0
Shares
Pinterest Google+

Stabilan jól teljesít a magyar flottapiac

Folytatódott a lízingpiaci növekedés. Az első negyedévben 16 százalékkal 147 milliárd forintos nyolcéves csúcsra nőtt a finanszírozott összeg – közölte a Magyar Lízingszövetség. A bővülés többek között a járműeladásoknak köszönhető. A teljes piacon a tőkekintlévőség továbbra is 1300 milliárd forint felett jár. A járműpiaci boom és a vállalkozások fokozott beruházási kedve miatt jelentős növekedést ért el a magyar lízingpiac az első negyedévben. Az alacsony kamatkörnyezet miatt eleve olcsóbbak lettek a lízingkonstrukciók. Nagyon jelentősen bővül a magyar járműpiac, ezen belül is a személyautó-piac. „Örömteli az is, hogy a cégek, ezen belül is a kis- és középvállalkozások beruházási és eszközbeszerzési kedve is fokozódik és a termeléshez szükséges gépek, berendezések egy részét a lízingcégek bevonásával finanszírozzák. A kihelyezett összeg 16 százalékos növekedése egyrészt jelentősen felülmúlja a piaci várakozásokat, ráadásul tavaly is jelentős volt a növekedés, így a magas bázis miatt még figyelemre méltóbb a mostani bővülés” – értékelte az eredményeket Nyikos Katalin, a Magyar Lízingszövetség elnöke. Pfandler Tamás a Lízingszövetség elnökségi tagja kiemelte: „ A növekedés kétharmada a vállalkozásokhoz köthető, tehát továbbra is a céges vásárlások a meghatározók”. A flottaszegmensben visszafogottabban, 3 százalékkal 18,7 milliárd forintra nőtt a finanszírozott összeg. Pfandler Tamás hozzátette, hogy a flottapiacon egy-egy nagyobb tender jelentősen befolyásolja az adatokat, ezen a piacon a Lízingszövetség a tavalyi szint elérését várta, ez pedig teljesült. Azaz stabilan jól teljesít a flottapiac. A személyautó-eladásokhoz hasonlóan a nagyteherautók és buszok értékesítése is megugrott az idén, 48 százalékos volt az emelkedés. A lízingpiaci kihelyezések ennél alacsonyabb mértékben, de így is jelentősen, 12 százalékkal 44 milliárd forintra emelkedtek. A mezőgazdasági gépeknél a finanszírozott összeg 12 milliárd forintot tett ki az első negyedévben, ez lényegében megegyezik a tavalyi összeggel. A stagnálás ellenére a mezőgazdasági gépek finanszírozása immár 4 éve az egyik legstabilabban teljesítő szegmens. A gépek és berendezéseknél 18 százalékkal 12,1 milliárd forintra csökkent a kihelyezett összeg, ám ez a volumen így is meghaladja a 2017 előtti években látott szinteket. Az uniós forrásokon alapuló beszerzések és pályázatok, valamint a beruházások felfutása komolyabb bővülést hozhat ezen a részpiacon. A teljes géppiacon belül ki kell emelni az építőipar növekedése miatt szárnyaló építőgép-finanszírozást. A Lízingszövetség tagvállalatai több mint 6 milliárd forintért finanszíroztak építőgépeket, ez pedig duplázást jelent éves összevetésben. Ami a jövőbeli kilátásokat illeti, a járműfinanszírozás a várakozásokat meghaladó növekedést mutatott és ez megalapozza a további fejlődést. A kkv-finanszírozásban is jó eredmények születtek. A termelőeszközök esetében a kiugróan jó 2017-es évhez képest további, mérsékelt növekedés várható” – mondta Nyikos Katalin.  A járműfinanszírozás mellett továbbra is erősíteni kell a lízingcégek eszközfinanszírozásban játszott szerepét. Ezzel párhuzamosan pedig a lízingcégek a korábbinál is komolyabb erőforrásokat fordítanak arra, hogy a hazai kkv-ék minél szélesebb körben támaszkodjanak a lízingkonstrukciókra a fejlesztések és beszerzések finanszírozásában. A kkv-k esetében a szakértők szerint további növekedés várható, hiszen számos előnnyel jár számukra. A lízing finanszírozási költsége általában alacsonyabb, mint például a bankhitel. A transzparencia és a számviteli, valamint az adóelőnyök mellett fontos az alacsony önerő és pótlólagos fedezetek szükségtelensége is. A Lízingszövetség vezetője azt is elmondta, hogy a piacon ők is látják a munkaerőhiány jeleit. Ugyanakkor ők ebből inkább profitálnak, hiszen számos olyan beruházást hajtanak végre a vállalkozások, amelyek az élőmunka kiváltását célozzák meg.
forrás: www.lizingszövetség.hu

Fókuszban a kkv-ék

A Magyar Lízingszövetség tagvállalatai kiemelt partnerként kezelik a kis- és középvállalkozásokat, mivel a kkv-szektor szereplőinél egyre nagyobb az igény a forrásokra, a különböző finanszírozási konstrukciókra. Ezt mutatja többek között, hogy a 2017-es adatok szerint a vállalati hitelezés éves bővülése elérte a 10 százalékot, míg a kis- és középvállalkozásoknál ezt meghaladó, 11,4 százalékos volt a bővülés. A lízingpiacon még látványosabb a kkv-k szerepe, mind a magyar, mind az európai piacot tekintve. Az európai lízingszövetségeket összefogó LeaseEurope adatai szerint a finanszírozott összeget nézve a kis- és középvállalatok aránya növekedett az utóbbi években. A magyar kkv-k számára a támogatások után a lízing a legrelevánsabb finanszírozási forma. Az elmúlt 6 hónapban lízinget vettek igénybe a legnagyobb arányban. Az Európai Unióban pedig a hitelkeret-jellegű termékek után a lízingkonstrukciók a legnépszerűbbek.  A lízingszövetségi adatok is alátámasztják a lízingkonstrukciók népszerűségét a kkv-ék körében: az idei első negyedévben újonnan kihelyezett több mint 147 milliárd forintos finanszírozott összeg a 75 százalékát, azaz több mint 110 milliárd forintot a kkv-k igényelték. A különböző szegmensek közül a gépek finanszírozásánál 83 százalékos volt a kkv-k aránya, a tehergépkocsik esetében pedig 77 százalékot tett ki. Nyikos Katalin kiemelte, hogy a kkv-k körében többek között azért ilyen népszerűek a lízingkonstrukciók, mert a vállalkozások olcsó, rugalmas és költséghatékony finanszírozási formának tartják. Emellett egyszerűen, gyorsan hozzáférhetőek és a vállalkozások által használt eszközök gyorsabb cseréjét is lehetővé teszik.
forrás: www.lizingszövetség.hu

Globális Flottakonferencia 2018

Róma sem egy nap alatt épült fel – hangzik a régi mondás, de hosszú utat kell még megtennünk egy hatékony, globálisan harmonizált és értéknövelt flottakezelés felé is. Egy politikai nyilatkozat, egy stratégia megfogalmazása nem elég, többre van szükség – ez az egyik legfőbb tanulsága a hatodik alkalommal megrendezett globális flottakonferenciának. A világszintű fórumnak ezúttal az „örök város”, Róma adott otthont, május 28-30-a között. Csak egy az egész földgolyót behálózó közösségi szellem hozhatja mozgásba a kerekeket, a különböző kultúrák közötti kölcsönös megértéssel, és személyes kapcsolatokkal, egyben beolvasztva a legjobb helyi gyakorlatokat – hangzott el. A több mint háromszáz résztvevő között egyaránt voltak globális és regionális szintű flottamenedzserek a világ legkülönbözőbb részeiből. A konferencia nyitóelőadását Bruno Colmant, a brüszeli belga bank, a Bank De Groof Petercam makro-elemzésekért felelős vezetője tartotta. Elsősorban a flotta iparágat befolyásoló makrogazdasági tényezőket tekintette át. Ha autógyártó lennék megfelelő időt szakítanék az összes lehetséges jövőbeli forgatókönyv felvázolására. A jövő ugyanis nem egyenes vonalú. A változások hatóterülete nagyobb, mint gondolnánk – szögezte le. Hasonlóan inspiráló volt a Dataforce képviseletében előadó „adatmágus”, Marc Odinius, aki az általános piaci trendekről, a diesel kiszorulásának hatásairól, és egy olyan egyelőre képzeletbeli világról szólt, amelyben már minden jármű elektromos. A földön két lábon járó emberek nélkül, sehol sem leszünk – fejtette ki Jürgen Freitag a Siemens képviseletében. Létre kell hoznunk egy olyan globális közösséget, amelyet az együttműködés irányít. Mindez azt is jelenti, hogy felelősséggel ruházunk fel országokat, kitűzünk célokat, országokat látogatunk, amivel felépítünk egy globális memóriát, országokon átnyúló projekteket, és egyben létrehozunk egy on-line közösséget. A globális szintű TCO-hatékonyságról és az adat-átláthatóságról Peter Szelenyi, a Novartis gyógyszergyártó cég globális flotta és utazási kategória menedzsere beszélt. Lehetséges-e a kibocsátás nélküli zöldflotta menedzsment? Ez volt a témája Giorgio Elefante, a PwC olaszországi leányvállalatának gépjárműiparral foglalkozó vezető tanácsadó partnere előadásának. Mindezt egy,  OEM-vezetőket  (Original Equipment Manufacturer) felvonultató panelbeszélgetés követte a hajtásláncok fejlődéséről. A flották és a kultúrák eltérhetnek egymástól, de földgolyó-szerte közös cél a biztonság és a fenntarthatóság. Steven Schoefs, Global Fleet főszerkesztője a biztonság-menedzsmentről, valamint a biztosítási trendekről Raz Peleggel, a Mobileye eladásokért felelős igazgatójával és Eelco van de Wiellel, a fi insurance vezérigazgatójával beszélgetett. Az igényes prezentáció között Lukas Nel, a World Vision International, evangélikus humanitárius szervezet képviseletében megtartott előadása mindezt perspektívába helyezte. Többek között kifejtette, hogy „nagy kihívás a víz, az élelmiszer és a gyógyszerek eljuttatása a távoli, félreeső vidékekre, igen zord körülmények között”. Afrikában és a Közel-Keleten nem lehet félvállról venni az olyan területeket, mint a biztonság és a kockázatkezelés – fejtette ki NikolaVuckovic, a Philip Morris International délkelet-európai EHSS és IFMS menedzsere. A konferencia igen tartalmas első napja három szakértői szekcióban való tanácskozással zárult, amelyen három fajsúlyos témát fejtettek ki. A Geotab a telematikus rendszereken belüli adatkezeléssel foglalkozott, a Sofico képviselője azt rajzolta fel, miért van szükség arra, hogy a IT rendszerek is hybridek legyenek a CASE (connected, autonomous, shared, electric) rendszerek elterjedésével. Omoove cég pedig azt mutatta be, hogy a modern technológiai eszközeivel miként építhető fel a saját autómegosztó rendszerünk. Róma nyüzsgő terén, a Piazza della Repubblica-n lévő Palazzo Naiadi elegáns helyszínt biztosított a csodás sétáló vacsorához, ami kellő alkalmat adott a résztvevők számára, hogy gondolataikat megoszthassák másokkal. Konferencián sor került a „Global Fleet Managers Club” alakuló ülésére is. A világ minden tájáról mintegy negyven vezető flottamenedzser találkozott, hogy bizalmas eszmecserét folytasson, információkat cseréljen fontos témákban. A bizalmi légkör és az, hogy az itt elhangzottak valóban köztünk maradnak, a feltétele annak, hogy valóban hasznos eszmecserére kerüljön sor – mutatott rá Caroline Thonnon, a Nexus Communication első embere. Thonnon bevezető szavai után Jürgen Freitag, a Siemens cég globális flottamenedzsere ismertette esettanulmányát. Jürgen Freitag 2017 végén megkapta az „Év flottamenedzsere díjat”, amit első ízben osztottak ki. A Siemens első embere esettanulmányában kifejtette: a modern flotta-stratégiának három követelménynek kell megfelelnie, hogy fenntarthatóbb, versenyképesebb és digitálisabb legyen. A második napon panelekben folyt tovább a munka, ahol számos lízingcég magas rangú vezetője vett részt a vitákban, ami elsősorban arról szólt, hogy milyen válaszokat igényel a jövő globális mobilitása. Fő kérdésként arra próbáltak választ adni, hogy milyen szerep vár a flottakezelőkre az új mobilitási „ekoszisztémában.
forrás: www.globalfleet.com, www.fleeteurope.com.

Előző

Ritka levegő – különleges teszteken az I.D. R Pikes Peak

Következő

Hungarian fleet market, Focus on SMEs, Global Fleet Conference