0
Shares
Pinterest Google+

A második félév kompenzálhatja a hazai autópiaci visszaesést

Továbbra is jelentős mínuszban van a magyar autó- és járműpiac a koronavírus-járvány negatív hatásai miatt. Igaz, júliusban csökkent a visszaesés. Közel 68 ezer személyautó állt forgalomba az év első hét hónapjában, ez 25 százalékos csökkenésnek felel meg éves összevetésben. A koronavírus-járvány miatti hanyatlás jelentős, ám mérsékeltebb a korábbi hónapokban tapasztaltaknál. Májusban például 50 százalékkal estek vissza az eladások. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete legfrissebb összefoglalója szerint, a második félév remélhetőleg valamennyire kompenzálja majd az áprilisi, májusi drasztikus visszaesést. A szervezet szerint, ha az év végéig nem lesznek a járvány esetleges második hulláma miatt újból jelentősebb korlátozások, akkor összesen 118 ezer személyautó találhat gazdára a magyar piacon, szemben a tavaly közel 158 ezer darabos eladással. Az új autók piacának teljesítményét azonban nem csak a járvány, hanem a használt autók importja is befolyásolja. A különböző autós szervezetek (mint az Autós Nagykoalíció, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz)) és a járművek finanszírozásában főszerepet játszó lízingcégeket képviselő Magyar Lízingszövetség, már régóta hangsúlyozzák, hogy a korszerűtlen, öreg személyautók behozatalát szigorítani kellene. Ezt szeretné elérni a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete is. A szervezet legfrissebb elemzésében így fogalmaz: “A használtautó-behozatal továbbra is jelentősen meghaladja az új autókét, júniusban 12 196 darab, az első hét hónapban 77 280 használt személygépkocsi jött be az országba.” A használtautó-import növekedésének megállítására mielőtt szükség lenne, mert sok koros, korszerűtlen autó is érkezik az országba. A használtautó.hu elemzése szerint is lényegében az első félévben tapasztalt tendencia folytatását hozta a július az autópiacon. Mindez azt jelenti, hogy mind az új autók piacát, mind a használtautó-importot továbbra is jelentősen visszaveti a koronavírusjárvány és annak gazdasági következményei. Ugyanakkor a hazai használtautó adásvételek kapcsán már nyoma sincs a márciusi és áprilisi megtorpanásnak. Katona Mátyás, a használtautó.hu szakértője rámutatott ugyanakkor, hogy „az újautók piacán számos márka kénytelen volt már árat emelni a stabilan 340 forint feletti euró árfolyam miatt, ráadásul többen szállítási problémákkal is küzdenek a tavaszi gyártáskimaradások következtében. Az árfolyamváltozás a külföldi használt autókat is drágította a forintban fizető hazai autóvásárlók számára, az importot továbbá az utazási korlátozások, illetve az egyik budapesti vizsgahely részleges kiesése miatti lassabb regisztrációs ügyintézés is hátráltatja. A Használtautó.hu keresési adataiból és a tulajdonosváltási számokból is egyértelműen kiolvasható, hogy a vevők számára érdekesebbek lettek a már magyar rendszámmal futó, azonnal átíratható használt autók” – mutatott rá a szakember. A Használtautó.hu keresési adatai már májusban az érdeklődés visszatérését mutatták, ez a júniusi, az előző évhez mérten is 13, az áprilisi számokhoz viszonyítva több mint 60 százalékos bővülést mutató tulajdonosváltási adatokban is visszaköszönt, a július pedig a használtpiacon is rekordot hozott. A júliusi 72.282 autós adat a tavalyi évhez mérten is 1,5 százalékos bővülést jelent, ráadásul idén ennyi autó egyetlen másik hónapban sem cserélt még gazdát. Ennek köszönhetően a szegmens előző évhez mért elmaradása a féléves 6 százalékról 4 százalékra csökkent. Az adatok alapján a magyar vásárlók számára az autók mérete, használhatósága és tartóssága egyre fontosabb szempont.
forrás: www.lizingszövetseg.hu

Akár százezer munkahely is megszűnhet a német autóiparban

Akár 100 ezer munkahely is áldozatul eshet a német autóiparban az amerikai és az európai kereslet csökkenése miatt, legalábbis Ferdinand Dudenhöffer neves autóipari szakértő szerint. Nemrég publikált tanulmányában az esseni egyetem autóipari tanszékének a professzora és CAR autóipari kutatóintézetének vezetője kifejtette, hogy az amerikai és az európai kereslet csökkenése miatt az európai autógyártás volumene akár egynegyedével, 12 millióra eshet vissza az idén. Mindez akár 100 ezer munkahely megszűnését is okozhatja. A többletköltségek hosszú időn keresztüli elviselése ekkora nagyságrendben teljességgel valószínűtlen, az erős autópiaci konkurenciaharcban huzamosabb veszteséges periódust senki nem engedhet meg magának” – írja prognózisában a német autóipari szakértő.
www.mti.hu

Veszteséges negyedévet zárt a BMW

Veszteséggel zárta az idei második negyedévet a BMW konszern, tizenegy éve először. A német autógyártó vezetése a járványvédelmi korlátozások miatt világszerte beszűkült autópiaci forgalom mellett is bizakodóan tekint az év második fele elé. Legalábbis ez derül ki a cég honlapján publikált eredménybeszámolóból. A BMW AG az április-júniusi negyedévben 19,973 milliárd euró értékesítési árbevételre tett szert összes márkája értékesítése után, 22,3 százalékkal kevesebbre a 2019 második negyedévi 25,715 milliárd eurónál. A csoport adó és kamatfizetés előtti (EBIT) eredménye 666 millió euró hiányba fordult 2,201 milliárd euró többletből. A bevételarányos jövedelmezőség a tavalyi 8,0 százalékról 9,5 százalékponttal, 1,5 százalékos veszteségtermelésbe fordult. A második naptári negyedév nettó eredménye 212 millió euró veszteség lett az egy évvel korábbi 1,480 milliárd euró nyereség után. Az egy részvényre jutó nettó eredmény a törzsrészvények esetében 0,35 euró veszteség lett 2,21 euró nyereség után. A BMW csoport tizenegy éve első alkalommal szenvedett el negyedéves veszteséget. A naptári év első hat hónapjában a BMW AG értékesítési árbevétele 10,3 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest, 48,177 milliárd euróról 43,225 milliárd euróra. Működési (EBIT) eredménye 82,3 százalékkal 498 millió euróra zsugorodott 2,815 milliárd euróról. A bevételarányos jövedelmezőség 4,6 százalékponttal 1,2 százalékra csökkent 5,8 százalékról. A csoport nyeresége 82,5 százalékkal csökkent a 2019 első fél évi 2,068 milliárd euróról 362 millió euróra. Az egy törzsrészvényre jutó nyerség 0,49 euró lett, 84,0 százalékkal alacsonyabb az előző évi 3,06 eurónál. A Rolls-Royce-nál a legjelentősebb a visszaesés. Az idei második negyedévben 485 ezer személygépkocsit szállított le megrendelőinek a BMW konszern összes márkájából, a BMW, Mini és Rolls-Royce márkákból, 25,3 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbi 650 ezernél. A vivőmárka, a BMW kiszállításai 23,2 százalékkal csökkentek 430 ezerre, Mini autót 38,4 százalékkal kevesebbet, 54 ezret értékesített a konszern, Rolls-Royce autót pedig 707 darabot, 46,8 százalékkal kevesebbet. Motorkerékpárból 42 ezret értékesített a második negyedévben a BMW, 23,2 százalékkal kevesebbet a tavalyi második negyedévi 55 ezernél. Az év első felében 963 ezer személygépkocsit értékesített a BMW összes márkájából, 23,0 százalékkal kevesebbet a 2019 első fél évi 1,250 milliónál. A motorkerékpárok értékesítése 17,7 százalékkal 77 ezerre csökkent 93 ezerről. A BMW csoport az eredménye romlását mutató negyedéves és féléves beszámolója alkalmából megerősítette a koronavírus káros világgazdasági következményeihez képest ambiciózus gazdálkodási tervét a 2020-as évre vonatkozóan. Azzal a feltételezéssel élve, hogy a járványvédelmi korlátozások miatt minden jelentős piacán a kereslet számottevő csökkenésével kell szembenéznie, bevételarányos jövedelmezősége csökkenését vetíti előre. A személygépkocsi üzletágban a bevételarányos jövedelmezőség így 0-3 százalék, a motorkerékpár üzletágban pedig 3-5 százalék lehet. A konszern vezérigazgatója, Oliver Zipse „óvatos optimizmusának” adott hangot: „azonnali reakciónkkal és stratégiánk következetes végrehajtásával az év első felében korlátozni tudtuk a járvány káros következményeit” – mondta. Rámutatott, hogy a járvány által a világ többi részénél korábban érintett Kínában a második negyedévben már 17 százalékkal nőttek a BMW eladásai az egy évvel korábbihoz képest. Nicolas Peter pénzügyi igazgató szerint miközben „Kínában a vártnál jobban alakultak az értékesítések”, már más fontos piacokon, az Egyesült Államokban és Európában is észlelhetők a javulás jelei. „Júliusban az eladások már meghaladták az egy évvel korábbit” – mondta. A BMW 21,7 milliárd eurós forgóeszköz állományával megfelelő tartalékokkal rendelkezik a kihívások kezeléséhez – tette hozzá. A járvány miatti leállások után június vége óta a BMW összes gyára már a megszokott munkarendben dolgozik világszerte.
www.mti.hu

Csehországban is kevesebb autót gyártottak

Július végéig 586 333 személygépkocsit gyártottak az idén Csehországban. Éves összehasonlításban ez 29,7 százalékos csökkenést jelent – közölte a cseh autóipari szövetség. A legnagyobb cseh autógyár, a Skoda Auto 390 933 autót gyártott, 23,7 százalékkal kevesebbet, mint a tavalyi év első hét hónapjában. Az egész idei évben az autóipari szövetség minimálisan 20 százalékos termeléscsökkenéssel számol. A várakozások szerint az őszi hónapok kedvezőbbek lesznek ugyan, de a koronavírus-járvány okozta tavaszi kiesést már nem lehet pótolni.  A Skoda mellett a TPCA autógyár is a szokásos augusztusról júliusra hozta előre a nyári szabadságokat, hogy ezzel is enyhítse a helyzetet. A francia-japán TPCA július végéig 80 660 kiskocsit gyártott, 40 százalékkal kevesebbet, mint a múlt év azonos időszakában. A dél-koreai Hyundai 114 740 autóval 39 százalékos termeléscsökkenést könyvelt el. Bohdan Wojnar, az autóipari szövetség elnöke szerint már feltétlenül szükség lenne az állam újabb segítségére, beavatkozására, mert az autógyárak csökkentett termelése negatív hatást gyakorol az egész cseh iparra. “Bízom abban, hogy a kormány meghosszabbítja a munkahelyek megtartására irányuló és eredetileg augusztus végéig meghirdetett Antivírus programot és új intézkedéseket is foganatosít a cseh ipari cégek versenyképességének megőrzése érdekében” – jelentette ki Bohdan Wojnar. A csehországi autóbuszgyártás az első hét hónap alatt 8 százalékkal 2728 legyártott darabra esett vissza. A korábban nagyon népszerű Jawa motorkerékpárokból az idén csak 278 darabot állítottak elő, ami éves összehasonlításban 69,9 százalékos visszaesés.
www.mti.hu

Négynapos munkahét a német feldolgozóiparban

A négynapos munkahét bevezetésével előzné meg a tömeges munkahelyvesztést a német feldolgozóiparban az IG Metall szakszervezet elnöke. Egyeztetések folynak a Daimlernél, a ZF-nél és a Boschnál is. A 2,3 millió alkalmazottat képviselő legnagyobb németországi szakszervezet első embere Jörg Hofmann egy a Süddeutsche Zeitung című lapnak adott interjúban elmondta, hogy jelenleg rövidített munkaidőről folynak egyeztetések egyebek között a Daimler, a ZF és a Bosch autóipari vállalatnál. Véleménye szerint a négynapos munkahét bevezetése a megfelelő válasz lenne az autóiparban zajló strukturális átalakulásra, mivel lehetővé tenné a munkahelyek megőrzését a leépítések helyett. A későbbiekben pedig a tapasztalatok alapján a fémipari, elektronikai és villamosgép-ipari ágazatok vállalatai is átvehetnék a munkahelyek megőrzésének ezt a módját.  Az IG Metall szakszervezet elnöke nem látja akadályát annak sem, hogy a munkaidő csökkentése a bér kiegészítésével történjen meg, hiszen “a munkaadóknak is érdekükben áll a munkaidőt rövidíteni a dolgozók elbocsátása helyett, mert ezáltal biztosítani tudják maguk számára a szükséges szakembergárdát, és egyúttal megszabadulnak a tömeges elbocsátások anyagi terheitől”. A kormánytól az eddiginél nagyobb erőfeszítést vár az IG Metall elnöke a koronavírus-válság következményeinek kezelésére. A munkahelyek megtartása érdekében 24 hónapra kellene meghosszabbítani a részmunkaidős foglalkoztatás támogatását – mondta. Hozzátette, hogy a nyaralási szezon végeztével újra kell értékelni a helyzetet, de véleménye szerint “a kormánynak igazítania kell majd a konjunktúraprogramon”.
www.autopro.hu

A járműgyártás szenvedheti el a legnagyobb kárt

A koronavírus járvány kapcsán született autóipari cikkek szerint a járműgyártás lehet a legnagyobb kárt szenvedő iparág. Évente több millió autó talál gazdára, mégis, úgy tűnik az autógyártók profitabilitása vékony jégen áll és könnyen veszteségbe fordulhat a nyereség. Az autóipar mára óriásvállalatok versenye. Különböző csoportok versenyeznek egymással – Volkswagen csoport, PSA csoport, Fiat csoport, BMW csoport és még néhány hatalmas vállalat uralja a piacot. Ennek elsődleges előnye, hogy a fejlesztési költségek megoszlanak, ugyanazt az alkatrészt több márka modelljeiben felhasználhatják, így többszörösen megtérül a befektetés. Ennél nehezebb a helyzet, ha egy gyártó “egyedül dolgozik”. Jó példa erre a Ford, az amerikai autógyártó, amely most a Volkswagennel való együttműködéssel próbálkozik, vagy éppen az Opel. A német gyártó a PSA csoporthoz való csatlakozása előtt hosszú éveken át veszteségesen működött. A világ eladott autóinak közel egyharmada Kínában talál gazdára, tehát ha ott történik valami, annak nagy hatása lesz. Kína az utóbbi időben számos új szabályozást vezetett be, amelyek elsősorban a környezetvédelmet érintik. Ez rengeteg fejlesztési költséget felemészt. Ha valaki figyelte az autógyártók árlistáinak alakulását az utóbbi években, feltűnhetett neki a különböző csomagok feltűnése és egyre nagyobb számban való jelenléte. Ennek elsődleges oka, hogy a gyártók próbálják egyszerűsíteni a gyártási folyamataikat. Így manapság, ha valaki fűthető első üléseket akar vásárolni, többnyire kénytelen lesz megrendelni azzal együtt a fűthető kormánykereket és ablakmosó fúvokákat is. Rengeteg fejlesztési költséget és bírságot eredményeznek a folyamatosan bevezetett új környezetvédelmi szabályozások. Új erőforrásokat és elektromos modelleket kell kifejleszteni, hogy a megfelelő kereten belül maradjon a gyártó flottájának átlagos kibocsátása, ha pedig nem sikerül több száz millió eurós bírsággal nézhetnek szembe. Az elektromos modellek fejlesztése ráadásul annyira költséges, hogy bár az ilyen modelleket eleve magas áron kínálják, így sem közelítik meg nyereségességben a hagyományos modelleket.
forrás: www.autopro.hu.

Járműipar 2020 online konferencia

Sikerül-e a magyar autóipar talpra állítása? Mi lesz a magyar autóipar versenyképességével? Reális forgatókönyv a torta újrafelosztása? Hogyan válhatnak a magyar autóipari kkv-k a kialakult helyzet nyerteseivé? Csak néhány téma azok közül, amelyekkel kiemelten foglalkozik soron következő, szeptember 2-i Járműipar 2020 online konferencia. Az eredetileg június 9-re tervezett Járműipar 2020 konferencia a Portfolio negyedik, egyben befejező online alkalma szeptember 2-án, szerda délután 14.00 és 15.30 között kerül megrendezésre az Innovációs és Technológiai Minisztérium, valamint a magyar járműipar meghatározó vezetőinek részvételével. Címe: Új időszámítás, sokasodó kihívások. Ha jegyet vált a Járműipar 2020 online konferenciára, akkor a kifizetett jegy értékét beszámíttathatja a legközelebb megrendezésre kerülő Járműipar 2020 offline konferencia jegyárába. Az online platform, ahol a Járműipar 2020 konferencia zajlik majd, lehetőséget ad a résztvevőknek a networkingre, közvetlen beszélgetések indítására. 14.00 órakor Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) ügyvezető főtitkára, a konferencia társszervezője és házigazdája köszönti a résztvevőket, majd Dr. György László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára „Állami szerepvállalás – A magyar járműipari vállalatok lehetőségei” címmel tart előadást. 14:25-től pedig a magyar járműipar meghatározó szereplői, tisztségviselői fejtik ki véleményüket, többek között Kilián Csaba, ügyvezető főtitkár, Magyar Gépjárműipari Egyesület, Győri Imre, ügyvezető igazgató, Magyarmet Finomöntöde Kft., Kis István, ügyvezető igazgató, Harman Becker Gépkocsigyártó Rendszerek Kft., Lőre Péter, vállalati kommunikáció és kormánykapcsolatok vezető, Audi Hungaria Zrt., Mesics Olívia, személyügyi igazgató, Opel Szentgotthárd, Salgó András, vállalati kommunikációs igazgató, BMW Group Magyarország, Urbán László István, Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE): a Felügyelő Bizottság elnöke, Magyar Suzuki Zrt. (MS Zrt.) vezérigazgató-helyettese. Ami a beszélgetés témáit illeti, szó lesz arról, hogy a koronavírus-járvány által okozott sokkra nem volt felkészülve az autóipar. A váratlanul jött kihívás rövidtávú kezelése megtörtént, most előtérbe került a vállalatoknál a korábban kitűzött hosszú távú stratégiák megvalósítása. Utóbbiak elérésében kulcsszerepet játszhatnak az Ipar 4.0 megoldásai. Problémát jelent, hogy bár a koronavírus-járvány rávilágított a globális ellátási láncok gyenge pontjaira, a költségek csökkentése továbbra is kiemeltebb szerepet kaphat az autóiparban, mint a kockázatmenedzsment, így rövidtávon aligha képzelhető el az ellátási láncok rövidülése. Ennek ellenére a járvány olyan helyzetet teremtett, amely hatalmas lehetőséget is rejt magában, ezt a magyar kis- és középvállalatoknak meg kell ragadniuk annak érdekében, hogy tovább erősítsék piaci pozícióikat. Kiemelten fontos, hogy a politikai döntéshozók is minden létező eszközzel támogassák a hazai autóipart.
www.autopro.hu, www.portfolio.hu

Előző

BUDAPEST BORFESZTIVÁL LIMITED

Következő

Flotta hírek