0
Shares
Pinterest Google+

Mobiltelefon a volán mögött már veszélyesebb, mint az alkohol

Ki lehetne még veszélyesebb az utakon az ittas vezetőknél? A mobiltelefonáló sofőr! És mindezt már egy az Egyesült Államokban nemrég elkészült hivatalos tanulmány is igazolta. Eszerint az amerikai közutakon a figyelmetlen, szórakozott, vagyis nem teljes odafigyeléssel való vezetés már nagyobb fenyegetést jelent, mint az alkoholos befolyásoltság. A figyelmetlen vezetés, ami egyre gyakrabban a volán mögött való telefonáláshoz, sms-íráshoz, posztoláshoz kapcsolódik az amerikai utakon az első számú biztonsági kockázattá lépett elő, veszélyesebb és nagyobb arányban fenyeget halálos balesettel, mint akár az ittas vezetés. Eddig egyértelműen az ittas vezetés jelentette az első számú fenyegetést. A Zendrive közlekedésbiztonsági adatokat elemző amerikai cég „Distracted Driving Study” (A figyelmetlen vezetés) címet viselő 2019-es tanulmányában közzétett megdöbbentő adatok arra engednek következtetni, hogy a figyelmetlen vezetés rohamosan terjed. Több mint 160 millió mérföld megtett útra vonatkozó adatok elemzése alapján kimutatták, hogy a volán mögött a sofőrök tíz százalékkal figyelmetlenebbek, mint egy évvel ezelőtt voltak. A szenvedélyes, őrült telefonálok száma – azokat az embereket nevezték el így, akik a vezetéssel töltött idő legalább tíz százaléka alatt használják a telefonjukat, megkétszereződött tavaly óta és evvel immár ők jelentik az első számú közellenséget az amerikai utakon az ittas vezetők helyett. De, még ennél is sokkolóbb, hogy vannak, akik a vezetéssel töltött idő 28 %-ában használják aktívan a mobiljukat, vagyis ez idő alatt egyáltalán nem figyelik az utat. Sajnos ezek a mobilos őrültek ráadásul átlagosan másfélszer gyakrabban utaznak, mint az amerikai átlag. A tanulmány kapcsán megkérdezett vezetők 85 %-a is úgy vélte, hogy a figyelmetlen vezetés a legnagyobb probléma az utakon, de ezt nem vonatkoztatták saját magukra. A megkérdezettek csaknem fele (47 %-a) elismerte, hogy az utazási idő legalább tíz %-ában használja a telefonját, ennek ellenére 90 százalékuk úgy vélekedett, hogy ezzel együtt biztonságosan vezetnek. Ami még meglepőbb, a magát még nagyobb telefonálónak tartó kategóriában a válaszolók egyenesen 93 %-a tartotta magát biztonságosan, vagy különösen biztonságosan vezető sofőrnek.
forrás: www.globalfleet.com

A villanyautó nem az igazi alternatíva a széndioxid kibocsátás szempontjából

Az elektromos járművekre való átállás csak jelentéktelen mértékben járulhat hozzá a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez Németországban. Legalábbis ezt a következtetést vonta le a müncheni egyetem ifo gazdaságkutató intézete. Az ifo intézet (ifo Institut –e. V.) közleménye megállapítja, hogy az elektromos járművek forgalomba állítása nem járul hozzá számottevő mértékben a közlekedés szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséhez. Ehelyett a közlekedésben sokkal inkább a földgáz, a hidrogén és a biometán üzemű belsőégésű motorok elterjesztésére kellene helyezni a hangsúlyt. Németországban az áramtermelési energia-mixet és az akkumulátorgyártás áramigényét is figyelembe véve az akkumulátor-üzemű teljesen elektromos járművek összesített járulékos szén-dioxid kibocsátása még a legjobb esetben is kissé meghaladja a dízelmotorokét, sőt átlagban magasabb annál. A gazdaságkutató intézet jelentése a kölni egyetem és a müncheni egyetem már kereskedelmi forgalomban lévő elektromos és modern dízelautókkal végzett konkrét kísérleteire és számításaira alapuló tanulmányát idézi. A tanulmány az akkumulátorgyártás áramigénye mellett figyelembe vette az alternatív energiahordozókra épülő áramtermelés szerepét is az elektromos járművek összesített szén-dioxid-kibocsátásra gyakorolt hatásában. A számítások szerint a földgázüzemű autók már a ma rendelkezésre álló technológiával is mintegy harmadával kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a dízeles járművek. Hosszabb távon mindemellett a hidrogén üzemű járművek kínálhatnak további előnyöket azáltal, hogy a hidrogén alkalmas a szél- és naperőművek által csúcsidőben termelt áram “tárolására” és későbbi felhasználására. Márpedig a csúcsidőben termelt áram tárolására egyre inkább szükség lesz azzal párhuzamosan, ahogy a technológia részaránya növekszik az energiamixben. Az ifo által idézett tanulmány élesen bírálja azt az uniós jogalkotási gyakorlatot, amely “zéró” szén-dioxid-kibocsátással veszi figyelembe az elektromos autókat az elterjesztésüket ösztönző intézkedésekben. Ez az eljárás azt a benyomást kelti, mintha az elektromos autók nem termelnének szén-dioxidot, holott erről szó sincs – hívja fel a figyelmet a tanulmány. Valójában az elektromos autók gyártása és az akkumulátorok gyártása egyaránt meglehetősen energiaigényes folyamat. A forgalomban lévő elektromos autókat pedig a rendelkezésre álló energia-mix alapján termelt árammal töltik fel. A tanulmány szerint a szén-dioxid-kibocsátás tényleges és hatékony csökkentéséhez a hagyományos belsőégésű motorokkal először gázüzemre, majd később a valóban “zéró” szén-dioxid-mérleggel rendelkező biometánra kellene átállni.

forrás: www.mti.hu

Az e-autók gyors terjedése további állásokat veszélyeztet

Egy ideje már világosan kiderült, hogy a villanyautókhoz sokkal kevesebb alkatrész szükséges, mint belsőégésű motorú társaikhoz. Nem csak puszta térnyerésük aránya miatt szűnhetnek meg munkahelyek, hanem az átállás tempóján is állások további tízezrei múlnak. A németországi Baden-Württemberg a német autógyártás fellegvára. Közvetlenül vagy közvetve nagyjából 470 ezer munkahely kapcsolódik az autóiparhoz a német tartományban. Nem véletlen, hogy Landesagentur e-mobil BW GmbH megbízásából készült tanulmány éppen erre a tartományra vizsgálta meg az elektromos autók terjedésének következményeit. A vizsgálat készítői arra voltak kíváncsiak, mennyire sorsdöntő a jelenlegi autóipari állások szempontjából az elektromos modellek terjedésének sebessége. Két eshetőséget vizsgáltak, egyiknél 2030-ban az értékesített modellek között a tisztán elektromosak 15, másik esetben 50 százalékos részesedését feltételezték. Első esetben a két technológia (elektromos és belsőégésű) egymás melletti hosszabb létezésének köszönhetően nemhogy csökkent, hanem 8900 pozícióval nőtt az autóiparhoz köthető állások száma a tartományban. A másik, erőteljesebb villanyautó terjedés esetén viszont a tanulmány szerint hamarabb megkezdődik a hagyományos hajtáshoz köthető állások eltűnése. Közel 31 ezer megszűnő munkahely lett a végeredmény. A leginkább veszélyeztetettnek továbbra is a hajtásláncokhoz kapcsolódó munkakörök számítanak. Baden-Württemberg 70 ezer ilyen állása közül a gyorsabb terjedésű forgatókönyv szerint csaknem minden második, összesen 31 ezer szűnhet meg. A tanulmány eredményei egybeesnek a korábbi, hasonló elemzésekkel. Például egy német munkaerő-piaci és foglalkoztatásügyi szervezet felmérése szerint 800 ezer németországi autóipari dolgozó közül 114 ezer főnek vált bizonytalanná a munkahelye az e-autók miatt. Ami a két eshetőség valószínűségét illeti, a BMW és a Daimler már 2025-re 15-25 százalék közé tervezi forgalmában az elektromos modellek arányát. Ez munkavállalói oldalnak kedvezőtlenebb irányt vetít előre. Ennek fényében érthető a szakszervezetek azon követelése, hogy garanciát akarnak a meglévő gyárak és pozíciók megtartására – írta az Automobilwoche német autós szakportál.
forrás: www.mti.hu, www.autopro.hu

Ezek a nyárigumik mentek át a teszten

Már az utolsó órában vagyunk, hogy téli guminkat nyárira cseréljük. Aki idén új nyári gumit szeretne autójára venni, annak jó iránymutatást adhat a német autóklub nyárigumi tesztje. A német autóklub, az ADAC mint minden évben most is elvégezte szokásos nyári gumiabroncs tesztjét. Idén a kompaktok és a kisautók szegmensében gyakori 185/65 R15-ös méretű gumikat vették górcső alá. A 16 abroncs egyike sem bukott el a teszten. A legjobb eredményt száraz és nedves utakon is a Bridgestone abroncsa érte el, egyedül a valamivel nagyobb zaj rontott az eredményén. A második helyezett, a Vredestein abroncsa a viszonylag nagy futásteljesítménnyel aratott. A 16 tesztelt gumiból kettő kapott jó, 14 pedig kielégítő minősítést. Utóbbiak két csoportra oszthatók. Az első csoportba tartozó gumik csak kismértékben mutatnak gyengeséget, általában a nedves utakon (Goodyear, Firestone, Kumho, Maxxis és Toyo). A Michelin esetében a meleg, száraz körülmények között jelentkező kissé hosszabb féktávolság, a Continentálnál, pedig a gyengébb futásteljesítmény eredményezett alacsonyabb pontokat. A második csoportba a Hawks, a Semperit, a Giti, a Petlas, a Hankook és a Pirelli tartoznak, melyek szintén a nedves úton nyújtottak gyengébb teljesítményt, a kicsúszás ezeknél a gumiknál jóval hangsúlyosabb volt. A Linglong a kopásvizsgálatban nyújtott gyengébb teljesítményt. Mindezek alapján az ADAC elsősorban a Bridgestonet, másodsorban a Vredesteint ajánlja, azonban futásteljesítményben a Vredestein mellett a Michelin is jó választás lehet, míg akinek az alacsony üzemanyagfogyasztás a fő szempont, az a Maxxis-szal is jól jár. Akiket pedig nem tántorít el a nagyobb kopás, ha a gumi alapvetően jól teljesít száraz és nedves utakon is, annak a Continental is jó választás lehet.
forrás: www.biztosításiszemle.hu

Az amerikaiak tartanak az önvezető járművektől

Az amerikaiak 70 százaléka közelébe se akar menni egy önvezető járműnek – derült ki egy friss felmérésből. Az USA gépjárműszövetsége, az American Automobile Association (AAA) legújabb felmérése szerint gyakorlatilag semmit nem enyhült egy év alatt az amerikaiak önvezető járművektől való ódzkodása. 2017-hez képest még 8 százalékponttal emelkedett is azok aránya, akik félnek az önvezető autóktól. A „robotautók” megítélése annak ellenére sem javul, hogy az autógyártók és a technológiai óriások gyakorlatilag milliárdokat öntenek a vezető nélküli technológiába. Az AAA felmérésének eredményei szerint tehát komoly kihívás lesz az ügyfelek meggyőzése. A tartós félelem és elutasítás valószínűleg abban gyökerezik, hogy túl nagy fókuszt kapnak az ilyen típusú járművekkel kapcsolatos balesetek, de az ismeretlentől való félelem is okozhatja az önvezető járművek elutasítását – véli az AAA. A szövetség legfrissebb felmérésére olyan időpontban készült, amikor az önvezető autók már a közutakon is előfordulnak. A Waymo startup decemberben kezdett robo-taxi szolgáltatást indítani Phoenix külvárosában, eközben a vezető nélküli tesztautók Kalifornia, Arizona, Florida, Pennsylvania és Michigan államokban már a közutakon járnak. A technológia megalkotói és használói persze tisztában vannak a bizalom problematikájával. A Waymo például januárban csatlakozott egy több tucat másik szervezet által alapított koalícióhoz, melynek célja a fogyasztói aggályok csökkentése. Ennek érdekében tesztvezetéseket, oktatásokat szerveznek fogyasztók és a törvényhozók számára, továbbá tájékoztató anyagokat dolgoznak ki. A megismerés ugyanis kulcsfontosságú az elutasítás csökkentésében. A több mint 1000 amerikai megkérdezésén alapuló felmérés szerint azok a gépjárművezetők, akik sávtartó szoftverrel, automata vészfékezővel, vagy más automatizált vezetést támogató rendszerrel felszerelt autót vezetnek, sokkal nyitottabbak az új funkciók iránt. Az AAA az önvezető járművek korlátozottabb felhasználására adott fogyasztói reakciókat is felmérte. Ez alapján az USA vezetőinek több mint fele nyugodtan használna robot járműveket például repülőtereken, vagy pl. vidámparkokban, ahol nincs olyan kaotikus forgalom, mint a közutakon, és jóval lassabban is közlekednek ezek a járművek. A válaszadók 44%-a elfogadná ezeket a robotjárműveket, ha azok nem embereket, hanem csomagokat, ételt szállítanának. Az AAA szerint ezek a korlátozott felhasználási körök és a fokozatos bevezetés segíthet a nyilvánosság meggyőzésében. Az általános vonakodás ellenére azonban a megkérdezettek sem vonják kétségbe, hogy az önvezető járműveké a jövő. Több mint felük, 55%-uk úgy véli, hogy 2029-re a járművek többsége képes lesz saját magát vezetni.
forrás: www.biztosításiszemle.hu, www.mti.hu

A német autóipari szövetség szerint telített a piac

Németországban februárban 4 százalékkal bővült az autóeladás az egy évvel korábbihoz képest. Összesen 209 400 új gépkocsit helyeztek forgalomba. A három hónapja folyamatosan tartó növekedés fordulatot jelez az autógyártók legnagyobb nyugat-európai felvevőpiacán – emelte ki a német autóipari szövetség, a VDA. A szövetség adatai szerint februárban már az egymást követő harmadik hónapban növekedett az eladott új autók száma, és bővült a gyártás és az export is Hasonlóan kedvező tendencia látszik a térség egészét tekintve. A legutóbbi, januári adatok szerint a legtöbb országban megindult a növekedés, az euróövezet válsággal küzdő tagállamaiban pedig rendkívüli mértékben bővült az eladott kocsik száma, Írországban például 33 százalékos, Portugáliában 32 százalékos, Görögországban 15 százalékos növekedést mértek az év első hónapjában. Nyugat-Európában az idén várhatóan 11,7 millió új autó talál gazdára, 2 százalékkal több a tavalyinál, ami azt jelzi, hogy megindult a kilábalás. Kétséges viszont, hogy sikerül valaha is elérni a válság előtti 15 milliós darabszámot, mert a piac erősen telített – emelte ki Matthias Wissmann, a VDA elnöke. A kereslet élénkülése a német gyártók helyzetét is erősíti – tette hozzá. A németországi kapacitások kihasználtsága emelkedett februárban, az üzemekből 493 200 darab kész autót szállítottak ki, ami 7 százalékos növekedés éves összevetésben, az exportált új autók száma pedig ugyancsak 7 százalékkal 379 800-ra emelkedett. A VDA becslése szerint a németországi üzemek teljesítménye az idén 2 százalékkal 5,55 millió darabra emelkedhet, az export pedig szintén 2 százalékkal 4,28 millió darabra. A német cégek külföldi autógyáraiban ennél jóval nagyobb lehet a növekedés, az összes gyártó valamennyi külföldi telephelyét együttvéve 6 százalékkal 9,1 millióra emelkedhet az elkészült kocsik száma. Összesen tehát 14,7 millió darabra becsülik a német gyártók termelését. A német autóipar világpiaci részesedése 20 százalék lehet az év egészében, a prémium kategóriában pedig elérheti a 80 százalékot a szervezet előrejelzése szerint.
forrás: www.mti.hu

Előző

elektromos autók nem jelentenek teljes megoldást, légszennyezettség csökkentése, Toyota C-HR

Következő

Phone behind wheel more dangerous than alcohol