0
Shares
Pinterest Google+

Kecskeméti Mercedes-gyár – a normál működés felé

Több mint 120 higiéniai- és védőintézkedést vezettek be a termelés újraindítását megelőzően a kecskeméti Mercedes-gyárban. A többhetes leállást követően április 28-án elindított termelés során fokozatosan térnek vissza a normális működéshez – mondta Christian Wolff, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója a kecskeméti Mercedes-gyár fényező és összeszerelő üzemeinek bejárását követően. A gyárban három héten át reggeli kezdéssel, de nyújtott munkarendben csak egy-egy műszak dolgozik. Ezt követően, május végétől állnak át a kétműszakos termelésre. Első lépésként mindenkinek hozzá kell szoknia a védőintézkedésekhez és a változásokhoz. Alkalmazkodniuk kell ahhoz is, hogy beszállítóik is csak fokozatosan indítják be a termelésüket – tette hozzá.  A munkafolyamatokat igyekeztek úgy átalakítani, hogy megfeleljen a biztonságos távolságtartás előírásának, ahol ez nem volt megoldható a munkatársaknak kötelezően maszkot, védőszemüveget vagy plexi védőmaszkot kell használniuk.  Gyakrabban takarítanak és fertőtlenítenek, és több pihenőzónát hoztak létre, az asztalokra válaszfalakat tettek. Az étkezdében a munkatársak előre csomagolt vagy saját evőeszközöket használhatnak.  Az adminisztrációs területen továbbra is a home office-ban történő munkavégzést ajánlják azoknak, akiknél ez megoldható.   A Daimler AG március 17-én döntött úgy, hogy a koronavírus-járvány miatt leállítja a gyártást európai telephelyeinek nagy részén. Az intézkedés érintette a Mercedes-Benz kecskeméti gyárát is, ahol a legtöbb területen szintén felfüggesztették a munkát március 20-a és április 28-a között. A kecskeméti gyár több mint 4400 munkatársat foglalkoztat. A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. nettó árbevétele 2019-ben 3,7 milliárd euró volt, 2,7 százalékkal haladta meg a 2018-ast.
www.mti.hu

Beindultak a Ford gyártósorai

Két héttel azután, hogy a COVID-19 járvány miatt a Ford felfüggesztette a termelést, Németországban, Romániában és Spanyolországban újra autók gördülnek le a gyártósorokról. A szakaszos újraindítás részeként a munka először alacsonyabb kapacitással kezdődik, és a következő hónapokat a termelés fokozatos felfuttatása jellemzi majd, míg a vállalat újra visszaáll a teljes volumenű gyártásra. Kezdetben az elsődleges cél a már eladott gépkocsik leszállítása a márkakereskedőknek. A Ford átfogó intézkedés-sorozatot honosít meg emberek közti távolságtartás, illetve a dolgozók egészségét és biztonságát szolgáló szabályok hatékony betartására a vállalat összes létesítményében. Ebbe beletartozik a dolgozók közérzetét és munkára való alkalmasságát felmérő, napi szintű önértékelő folyamat bevezetése is, ahogyan a személyes “védőcsomag” is, ami a Ford által gyártott szájmaszkokat és egyéb higiéniai eszközöket tartalmaz. Németországban a Saarlouis jármű-összeszerelő üzem és a Köln összeszerelő üzem és motorgyár, Spanyolországban a Valencia jármű-összeszerelő üzem, Romániában pedig a Krajova jármű-összeszerelő üzem és motorgyár – kezdte meg működését május 4-én. A spanyolországi Valenciában a motorgyár viszont csak május 18-tól működik majd újra, a brit Dagenham és Bridgend motorgyárak újraindításának időpontját pedig a későbbiekben határozza meg a vállalat. A termelés újrakezdése előtt a Ford több különböző csatornán keresztül is kapcsolatba lépett munkatársaival, bemutatva a munkafolyamatba való visszatérést és a biztonságos munkakörnyezet kialakításához végrehajtott intézkedéseket. Kölnben, Krajovában és Valenciában az üzemek belső használatra szánt arcvédő maszkokat is gyártanak.
www.autoszektor.hu

Újra működnek az autószalonok

Az autószalonok május elejétől újra működhetnek Magyarországon, így az év első négy hónapjában tapasztalt visszaesés után májusban ismét emelkedhet a lízingszerződés-kötések száma. Az új autók értékesítése azonban állami programok nélkül 2022-2023-ra érheti csak el a tavalyi szintet a Magyar Lízingszövetség és a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) szerint. Áprilisban a koronavírus-járvány miatt alig tizedére csökkentek az új autós-szerződéskötések. A korábbi megrendelések miatt a drámai visszaesés csak részben látszik meg a forgalomba helyezési számokban: az előző hónapban 6170 új személyautót helyeztek forgalomba, ami éves összevetésben így is több mint 50 százalékos csökkenésnek felel meg. Az év első négy hónapjában így 38 841 darab új autó kapott rendszámot, 17 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban, ez pedig az autóvásárlások 40 százalékát finanszírozó lízingcégeknél is visszaesést hozott. Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára elmondta, az autópiac és a járműfinanszírozás is egyike azoknak az ágazatoknak, amelyekben a koronavírus-járvány azonnali kedvezőtlen hatásokkal járt. Európában és Magyarországon is drasztikusan csökkentek az eladások. Éppen ezért kiemelt jelentőségű, hogy május elejétől az autószalonok újra működnek – tette hozzá. (Magyarországon csaknem 700 új autó-eladással foglalkozó szalon működik.) Áprilisban az új szerződések száma alig haladta meg a tavalyi áprilisi volumen 10 százalékát, ami súlyos hatással lehet a márkakereskedőkre is – mondta Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) elnöke. Ezért is jó hír, hogy megélénkülhet a forgalom a szalonokban, egyszerűen és gyorsan, az egészségügyi protokoll előírásának megfelelően, vásárolhatnak ismét az ügyfelek – vélekedett. A kishaszonjárművek esetében valószínűsíthető, hogy a jegybank kedvezményes hitelprogramján, az NHP Hajrán keresztül is támaszt kaphat a kereslet. Sokan várják az elektromos autók beszerzését támogató állami pályázat mielőbbi újraindítását – tette hozzá. Remélhetőleg lehetőség lesz a támogatások növelésére, az eljárás egyszerűsítésére, ezzel is támogatva nemcsak az autópiac magára találását, de a zöld átmenetet is.
www.mti.hu

Az autóvásárlás támogatására szólítanak fel az európai gyártók

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) és három másik európai járműipari szervezet huszonöt pontban foglalta össze azokat az intézkedéseket, amelyekkel az Európai Unió és tagállamai az autóipar újra indulását segíthetnék. A javaslatok részét képezi az új járművek vásárlásának támogatása, a határellenőrzések, valamint a versenyszabályozás átmeneti lazítása is. A javaslatokat az ACEA mellett az Autóipari Beszállítók Európai Szövetsége (CLEPA), az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége (ETRMA), illetve az európai autókereskedőket és szervizeket képviselő CECRA fogalmazta meg. A négy szervezet együttesen az egész autóipari ellátási láncot lefedi. Általános véleményük, hogy élénkítésre szorul a kereslet. A javaslatok között szerepel a minden járműkategóriára kiterjedő csereprogramok indítása, a nemzeti csereprogramok uniós forrásokkal való támogatása, valamint e programok járműselejtezési prémiumokkal való kiegészítése. Az EU-nak továbbá a közszféra járműbeszerzéseit is pénzügyi támogatásokkal kellene ösztönöznie. A szervezetek arra is kérik a döntéshozókat, hogy a lehető legkorábban engedélyezzék a javítóműhelyek és kereskedések kinyitását. Az egészségügyi óvintézkedések terén harmonizált útmutatásokra van szükség. A határellenőrzési eljárásokat össze kell hangolni, illetve a közúti áruforgalmat fel kellene menteni a határellenőrzések alól. Az Európai Uniónak fontolóra kellene vennie a versenyszabályozás átmeneti lazítását, a típusengedélyeztetési eljárásokat pedig szükséges lenne minél hamarabb újraindítani. A négy szervezet a koronavírus-válság távlati hatásaival is számol. Ennek megfelelően arra szólítják fel az EU-t, hogy mérjék fel a járvány hatásait az autóipari szabályozások, szabálytervezetek esetében. A következő generációs, digitális közlekedési infrastruktúra fejlesztését fel kell gyorsítani, a területhez kötődő beruházásokat pedig támogatni szükséges. Továbbá gyorsítani kellene a közlekedés digitalizációjával kapcsolatos szabályalkotás ütemét. Az ACEA főigazgatója, Eric-Mark Huitema szerint most létfontosságú, hogy a teljes autóipari értékláncot újraindítsák. Hozzátette, hogy a keresletösztönzés javítani fogja a gyártókapacitások kihasználtságát, védve a munkahelyeket és befektetéseket. Az EU munkavállalóinak 6,1 százaléka, összesen 13,8 millió ember dolgozik az autóiparban. A szektor egyúttal az EU legnagyobb magánbefektetőjének számít innovációs téren. Az éves kutatás-fejlesztési kiadások 57,4 milliárd eurót tesznek ki, ami az uniós összérték 28 százaléka.
www.autopro.hu, www.mti.hu

Kínában már magához tért a járműpiac

Kínában az új vevők megjelenésének és a prémium márkák iránti kereslet növekedésének köszönhetően nagyon gyorsan visszatér az élet az autóiparba a Volkswagen szerint. Ugyanakkor a német vállalat arra figyelmeztet, hogy ez a tendencia várhatóan nem lesz globális, a világ más részein tovább fog tartani, amíg az autóipar magához tér. Jürgen Stackmann, a Volkswagen Csoport kínai eladásaiért felelős vezetője elmondta, hogy Kínában a VW eladásai áprilisban már meghaladták a tavaly április számokat, azaz lényegében újraéledt az autók iránti kereslet. Mint fogalmazott, egyértelmű, hogy Kínában „V-alakú” volt a válság, azaz a gyors bezuhanást követően a helyreállás is gyorsan megtörtént. Európában viszont nem erre készülnek a Volkswagennél. A legtöbb kínai vásárló új belépő a piacon, azaz olyanok kezdtek el most autót venni, akiknek eddig nem volt. Vélhetően a járvány utólagos hatása lehet, hogy aki teheti, kerülni akarja a tömegközlekedést az ázsiai országban. Kínával ellentétben az öreg kontinensen jóval kevesebben vannak olyanok, akiknek nincsen autója, éppen ezért sokkal kevesebb új belépővel lehet számolni. Stephan Wöllenstein, a VW Csoport kínai piacért felelős másik vezetője a közösségi médiában szintén megerősítette, hogy áprilisban a kínai autóvásárlók 60 százaléka olyan új vásárló volt, akinek eddig nem volt autója. Európában ilyen tendenciákra nem lehet számítani, viszont fontos adat, hogy Németországban már majdnem eléri a normális szintet az autók iránti kereslet, míg Dél-Európában szinte bezuhant a piac. Egy másik tendencia Kínában, hogy ismét nő a drágább autók iránti kereslet, például a Bentley, az Audi vagy a Porsche első negyedéves számai is biztatóak a járvány ellenére. Az elektromos autókat viszont Németországban keresik a legtöbben, a VW ID.3-ra például 37 ezer előfoglalás érkezett Németországból. Számos kedvezménnyel is segítik az autóvásárlókat, a Volkswagen például átmenetileg elfogadja a részletfizetés szüneteltetését azoknál a vásárlóknál, akik elvesztették az állásukat – írta a Reuters.
www.autopro.hu, www.reuters.com

Előző

Interjú Rónai-Horst Lászlóval, a Mercarius Flottakezelő Kft. ügyvezető igazgatójával

Következő

Ez a legújabb cikk.