0
Shares
Pinterest Google+

Fokozta az ütemet a magyar lízingpiac

A gazdasági növekedés, a jelentősen bővülő járműpiac kétszámjegyű növekedéshez segítette a magyar lízingpiacot. Az első félévben a Magyar Lízingszövetség tagvállalatainál az új kihelyezések összege 329 milliárd forintra rúgott. Ez éves szinten 18 százalékos növekedést jelent és meghaladja az első negyedévben elért 16 százalékos bővülést, illetve sokéves rekordot is jelent. A lízingvállalatok teljes portfóliója továbbra is stabil, a félév végén 1300 milliárd forintot tett ki. A gazdasági környezet kedvező, a GDP várhatóan jelentős bővül és a vállalkozások beruházási kedve javult. Ugyanakkor a kamatemelési várakozások fokozódtak, a forintalapú konstrukciók kamata az utóbbi hónapokban nőtt, főként az agrárfinanszírozásban. Az emelkedő kamatszint ellenére nagyon erős félévet zárt a lízingpiac – értékelte a helyzetet Nyikos Katalin, a Magyar Lízingszövetség elnöke. A szövetség szerint a bővülés elsősorban a továbbra is nagyon jól szereplő járműfinanszírozásnak köszönhető, de növekedés volt a termelőeszközöknél is. A személy- és kisteherautóknál a finanszírozott összeg kiemelkedő mértékben, 40 százalékkal közel 119 milliárd forintra emelkedett. Ezen belül a magánszemélyek újautó-beszerzéseit 29 milliárd forint értékben finanszírozták a lízingcégek, ami 60 százalékos emelkedésnek felel meg. Bár a járműpiacinál kisebb mértékben, de így is két számjegyű növekedés volt a flottaszegmensben: a finanszírozott összeg 12 százalékkal közel 40 milliárd forintra nőtt. A gépeket és berendezéseket, valamint haszonjárműveket magában foglaló eszközfinanszírozásban a finanszírozott összeg 168,6 milliárd forintra rúgott az első félévben. „Ez a teljes lízingpiac 18 százalékos növekedésénél alacsonyabb, 7 százalékos bővülést jelent. Elsősorban a nagy haszongépjárművek hozták a növekedést. Fontos hangsúlyozni, hogy a gépeknél és berendezéseknél több uniós pályázat volt folyamatban, az első félévben, amelyek hatása csak a második félévben lesz látható a lízingpiaci számokban” – mondta Nyikos Katalin.  Lízingszövetség összefoglalójából kiderül az is, hogy a 2014 óta az egyik legstabilabb lízingpiaci szegmensben, a mezőgazdasági gép-finanszírozásban a kihelyezett összeg 2018 első felében 39,3 milliárd forint volt. Ez pedig éves szinten közel 12 százalékkal haladja meg az egyébként magas bázist is. A magyarországi építőipari boommal összhangban az építőipari gépeknél 33 százalékkal 11,1 milliárd forintra nőtt a lízingcégek által kihelyezett összeg. Az állami infrastrukturális beruházásoknak és a lakásépítés talpra állásának köszönhetően az építőipari géplízingnél az év hátralévő részében további bővülésre lehet számítani. Az IT-szegmens és az ingatlanlízing egyre marginálisabb szerepet tölt be a piacon. Nyikos Katalin közölte: „Miután a második félév beruházási szempontból általában erősebb, a jelentős növekedéssel zárult félév után folytatódhat a bővülés a lízingpiacon. A járműpiacon pedig továbbra is a megerősödött keresletre számítunk. Az emelkedő gazdasági teljesítmény, a beruházások felfutása kedvez a lízingfinanszírozásnak. Az emelkedő kamatkörnyezet azonban óvatosságra inti beruházási döntéseiknél a lízingpiaci szereplőket.” A piaci kamatemelkedést némileg kompenzálhatják az alternatív megoldások, például az új – államilag támogatott – EXIM-es programok, amelyek kedvező refinanszírozási hátteret adhatnak a lízingcégeknek. Összességében a Magyar Lízingszövetség arra számít, hogy az év egészében a finanszírozott összeg akár 20 százalékkal is növekedhet.
forrás: www.lizingszövetseg.hu

Önvezetők flottában – Toyota és az Uber megállapodás

A környezetbarát hibrid és elektromos autóiról ismert Toyota és az innovatív autómegosztó, az Uber bejelentette, hogy kiterjesztik együttműködésüket az önvezető technológiák kifejlesztésében. A két cég közös célja, hogy új közlekedési szolgáltatásként minél előbb bevezethesse a piacra az önvezető autók közösségi használatú rendszerét. Ennek érdekében a két vállalkozás technológiáinak együttes felhasználásával, a Toyota önvezető járműveket épít kifejezetten az Uber autómegosztó hálózata számára. A Toyota hatalmas összeget, 500 millió dollárt fektet az önvezető technológiák fejlesztése és gyakorlati tesztelése területén szintén élen járó és széleskörű tapasztalatokat felhalmozó Uberbe. Az elmélyülő együttműködés keretében az Uber a Toyota Guardian rendszerével integrálja saját önvezető technológiáit annak érdekében, hogy az önvezető autókat bevezethesse autómegosztó rendszerébe. „Az Uber a világ egyik vezető közösségi autómegosztó vállalkozása, velük összefogva komolyan előreléphetünk önvezető modelljeink fejlesztésében is.” – mutatott rá Shigeki Tomoyama, a Toyota ügyvezető alelnöke és a Toyota Connected Company elnöke. „Ez az együttműködés fontos mérföldkő, hogy a közösségi közlekedésben is vezető céggé váljunk azáltal, hogy a Toyota járműveivel és technológiáival biztonságosabb irányba fejlesztünk egy olyan közösségi szolgáltatást, mint az autómegosztás.”

Az Uber és a Toyota hisz az önvezető autózás jövőjében, és abban is, hogy együttműködésük jelentős az önvezető technológiák fejlődésének szempontjából. Az Uber és a Toyota tervei szerint a tömeggyártott önvezető járműveket a jövőben erre szakosodott flottakezelő cégek fogják birtokolni és kezelni. „Ez az első ilyen megállapodás az Uber történetében, és jól jelzi arra irányuló törekvéseinket, hogy hálózatunkban világszínvonalú technológiát alkalmazzunk.” – fogalmazott Dara Khosrowshahi, az Uber ügyvezető igazgatója.  „Célunk, hogy a világ legbiztonságosabb önvezető autóit üzemeltessük az Uber hálózatában, a mostani megállapodás pedig újabb jelentős lépés efelé. Az Uber fejlett technológiája, a Toyota biztonság iránti elkötelezettsége és gyártástechnológiai tudása természetesen egészíti ki egymást. Nagyon várom, hogy lássam, mire vagyunk képesek együtt.” Az „Autono-MaaS” (autonomous-mobility as a service: önvezető közlekedés, mint szolgáltatás) elnevezésű flotta autói a Toyota Sienna alapjaira épülnek majd. Az Uber önvezető rendszere (Autonomous Driving System) és a Toyota Guardian nevű biztonsági vezetéssegítő technológiája együtt dolgozik majd az Autono-MaaS járműveiben. Az autókban a Toyota információs rendszere (Mobilitási Szolgáltatási Platform, MSPF) is működni fog, a kísérleti üzem 2021-ben indul az Uber autómegosztó hálózatában.
forrás: www.toyota.com, www.uber.com

Európa-szerte 1000 sofőrrel indul az önvezető teszt

Idén ősszel elkezdődik az automatizált közlekedéssel kapcsolatos egyik legjelentősebb európai projekt járműtesztelési fázisa. Az L3 Pilot a gépjárműgyártók európai kutatási és fejlesztési szövetsége, az EUCAR egyik legjelentősebb K+F programja, ami 2017 szeptemberében indult és 48 hónapon keresztül zajlik. A 68 millió euró költségvetésű projekt financiális hátteréből 36 millió eurót EU-források, a fennmaradó összeget pedig a projektben résztvevő partnerek biztosítják. A 34 együttműködő tag között olyan kiemelkedő autógyártók vannak, mint például az Audi, a BMW, a Daimler, a Ford, a Honda, a PSA-csoport, a Renault, a Toyota, a Volkswagen vagy a Volvo. Partnerként olyan beszállítók vesznek részt a munkában, mint az Autoliv, a Delphi vagy a FEV. A projekt közreműködői továbbá elismert kutatóközpontok, egyetemek, technológia cégek, valamint a hatósági oldal is képviselteti magát az illetékes holland felügyeleti szerv révén. Prominens partner a FIA, azaz a Nemzetközi Automobil Szövetség is. A tagok között két biztosító, az Allianz és a Swiss Re is megtalálható. Érthető, hogy a biztosítási piac szereplői szintén képviseltetik magukat egy ilyen projektben, hiszen a kutatási fázisban már ezek a cégek is naprakész információcsomaggal kívánnak rendelkezni annak érdekében, hogy legmegfelelőbb üzleti modelleket tudják kidolgozni a felelősségbiztosítás területén. L3 Pilot projekt az egyéves előkészítő munka után idén szeptembertől új fázisba lép. Nevezetesen Európa számos országában elindul a tesztelési folyamat 1000 vezető részvételével és összesen száz, speciálisan felszerelt jármű használatával. A tesztelés a szerteágazó, valós körülmények között szerzett információkkal és friss tapasztalatokkal minden bizonnyal újabb impulzusokat ad az automatizált közlekedés technikai, jogi és egyéb felmerülő kérdéseinek szabályozásához. Az újabb gyakorlati tapasztalatok összegyűjtése autópályákon, forgalmi dugókban és városi forgalomban történik, de kiemelt fontosságú az automatizált parkolás tesztelése is. A járművek többsége a Society of Automotive Engineers, az SAE által meghatározott harmadik szintnek, azaz a feltételes automatizáltság szintjének megfelelő felszereltséggel rendelkezik.

Ez praktikusan annyit jelent, hogy az automata járművezető-rendszer meghatározott körülmények között már képes irányítani az autót, de a járműben kötelezően helyet foglaló vezetőnek szükség esetén vissza kell tudnia venni az irányítást. Kisebb részben tesztelnek majd olyan autókat is, amelyek csak a második szintű, részleges automatizáltságot biztosító rendszerekkel rendelkeznek, de olyanokat is, amelyek már a negyedik szintnek, a magas szintű automatizáltság követelményeinek is megfelelnek. A mostani fázisban Ausztria, Belgium, az Egyesült Királyság, Finnország, Franciaország, Hollandia, Németország, Olaszország és Svédország vesznek részt. Az egyes országokon belül olyan városok érintettek, mint Brüsszel, Coventry, Göteborg, München, Torino, Párizs vagy Wolfsburg. A projekt összetettségét és nagyságrendjét mutatja, hogy az Egyesült Királyság kivételével a többi állam helyszínt biztosít a határokon átívelő tesztvezetések lebonyolítására is. Ennek kapcsán azért is nagyon hasznosnak ígérkezik a tesztelés, mert országonként különbözhetnek például a forgalomtechnikai eszközök, a közúti jelzőtáblák, az útburkolati jelek, valamint előreláthatólag a közlekedési szokásokban is lesznek eltérések. Így összegyűjthetők és kiértékelhetők lesznek a különbözőségekből eredő újabb tapasztalatok is. Speciális körülmény, hogy a nemzetközi csapat csak részben áll speciálisan kiképzett pilótákból. Szándékoltan lesznek olyan, kifejezetten nem profi vezetők is, akik a mindennapokban a projektet támogató partnereknél dolgoznak. A különböző szakmai háttérrel és tapasztalattal rendelkező sofőrök aktív közreműködése már önmagában többletinformációkkal szolgálhat, mivel kamerákkal vizsgálják majd a tesztvezetők magatartását és reakcióit a különböző közlekedési helyzetekben. Az L3 Pilot kifejezett célja, hogy a vizsgálati eredményeket, valamint a tesztelések során szerzett, közép- és hosszabb távon egyaránt irányadó tapasztalatokat egy Code of Practice című dokumentumban foglalják össze. Ez az anyag további információforrást jelent majd mind a technikai szakértők, mind a piaci szereplők, mind pedig a kodifikációs folyamatokban részt vevő jogászok számára.
www.autopro.hu, www.l3pilot.eu

Önvezető taxi szolgáltatás indul Japánban

Augusztus végén kísérleti jelleggel elindult az első önvezető technológiával felszerelt taxi-szolgáltatás Tokióban. A 2020-as nyári olimpián és a paralimpián már teljes üzemmel szeretnék működtetni a rendszert. Az első próbaműködési szakasz alatt már fizető utasokat is szállít a vállalkozás, amelyet egy vegyesvállalat és egy taxis cég indított. A ZMP autonóm technológiát fejlesztő vállalat és a Hinomaru Kocu taxivállalat egy érzékelőkkel és más automata technológiával felszerelt mikrobuszt állított forgalomba a tokiói Otemacsi és Roppongi negyed között, amelyek 5,3 km távolságra fekszenek egymástól. Az újfajta taxi egyedül indul, áll meg és kanyarodik, de a biztonság kedvéért sofőrje is van. Az utasok okos telefonos alkalmazáson keresztül fizetnek, egy útra 1500 jent (3800 forint). Az önvezető taxikkal a japán főváros súlyos taxisofőr- és taxi-hiányát szeretnék kiváltani. Erre a szolgáltatásra a szintén munkaerőgondokkal küzdő vidéken is nagy lenne a kereslet.
forrás: www.globalfleet.com, www.mti.hu, www.hirstart.hu

 

Előző

Ford elektromos autó, BMW X5 xDrive45e iPerformance, olcsó Tesla

Következő

Leasing market, Toyota to invest in Uber, Self-Driving Fare-Paying Taxi