0
Shares
Pinterest Google+

Lízing – új nemzetközi standard

17_jan_hirek_kep2A lízingre vonatkozó új nemzetközi számviteli standard, az IFRS 16 közzétételét követően a gépjárművek és berendezések lízingelésével foglalkozó európai vállalkozásoknak meg kell vizsgálniuk esetleges érintettségüket. Az IFRS 16 változást hoz ugyanis az operatív lízing elszámolásában. Az új elszámolási standard az International Accounting Standards Board (IASB) és az US Financial Accounting Standards Board elmúlt tíz év során folytatott konzultációinak eredménye. Az IFRS 16 értelmében minden lízingelt eszközt ki kell mutatni a lízingbevevő mérlegében. Jelenleg a lízingelt eszközök csak akkor szerepelnek a lízingbevevő mérlegé­ben, ha pénzügyi lízingről van szó, az operatív lízing a kiegészítő mellékletben szerepel. Az IFRS 16 az úgy nevezett „közérdekű jogalanyokat” („Public Interest Entities”), például az összes tőzsdén jegyzett társaságokat érinti, amelyek kötelesek a nemzetközi számviteli szabályokat alkalmazni. Az európai alkalmazással összefüggésben az Európai Bizottság felkérte az Európai Pénzügyi Beszámolási Tanácsadó Csoportot (European Financial Reporting Advisory Group, EFRAG), foglaljon állást az új standard alkalmazása ügyében. Az álláspont alapján az EB számviteli szabályozási szakbizottsága szavaz a standard európai alkalmazásáról. Ezt követően az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak három hónap áll rendelkezésére a tervezet elfogadására vagy elvetésére. Az IFRS 16 elsősorban az ingatlan lízinget érinti kevésbé a gépjárművek, gépek és berendezések lízingjét. A mérlegen kívüli lízingügyletek zöme ugyanis ingatlanra vonatkozik. Csupán kevés, elsősorban a közlekedési és hírközlési ágazatban működő társaság rendelkezik gépekre és berendezésekre vonatkozó jelentősebb operatív lízingügylettel. Az IFRS 16 a lízing valós előnyeit nem befolyásolja. A több millió európai társaság számára az új beruházások legolcsóbb, legkönnyebben elérhető és leghatékonyabb finanszírozási forrása továbbra is a lízing marad, a lízingbeadó számára pedig megmarad az a biztonság, hogy a lízingelt eszköz tulajdonjoga nála marad. Az új lízingstandard a lízingbe vevők mérlegét érinti elsősorban, e gazdálkodó egységeknek a lízinget ki kell mutatniuk a mérlegükben eszközként, illetve párhuzamosan fel kell venniük a mérlegükbe a kapcsolódó kötelezettséget. Mindez növeli majd a pénzügyi kimutatások átláthatóságát és összehasonlíthatóságát. A 2016 januárjában kibocsátotta IFRS 16 lízing modell nem vonatkozik a 12 hónapnál rövidebb élettartamú lízingekre, illetve a kis értékű lízingekre, vagyis azokra, amelyeknél a lízingelt eszköz értéke – új állapotban – kicsi (erre értékhatárt az IFRS 16, az IFRS-eknél megszokott módon nem ad, azt minden gazdálkodó egységnek magának kell meghatároznia). Az IFRS 16 2019. január 1-jén, vagy azután kezdődő üzleti évekre kötelezően alkalmazandó. A korábbi alkalmazás megengedett. Bár van még idő a hatályba lépésig, az érintetteknek indokolt mielőbb elemezni az IFRS 16 várható hatásait, illetve elkezdeni a felkészülést az implementálásra. (Forrás: www.lízingszövetseg.hu, www.blog.kpmg.hu).

Element Fleet – újabb akvizíció

17_jan_hirek_kep4Az Element Fleet Management Corp. globális flottakezelő amerikai tagvállalata felvásárolta a CEI csoportot, egy pennsylvaniai székhelyű közlekedésbiztonsággal és balesetbiztosításokkal foglalkozó vállalatot. A felvásárlásról 2016 decemberének végén aláírt szerződés, amelynek értéke nem ismert, rögzíti, hogy a két cég megőrzi önállóságát az Egyesült Államok területén, de mindkettő az Element Fleet Management Corp., az anyavállalat torontói székhelyének tartozik jelentési kötelezettséggel. A CEI csoportot továbbra is saját elnök-vezérigazgatója Wayne Smolda és vezetőtársai irányítjá. Smolda Jim Halliday-nek az Element nemzetközi igazgatójának tartozik jelenteni, Halliday pedig a vállalatcsoport torontói székhelyének, nevezetesen Brad Nullmeyernek az egész cégcsoport vezérigazgatójának tartozik jelentési kötelezettséggel. Az akvizíció indoka, hogy a CEI vezető szerepet tölt be a flottabiztonság és a baleseti ügyintézés területén, valamint hozzáférést nyújt más piaci szegmensekhez is, többek között a biztosítási piachoz. Az akvizíció indoklásában kiemelték a CEI innovatív termékeit, rámutatva, hogy az innováció felgyorsítása a cél. A szerződés szerint, 2018-ra az Element saját baleseti ügyintéző, kockázatkezelő, és biztonsági üzletága beolvad a CEI csoportba, amely ezt követeőn 1300 elszámolási vonalat, 900 ezer gépkocsit kezel majd, valamint a DriverCare rendszeren keresztül biztonsági szolgáltatásokat nyújt 130 ezer gépkocsivezetőnek, és évi több mint 150 ezer baleseti követelést kezel. Az összeolvadásból a CEI csoport ügyfelei mit sem fognak észrevenni, ellenben a fejlesztések és a cégcsoport növekedése fel fog gyorsulni, különösen a kamionos üzletágban. A CEI-t 1976-ban, Philadelphiában alapították. Autójavító cégként kezdte, majd belépett a flották javításába, 1983-ban pedig autómentő és bérautó üzletággal is bővült. A kilencvenes években áttért a digitalis technológiára, majd a 2000-es évek elején elindította a Driver Care programot, amely online applikációk segítségével monitoroz, követ, és szükség esetén avatkozik be. A torontói székhellyel alapított Element Fleet Management Corp. immár Észak-Amerika legnagyobb flottakezelője. A társaság 2014-ben megvette a PNB Paribas tulajdonában lévő Arval flottakezelőt, amely 2015-ben akvizíció útján, magába olvasztotta a GE Capital európai lízing és flottakezelő céget. Jelenleg az Element-Arval globális egyesülésként több mint 1 millió gépjárműből álló flottát kezel több mint ötven országban, többek között az USA-ban, Kanadában, Mexikóban, Ausztráliában és Új-Zélandon. (forrás: https://www.elementfleet.com/, www.globalfleet.com)

Orosz flottapiac – még nem érte el a mélypontot

17_jan_hirek_kep1Idestova két éve tartó válság után úgy tűnik az orosz flottapiac még mindig nem érte el a mélypontot. Az új autó előjegyzések 2015-ben 36 %-kal estek vissza, az előrejelzések 2016-ra, de még 2017-re is további 10 %-os csökkenést tartanak valószínűnek. A lízing és flottapiacon viszont tapasztalható némi növekedés, ha nagyon szerény mértékű is – mondta a Frédéric Hamain az ALD Automotive moszkvai képviselője abban az interjúban, amelyet a Fleet Europe főszerkesztőjének adott. Igazi kihívás a potenciális ügyfelek felkutatása és a lizing felé terelése. Az orosz cégautópiac relative kicsi. A kétmillió cégautóból 400 ezer az állami vállalatokhoz kötődik. A cégautók csak mintegy tíz százalékát kezelik olyan nemzetközi flottakezelők, mint amilyen az ALD is. Az ALD tizenkét éves oroszországi jelenlét után az operatív lizing piac 47 %-át mondhatja magáénak. A piacon öt vezető lízing cég osztozik – vázolta a helyzetet. Az orosz piac nem egy könnyű piac, miért tartja az ALD fontosnak, hogy mégis jelen legyen – tette fel a kérdést Frederic Hamainnak a Fleet Europe főszerkesztője. Haiman válaszában többek között kifejtette, hogy az orosz piac nem az egyetlen nehéz piac a világon. 150 millió fogyasztójával a külföldi befektetők célországa marad. Ezzel a potenciállal számunkra is stratégiai jelentőségű piacnak minősül. Az orosz gazdaság jelenlegi állapotát firtató kérdésre válaszolva elmondta, hogy az orosz válságok egy-két évig tartanak, utána viszonylag gyorsan magára talál a gazdaság. A mostani válság azonban atipikus, és még nem látszik a fény az alagút végén. Az orosz vállatok 60 százaléka úgy gondolja, hogy 2017 ugyanolyan nehéz lesz, mint a tavalyi év, de azért átvészelik. A szankciók hatása katasztrófális az ipar és a mezőgazdaság bizonyos szektorai csak azért képesek a túlélésre, mert kompenzálják őket a kereskedelmi veszteségekért. Egy nap a szankciók biztosan véget érnek, ami segíteni fogja a gazdaságot. Az olaj- és gázárak alakulása a döntő. Egy hordó olaj árának 10 százalékos emelkedése az orosz GDP 2 %-os növekedését jelentené. A növekedési kilátások, ha kicsivel is, de javultak. Fél éve még negatív növekedést, -1 %-ot jeleztek 2016-ra, néhány hónapja már csak -0,4 %-ot, néhány napja pedig már 1 %-os növekedést várnak 2017-re, miközben az inflációt 6-7 %-ra teszik. Ami a lízingpiacot illeti, igencsak gyengélkedik. 2016-ban mindössze 2 %-os volt a növekedés, ami a körülményekhez képest nem annyira rossz figyelembe véve, hogy az operatív lízing elterjedtsége alig 10 %-os. Az operatív lízing 90 %-át a nagy multinacionális cégek adják. A helyi vállalatok alig élnek a lízing eszközével. A multik egy része a gazdaság rossz helyzete miatt fogja vissza a flottáját, számos multi viszont a gépkocsivásárlás helyett a lízinget tartja az olcsóbb megoldásnak, ezért látunk némi növekedési potenciált. A jövő év feladata számunkra, hogy beazonosítsuk az új ügyfeleket, és a vásárlás helyett a lízing felé tereljük őket. A kisebb cégeket is igyekszünk elérni a ROSBANK-on keresztül, amely a Societe Générale csoporthoz tartozik. (forrás: www.fleeteurope.com, Steven Schoefs)

Visszavonul a LeasePlan USA vezére

17_jan_hirek_kep3A LeasePlan USA elnök-vezérigazgatója, Mike Pitcher a LinkedIn-en rövid közleményben bejelentette, hogy visszavonul a flottakezelő éléről. Csodás pálya volt és sosem felejtem el – írta nyugdíjba vonulása alkalmából. Az ügyfeleknek, a partnereknek és a flottapiac szereplőinek egyaránt köszönetet mondott azért a 14 évért, amelyet szakmai karrierje legörömtelibb éveinek nevezett. Pitcher 2008 óta vezette a LeasePlan USA-t. A cég atlantai központjában 2003-ban, flottafejlesztésért felelős első alelnökként kezdett dolgozni. Ezen a poszton többek között a flottaeladásért és ügyfelek kiszolgálásáért volt felelős. 2008-ban nevezték ki elnök-vezérigazgatónak. David Dahm-tól vette át a stafétabotot. Pitcher korábban a Dell Financial Services-nél (DFS) dolgozott az amerikai eladásokért felelős alelnökként. Azt megelőzően pedig a kereskedelemmel összefüggő legkülönbözőbb szolgáltatásokat nyújtó Pitney Bowes-nál töltött be vezető pozíciót, két évig volt többek között a Pitney Bowes Australia elnöke. Sikeres vezetői karrierjének tanulságait egy könyvben is összefoglalta Seven eLements of Leadership címmel. Ebben hét olyan tulajdonságot azonosított, amelyek nélkül nem lehet sikeres egy vezető: tudjon nevetni, tanulni, meghallgatni másokat, megtalálni a megfelelő hangot és szavakat, tudjon nagylelkű lenni, szeretetet mutatni és építsen a hagyományokra. (www.leaseplan.com, www.globalfleet.com)

Előző

Mindenkinek teret ad

Következő

Lencse: a kiváló húspótló