0
Shares
Pinterest Google+

Nagyot dobott a járműgyártás a magyar ipar bővülésén

A bruttó hazai termék 4,9 százalékkal nőtt az év második negyedévében az előző év azonos időszakához viszonyítva. A Központi Statisztikai Hivatal jelentése szerint az előző negyedévinél 1,1 százalékkal volt nagyobb a gazdaság teljesítménye. Az ipar teljesítménye 3,8, ezen belül a feldolgozóiparé 3,1 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához mérten, az első negyedévi 5,9, illetve 5,8 százalékos növekedés után. Nagy az igény a személygépjárművekre. A feldolgozóipari ágazatok közül a közútijármű-gyártás és a gép, berendezés és eszköz javítása és üzembe helyezése járult hozzá a legnagyobb mértékben az ipar bővüléséhez. A háztartások tényleges fogyasztása mérsékeltebben, 4,3 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest. A háztartások Magyarország területén realizálódó (hazai) fogyasztási kiadása 4,8 százalékkal nagyobb volt az egy évvel korábbinál. Ezen belül az átlagot meghaladó mértékben nő a tartós fogyasztási cikkekre – például személygépjárműre fordított hazai fogyasztási kiadások volumene. Jelentős a szolgáltatás és ipari szektor növekedése.  A GDP 4,9 százalékos emelkedéséhez a szolgáltatások 2,2 százalékponttal, az építőipar 1,2, az ipar 0,9 százalékponttal járult hozzá. A szolgáltatásokon belül a kereskedelem, szálláshely-szolgáltatás és vendéglátás hozzájárulása volt a legjelentősebb, 0,7 százalékpont. Az import meghaladta az exportot. A nemzetgazdaság külkereskedelmi forgalmában – folyó áron – az egy évvel korábbinál kisebb, 592 milliárd forintos aktívum keletkezett. Az import 4,3 százalékos bővülése meghaladta a 2,7 százalékos exportnövekedést. Az áruforgalomban a kivitel 2,8, a behozatal 5,0 százalékkal nőtt, az idegenforgalmat is magába foglaló szolgáltatások exportja 2,4, importja 0,7 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbihoz képest.
www.mti.hu

A gépek aranykora

Rekordsebességgel növekszik az építőipar, ennek köszönhetően a szektorban érdekelt vállalkozások jelentős korszerűsítést hajtottak végre. Az építőgépek finanszírozására a lízingcégek 14,35 milliárd forintot helyeztek ki az első félévben, ami 29 százalékos emelkedésnek felel meg – közölte a Magyar Lízingszövetség. A jegybank NHP Fix programjában elérhető lízingkonstrukciók is népszerűek az építőgépek piacán, arányuk 36 százalékos. Kiemelkedő szerep jut a magyar gazdaságon belül az építőiparnak, a növekedést pedig az új gépek finanszírozásával a lízingcégek is segítik – közölte a Magyar Lízingszövetség. Az építőipari termelés az első félév során – éves összevetésben – 35 százalékkal növekedett, a 2015-ös szintet pedig több mint 56 százalékkal haladta meg. Ráadásul az első negyedévben az építőipar a termelési oldalon 1,2 százalékponttal járult hozzá az 5,3 százalékos GDP-bővüléshez. „Az építőipari termelés növekedésével párhuzamosan megindult egy korszerűsítési hullám az ágazatban a Magyar Lízingszövetség adatai szerint. Az építőgépeknél megugrott a finanszírozott összeg” – mondta Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára. A múlt évben a Magyar Lízingszövetség tagvállalatai 26 milliárd forintot helyeztek ki építőgépek finanszírozására, ami 46 százalékos növekedésnek felelt meg. A kiemelkedő tempó az idén is megmaradt: az érintett lízingtársaságok az első félévben 14,35 milliárd Ft értékben finanszíroztak építőgépeket, ez pedig 29 százalékos emelkedést jelentett éves összevetésben. Tóth Zoltán kiemelte, hogy a jegybank vállalkozások számára kedvezményes finanszírozási lehetőségeket biztosító NHP Fix programja is szerepet játszott az építőgép-finanszírozás kiugró teljesítményében. Az első félévben építőgépekre megkötött lízingkonstrukciók 36 százaléka kötődött a jegybanki programhoz.

A Magyar Lízingszövetség azt is közölte, hogy a rugalmas és költséghatékony finanszírozás iránt egyre nyitottabbak a magyarországi vállalkozások, köztük a kis- és középvállalkozások. Ezt mutatja, hogy a teljes lízingpiacon az első félévben a finanszírozott összeg 375 milliárd forintot tett ki, ami 14 százalékos emelkedésnek felel meg. Ráadásul arányaiban a legmagasabb növekedés éppen a gépeknél (mezőgazdasági-, építőipari-, illetve egyéb gépek, termelő-berendezések területén) volt tapasztalható. A lízingcégek a jövőben arra számítanak, hogy a magyarországi vállalkozások univerzális finanszírozóként tekintenek majd rájuk, legyen szó bármilyen eszköz, például jármű- vagy gép beszerzéséről.
www.lizingszovetség.hu

A járműipar sztárjai

Júniusban még arról írtunk, hogy hosszú idő után a havi eladások mínuszba kerültek az új személyautók piacán. Júliusban azonban újra pluszba került a piac. Mostani összefoglalónkban azonban a komplett járműpiac sztárjaira koncentrálunk. Júliusban 15 284 új személyautó került forgalomba, 27 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Ez azért jelent újabb fordulatot, mert júniusban visszaesést mutatott a piac, ami egyelőre átmeneti megingásnak tűnik – legalábbis a júliusi növekedés alapján. A lízingtársaságok számára nagyon fontosak a személyautók, de ugyanígy lényeges a többi jármű is. A teljes piacon (személyautók, kis- és nagyteherautók, buszok, motorok) az év első hét hónapjában összesen 112 ezer darab jármű kelt el, az 10,2 százalékos növekedést jelent. A személyautóknál 8,5 százalékos volt a héthavi növekedés, ami közel 90 ezer új autó eladását jelentett. A járműkategóriák közül a kisteherautóknál látható a legjelentősebb növekedés az év első hét hónapját tekintve. Júliusban 2283 darabot adtak el a kereskedők, ez 22,5 százalékkal haladja meg a 2018 júliusában elért eredményt. Az év első hét hónapjában pedig több mint 15 ezer talált gazdára ezekből a járművekből, ez pedig 21,6 százalékos emelkedésnek felel meg. Egyben azt is jelenti, hogy rendkívül nagy a kereslet a furgonokra, amelyek beszerzéséhez a lízingtársaságok rugalmas és olcsó finanszírozási megoldásokat nyújtanak. Utóbbiakra is komoly igény van: a kisteherautók több mint 40 százaléka ugyanis lízingfinanszírozással került az új tulajdonosokhoz.
www.lizingszovetség.hu

Az európai járműpiac júliusban

A londoni székhelyű Jato Dynamics autóipari adatszolgáltató és piackutató cég legutóbb közzétett adatai szerint az európai személygépjármű-piac szinte „sziporkázott” júliusban. A cég az általa mért legfrissebb adatokat elemezve megállapította, hogy az európai piacon érzékelhető keresletnövekedés tapasztalható az elektromos autók és a hibridek iránt, de a városi terepjárók, a SUV-ok szegmense is éledezik. A folytatódó gazdasági bizonytalanság és a fogyasztói bizalmi indexek csökkenése ellenére az európai autópiac jobban teljesített júliusban. Az új autó regisztráció 1,2 %-os növekedést mutatott 1.325 ezer új értékesítéssel. Bár a fellendülés igen szerény, mégis a piac érzékelhető javulását jelzi júniushoz képest, amikor az új autó regisztrációk 7,9 %-kal estek vissza. A növekedés azonban még nem elég jelentős ahhoz, hogy a piac egészének fellendülését jelezze a 2019-es év hátralévő hónapjaira. Felipe Munoz a Jato globális folyamatokat elemző szakértője szerint továbbra is a bizonytalanság jellemzi Európát. Többéves növekedés után a piac a lassulás jeleit mutatja, ami várhatóan folytatódik, ha a német gazdaság tovább gyengélkedik. Az autószektorban a júliusi növekedést ezúttal is a közepes és kis piacok produkálták, miközben a Jato által vizsgált 27 európai ország közül 14-ben csökkentek az eladások. Az éves adatok tekintetében sem pozitív a kép, a számok csak tíz országban mutattak növekedést. Az öt legnagyobb európai autópiacot vizsgálva Németország az egyetlen, ahol éves növekedés mutatkozik (1,1 % körüli) míg Franciaországban, Olaszországban, Nagy-Britanniában, és Spanyolországban a számok 2,2 és 5,1 százalék közötti visszaesést jeleznek.  Ami a BEV, PHEV-ek, HEV-ek és más típusú elektromos autók szegmensét illeti, a Jato 96600 új autó regisztrációról számolt be, ami 29 %-os növekedést jelent 2018 azonos hónapjához képest. A meghajtásnak ezek a típusai a piaci arányukon is javítottak 5,8 %-ról, 7,4 %-ra. Bár az elektromos járművek a járműpiac még kis részét teszi ki, de a villanyautó mindenképpen valamivel fényesebben teljesít az iparág egészét tekintve ezekben a nehezülő időkben – mutatott rá az elemző. Örvendetes, folytatja elemzését a Jato, hogy az elektromos autók piaci részesedésének növekedése jelentős részben a tisztán elektromos autók (BEV) növekvő eladási számainak köszönhető, 98 %-os óriási ugrással az eladások elérték a 23200 gépkocsit. A növekedés élén a Tesla áll, amely a legjobban fogyó márka, majd a Renault következik 103 %-os mennyiségi ugrással, hála a Zoénak, mely a legkelendőbb BEV lett a hónap folyamán. További figyelemre méltó eredményt könyvelhetett el a Volkswagen, amiből 64 %-kal több fogyott, a Hyundai eladásai több mint 3-szorosára, 334 %-kal nőttek, míg az Audi 1735 E-Tront adott el. A fogyasztók Európában 505900 városi terepjárót vittek haza júliusban, a kereslet 8,7 %.kal nőtt a SUV-ok iránt. A mostani számok ellenére az elemzők a SUV-szegmensben továbbra is keresletcsökkenést vetítenek előre az év hátralevő részére.
www.fleeteurope.com

Előző

A forró nyár slágere, a szorbet

Következő

European market sparks in July, Appetite for electricity, SUVs back