0
Shares
Pinterest Google+

Opel-PSA: európai akkumulátor

A német Opel és francia anyavállalata a PSA autóipari konszern kezdeményező szerepet vállalt az európai akkumulátorgyártás megindításában. Az akkumulátorgyártásban való közös befektetést nemrég Párizsban jelentette be Peter Altmaier német szövetségi gazdasági miniszter és francia kollégája Bruno Le Maire, francia gazdasági miniszter. Az európai járműipart Kínától és az Egyesült Államoktól szeretnék ezen a módon is függetleníteni. A becslések szerint mintegy 5-6 milliárd eurós beruházáshoz Németország egymilliárd euróval, Franciaország pedig 700 millió euróval járulna hozzá. Peter Altmaier közölte, az akkumulátorgyártásban a legmagasabb minőségi osztályként kívánják meghonosítani a Made in Europe megjelölést és exportra is termelnek majd. Bruno Le Maire szerint az akkumulátorgyártással a tervezett németországi és franciaországi telephelyeken egyaránt 1500-1500 munkahelyet lehet teremteni. A Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) értesülése szerint a németországi akkumulátorgyártásnak az Opel kaiserslauterni üzeme adna otthont. A technológiát a francia Total konszernhez tartozó Saft akkumulátorgyár adná. Az akkumulátoripari kezdeményezés iránt már tíz uniós tagország fejezte ki érdeklődését, majdani csatlakozási szándékát, köztük Olaszország, Belgium, Lengyelország, Ausztria, Finnország és Svédország. Az Európai Bizottság az idén őszig dönt a francia-német kezdeményezés engedélyezéséről.
(forrás: www.mti.hu)

Lehetetlen lesz az ittas vezetés

Az Európai Unióban 2022-től kezdve minden új autót kötelező lesz újfajta biztonsági rendszerekkel ellátni, például az intelligens sebességkorlátozóval és olyan szenzorokkal, amelyek észlelik, ha a vezető fáradt, álmos vagy alkohol hatása alatt ül be a volán mögé. Az Európai Bizottság ugyanis áldását adta a tavaly javasolt és a múlt hónapban előzetesen jóváhagyott új jogszabályra a közúti biztonság javítása érdekében. A jogszabály kötelezővé teszi az intelligens fordulatszám-korlátozó rendszerek telepítését, amelyek a GPS-adatok és a jelfelismerő kamerák segítségével tájékoztatják a vezetőt az adott sebességkorlátozásokról, és szükség esetén korlátozhatják a jármű sebességét. Emellett az ittas sofőrök sem száguldozhatnak az új alkoholérzékelő rendszernek köszönhetően. Hasonló rendszer adna visszajelzést, ha a sofőr fáradt, vagy zavart állapotban vezet. A Volvo a közelmúltban már be is jelentette, hogy járművei alapfelszereltségében is megtalálható lesz mindez. A döntés értelmében 2022 májusától azokat a modelleket érinti a szabály, amelyeknek nincs korábbi verziója, 2024 májusától pedig azokat a járműveket, amelyeknek már napjainkban is közlekednek típusai az utakon. Az intézkedések véglegesítése szeptemberben az Európai Parlament és az EU-tagállamok jóváhagyásától függ. A kötelező biztonsági rendszerek a következők: automatikus vészfékező rendszer, sávtartó rendszer, intelligens sebesség asszisztens, alkoholos blokkoló rendszer, fáradtság érzékelő rendszer, zavart állapotot jelző rendszer, vészleállító, tolatókamerák és érzékelők, valamint baleseti adatrögzítő. Számos rendszer már most is hozzáférhető és szabványos. Az Euro NCAP biztonsági tesztjein már kizárólag ezeket a rendszereket beépítve érhetnek el öt csillagot a gyártók. Az Európai Bizottság becslése szerint az intézkedések 2038-ra több mint 25 000 életet menthetnek meg az utakon. Jóváhagyás esetén az új jogszabály az EU-n belül eladott összes új gépkocsira vonatkozik. Ha a britek ki is lépnek addigra az EU-ból, az Egyesült Királyság kormánya már elkötelezte magát amellett, hogy a járműbiztonsági előírásokat továbbra is szorosan összehangolja az EU-val.
(forrás: www.mti.hu, www.autopro.hu)

Aranykor után nehezebb idők

A globális járműipar elképesztően sikeres volt az elmúlt években, a vezető gyártók és beszállítók eladásai újabb és újabb csúcsokat döntöttek, az árbevétel dinamikusan növekedett. Egyre több jel utal arra, hogy az aranykor után hamarosan nehezebb idők jönnek. A Portfolio és a Magyar Gépjárműipari Egyesület közös szervezésében áprilisban lezajlott Járműipari Konferencián a hazai és régiós piaci szereplők, szakértők segítségével átfogó képet adtak a legfontosabb globális trendekről, kihívásokról és megoldásokról. Az elhangzott előadásokból és véleményekből kirajzolódott, hogy a járműipar sokasodó kihívásai hatással lesznek a magyarországi OEM-ek és beszállítók működésére is ráadásul egy olyan időszakban, amikor a súlyos méreteket öltő munkaerőhiány már nem csak a növekedés gátjává vált, hanem a szektor versenyképességét is fenyegeti. A megoldásban sokat segíthet az Ipar 4.0 megoldásainak alkalmazása: a digitalizálás, az automatizálás és a robotizálás. Valóban világszintű visszaesés tapasztalható az újautó-értékesítések számában. A kínai, majd amerikai csökkenés Európában folytatódott, ahol az új világszintű teszteljárásra, a WLTP-re (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) való átállás, és a brexit okoz további elhúzódó bonyodalmakat. Nagy-Britanniában a 10 százalék körüli eladáscsökkenés műszaklemondásokkal fenyeget” – rajzolt borús képet a globális helyzetről a konferencián Nagy Mihály, a Continental magyarországi országkoordinátora, a makói ContiTech Fluid Automotive Hungária ügyvezetője. A bérfejlesztési verseny nemcsak belföldi, de egyben régiós verseny is és mindig azzal a kérdéssel kapcsolódik össze, hogy van-e mögötte hatékonyságnövekedés. Mert ha nincs, az versenyképességi pozícióvesztést, kevesebb nyereséget, végső soron kevesebb K+F költést jelent – szögezte le. A szakember viszont azon a véleményen volt, hogy az elektromos hajtáshoz kapcsolódó beszállítók a következő időszakban még növekedhetnek is. Azok maradnak talpon, akik gyorsan képesek reagálni, változni, megfelelő irányítási folyamatokkal és vállalati kultúrával dolgoznak – vélekedett. A multik is szenvednek, de a kkv-k élethalálharcot vívnak majd a csökkenő megrendelésekért. Fonyódi Levente, a Valeo Auto-Electric ügyvezető igazgatója szerint egyetlen út, hogy nem szabad pusztán beszállítónak megmaradni, hosszabb távon a fejlesztések itthon tartására kell törekedni. A következő időszak nagy kihívása, hogy a vállalatok a pozícióik minden szintjére elegendő számban rendelkezésre álló munkaerőt találjanak. A panelbeszélgetés alatt lebonyolított internetes szavazáson a döntéshozók harmada vélte úgy, hogy az autóipar 2-3 éven belül lassul, az 5-8 éven belüli lassulásra már 52%-uk számított. Erre Fonyódi Levente úgy reagált, a hallgatóság által adott eredmény önbizalomhiányt tükröz. Ha nem hiszünk magunkban önbeteljesítő jóslat lesz a lassulás – mondta.  Győri Imre, a Magyarmet Finomöntöde Kft. tulajdonos-ügyvezetője szerint az öntödei ágazatban is jellemző a szereplők egymáshoz fordulása, ami technológiai szintek felosztásáról, koordinált specializálódásról szól és a versenyképesség megőrzését célozza a kölcsönös előnyök biztosítása mellett. Simon István, a Simon Műanyagfeldolgozó tulajdonosa elmondta, hogy vidéken élet-halál harcot kell vívnak a munkaerőért és azért, hogy biztosítsák az egyre nagyobb minőségi elvárásokat olyan árszinteken, amelyek gyakorlatilag rögzítettek. Körtvélyessy Géza, az Esztergomban termelő Kirchhoff Hungária Kft. ügyvezetője egy földre került emberhez hasonlította az autóipart – és ebben nem kis részt a CO2-szigorítás és a WLTP a felelős. A bérkiáramlás váratlanul érte a magyar ágazatot, az Audi-sztrájkkal pedig „nagy szöget vertünk a koporsónkba”, hazánk megbízhatósága és vonzerője nagy mértékben csökkent, komoly imázsvesztést szenvedtünk el. Szabó Éva, a GEDIA Hungary Kft. ügvvezető igazgatója elmondta, hogy a magyar járműiparban az elmúlt évekbe tapasztalható bérrobbanás sok szereplőt hozott nehéz helyzetbe, a nagymértékű béremelések duplán ütnek majd vissza. A megtermelt eredményből sokkal kevesebbet tudnak majd fejlesztésekre, innovációra költeni. A helyzetet súlyosbítja, hogy a Magyarországon tapasztalható munkaerőhiány miatt lépéskényszerben vannak, béremelések nélkül ugyanis elmennek a dolgozóik. A kitörési lehetőségeket feltérképező körkérdésére a jelenlévők egyetértettek abban, hogy jelentős változásra van szükség. Az automatizálás kötelező és fontos a képzési rendszerünk jó irányba történő terelése is. Továbbá elengedhetetlen olyan vállalatvezetési rendszerek kialakítása, amelyek kellően hatékonyak és segítségükkel gyorsan lehet majd reagálni a piaci változásokra. Szabó Éva szerint kulcstényező a „magunkban kell hinni” mentalitás. Simon István rámutatott, hogy több forrást kéne biztosítani a gyakorlatorientált oktatásra, szakmunkásképzésre. Nagy Mihály a piaci szereplők egyetemekkel, kutatóintézetekkel történő együttműködését emelte ki a változás fontos eszközeként. Rövid távon pesszimista, de hosszú távon optimistán látja az iparág magyarországi kilátásait, ugyanis mint mondta, hisz a magyar emberekben. Számos helyen szerzett nemzetközi tapasztalatot, és ez alapján mondta, hogy Magyarországon még mindig jó szürkeállomány van. Körtvélyessy Géza leszögezte, hogy a munkaerőmegtartásban hosszú távon kell gondolkodni. Győri Imre szerint vissza kellene hívni a Nyugat-Európába költözött dolgozókat.
(források: www.autopro.hu www.mage.org.hu, www.portfolio.hu, www.mti.hu)

ALD ChargePoint megállapodás

A világ 43 országban vállalati flottakezelést és hosszú távú gépjármű lízing szolgáltatásokat kínáló ALD Automotive megállapodást írt alá a ChargePoint-tal, a világ egyik legnagyobb elektromos autó töltőhálózattal rendelkező vállalatával. A megállapodás értelmében a ChargePoint az ALD és flottapartnerei rendelkezésére bocsátja az elektromos autók töltése terén megszerzett szakértelmét, töltési megoldásait és szolgáltatásait tartalmazó egész portfólióját Európa több mint kilenc feltörekvő piacán. Az elektromos autók számára felkínált töltési megoldás magába foglalja a varratmentes csatlakozási lehetőséget, a digitális számlázási megoldásokat, a töltőpontok használatát azok karbantartásával együtt, 24 órás ügyféltámogató rendszerrel a hét minden napján, valamint okos (smart) töltőket vállalati használatra. Házi töltők is igényelhetők. A ChargePoint hozzáférést ad Európa-szerte kiépített közterületi töltőhálózatához is. A következő három hónapban egy egységes, varratmentes eszközt dolgoznak ki a folyamat kezelésére Európában. Az ALD szóvivője szerint a megállapodás erősíteni fogja a társaságuk által kezelt elektromos autóflotta kiszolgálását. A kezdeményezés az ALD Electric program része, amely az villanyautók holisztikus módon való megközelítését jelenti és öt olyan kulcsszolgáltatást foglal magában, amelyek révén megkönnyítik a fogyasztó döntését az elektromos meghajtás mellett, egyben mérséklik a villanyautóval szembeni még mindig létező fenntartásokat. Mindez magában foglal egy a villanyautókkal kapcsolatos tanácsadói szolgáltatást, amely segíti az ügyfelet, hogy a használati céljainak megfelelő autót válassza, és egyben bátorítsa az új mobilitási formák igénybevételére. Lehetőség van villanyautó tesztvezetésére is beleértve az elektromos töltés lebonyolítását. Okos töltőket bocsát rendelkezésre otthonra és a munkahelyre. Riportolás és számlázás digitális megoldásokkal a vezető és a flottakezelő számára. Az ötödik szolgáltatás pedig rövid távú, rugalmas bérlési lehetőség az ALD Switch megoldás révén, ha a hosszabb távolság megtétele miatt hagyományos gépkocsira lenne szükség. Az ALD, a Société Général leányvállalata. Fő tevékenysége az autólízing és a flottakezelés, világviszonylatban a három legnagyobb nemzetközi szereplő között van. A ChargePoint a világ egyik legnagyobb töltőhálózatával rendelkező vállalataként nemrég jelentette be, hogy felgyorsítja töltőtelepítési programját, és 2025-ig bezárólag globálisan összesen 2,5 millió nyilvános töltőponttal fogja támogatni az elektromos autózás terjedését. 2007-es alapítása óta napjainkig a vállalat valamivel több, mint 54 000 töltőpontot létesített világszerte, ami annyit tesz, hogy a következő hét évben körülbelül 50-szeresére fog nőni az a hálózat, amit az elmúlt tizenegy évben épített ki a kaliforniai székhelyű cég.
(forrás: www.fleeteurope.com, villanyautosok.hu).

Előző

Hibrid autók a legjavából

Következő

ALD signs deal with Chargepoint