Erősödő járműpiaci kereslet Európában
Az elmúlt tíz év legjobbját zárja az európai kontinens autópiaca. Az elmúlt évben 14 millió új jármű talált gazdára Európában. Az iparági adatokból az LMC Automotive által összeállított statisztika szerint a kontinens autópiaca 2007 óta nem teljesített ilyen jól. A rekord a brit vásárlószám visszaesése ellenére jött létre, más országok – Németország, Franciaország, Olaszország – kereslete ugyanis ellensúlyozta a szigetország brexit miatti visszaesését. Az autonews.com szerint a decemberi adatok különösen jók lettek, a németek 3,7, a franciák 5,8, az olaszok pedig 13,1 százalékkal több kocsit vettek, mint egy évvel korábban. Nagy-Britanniában 1,1 százalékos volt a visszaesés. Ami a kontinens legnagyobb piacát, Németországot illeti, 2016-ban 3,35 millió gépkocsi talált gazdára. Legtöbb hazai márkájuk ki tudta használni a fellendülést, a Mercedes 8,5, az Audi 7,6, az Opel 6,3, a Porsche 5,8, míg a BMW 5,4 százalékos plusszal zárt. A Volkswagen a 4,3 százalékkal kevesebb eladott autó ellenére továbbra is piacvezető, az értékesített kocsik 19,6 százalékával. A külföldi márkák közül a Ford vitte el a pálmát (6,8 százalékos) növekedéssel. Egyes luxusgyártók forgalma rekordnövekedést produkált a Jaguar szalonjaiban 74, az Alfa Romeonál 53,3, míg a Lexusnál 46 százalékkal több adásvétel született 2015-höz képest. Az előrejelzések szerint 2017-ben a tavalyi ütemhez képest lassuló mértékben erősödő európai keresletre számíthatnak a gyártók. Forrás: (www.autopro.hu, www.autonews.com)
Magyar járműpiac: sláger a nyílt végű lízing
Jelentős növekedést ért el tavaly a magyarországi járműpiac is. Összesen 126 044 darab új járművet adtak el a kereskedők, ez naponta több mint 2400 darabot jelent. 2015-höz képest a piac 22 százalékkal nőtt, 2014-hez képest pedig 39 százalékkal. A különböző járműkategóriák közül a személyautóknál 2015-höz képest 25 százalékkal nőttek az eladások, több mint 96 ezer autó talált gazdára. A kisteherautóknál 22 százalékos volt a növekedés. A buszoknál és a nagyteherautóknál volt csökkenés éves szinten. Míg a válság előtti utolsó évben az új autók piacán még domináns volt a hitelre vásárlás, a finanszírozási hányad 68 százalék körül mozgott, ez az arány 2012-ig folyamatosan csökkent és elérte a mélypontot, 18 százalékot. Azóta évről évre emelkedik a finanszírozási hányad, 2016-ban az eladott személyautók 23 százalékát, mintegy 22 ezer autót adták el hitelre. A cégeknél a nyílt végű lízing dominál. Alternatívaként azonban nem csupán a zárt végű pénzügyi lízing említhető. Egyre több cég a bérleti konstrukciót részesíti előnyben. Az autót jellemzően teljes szolgáltatási csomaggal veszik igénybe. Ez rendszerint kényelmesebb, összköltség szempontjából kedvező. Ha a teljes piacot nézzük, a magánvásárlókkal együtt még mindig a zárt végű pénzügyi lízing dominál. Tavaly a harmadik negyedév végéig 23 százalékos növekedéssel 33 milliárd forintnál járt a magánszemélyek részére kihelyezett hitelek összege, míg a vállalatoknak, egyéb jogi személyeknek finanszírozott összeggel együtt már 106 milliárd, a szintén növekedő flottafinanszírozással együtt pedig már 150 milliárd forintot meghaladó a hitelkihelyezés. Tavaly a lízingpiac több mint 20 százalékkal növekedett az előző évhez képest. Ez kiemelkedő teljesítmény, de a finanszírozási volumen továbbra sem éri el a válság előtti szintet. A Magyar Lízingszövetségnél idén a lízingpiac további növekedését várják, bár az NHP kivezetése miatt várakozásuk szerint ez a bővülés már nem lesz olyan dinamikus. forrás: www.lizingszövetseg.hu, www.datahouse.com
Az év lízinges jogásza
Dr. Böde Tamás, a Lízingszövetség Jogi Bizottságának elnöke nyerte el a Wolters Kluwer Kft. által tavaly alapított Jogászdíjat. A 2016. december 15-én a Boscolo Hotelben megrendezett Díjátadó Gálán az „Év lízinges jogásza” díjat Nyikos Katalin, a Lízingszövetség elnöke adta át. Dr. Böde Tamást az MKB Euroleasing vezetősége jelölte az elismerésre az univerzális lízingcég felépítésében játszott kiemelkedő teljesítményéért. Dr. Böde Tamás 2002-ben csatlakozott az MKB-Euroleasing cégcsoporthoz, mely 2015 óta az MKB Bank Zrt. gépjármű- és eszközfinanszírozási leányvállalata. Az MKB-Euroleasing egy tradicionális autófinanszírozási cégből épített fel egy univerzális lízing céget, kevesebb, mint 1 év alatt. Ebben meghatározó szerepet játszott Dr. Böde Tamás. A megvalósításához mind a szerződéses struktúrát, mind a tevékenységi engedélyt módosítani kellett, a lehető legrövidebb idő alatt. forrás: www.lizingblog.com
Globális flottakonferencia Miamiban
2017. június 6. és 8. között, az egyesült államokbeli Miamiban kerül sor a következő globális flottakonferenciára a világ legnagyobb kereskedelmi flottáit vezető menedzserek részvételével. A konferenciát az Automotive Fleet, a Fleet Europe és a Global Fleet kiadói együtt rendezik a megállapodás szerint váltakozva Európában és az USA-ban. A Bobit Business Media, a Nexus Communication által a Global Fleet Tanácsadó Testületével együttműködésben kidolgozott témákban elismert szakértők és nemzetközi szintű flottakezelő cégek vezetői fejtik ki véleményüket, eszmét cserélnek, forrásokat osztanak meg és hálózatot építenek. Az előzetesen közzétett témák a következők: legjobb gyakorlatok az európai flottakezelésben, a globális gazdaság állapota és jövőbeli trendjei, hogyan hozzunk létre egy globális üzemanyag-menedzselési programot, a globális ellátási stratégia új trendjei, a mobilitás menedzsment jövője, legjobb globális gyakorlatok, a flottapolitikák globális harmonizációja. Több esettanulmány is elhangzik még, többek között a Johnson and Johnson arról számol be, hogy miként építhető fel sikeresen egy globálisan érvényes biztonsági kultúra, a Merck a globális ellátási stratégia legutóbbi trendjeiről, az AstraZeneca pedig az új globális NCAP program potenciális hatásairól tart előadást. A 2018-as konferenciát Európában tartják. Forrás: www.globalfleet.com
CES 2017 – Új technológiák és a flottakezelők
A Las Vegasban, 2017. január 5-8 között lezajlott elektronikai show-n (CES 2017) a flottakezelők is képet alkothattak arról, hogy az új technológiák mennyire megváltoztatják majd az ő szerepüket is. A seregszemlén 150 ország 3800 kiállítója vonultatja fel megoldásait mintegy kétszázezer látogatónak. A gépkocsigyártók a legfrissebb technológiával felszerelt autóikat mutatták be. Az autóipar képviselői egyre nagyobb hangsúllyal vannak jelen, ami érthető, hisz az autógyárak ugyancsak élen járnak a technológiai innovációk terén. Idén az autonóm és fél-autonóm járművek álltak a középpontban. Az élenjáró technológiák jelentős potenciállal rendelkeznek, hogy a forradalmasítsák azt a folyamatot is, amelynek során egy cég alkalmazottai kiválasztják a következő céges autójukat. Új lehetőségeket kínál a technológia arra is, ahogyan az alkalmazottak monitorozhatók vezetés közben. E technológiák összetettsége azonban jelentősen bonyolultabbá teheti azt a „kulcsátadási” procedúrát, amelynek során az alkalmazott átveszi az új céges autót. A BMW csoport egy olyan új, a virtuális valóságot mutató headset-et fejlesztett ki, amely lehetővé teszi a potenciális vásárlónak, hogy valós méretben, virtuálisan felfedezze, milyen is lenne bent ülni a vágyott új autóban. Az érdeklődő kinyithatja a csomagtartót, az ajtókat, de be is ülhet virtuálisan, hogy szemrevételezze az autó belsejét is. Andrea Castronovo, a BMW csoport eladásokért felelős alelnöke elmondta, hogy az új headset tesztelésekor valóban látták az embereket, ahogy meghajolnak, amint beülnek, nehogy beverjék a fejüket a gépkocsitetőbe. Ha a vágyott autó nem hozzáférhető a helyszínen, akkor ez a fajta vizualizáció a legjobb megoldás. A BMWi Visualiser az elsőként képes egy ilyen interaktív megjelenítésre. A jövőben könnyen lehet, hogy a flottamenedzser irodája tele lesz ilyen berendezésekkel, ami lehetővé teszi, hogy a cégautó potenciális vezetői, ha virtuálisan is, de már megnézhessék következő cégautójukat, mielőtt meghoznák a döntést a vételről, vagy a lízingről. A kiállításon a Hyundai japán autógyártó egy olyan új autókoncepciót mutatott be, amelyben a gépjárműbe beépített számos szenzor képes monitorozni a vezető fizikai és mentális állapotát az út során. Figyelemmel kíséri többek között a vezető testtartását, a levegővételek hosszát és mélységét, a pulzusszámot az esetleges stressz jelzésére, de követi a szemmozgásokat is. Arcfelismerő rendszere révén pedig érzékeli a sofőr emocionális állapotát és éberségét. Ezen információk révén jelentősen növelhető a vezetés biztonsága, ami igencsak fontos a vállalatok számára. Az autonóm vagy fél-autonóm járművek megjelenése, és e járművek bonyolultsága viszont újabb megoldandó feladatok elé állítja a flottakezelőket. Korábban egy jármű átadása nem vett túl sok időt igénybe. Manapság a sofőrnek több idő kell például ahhoz, hogy megértse, mikor támaszkodhat az automata biztonsági rendszerekre és mikor kell magának átvennie az ellenőrzést a gépkocsi felett. A gyártók még nincsenek azon a ponton, hogy tudják, az autonóm járművek miként reagálnak a váratlan szituációkra. A Nissan új, SAM-nek (Seamless Autonomous Mobility System) keresztelt rendszerének újdonsága abban áll, hogy képes azonosítani azokat a helyzeteket, amikor az önvezető autó már nem tudja biztonságosan továbbvezetni a járművet, például, ha a rendőr kézjellel irányítja a forgalmat, adott esetben a közlekedési lámpák jelzésével ellentétesen, vagy például az emberi ítélő képesség sem helyettesíthető annak a cselekvéssornak a megfejtésében, amelyet egy gyalogos vagy egy másik vezető tesz. Ilyen esetben a SAM megállítja a járművet és segítséget kér egy „irányító központban” működő mobilitási menedzsertől. Kérdés, hogy ki működteti majd ezeket a központokat. forrás: www.globalfleet.com