0
Shares
Pinterest Google+

Megalakult az EUFMA, az európai flottamenedzserek szövetsége

Németország, Svájc és Ausztria vezető flottatulajdonosait tömörítő szövetségek képviselői nemrég megalapították az Európai Flotta és Mobilitási Szövetséget (European Fleet and Mobility Association). Európa minden nemzeti flottaszövetsége meghívást kapott a csatlakozásra. A flotta- és mobilitásmenedzsment növekvő mértékben nemzetközi témává vált, ezért nem árt, ha a flottákat tömörítő nemzeti szervezetek a határokon túlra is kitekintenek. Bár kétség kívül vannak helyi sajátosságok, különbözőségek, például az eltérő adózás, a jogszabályi eltérések, de az olyan célkitűzések, mint a teljes életút költség (TCO) ellenőrzése, kordában tartása, a költséghatékonyság, a vezetői stílus, magatartás monitorozása megannyi határon átívelő téma. A különböző országokban leányvállalatokkal bíró, különböző flottákkal és sofőrökkel kapcsolatba kerülő flottakezelők nemzetközi szinten más rálátással bírnak az egyes problémákra. Ennél fogva nem érdektelen a legjobb gyakorlatok megosztása és a flottatulajdonosok közötti kapcsolatok kialakítása. Az európai szövetség megalakításának ötletét a német flottakezelők szövetsége, a Bundesverband Fuhrparkmanagement (BVF), vetette fel. A német szervezetnek 400 tagja van és ezek 220 ezres gépkocsi-flottával rendelkeznek. A svájci szövetségnek, a Schweizerischer Fahrzeugflottenbesitzer-Verbandnak (SFFV) 300 tagszervezete van, ami 100 ezer gépkocsit jelent, míg az osztrák szövetség, a Fuhrparkverbandes Austria (FVA) 15 ezer autót tulajdonol. Számos a flottakezelés operatív feladataira és a törvényi kereteire vonatkozó szabályt európai szinten határoznak meg és döntenek el – mutatott rá Marc-Oliver Prinzing, a BVF vezérigazgatója. Ennek fényében a lobbytevékenységnek nyilvánvalóan európai szinten is van értelme – mondta Henning Heise, az osztrák szövetség, az FVA első embere. Az EUFMA célja, hogy valamenny európai flotta képviseletében léphessen fel. A szervezési és belső működési feladatok meghatározása a következő néhány hétben kezdődik. Mindenekelőtt az a fontos, hogy valamennyi, a társult szövetségeket képviselő tagszervezetünk álláspontjainak koncentrált és határozott hangot adjunk – tette hozzá Ralf Kaser, a svájci szövetség, a SFFVvezetőségénk tagja. Mindez hozzájárul tagjaink nemzeti keretekben kifejtett tevékenységeinek erősítéshez és sokoldalubbá tételéhez.
forrás: www.fleeteurope.com

E-Call nélkül nem kerülhet forgalomba új autó az EU-ban

Az e-Call segélyhívó rendszerhez szükséges fedélzeti egység egy integrált SIM kártyával kötelező tartozéka kell, hogy legyen az Európai Unióban, 2018. április elsejétől típusengedélyt kapott járműveknek. Az Európai Parlement 2015. április 28-án szavazta meg az e-Call rendszer bevezetéséről döntő, most életbe lépett jogszabályt. Az uniós rendelet értelmében beépített segélyhívó intelligens telefonként működik. A visszapillantó tükör mellett elhelyezett e-Call-t, SOS-gombot maga az autós is aktiválhatja manuálisan, ha balesetet szenvedett és segítségre van szüksége, vagy szemtanúja volt egy balesetnek és annak sérültjeihez akar mentőt hívni. De szinte még fontosabb része a rendszernek az úgy nevezett automatikus segélyhívó (automatic crash response). A segélyhívó ugyanis, ha a baleset következtében a légzsákok kinyílnak automatikusan jelzést küld a 112-es segélyhívóközpontnak a szerencsétlenség részleteivel, elsősorban is a pontos GPS-koordinátákkal. Baleset esetén akkor is befut a hívás a 112-es egységes segélyhívóra, ha a sofőr vagy az utasok eszméletüket vesztik, vagy beszorulnak a roncsba, és nem tudnak telefonálni. A mentőegységek azonnal elindulhatnak a helyszínre, így a sérültek ellátása hamarabb megkezdődhet. Azokat a sérülteket is meg lehet majd menteni, akiket eddig azért nem sikerült, mert a mentő nem ért ki elég gyorsan a helyszínre. Ezek a sérültek a becslések alapján az összes sérült 10 százalékát teszik ki. Az e-Call jelzésére a központ ugyanúgy rögzíti az adatokat, mintha egy állampolgártól kapott volna telefonos bejelentést. Ha nem sikerül a kapcsolatfelvétel a járműben ülőkkel a mentőegységek azonnal elindulnak, amivel értékes, akár sorsdöntő perceket nyerhetnek az életmentés szempontjából. Becslések szerint akár 4%-kal csökkenhet a halálos áldozatok száma, így Európa-szerte évente legalább ezer ember életét mentheti meg az eszköz. A hatóságok kiérkezési ideje akár felére rövidülhet. Az automatikus bejelentésnek köszönhetően az érintett útszakasz lezárása, a forgalom-elterelés, a baleseti helyszínelés is gyorsabban elindulhat.

Kevesen tudják, hogy az e-call redszer „feltalálása” a General Motors, a GM nevéhez és az 1996-os évhez kötődik. A GM prémium márkáját, a Cadillac gépkocsikat szerelte fel, egy a Motorolával közösen kifejlesztett, OnStar-nak nevezett segélyhívó rendszerrel. Ez a megoldás lett az előfutára a később, az Opel és a Vauxhall gépkocsik többségében rendszeresített és a mai napig használatos segélyhívó platformnak és telefonos alkalmazásnak. Az automata segélyhívó rendszer másik úttörője a Mercedes-Benz volt. Az e-Call, angolul emergency call rendszer standard tartozék minden modellsorozatukban a „Mercedes me” 2014 szeptemberében történt bevezetése óta. Mint az OnStar esetében is a kommunikáció nem azon a nyelven történik, ahol a jármű éppen tartózkodik, hanem azon a nyelven, amelyet előzőleg a sofőr beállított az infotainment rendszeren. Az e-Call nagyon hasznos, bár még nem teljesen tökéletes. Lehetővé teszi, hogy a mentés nagyon gyorsan megkezdődhessen, többek között, mert azonnal nagyon pontosan ismert a baleset helye. Kiemelten hasznos ez, ha például éjszaka, illetve nem látható területen történik egy baleset, mondjuk árokba borul egy adott jármű, és még szemtanúi sincsenek. Persze azért vannak még hiányosságok. Nagyon távoli, félreeső helyeken hiányozhat a hálózati lefedettség, így kommunikáció nem lehet sikeres. Amennyiben a baleset alagútban történik az e-Call nem tudja továbbadni a GPS-koordinátákat. A rendszer jelenleg még nem minden esetben jelzi azt sem, hogy hányan ülnek a járműben. Amennyiben a bennülők eszméletlenek, a mentő központ nem tudja, hogy milyen erőkkel vonuljon ki. A SOS gombot a kocsiban ülő gyerek is megnyomhatja, ha a szülő néhány pillanatra kiszáll. Végül az e-Call rendszer a magánélet védelmével kapcsolatos jogokat és kiberbiztonsági a kérdéseket is érint. Ezen hiányosságok egy részének kiküszöbölésére már vannak kísérletek. Például, a vészjelzésekkel a központba jutó adatokat (a baleset helye, ideje, a gépjármű azonosítója) a központok csak az adott országban hatályos adatvédelmi törvények által meghatározott ideig őrizhetik. Mivel a készülék a mobilhálózatokkal nincs állandó kapcsolatban, hiszen kizárólag akkor lép működésbe, ha baleset történik, a rendszer beszereltetésével önmagában még nem válik lehetővé a gépjármű útjának követése.
forrás: www.fleeteurope.com, www.mti.hu

Szorosabb uniós kontroll alatt az európai autóipar

Az Európai Parlament strasbourgi plenáris ülése áprilisban új szabályozást hagyott jóvá, annak érdekben, hogy az európai autók biztonságosabbak legyenek, és működésük kevesebb károsanyag-kibocsátással járjon. Az uniós parlament sajtószolgálatának tájékoztatása szerint minden uniós tagállamnak egységesen, az előző évben fogalomba helyezett gépjárművek közül 40 ezrenként egyet legalább évente biztonsági szempontok alapján ellenőriznie kell. Legalább 20 százalékuk esetében az ellenőrzéseknek a károsanyag-kibocsátására is ki kell terjednie. Az új vizsgálati rendszer garantálhatja, hogy az autók mindvégig a kibocsátási határértékeken belül maradjanak. Ennek érdekében a tesztközpontokat rendszeresen és független hatóság bevonásával ellenőrizni fogják. Az ellenőrzéseket az Európai Bizottság rendelheti el. A csaláson kapott gyártók autónként akár 30 ezer euró (mintegy 9,3 millió forint) bírsággal is sújthatók. A befolyt összeget a piacfelügyelet megerősítésére és környezetvédelmi célokra kell fordítani – olvasható a szövegben. Az európai hatóságok is kezdeményezhetnek autóvisszahívásokat, ha a gyártók ezt maguk nem tennék meg. Az autótulajdonosok kiadásait megtérítik, ha olyan hibát javíttatnak meg a járművön, amelyeket az autógyártó később visszahívási akcióban elismer. A független szervizek is hozzáférést kapnak az autókra vonatkozó alapvető és nélkülözhetetlen információkhoz, hogy képesek legyenek versenyezni a márkakereskedők szakszervizeivel, ami ösztönzi az árak csökkenését.  A 2020 szeptemberétől érvényes jogszabály az autókat biztonságosabbá és környezetkímélőbbé teszi, és valós vezetési körülmények között végzett tesztekkel kombinálva biztosítja, hogy a dízelbotrányhoz hasonló dolog soha többé ne történhessen meg – szerepel az indoklásban.
forrás: www.mti.hu, www.globafleet.com

Előző

OXXO Hungary Truck Racing Team - Ismét tarolt a magyarok kamionja!

Következő

EUFMA, eCall, Tougher supervision for European car industry