0
Shares
Pinterest Google+

Megtorpant a lízingpiac a válság következtében

Az évek óta tempós növekedésben lévő magyarországi lízingpiac az idei első negyedévben – a koronavírus-járvány miatt – megtorpant. Bár a lendületes évkezdés után márciusban már megjelentek a járvány kedvezőtlen hatásai, a lízingpiac viszonylag jó eredménnyel zárta az első negyedévet – közölte a Magyar Lízingszövetség. Az év első három hónapjában a finanszírozott összeg 146 milliárd forintot tett ki. „Ez 10 százalékos csökkenést jelent éves összevetésben, de megfelel a 2018-as szintnek” – mondta Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára. Hozzátette: „A lízingpiac számára a járműeladások és a beruházások kulcsfontosságúak, márpedig ezekre elsőként és drasztikusan hatott a járvány, ennek is szerepet volt abban, hogy az első negyedév gyengébben sikerült.” A személyautók és furgonok esetében a finanszírozott összeg megközelítette a 63 milliárd Ft-ot, ez 4 százalékos többletet jelent éves szinten.  Ez elsősorban a januári és februári stabilabb eladásokkal magyarázható. A lízingkonstrukciók jelentőségét mutatja, hogy miközben 6 százalékkal kevesebb új személyautó és kishaszongépjármű kelt el, a lízingszerződések száma csak 1 százalékkal esett vissza, ami lényegében stagnálást jelent. A flottaszegmensben is sikerült tartani a tavalyi szintet, 21,5 milliárd forintra rúgtak a kihelyezések. A flottapiacról Tóth Zoltán elmondta, ez a szegmens hagyományosan kevésbé kitett a konjunkturális ingadozásoknak, a nagyobb flották cseréje többnyire a terveknek megfelelően alakul, de itt sem várható a korábbi volumen tartása. Az autópiaci eladásokra és az autófinanszírozásra a kereslet nehezen kiszámítható hatása mellett még a termelés leállítása és a folyamatban lévő technológiai átalakulás is hat.  Az autóknál és a flottáknál elért többlettel ellentétben a teherautó-finanszírozásban – 36 százalékkal 25 milliárd forint alá csökkent a finanszírozott összeg, párhuzamosan azok eladásai zuhanásával. Már a múlt év második felétől fokozatos a visszaesés ezen a piacon a fuvarozói ágazatban megjelenő problémák miatt. A korlátozó intézkedések és a visszaeső gazdaság rendkívül erősen érinti ezt a szektort, ami egyre erősebben jelentkezik az új tehergépjárművekre és azok finanszírozására vonatkozó igényben.    A mezőgazdasági gépek – amelyeknél 2018-ban és 2019-ben is rekord született – az idei első negyedévben gyengébben szerepeltek, ami részben pont a korábbi kiugró teljesítménnyel magyarázható. A Magyar Lízingszövetség tagvállalatai közel 13 milliárd Ft. értékben finanszíroztak agrárgépeket, ez 24 százalékkal marad el az egy évvel korábbi szinttől. Tóth Zoltán kiemelte: „A Magyar Nemzeti Bank kedvezményes hitelprogramja, az NHP továbbra is nagyon jelentős szerepet játszik ebben a szegmensben, ugyanis az új mezőgazdasági gépekre kötött lízingszerződések 96 százaléka kötődik hozzá.” A tavaly szintén rekordszintre emelkedő építőgép-finanszírozás az idei év első három hónapjában 5,6 milliárd forintra rúgott. Ez ugyan 9 százalékos visszaesésnek felel meg, de egyúttal kedvező eredmény, tekintettel az építőgépek keresletének várható mérséklődésével. Tóth Zoltán a kilátásokról azt elmondta, hogy a járvány miatt nagyon bizonytalan a gazdasági környezet, mind a magyar, mind a nemzetközi piacon. Bár a magyar GDP az első negyedévben még 2,2 százalékos növekedést ért el, a második negyedévben jelentős visszaesés várható és az idén is a legtöbb előrejelzés komoly recesszióval, 2021-ben pedig csak részleges felépüléssel számol. „Kérdéses, hogy mikor áll helyre az autó- és gépgyártás, a kereslet mikor tud visszakapaszkodni, ahogy az is bizonytalan, hogy lesz-e esetleges második hulláma a járványnak és az milyen gazdasági sokkot okoz” – tette hozzá a főtitkár. Az év egészében a tavalyi 740 milliárdos kihelyezés 70-75 százalékának van realitása, vagyis 520-550 milliárd forintos év lehet az idei. Emlékeztetett, hogy mivel a lízing elsősorban az új eszközök beszerzéséhez, vagyis a beruházásokhoz, fejlesztésekhez kötődik, ezért a gazdasági erősödés vagy visszaesés hullámai felerősödve jelentkeznek.   A Magyar Lízingszövetség tagvállalatai szerint a járvány negatív hatásait enyhíthetik a különböző jegybanki és állami gazdaságösztönző és finanszírozási programok. Például a Magyar Nemzeti Bank NHP Hajrá! névre keresztelt programja, amelynek keretében 1500 milliárd forintos forrás áll a vállalkozások rendelkezésére.
www.lizingszövetség.hu

Szélesebb vásárlói kör számára lesz elérhető az elektromos autó

A klímacélok elérése és a villanyautózás ösztönzése érdekében új állami támogatási rendszerben kaphatnak támogatást a villanyautó-vásárlók. A jövőben 2,5 millió forint vissza nem térítendő támogatás kérhető a 11 millió forintnál olcsóbb tisztán elektromos autókra. A Magyar Lízingszövetség és a Gémosz örömtelinek tartja az új támogatási rendszert, amely fontos lépés a környezetkímélőbb autópark létrehozásában – közölte a két szervezet. Magyarországon a koronavírus-járvány miatt 17 százalékkal csökkenő újautóeladásokkal szemben a tisztán elektromos autók eladása 36 százalékkal nőtt az idei év első négy hónapjában.  A magyar autópiac jövője szempontjából kiemelkedő lépést jelent a villanyautókra vonatkozó új állami támogatási rendszer, amelynek időzítése is üdvözlendő, hiszen a koronavírus-járvány miatt az újautó-eladások Európa-szerte és Magyarországon is visszaestek – közölte a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) és az újautó-eladások finanszírozásában kulcsszerepet vállaló lízingcégeket tömörítő Magyar Lízingszövetség. Az új állami támogatási rendszerben – amelyet a Klíma és Természetvédelmi Akcióterv keretében vezet be a kormány – a maximum 11 millió forintos új, tisztán elektromos autókra 2,5 millió forint támogatás kérhető, a maximum 15 millió forintba kerülő új villanyautókra pedig 0,5 millió forint vissza nem térítendő támogatás igényelhető. A támogatás mind pénzügyi, mind operatív lízing igénybevétele mellett is pályázható. Pesti Tímea, a Magyar Lízingszövetség elnökségi tagja kifejtette, hogy az alsó ársávban megnövelt állami támogatás miatt az elektromos autó használatának teljesköltség-mutatója versenyképes, sőt, kedvezőbb lehet a hagyományos motorral szerelt autókhoz képest. „Ez mind a magánszemélyek, mind a cégek, mind a flottaüzemeltetők számára vonzóbbá teszi a villanyautókat” – tette hozzá.  Gablini Gábor, a Gémosz elnöke szerint az új támogatási rendszer igazságosabb az olcsóbb autók intenzívebb támogatása miatt, így jóval szélesebb kör számára válnak elérhetővé a villanyautók. Kiemelte azt is, hogy a pályázati rendszer az eddiginél egyszerűbb lesz és a támogatást gyorsabban kapják meg az érintettek. Magyarországon az idei első negyedévben összesen 517 új, tisztán elektromos autót helyeztek forgalomba az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adatai szerint, ez közel 36 százalékos emelkedést jelent éves összevetésben. Tehát a villanyautóknál növekedés történt, szemben a teljes újautó-piacon mért – a koronavírus-járvány miatti kereslet visszaesésből adódó – márciusig még csak 5, de áprilisig már majd 17 százalékos csökkenéssel. A villanyautókra vonatkozó új támogatási rendszer miatt a vállalati flottákban is növekedhet az elektromos autók részesedése.
www.lizingszövetség.hu, www.mti.hu

A magyar lízingpiac nagyobb ütemet diktált

Továbbra is jóval nagyobb ütemet diktál a magyar lízingpiac, mint az európai. A múlt évben az európai piacon az új szerződések összege 3,1 százalékkal nőtt, szemben a magyarországi 7 százalékos többlettel – közölte a Magyar Lízingszövetség. Bár a koronavírus-járvány negatív hatásai mind az európai, mind a magyar lízingcégeknek kihívást jelent, de a társaságok készen állnak a gazdasági újraindítására, vagyis arra, hogy rugalmas finanszírozási konstrukciókkal hozzájáruljanak a különböző beruházásokhoz, fejlesztésekhez. Növekedést ért el 2019-ben az európai lízingpiac. Összesen 357 milliárd euró értékben kötöttek új szerződést a Magyar Lízingszövetséggel is együttműködő Leaseurope-hoz tartozó lízingcégek. Ez 3,1 százalékos, igaz, lassuló emelkedésnek felel meg 2018-hoz képest. A Leaseurope előzetes – nem teljes körű adatai – szerint a járműfinanszírozás területén 3 százalékkal 236 milliárd euróra nőtt az új ügyletek értéke, az eszközfinanszírozás esetén pedig 2,8 százalékos növekedéssel 105 milliárd euró fölé nőtt. A teljes európai lízingpiacon belül a különböző országokban eltérő volt a növekedés mértéke. „A magyar piac az elmúlt évekhez hasonlóan jóval nagyobb ütemben növekedett: az euróban számolt 2,3 milliárdos finanszírozott összeg közel 7 százalékos magyarországi emelkedésnek felel meg, ez pedig több mint kétszerese az európainak” – kommentálta a Leaseurope adatait Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára. Az európai porondon kiemelkedő növekedés ért el az ausztriai lízingpiac, ahol az új szerződések értéke megközelítette a 8,6 milliárd eurót, vagyis több mint 12 százalékos volt az éves növekedés. A régión belül a cseh lízingpiacon 4,5 százalékkal több mint 4 milliárd euróra, Szlovákiában 6,1 százalékkal 2,5 milliárd euróra nőtt a finanszírozott összeg. Ezzel szemben Lengyelországban 6 százalékkal 18,1 milliárd euróra csökkent az új üzletek volumene. Jurgita Bucyte, a Leaseurope szenior tanácsadója az európai lízingpiac idei teljesítményéről azt mondta: a 2020-as évre eleve lassabb gazdasági növekedésre lehetett számítani az európai gazdaságban, a koronavírus-járvány pedig világszerte, így Európában is kihívást jelent. Emellett a járvány hosszabb távú hatása aggodalomra adhat okot. Ugyanakkor a lízingcégek – ahogy a korábbi krízisidőszakok idején – most is törekszenek arra, hogy a finanszírozói oldalon kulcsszerepet vállaljanak a gazdaság újraindításában, különösen a kis- és középvállalkozások fejlődésében. „A Magyar Lízingszövetség tagvállalatai is készen állnak arra, hogy a járvány lecsengése után mielőbb hozzájáruljanak a gazdaság élénkítéséhez” – mondta Tóth Zoltán.
www.lizingszövetség.hu

A Magyar Suzuki már szervezi a második műszakot

Az esztergomi gyár felkészül arra, hogy az európai autópiac az év végéig felocsúdik a koronavírus-járvány okozta sokkból, ezért őrzi kapacitásait. Mintegy 400 fő toborzásával megkezdte a dolgozói létszám helyreállítását, hogy június 29-én újraindíthassa a második műszakot is a termelésben – mondták el a cég vezetői egy online sajtóbeszélgetésen. A gyár március 23-án állította le termelését a járványhelyzet miatt, hat hétig állt a munka az esztergomi termelőhelyen, ahol január óta kizárólag mild hibrid járműveket gyártanak. Urbán László vezérigazgató-helyettes elmondta: az európai autóipar a jelek szerint megkezdte a kilábalást a válságból, kapacitások leépítésére gyakorlatilag nem került sor, a gyárak túlnyomó része visszatért a termeléshez. Fél-egy éven belül a vezérigazgató-helyettes szerint helyreáll a normál az élet az iparágban. Ennek tudatában indította el a Suzuki is a termelést április 29-én, amit az tett lehetővé, hogy a menedzsment, a karbantartók és a fejlesztők dolgoztak a leállás ideje alatt is – mondta el. Megjegyezte: a termelési szünet ideje alatt gyártástechnológiai fejlesztést dolgoztak ki, amelyhez a napokban beruházás-támogatási pályázatot nyújtottak be. A második műszak beindítása érdekében a cég megkezdte a munkaerőtoborzást, mintegy 400 dolgozót kívánnak felvenni. A leállás idején ugyanis megváltak a kölcsönzött dolgozói létszámtól. Saját alkalmazottat azonban nem bocsátottak el, a dolgozók juttatásait a leállás ideje alatt sem vágták meg. Fejesné Gyurján Ildikó, a HR-ért, pénzügyekért és az informatikáért felelős operatív igazgató arról számolt be, hogy most megkeresték a korábban kölcsönzött és elküldött dolgozókat, akiknek nagy része immár alkalmazottként térhet vissza a gyárba. Ezzel a dolgozói létszám mintegy 3000-re emelkedik. Urbán László jelezte: a gyár kapacitását megőrzi, a gyártással a piac igényeihez igazodnak, így egyelőre bizonytalan, hogy tudják-e majd tartani az eredeti tervet, amely 2020-ra 165 ezer autó gyártásáról szólt. Megjegyezte: a járvány okozta leállás miatt eddig több mint 10 ezer autóval gyártottak kevesebbet. Kérdésre válaszolva elmondta: az alkatrész-beszállításokban nem volt fennakadás, ez nem hátráltatta a termelést. Novák Gyula termelési igazgató arról tájékoztatott, hogy a termelés újraindításakor minden ajánlást figyelembe vettek, hogy megteremtsék a biztonságos munkavégzés feltételeit. Egyebek között bővítették a beléptetési pontokat, távolabb helyezték egymástól a munkaállásokat, a vállalati személyszállítást biztonságossá tették, maszk viselése kötelező.
www.mti.hu, www.suzuki.hu

Idén már nem lesz megtartva a New York-i Autószalon

A koronavírus-járvány miatt a szervezők lefújták az évente mintegy egymillió látogatót vonzó New York-i Autószalont, melyet a márciusi halasztást követően augusztus 28. és szeptember 6. között rendeztek volna meg. A szervezők döntésüket a vírushelyzet okozta bizonytalansággal, valamint azzal indokolták, hogy a rendezvénynek helyt adó Javits Convention Center jelenleg kórházként üzemel, és nem ismert, hogy mikortól fogadhat ismét látogatókat. A Reuters szerint a nagy jelentőségű eseményen legközelebb 2021. április 2. és 11. között mutathatják be új modelljeiket az autógyártók. A járvány miatt előzőleg már más autókiállításokat is lemondtak, köztük a detroiti Észak-Amerikai Nemzetközi Autóshow-t, mely legközelebb 2021 júniusában lesz megtartva. A Párizsi Autószalont, amit szeptember végén/október elején rendeztek volna meg, a detroiti rendezvényhez hasonlóan márciusban, a Genfi Autószalont pedig még áprilisban törölték. Számos autógyártó virtuális bemutatók szervezésével alkalmazkodott a kialakult helyzethez. Kérdéses, hogy a koronavírus vajon milyen hatással lesz az autószalonok jövőjére, amelyek népszerűsége az autógyártók körében már korábban esésnek indult a részvétel való magas költségei miatt.
www.autopro.hu, www.reuters.com

Leépítések a McLarennél

Dolgozóinak negyedétől megválik a McLaren. Az elbocsájtások várhatóan a McLaren Csoport teljes üzletágát érintik, így az autógyártást és az autóversenyzést is. A vállalat közleménye szerint az 1200 munkahely megszűnését jelentő a szerkezetátalakításra a koronavírus-járvány hatásai miatt van szükség. A McLaren közleményében arról írt, hogy az autógyárak leállásával párhuzamosan az autósportban is megállt az élet, így a vállalatot több fronton is megviseli a koronavírus-járvány okozta válság. Emiatt a cég olyan lépésre kényszerült, amit megfogalmazásuk szerint mindenképpen el akartak kerülni, de a kialakult helyzetben nem maradt más választásuk. Az átalakítás súlyát mutatja, hogy az 1200 ember elküldése azt jelenti, hogy a McLaren dolgozóinak több mint negyedétől válik meg.
www.autopro.hu, www.reuters.com

A Toyota két utolsó üzemeiben is indult a munka

A Toyota két utolsó, járványvédelmi korlátozások miatt leállított üzemében, a Toyota Motor nagy-britanniai érdekeltségének burnastoni üzemében, valamint a csehországi Kolinban működő Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) üzemben is megindult a termelés a május 25-én kezdődő héten. A Toyota az idei első negyedévben a járványügyi korlátozások miatt a világ számos részén felfüggesztette a termelést üzemeiben. Kínában február közepén indította el a termelést négy üzeme közül háromban, majd a negyedik üzem márciusban állt munkába. Áprilisban indult újra a termelés a franciaországi és lengyelországi üzemekben, majd májusban Észak-Amerikában és a többi európai üzemben. A Toyota mintegy 20 ezer alkalmazottat foglalkoztat közvetlenül vagy közvetve Európában. A járványügyi korlátozásoknak a gazdálkodásra gyakorolt negatív hatását jól tükrözi, hogy a március 31-ével zárult (negyedik pénzügyi) negyedévben a Toyota Motor értékesítési árbevétele éves összevetésben 8,4 százalékkal 7099,8 milliárd jenre csökkent, a működési eredmény 27,5 százalékkal 384 milliárd jenre, a nettó nyereség pedig 86,3 százalékkal, 63,1 milliárd jenre zuhant. A márciussal zárt pénzügyi évben a Toyota Motor közel 30 ezer milliárd jen, az előző évinél 295,6 milliárd jennel, 1,0 százalékkal kisebb értékesítési árbevétel mellett 1,0 százalékkal kevesebb, 2442,8 milliárd jen működési eredményt ért el. Nettó nyeresége viszont 10,3 százalékkal, 2076,1 milliárd jenre emelkedett. Az áprilissal indult folyó pénzügyi évben a koronavírus-járvány keresletcsökkentő hatása miatt a Toyota prognózisa szerint autóeladásai több mint másfél millióval 9 millió körülire csökkenhetnek. Tavaly a Toyota 10,74 millió járművet értékesített, így a második legnagyobb autógyártó lett a 10,97 milliós értékesítéssel vezető Volkswagen konszern után. A Toyota várakozásai szerint értékesítési árbevétele az idén 20 százalékkal 24 ezer milliárd jenre csökkenhet, működési eredménye 500 milliárd jen lehet, 80 százalékkal kisebb a tavalyinál, bevételarányos jövedelmezősége pedig 8,2 százalékról két százalékra is visszaeshet.
www.mti.hu

Előző

Flotta hírek

Következő

Só az élet