0
Shares
Pinterest Google+

Flották bioüzemanyaggal

A klímavédelemben a tiltás és az adóztatás nem a legmegfelelőbb mód a károsanyagkibocsátás csökkentésére. Sokkal inkább a bio-üzemanyag bekeverés részarányának a növelésére kellene helyezni a hangsúlyt – vélekedett az ÖAMTC, az osztrák autóklub. Az ÖAMTC az osztrák energia hivatal, az Österreichischen Energieagentur tanulmányának megállapításaira támaszkodva sokkal jobb megoldásnak tekintené a benzinbe és dízelbe kevert bio-üzemanyagok részarányának a növelését. Az autótulajdonosok többsége egyszerűen nem engedheti meg magának új jármű beszerzését – mutatott rá az ÖAMTC érdekvédelmi tagozatának vezetője, Bernhard Wiesinger. Az osztrák gépjárműállománynak közel a felét 2010 előtt helyezték forgalomba és a személygépkocsi-állomány közel 70 százalékának az értéke nem éri el a 10 ezer eurót. Az osztrák gépjármű- és kerékpáros szövetség, az ARBÖ (Auto-, Motor- und Radfahrerbund Österreichs) szóvivője Sebastian Obrecht is azon a véleményen van, hogy “a klímavédelmi intézkedéseket nem lehet csak úgy egyszerűen a hátrányos szociális helyzetű rétegek nyakába varrni”. Az osztrák energiaügynökség tanulmánya azt javasolja, hogy a jövőben kizárólag bio-üzemanyaggal kevert dízelt lehessen értékesíteni, a flottaüzemeltetőket pedig kedvezményekkel ösztönözzék száz százalékosan bio-üzemanyag használatára. Növelni kellene emellett a tanulmány javaslatai szerint az alternatív üzemanyagok kifejlesztését célzó kutatások támogatását is. A kormánytól az elektromos autók töltőállomás-hálózatának a kiépítése mellett a fuvarmegosztó szolgáltatások és a gázüzemű autók elterjesztésének az ösztönzését várják. Az osztrák statisztikai hivatal adatai szerint az osztrák autósok tavaly 3,25 milliárd liter üzemanyagot tankoltak, azaz autóként 775 litert. A dízelautók átlagos fogyasztása száz kilométerenként 6,6 liter, a benzineseké 7,0 liter volt.
www.mti.hu, www.autoszektor.hu

Végre emelkedett a forgalomba helyezett új autók száma Nagy-Britanniában

Az egy évvel korábbinál 1,3 százalékkal több, 343 ezer 255 új autó került ki a forgalomba a szigetországban szeptemberben – jelentette be a Brit Autógyártók és -kereskedők Szövetsége (SMMT). Előzőleg hat egymást követő hónapban is csökkenést mértek. Az jó hír értékéből nem von le, hogy szeptember hagyományosan az egyik legerősebb hónap az autóértékesítésben. Mike Hawes, az SMMT vezérigazgatója ugyanakkor hozzátette, hogy jóval erősebb emelkedésre számítottak, hasonló mértékűre, mint Franciaországban, Németországban, Olaszországban és Spanyolországban. Ehelyett azt tapasztalják, hogy a fogyasztók bizalmát aláásták a politikai és gazdasági bizonytalanságok. Még kevésbé tűnik biztatónak a szeptemberi 1,3 százalékos emelkedés annak fényében, hogy a bázisidőszakban, tavaly szeptemberben 20 százalék körüli csökkenést mértek, mivel az Európai Unióban hatályba lépett szigorúbb károsanyag-kibocsátási normák miatt egyes járművek hiányoztak a piacról. Az idén szeptemberben forgalomba helyezett személyautók közül a dízelmotoros kocsik száma 20,3 százalékkal, 77 ezer 510-re csökkent, míg a benzinmotorosoké 4,5 százalékkal, 224 ezer 828-ra emelkedett. Tisztán elektromos autókból (BEV) 236,4 százalékkal többet, 7704-et helyeztek üzembe. A dízelautók piaci részesedése az egy évvel korábbi 28,7 százalékról 22,6 százalékra esett vissza, miközben a benzineseké 63,5 százalékról 65,5 százalékra, a BEV autóké pedig 0,7 százalékról 2,2 százalékra nőtt szeptemberben. A magánszemélyek vásárlásai 0,1 százalékkal, a flottavásárlások pedig 8,6 százalékkal nőttek éves összehasonlításban. Európa második legnagyobb autópiacán az év első kilenc hónapjában közel 1 millió 862 ezer új gépkocsi került ki az utakra, 2,5 százalékkal kevesebb mint egy évvel korábban. Ugyanakkor, már nem annyira jó hír, hogy a Jaguar Land Rover (JLR) egy hétre leállítja a termelést három brit gyárában november első hetében. A cég attól tart, hogy ha megegyezés nélküli lesz a Brexit, akkor az Európai Unióból október végén történő brit kilépés után fennakadások lehetnek az alkatrészellátásban, ami megbénítja a termelést. A legnagyobb brit autógyártó azt közölte, hogy akárhogy lesz, megállapodással, vagy anélkül lép ki London az EU-ból, a cég egy hétre biztosan leállítja a termelését. Ralf Speth vezérigazgató hozzátette, hogy a JLR brit gyárainak napi 20 millió alkatrészre van szüksége, és ha megegyezés nélküli lesz a kilépés az EU-ból, akkor az alkatrészek egy része egy bizonyos ideig nem ér el Nagy-Britanniába és leáll a termelés. A vállalatvezető az év elején már jelezte, hogy a vállalatnak évente 1,2 milliárd font (450 milliárd forint) többletköltséget okozna, ha európai exportját a brit EU-tagság megszűnése után vámok terhelnék, és ez a cég fennmaradását is veszélybe sodorná. A Nagy-Britanniában tavaly gyártott 1,5 millió autónak közel a harmada a JLR három gyárában készült. A német BMW és a japán Toyota korábban jelezte, hogy brit gyáraiban november 1-én egyetlen napra leállítják a termelést.
www.mti.hu

A dán autóflotta fiatalabb, mint valaha

Dánia hagyományosan az az ország, ahol egyaránt jó üzletet kötni és üzleti vállalkozást működtetni. A gazdag észak-európai államban többek között az is az üzletbarát jellemzők közé tartozik, hogy igen fejlett a flottakezelő szektora. A flottaszektorral foglalkozó portál, a Wikifleet legújabb Dániával foglalkozó anyaga számos adattal rukkolt elő. Az elmúlt évben az északi országban nem kevesebb mint 218 500 új autót regisztráltak, ami 2017-hez képest a forgalomba helyezett gépkocsik 1 százalékos csökkenését jelenti ugyan, de értékben 6,4 százalékos forgalomnövekedést takar. A látszólagos ellentmondás abból fakad, hogy az olcsóbb kisautók forgalma visszaesett viszont több drága városi terepjáró talált gazdára. 2019 január elsején 2,592 millió személyautó volt az országban, ha a mostani növekedési trend folytatódik 2023-ra 2,9 millió gépkocsit számol majd az ország gépjárműparkja. A személyautók átlagos életkora 8,8 év, ami a legalacsonyabb 2001 óta. Míg az új gépkocsik várható életkora, várható üzemben tartási ideje 2009-ben 15,9 év volt, 2019-re ez a szám 15,1 évre esett vissza. A céges autó eladások száma az elmúlt évtizedben megkétszereződött. 2009-ben több mint ötvenezer vállalati autót értékesítettek. Annak ellenére, hogy két évben csökkenés volt tapasztalható, 2018-ra a céges autó eladások meghaladták a 106 ezret. A munkaadók emellett azt is felkínálhatják az alkalmazottaknak, hogy magánautójukat használják üzleti célokra. A törvényi szabályozás szerint ekkor kilométerenként 3,56 dán korona költségtérítés illeti meg az alkalmazottat, de 20 ezer kilométer éves használat felett már csak 1,8 dán korona költségtérítést fizetnek ki számára minden megtett kilométer után. A cégautó beszerzésekben a lízing a legnépszerűbb. 2017-2019 között átlagosan a vállalati gépkocsik mintegy 75 százalékát szerezték be lízingkonstrukció keretében. Az üzemanyag eladások az újonnan regisztrált autók számára 65,7 %-ra mérséklődtek 2015-ben, 2016-ban pedig 59,9 százalékra csökkentek többek között a kedvezőbb fogyasztási adatoknak köszönhetően. 2018-ban azonban ismét kisebb emelkedés történt az üzemanyageladásokban a diesel autók fogyasztási adatainak meghamisítása miatt kitört botrány miatt.
www.fleeteurope.com

Visszaszorulnak a kisautók Európában is

Elemzők a kisautók jelenleg is zajló visszaszorulásának folytatódását vetítik előre. A trend az autóiparra és a környezetvédelemre nézve is kedvezőtlen következményekkel járhat. Nemrég az utolsó Volkswagen Beetle is legördült a mexikói gyár futószalagjáról. Az ikonikus „népautó” azonban nem az egyetlen áldozata a változásoknak. Herbert Diess, a Volkswagen vezérigazgatójának nyilatkozata szerint a márka Up! és Polo típusai is „nagy veszélyben vannak”. Az Opel/Vauxhall márkák Adam és Karl miniautóinak sorsa már eldőlt: életciklusok végével mindkét típust kivezetik a kínálatból. A folyamat hátterében meghúzódó okok egyike az SUV-ok iránti kereslet növekedése, amivel párhuzamosan csökken a kisebb négykerekűek iránti igény. A VW Bogár egykori gyárát jelenleg egy szabadidő-autó sorozatgyártására készítik fel. Az alacsony kamatkörnyezet miatti olcsó hitelek, illetve a népszerű lízingkonstrukciók karöltve a viszonylag alacsony üzemanyagárakkal a SUV-ok elérhetőbbé válását eredményezte. Üzemanyag-takarékosságuk javulása szintén hozzájárul a szabadidő-autók térhódításához. Magasabb szintű passzív biztonságuk pedig még vonzóbbá teheti e kategóriát. Európában, ahol a kisebb típusok a személygépkocsi piac mintegy harmadát teszik ki, található még egy azokat veszélyeztető tényező. Mégpedig a szigorodó károsanyag-kibocsátási előírások. 2021-re az autógyártóknak teljesíteniük kell az előreirányzott kilométerenkénti 95 grammos szén-dioxid-kibocsátási flottaátlagot. A károsanyag-kibocsátás mérséklését célzó drága elektromos hajtásláncok kisautókba integrálása csak versenyképtelen áron vagy a nyereség jelentős csökkentésével valósítható meg. A szabadidő-autók gyártása a kisautókkal összehasonlítva eleve több profitot termel. Az előírásoknak való megfelelés szempontjából is előnyösebb hibrid SUV-kat fejleszteni, mint kisautókba fektetni. Környezetvédelmi szempontból nem ennyire egyértelmű a helyzet. Egyes hibridek a tisztán elektromosan megtehető távolság felett továbbra is nagy mennyiségű szén-dioxidot bocsátanak ki. Az Industry Week cikke szerint kevesebb olyan új autó lesz, amely a fiatalabbak és az alacsonyabb keresetűek számára is elérhető. Az olcsó, kisebb méretkategóriájú használt autók alacsony kínálata pedig még többeket tántoríthat el az autó tulajdonlásától. Az autó- és kerékpármegosztó szolgáltatások, valamint az elektromos rollerek, már napjainkban is sok fiatal városlakót győznek meg. A leginnovatívabb cégeknél a céges autó mellé már felsorakozott a céges kerékpár, de az elektromos roller, a scooter is. A folyamatot jól jelzi, hogy a német újautó-vásárlók átlagéletkora elérte az 53 évet.
www.mti.hu, www.autosajto.hu

Előző

A kávé világnapja

Következő

Kínában terjeszkedik a Toyota, elektromos töltőállomások, Konnektoros hibrid az Auditól