0
Shares
Pinterest Google+

A Toyota többségi részesedést szerzett a brit Faxi telekocsi start-upban

A vállalatokra egyre nagyobb nyomás nehezedik, hogy szervezetüket fenntartható munkahellyé alakítsák át. Az alkalmazottak mindinkább ráébrednek arra, milyen nagy árat kell fizetniük az ingázásért, amely pénzügyi helyzetüket és a környezetet egyaránt hátrányosan érinti. A nagyvárosok és a lakóközösségek egyre nagyobb küzdelmet vívnak a levegőminőség romlásával, a forgalmi torlódásokkal. Ezen társadalmi jelenségekre reagálva a londoni székhellyel működő Faxi kidolgozta az ösztönzőkkel támogatott carpooling úttörő koncepcióját. Kifejlesztett egy olyan különleges telekocsi alkalmazást és szoftver platformot, amely a vállalatok, az alkalmazottak és a lakott települések számára egyaránt kedvező megoldást kínálnak az ingázással kapcsolatos problémákra. A felhasználók az alkalmazáson keresztül kapcsolatot teremthetnek azokkal a munkatársaikkal, akik velük azonos útvonalon, hasonló időben ingáznak a munkahelyükre. Az alkalmazás lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy valós időben ellenőrizzék, valóban telekocsival közlekednek-e alkalmazottaik, illetve, hogy ösztönzőkkel és jutalmakkal (pl. elsőbbségi parkolás) honorálják a telekocsizókat. A Toyota 2018-ban úgy döntött, a Faxival együttműködve fejleszti ki azt a Toyota márkájú telekocsi platformot, amelyen keresztül egész Európában ösztönzőkkel támogatott telekocsi szolgáltatást nyújthat. A Toyota jelenleg Európa hat városában, valamint a világ további három pontján működtet ilyen jellegű projekteket. Miután Európa számos nagyvárosában hasonló igényeket tárt fel, a Toyota úgy döntött, többségi tulajdonrészt szerez a Faxiban. A projekt célja, hogy a Faxi platformot egész Európára, sőt, azon túl is kiterjesszék, megnövelve az aktív városok és projektek számát. „A nagyvállalatok világszerte parkolási gondokkal küszködnek.” – mutat rá Tony Lynch, a Faxi társalapító vezérigazgatója. „A szolgáltatás megoldást kínál a cégeknek erre a problémára, ezen kívül különböző juttatásokkal – például garantált parkolóhely biztosításával – bátorítja telekocsizásra a munkavállalókat. Minél többen telekocsiznak, annál erőteljesebben csökken az utakon közlekedő autók száma, ami pedig az egész közösség számára előnyös.” A szabadalmi bejegyzés alatt álló Faxi technológia biztonságosan társítja a felhasználókat egy-egy közös utazásra. Az alkalmazás okostelefonos telemetria segítségével ellenőrzi a vezető és az utasok közelségét, és ezzel igazolja, hogy ténylegesen együtt utaztak-e az érintettek. www.toyota.com

Bővülés a lízingpiacon – főszerepben a gépek

Továbbra is nő a magyarországi lízingpiac. Az első negyedévben a Magyar Lízingszövetség tagvállalatai összesen majd 163 milliárd forintot helyeztek ki, ami 10,3 százalékkal haladja meg a 2018 első negyedében elért 147,5 milliárd forintot – derül ki a Magyar Lízingszövetség összesítéséből. A vállalkozások, különösen a kis- és középvállalkozások egyre nyitottabbak az alacsony kamatkörnyezet miatt olcsó, emellett rugalmas és költséghatékonya lízingkonstrukciókra – mondta Nyikos Katalin, a Magyar Lízingszövetség elnöke. Bár a mintegy 10 százalékos növekedés elmarad a múlt év egészében elért 13 százalékos többlettől, de továbbra is lendületes bővülésről beszélhetünk. A különböző lízingpiaci szegmensek közül a járműfinanszírozás volt a bővülés egyik motorja. A személyautó- és kisteherautóknál a finanszírozott összeg 13 százalékkal 60,2 milliárd forintra nőtt. Az emelkedés meghaladja az érintett járművek eladásainál látható növekedést, az első negyedévben ugyanis 40 579 személyautó és kisteherautó talált gazdára, ami 10,6 százalékos bővülést jelentett. A személyautókból 8,6, a kisteherautókból viszont – köszönhetően a céges vásárlásoknak – 23 százalékkal több kelt el. Ennek megfelelően a lízingcégeknél is megnőtt a céges forgalom, miközben stagnált a magánszemélyeknek nyújtott finanszírozás. A cégek esetében az új személy- és kisteherautók beszerzéséhez 33,7 milliárd forintos lízingforrást igényeltek, ami 23 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi szintet. A masszív emelkedésben a magyar jegybank új, kedvezményes hitelprogramja, az NHP Fix keretében elérhető konstrukciók is szerepet játszottak. A flottafinanszírozás is a piaci átlagot meghaladó emelkedés ért el a lízingszövetségi adatok szerint. A 20,5 milliárd forintos finanszírozott összeg 10 százalékos gyarapodást jelent. A teherautó-eladások az első negyedévben 23 százalékkal csökkentek. Ez mérséklődés a lízingpiacon is látható volt, a tehergépjárművekre kihelyezett összeg 12 százalékkal 38,7 milliárd forintra esett vissza. Az átlagot jóval meghaladó növekedést értek el a lízingcégek a termelő gépek és az agrárgépek finanszírozásánál. A finanszírozott összeg az előbbinél 49 százalékos emelkedéssel 18,1 milliárd forintra ugrott. Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára szerint a tavalyi év utolsó negyedévében a pályázati kifizetésekkel fellendülő forgalom további bővülésében szintén szerepet kapott a jegybank NHP Fix programja és a vállalkozások, azon belül a kis- és középvállalkozások beruházási kedve. Utóbbi két tényező segítette az agrárgép-finanszírozást is a lízingpiacon belül. Az első negyedévben a mezőgazdasági gépekhez köthető finanszírozott összeg 16,8 milliárd forintra rúgott, ami 39 százalékos emelkedésnek felel meg.  A jegybank friss adatai szerint az össze igénylés 47 százalékát tették ki lízing konstrukciók. Ahogy a korábbi években, az arány (73%) az agrárgépeknél volt a legmagasabb, és ezt követte az építőipari gépek, valamint a kis és nagyhaszon-gépjárművek finanszírozása. Nyikos Katalin a kis- és középvállalkozásokról szólva elmondta: a friss adatok illeszkednek az elmúlt évek trendjébe, azaz a kkv-k egyre nyitottabbak a lízingkonstrukciókra. Az elnök utalt arra, hogy a kis- és középvállalkozások kulcsszerepet kapnak a GDP-növekedésben. Felidézte a hivatalos adatokat, amelyek szerint 2010 és 2018 között a kkv-k hozzájárulása a GDP-növekedés üteméhez 24 százalékos volt. Kiemelkedő szerepüket mutatja az is, hogy a foglalkoztatottak 70 százaléka és a hozzáadott érték mintegy fele köthető a kkv-khoz. A lízingcégek egyre inkább a vállalkozások, azon belül a kis- és középvállalkozások univerzális finanszírozói kívánnak lenni. Az Európai Bizottság és az Európai Központi Bank a kkv-k forráshoz jutásáról szóló rendszeres felmérése szerint a kkv-k számára a lízing fontos szereppel bírt, messze megelőzte banki kölcsönöket és egyéb finanszírozási formákat. A Lízingszövetség saját statisztikái szerint 2019 első negyedévében a kkv-k számára helyezték ki az új ügyletek mintegy 77%-át, s ez az arány folyamatos növekedést mutat.   A Magyar Lízingszövetség arra számít, hogy az 2019-es év egészében bővülés várható, a finanszírozott összeg 10 százalék körül növekedhet.
www.lizingszövetség.hu

Kiugró növekedést a kisteherautók produkálták.

Közel 9 százalékos növekedést ért el a magyar járműpiac az év első négy hónapjában. Ez azt jelenti, közel 60 ezer új jármű (autó, kis- és nagyteherautó, busz, motor) került az utakra – derül ki a Magyar Lízingszövetség Datahouse-statisztikákon alapuló összesítéséből. A 9 százalékos tempó némi lassulást jelent, de még mindig erőteljes növekedésnek felel meg. Mindez a magas bázissal, azaz a tavalyi kiugró eladásokkal magyarázható. Új személyautóból négy hónap alatt közel 47 ezer talált gazdára, 7 százalékkal több, mint a múlt év azonos időszakában. A kisteherautók esetében a 8350 darabos eladás 24,1 százalékos bővülésnek felel meg. Csökkenés volt viszont a nagyteherautóknál, az 1928 darabos eladás 18 százalékos visszaesést jelent, a buszokból pedig 9 százalékkal 236 darabra csökkent a darabszám.  A járműpiacon, azon belül is az autópiacon a finanszírozási oldalon kiemelt szerepet játszik a lízing. A személyautóknak esetében például 10-ből 4 lízingkonstrukció segítségével talál gazdára. A Magyar Lízingszövetség pedig arra számít, hogy az idén is komoly igény lesz a járműfinanszírozási konstrukciók iránt. www.lizingszövetség.hu

A KITE Zrt. az első magyar nagyvállalat, amely zöld flottára vált

A vállalati flották világszerte drasztikus ütemben fordulnak el személyautó beszerzéseik során a dízel meghajtástól. A Klíma Csoport EV100 elnevezésű globális kezdeményezés keretében jelentős multinacionális vállalatok kötelezték el magukat arra, hogy 2020-ra vállalati flottáik 25%-a, 2025-re 50%-a, 2030-ra pedig 100%-a hibrid elektromos, hálózatról tölthető hibrid elektromos (plug-in hibrid), vagy akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos járművekből álljon. Magyarország piacvezető mezőgazdasági integrátora, a KITE Zrt. még ennél is tovább ment: a vállalat úgy döntött, hogy személyautó parkját 3 éven belül, azaz 2022-ig 100%-ban környezetbarát hibrid elektromos autókra állítja át. Ehhez a piac legfejlettebb hibrid hajtását és legszélesebb hibrid modellportfólióját kínáló Toyotát választotta partneréül. A KITE Zrt. Magyarország vezető agrárinnovátoraként a mezőgazdaságban fellelhető legmodernebb technológiákat, korszerű termelési eszközöket és üzemszervezési eljárásokat kívánja rendszerbe foglalni és partneri körében elterjeszteni a versenyképes, fenntartható, valamint hatékony gazdálkodás érdekében. Mindennek fényében természetes, hogy személyautó-flottánkhoz is a piacon a legfejlettebb környezetbarát, hibrid elektromos hajtását választjuk – fogalmazott Szabó Levente, a KITE Zrt. vezérigazgatója. A környezettudatosság mellett ugyanakkor az öntöltő hibrid elektromos autók az üzemben tartási költségek (TCO) terén is rendkívüli versenyelőnyt kínálnak. Miközben egy hibrid autó ára és fogyasztása nagyságrendileg egy hasonló felszereltségű dízelének felel meg, egy hibridben ötször kevesebb alkatrész van, mint egy dízelben, és hiányoznak belőle a magas javítási számlákat eredményező alkatrészek. Mindez a hibridekre jellemző kimagasló maradványértékben is visszaköszön. Az elmúlt évben történt hosszútávú tesztelésük során is meggyőződhettünk arról, hogy a legjobb választást a Toyota hibrid modelljei jelentik számunkra – tette hozzá Szabó Levente. Bízunk benne, hogy a most átadásra kerülő 50, és három év alatt összesen 150 KITE-s Toyota hibrid példája más meghatározó vállalatokat is a környezetbarát autókra történő váltásra ösztönöz majd, ami meghatározó lehet a hazai autópark zöldülése szempontjából – fogalmazott László Richárd a Toyota magyarországi országigazgatója.
www.toyota.com, www.agrotrend.hu, https://www.autosvilag.com, www.mti.hu

A telematika életeket menthet

A Philip Morris International (PMI) ma már egyetlen új autót sem állít be flottájába megfelelő telematikai, távfelügyeleti rendszer nélkül – hangsúlyozta Nikola Vuckovic, a világ vezető dohányipari cégének flottamenedzsere a Connected Fleets konferencián elhangzott záró előadásban. Mint elmondta a PMI a világon igen kiterjedt forgalmazási rendszerrel bír. Ennek részei az olyan nagy kockázatú piacok, mint amilyenekkel Afrika egyes térségeiben találkozunk. Ezeken a piacokon, amelyek bár nagyon ígéretesek a vásárlóerő felfutása szempontjából, a fiatal férfi alkalmazottak közlekedési, és más szempontból is kevésbé megbízhatóak. A biztonság növelésére az egyik követendő stratégia a telematikai rendszerek bevezetése. Ezek a rendszerek a járművekből közvetlenül gyűjtött nagyszámú adatot megjelenítik és kiértékelik számunkra, és segítségünkre lehetnek a flottakezelés és üzemeltetés területén, valamint az alkalmazottak képzésének tökéletesítésében – hangsúlyozta. A jelenleg mintegy 25000 járműből álló flottánk 30 %-a telematikai rendszerrel ellátott. Ez az átlag régiónként igen nagy különbséget takar: például Kelet-Európában eléri a 84 %-ot, míg uniós szinten csak 13 %. A számok eltérését nagy részben a munkakultúrában meglévő különbségek magyarázzák. A telematikai rendszerek megléte bizonyos térségekben viszont szó szerint életeket menthet – mutatott rá. Például Dél-Afrikában havonta átlagosan a PMI két alkalmazottját ölték meg korábban. A járműkövetést és felügyeletet is magába foglaló telematikai rendszer bevezetése javulást hozott e téren, évente egy esetre csökkent a gyilkosságok száma. A rendszernek köszönhetően a személyzet biztonságosabb utakat használhat. Ukrajnában, ahol a közlekedés biztonsága megkérdőjelezhető a telematikai rendszerek jelenléte szintén kedvezően befolyásolta a halálozási statisztikákat. További kedvező hatások a közlekedési incidensek számának csökkenése, kedvezőbb üzemanyagfogyasztás a járművek 70 %-a esetében, tervezhető karbantartás (53 %), jobb járműkihasználtság és tervezhetőség (33%). Belgium legjelentősebb autómentő szolgálata, a VAB a telematikai rendszerek hasonlóan elkötelezett alkalmazója. A VAB azonban jóval több mint egy egyszerű autómentő cég. Saját autós iskolája, vontató cége, gumiszerelő központja van, de használt autók kereskedelmével is foglalkozik. Azon kevés autómentő szolgáltatók egyike, amelyek még saját autómentőket üzemeltetnek. A VAB úgy hirdeti magát, mint a mobilitási szolgáltatások stop-shopja. Kevin Vandepaer, a társaság vezető diszpécsere és csereautó menedzsere a záróelőadásban emlékeztetett arra, hogy a múltat a kézi vezérlés és a nagy logisztikai bűvészmutatványok jellemezték. Manapság viszont a több mint 830 csereautójuk saját telematikai rendszerrel felszerelt. Bár ezt az eszközt alapvetően a járművek lokalizálására, a riasztás kiadására, visszajelzésekre használják, de a valóságban sokkal többre alkalmasak. Kevin Vandepaer előadásában pontokba szedte, hogy mi minden előnyt jelent számukra a telematikai rendszer alkalmazása: elveszett járművek megtalálása, a csereautók legoptimálisabb lokalizálása, a kilométerszámláló adatainak nyomon követése a karbantartáshoz és a maradványérték kiszámításához, a nem jó sofőrök kimutatásához, a balesetek visszajelzése, plusz lehetőségek pl. akár a gépkocsimosás visszajelzése. A legfontosabb azonban, hogy a telematikai rendszerek képessé tesznek minket, hogy az utólagos reagálás helyett, az előrelátás irányíthassa tevékenységünket. A legmodernebb technológiai megoldások akár azt is lehetővé teszik, hogy előre figyelmeztessenek minket, ha lerobbanhat egy gépkocsi. Az új technológiák, de egyben az új ügyfelek is a konnektivitás magasabb szintjeinek megvalósítására ösztönzik cégünket, amikor például a technikusok már képesek lesznek távolról leolvasni a gépkocsi adatait, beleértve a hibaüzeneteket is. Vagyis a VAB képes lesz a vezetőt még az előtt figyelmeztetni, hogy a gépkocsi lerobbanna. Végül hangsúlyozta, hogy a telematikai rendszerek bevezetésénél nagyon fontos az átláthatóság, a felhasználónak tudnia kell, hogy csereautó rendelkezésre áll-e és igénybevételéhez milyen adatok szükségesek.
www.fleeeteurope.com

Előző

Csak egyetlen példányban készült : 110 millió forintot ér a világ legritkább Peugeot-ja !

Következő

How telematics can save lives