0
Shares
Pinterest Google+

Májusban feleződött a magyar autópiac

Májusban közel 50 százalékkal csökkentek a járműeladások, az év első öt hónapjában pedig 26 százalékos volt a csökkenés. Összesen 8434 új jármű (személyautó, kis- és nagyteherautó, busz, motorkerékpár) kelt el a magyar piacon májusban a Datahouse adatai szerint. Ez több mint 53 százalékos visszaesést jelent éves szinten. Igaz, ez az eddigi mélypontot jelentő április 8190 darabos eladáshoz képest némi javulást jelent. A hanyatlás a koronavírus-járvány miatt korlátozásokkal, keresletcsökkenéssel magyarázható elsősorban. A különböző járműkategóriák eltérően szerepeltek májusban. Az év elején még lendületben volt a járműpiac, ennek köszönhető, hogy az év első öt hónapjában a májusinál jóval mérsékeltebb volt a csökkenés. Januártól május végéig összesen 57 ezer új járművet vásároltak a magyar piacon, ez pedig 26 százalékos visszaesésnek felel meg. A személyautó-eladások szintén 26 százalékos csökkenése mellett a kisteherautók piaca 22 százalékkal zsugorodott. A buszoknál 10 százalékos volt a mínusz, a nagyteherautók eladása pedig 55 százalékkal mérséklődött. Egyelőre nagyon bizonytalan a gazdasági és járműpiaci helyzet a koronavírus-járvány kedvezőtlen hatásai miatt – fogalmaztak a Magyar Lízingszövetség szakértői is az első negyedéves lízingpiaci eredmények ismertetésekor. A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségével együtt a Magyar Lízingszövetség is arra számít, hogy az idei eladások a tavalyi év 75 százalékát érik majd el. Fontos ugyanakkor, hogy a járműfinanszírozásban főszerepet játszót lízingcégek készek a járványt követő újra indulásra. Bár kétségtelenül komoly sokkot él át a gazdaság, de a vállalkozások számára indított, különböző jegybanki és állami programokon keresztül a lízingcégek valamennyi vállalkozás számára tudnak rugalmas finanszírozási konstrukciókat nyújtani. Ezekkel a beruházásokkal pedig fel gyorsítani lehet a kilábalás ütemét.
www.lizingszövetség.hu, www.gémosz.hu

Már érezhető a járványhatás a lízingpiacon

Összesen 146 milliárd forintos kihelyezéssel zárta az első negyedévet a magyar lízingpiac, ami 10 százalékkal marad el az egy évvel korábbi szinttől. A csökkenés egyértelműen a koronavírus-járvány negatív hatásaival magyarázható. Az autófinanszírozásban 4 százalékos, a flottapiacon 1 százalékos növekedés volt. A teherautóknál és az agrárgépeknél két számjegyű visszaesés következett be. A kilátások rendkívül bizonytalanok, a lízingszakma azzal számol, hogy a finanszírozott összeg a tavalyi 70-75 százaléka lehet az idén. Az évek óta tempós növekedésben lévő magyarországi lízingpiac az idei első negyedévben – a koronavírus-járvány miatt – megtorpant. Bár a lendületes évkezdés után márciusban már megjelentek a járvány kedvezőtlen hatásai, a lízingpiac viszonylag még jó eredménnyel zárta az első negyedévet – közölte a Magyar Lízingszövetség. Az év első három hónapjában a finanszírozott összeg 146 milliárd forintot tett ki. Ez 10 százalékos csökkenést jelent éves összevetésben, de megfelel a 2018-as szintnek, a korábbi éveknél pedig magasabb összeget jelent. A lízingpiac számára a járműeladások és a beruházások kulcsfontosságúak, márpedig ezekre elsőként és drasztikusan hatott a járvány, ennek is szerepet volt abban, hogy az első negyedév gyengébben sikerült – mutatott rá Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára. A személyautók és furgonok esetében a finanszírozott összeg megközelítette a 63 milliárd forintot, ez 4 százalékos többletet jelent éves szinten.  Ez elsősorban a januári és februári stabilabb eladásokkal magyarázható. A lízingkonstrukciók jelentőségét mutatja, hogy miközben 6 százalékkal kevesebb új személyautó és kishaszongépjármű kelt el, a lízingszerződések száma csak 1 százalékkal esett vissza, ami lényegében stagnálást jelent. A flottaszegmensben sikerült tartani a tavalyi szintet, 21 milliárd forintra rúgtak a kihelyezések. A flottapiac hagyományosan kevésbé kitett a konjunkturális ingadozásoknak, a nagyobb flották cseréje többnyire a terveknek megfelelően alakul, de itt sem várható a korábbi volumen tartása. Az autópiaci eladásokra és az autófinanszírozásra a kereslet nehezen kiszámítható hatása mellett a termelés leállítása és a folyamatban lévő technológiai átalakulás is hat. A Magyar Lízingszövetség tagvállalatai közel 13 milliárd Forint értékben finanszíroztak agrárágépeket. Ez 24 %-kal marad el az egy évvel korábbi szinttől. A tavaly szintén rekordszintet teljesítő építőgépfinanszírozás az idei év első három hónapjában 5,6 milliárd forintra rúgott. Ez 9 százalékos visszaesésnek felel meg. A 2019-es évben szintén nagyon jól teljesítő egyéb gépek-termelő berendezések területén is komoly, 14 százalékos csökkenés következett be. Ez szintén nem meglepő, hiszen ez az egyik leginkább konjunktúrának kitett szegmens. A járvány miatt nagyon bizonytalan a gazdasági környezet, mind a magyar, mind a nemzetközi piacon. Kérdéses, hogy alakul majd a kereslet a beruházási javak, járművek iránt, ahogy az is bizonytalan, hogy lesz-e esetleges második hulláma a járványnak és az milyen gazdasági sokkot okoz -értékelte az helyzetet Tóth Zoltán.
forrás: www.lizingszövetség.hu

VW – Folytatódik a leépítési hullám

Az elkövetkező években ötezer munkahelyet szüntet meg hannoveri központi üzemében a Volkswagen konszern haszongépjármű-gyártó részlege. A patinás német autógyártó Lengyelországba helyezi át a termelés egy részét – jelentette be az vállalat vezérigazgatója. Az Automobilwoche szaklapnak adott interjúban amVolkswagen Nutzfahrzeuge (VWN) vezérigazgatója elmondta, hogy a költségcsökkentési program keretében a természetes fluktuáció kihasználásával az elkövetkező években 15 ezerről 10 ezer alkalmazottra csökkentik a hannoveri központi üzemben a dolgozók létszámát. Elmondása szerint a haszongépjárművek gyártása Lengyelországba és a konszern új partneréhez, a Fordhoz kerül át. Hannoverben marad viszont a magas árfekvésű prémium kategóriás furgonok gyártása, valamint ott készül majd a teljesen elektromos, ID Buzz furgon is. A vállalat üzemi tanácsa beleegyezett a változtatásokba az igazgató tájékoztatása szerint, „miután bebizonyítottuk, hogy Németországban szinte lehetetlen 20 ezer eurós haszongépjárműveket gyártani, a magas felszereltségi szintű járművek gyártása viszont jó foglalkoztatási lehetőségeket kínál mintegy 10 ezer alkalmazott számára Hannoverben”. Az üzemi tanáccsal létrejött megállapodás keretében 2029 végéig a VWN garantálja a hannoveri üzem alkalmazottainak foglalkoztatását. A VWN a Caddy, Transporter és Crafter modelleket gyártja Lengyelországban elektromos verzióban is. Tavaly 270 ezer járművet gyártott Lengyelországban a VWN.
forrás: www.mti.hu, www.autopro.hu

A Ford segíti a beszállítóit

Az amerikai Ford autógyártó hathatós segítséget nyújt egyes beszállítóinak, amelyek készpénzhiány miatt a túlélésükért küzdenek. Az eddigi gyakorlattal ellentétben már korán kifizetik a beszállított alkatrészek vételárát, amivel egyrészt fenntartják a szükséges ellátási lánc biztonságát, másrészt esélyt teremtenek a beszállítók fennmaradására a mostani nehéz helyzetben. A koronavírus terjedésének megakadályozása miatt az észak-amerikai autóipart is leállították két hónapra. Ez készpénzforgalmi válságot okozott számos olyan autóalkatrész-beszállítónál, amelyek nem rendelkeztek elégséges tőketartalékkal. Az európai beszállítók szövetsége, a CLEPA bejelentette, hogy a kis méretű és tőkeszegény beszállítók csődöt mondhatnak a koronavírus-krízis miatt, mivel ezek a gépjárműgyártók által az első szintű (Tier 1) beszállítóknak fizetett összegektől függenek, akik a válság hónapjaiban vagy tudják fizetni a saját ellátási láncukat, vagy nem. A Ford a második negyedévben 5 milliárd dolláros működési veszteséggel számol. 8 milliárd dollárt égetett el az év első három hónapjában, ám eközben jelentős pénzeszközt fel is halmozott az osztalékkifizetés felfüggesztésével, hitelkeretének lehívásával és a felesleges kötvények eladásával. Stabil pénzügyi helyzete lehetőséget teremtett a vállalat számára, hogy a folyamatos termelés jövőbeli fenntartása érdekében a kulcsfontosságú alkatrészek beszállítóinak időben, sőt idő előtt kifizethesse a számláit. Ennek érdekében a Ford pénzügyi részlege életre hívott egy korai fizetési programot, amelyet a beszállítói lánc vehet igénybe – nyilatkozta Jennifer Flake, a cég szóvivője. Ez az új önkéntes program a Ford beszállítóinak hozzáférést biztosít cash flow-hoz és működési tőkéhez. A program az első tapasztalatok szerint sikeres, a szóvivő azonban azt nem árulta el, konkrétan mely beszállítók csatlakoztak, de azt elmondta, hogy a programban résztvevő beszállítói kört folyamatosan bővítik.
www.jármuipar.hu

Még bekapcsolva tartják a biztonsági övet a Rábánál

Rugalmas gyártással és a globális piaci lehetőségek kiaknázásával igyekszik csökkenteni az új típusú koronavírus-járvány okozta kieséseket a Rába Járműipari Holding Nyrt, miközben a munkahelyek maximális megtartására is törekednek – mondta a győri székhelyű vállalat elnök-vezérigazgatója. Pintér István kifejtette, hogy viszonylag felkészülten érte a vállalatot a járvány miatti általános keresletcsökkenés, mert a globális kulcspiacaikon már a tavalyi év második felétől csökkenő aktivitás volt megfigyelhető. A járműipar közel kéthónapos leállása azonban váratlan volt, de ezt úgy hidalták át, hogy a kéthetes nyári leállást előre hozták. „Nem, hogy keresleti oldalon mit hoz a jövő” – fogalmazott Pintér István, majd hozzátette: az a vállalat szerencséje, hogy nemcsak Európában, hanem az Amerikai Egyesület Államokban, Oroszországban és Japánban is jelen vannak, ami egyfajta védettséget ad, emellett termékportfóliójuk sem egy szegmensre koncentrál, hiszen értékesítenek a személygépkocsi, az országúti nehézteherautó-piacon, a nehéz építőgép és a mezőgazdasági gépgyártó piacon is. Úgy látják, hogy e szegmensekben a vállalatoknak és beszállítóiknak várhatóan eltérő mértékű visszaeséssel kell számolniuk, de ennek mértékét ma még nehéz megjósolni – mondta. Kifejtette, hogy a gyártást rugalmasan, a vevők rövid távú lehívásaihoz igazítják, a cél a munkahelyek maximális megtartása. Ennek érdekében – a vezetőket is ideértve – minden munkavállalóval megállapodtak a munkaidő rugalmas kezelésében és az ehhez tartozó bérfeltételekben. A hosszabb távú prognózisok elkészülte után, amennyiben szükséges, finomítanak a rendszeren. Működési költségeiket a kritikus elemekre korlátozták. A cél, hogy a válság kapcsán várhatóan átrendeződő globális ellátási láncok lehetőségeit kiaknázzák, azaz javaslatot tesznek vevőiknek a nehéz helyzetben lévő, vagy távoli cégek kapacitásaik kiváltására. Pintér István szerint a legnagyobb keresletcsökkenés a személygépkocsi-iparban lesz, a legkevésebb a mezőgazdasági szegmensben. A többi piacuk valahol a két szélsőérték közé prognosztizálható – mondta. A vállalat stratégiája arra épül, hogy ezekben a helyzetekben lehet piacot szerezni. Folytatják a fejlesztéseket, hogy az ellátási láncok újragondolásakor a következő évtized nyertesei közé tartozzanak. A jelenlegi kisebb terhelés mellett lehetőség van arra, hogy a gyártási rendszereken “élesben” végrehajtandó Ipar 4.0 teszteket előre hozzák. A 2016-ban elindított, 10,5 milliárd forint keretösszegű beruházási programjuk gyakorlatilag befejeződött, a vevőket már az új gyártósorról szolgálják ki, azonban a vírushelyzet okozta utazási korlátozások miatt elhalasztott garanciális finomhangolások itt még hátra vannak. A Rába konszolidált árbevétele 19,5 százalékkal 11,8 milliárd forintra csökkent az idén az első három hónapban, és 119,6 millió forint veszteséget termelt a cég. Csak a futómű üzletág realizált forgalomnövekedést az első három hónapban, ennek mértéke 1,3 százalék volt, így 6,5 milliárd forint lett az árbevétel. Az alkatrész üzletág 3,7 milliárd forint árbevételt ért el, 19,4 százalékkal kevesebbet 2019 első három hónapjához képest. A jármű üzletág árbevétele csökkent a legnagyobb mértékben, 57,1 százalékkal, 1,7 milliárd forintra. Pintér István a jármű üzletág árbevételének nagymértékű csökkenését azzal indokolta, hogy a honvédségi jármű-értékesítések elmaradtak. Az ezzel kapcsolatos erőforrásokat leépítették, és egy egyszeri – terven felüli, egyébként cash-flow-t nem befolyásoló -, a katonaijármű- kapacitást érintő leírás okozta a veszteséget. A cél az, hogy a jármű üzletág nyereségességét a katonai jármű-értékesítések nélkül még idén helyreállítsák, az ehhez szükséges átalakítások már folynak. Közölte azt is, hogy a Rába értékesíti Városrét elnevezésű ingatlanának 43 ezer négyzetméternyi területét Győr belvárosában. Pintér István szerint a járvány miatti globális leállások és újraindítások a szinkronizálás hiánya miatt komoly működési problémákat okoznak a mai napig a piacokon. Ezt tetézi az is, hogy még nem lehet megbecsülni, milyen minőségi és mennyiségi változásokon megy keresztül a kereslet. „Úgy vélem, hogy a neheze még hátravan, és a biztonsági öveket célszerű bekapcsolva tartani” – mondta. A Rába részvényeit a Budapesti Értéktőzsde prémium kategóriájában jegyzik, a papír az elmúlt egy évben 666 és 1245 forint közötti áron forgott.
www.mti.hu

Előző

Újabb kedvezményes zónákkal bővíti szolgáltatását a GreenGo

Következő

A sokoldalú batáta