve az európai mezőny legjobbjai közé tartozik Magyarország. 2018. első félévben a finanszírozott összeg 1,035 milliárd euróra nőtt, ez 15,5 százalékos növekedésnek felel meg és háromszorosa a valamivel több mint 5 százalékos uniós átlagnak. A legnagyobb bővülést Európában a litván piac érte el, ott 25,2 százalékkal nőtt a jármű- és eszközlízing területén kihelyezett összeg. Az élbolyban van még a lengyel, a portugál és a bolgár piac. Bővülést ért el az európai jármű- és eszközlízingpiac az év első felében összességében is. Az új szerződések összege közel 162 milliárd eurót tett ki, ami 5,5 százalékos emelkedésnek felel meg éves összevetésben – ismertette a Magyar Lízingszövetség az európai lízingszövetségeket tömörítő, Leaseurope adatait. A részletes európai adatok szerint a magyarországi jármű- és eszközfinanszírozásban az első félévben a finanszírozott összeg 1,035 milliárd euróra rúgott, ez – az árfolyamhatásokat kiszűrve – 17,8 százalékos emelkedésnek felel meg éves szinten és triplája az uniós átlagnak – mondta Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára. A konkrét összegeket nézve persze a nyugat-európai országok állnak az élen a nagyobb piac miatt. Az Egyesült Királyságban több mint 40 milliárd euróra, Németországban közel 24 milliárd euróra, a két francia lízingszövetség adatai szerint az ottani piacon 27 milliárd euróra rúgott a finanszírozott összeg.  A Magyar Lízingszövetség arra számít, hogy a következő 1-2 évben továbbra is növekedésben lesz a piac, elsősorban a vállalatok, azon belül a kis- és középvállalkozások eszközigénye miatt, igaz, az idei két számjegyű ütemnél valamivel szolidabb lehet a bővülés.
forrás: www.lizingszövetség.hu

Előző

Huracán Evo, új kecskeméti Mercedes

Következő

'No deal' Brexit is more likely