0
Shares
Pinterest Google+

Egyedül a Toyota kerülheti el az európai gigabírságokat

A Los Angeles-i székhelyű PA Consulting tanácsadó cég nemrég átfogó elemzést közölt arról, hogy milyen hatással lehet a vezető autógyártók profitabilitására az Európai Unióban 2020-tól érvénybe lépő 95 gramm/km-es flottaszintű emissziós kvóta. Ennek meghaladása esetén az autógyáróknak extra grammonként és autónként 95 eurós bírságot kell megfizetniük. A legtöbb gyártó számára ez olyan gigabírságokat jelent, ami drasztikus hatással lehet a profitabilitásukra. Az egyetlen autógyártó (az Európában egyelőre marginális értékesítéseket jegyző Teslát leszámítva) amely elkerülheti a büntetéseket a Lexus prémium márkát is jegyző, Toyota. A japán autógyártó európai értékesítéseiben már most 63%-ot tesznek ki a hibridek. A PA Consulting egy korábbi elemzésében négy gyártónál látott reális esélyt arra, hogy képesek lesznek tartani a lépést a szén-dioxid-kibocsátási átlag újabb uniós szigorításával: a Volvónál, a Toyotánál, a Jaguar-Land Rovernél és a Renault-Nissannál. Az Európai Unió 2021-es széndioxid-kibocsátási célkitűzése alapján a PA Consulting számításai szerint akár 14,5 milliárd euró pénzbírságot is kiszabhatnak az európai piacon a 13 legnagyobb autógyártóra. A 2020-as még átmeneti év, melyben a kilométerenként 50 grammnál kevesebb CO2-t kibocsátó részben vagy teljesen elektromos autók duplán kerülnek beszámításra, illetve a flották legjobban szennyező 5%-a nem kerül figyelembevételre. 2021-től viszont fokozatosan csökkennek a kedvezmények, 2030-ig pedig az autógyártóknak további 37,5 %-kal kell majd csökkentiük a flottaszintű CO2-kibocsátást. Van olyan autógyártó, amely a tanulmány szerint egymaga 4,5 milliárd eurós büntetésre számíthat. Akad olyan is, amelynek európai eladásai után teljes globális profitjának négyszeresét kellene befizetnie. Az autógyártók a befizetendő büntetések mértékét rövid távon egyes modellek és meghajtások megszüntetésével csökkenthetik, míg a pénzügyi hatást áremelések révén mérsékelhetik. Egyetlen olyan vezető autógyártó van, amely teljes mértékben elkerülheti a büntetéseket, ez pedig nem más, mint a Lexus prémium márkát is jegyző, Európában értékesített autóinak 75%-át a kontinensen is gyártó Toyota. A PA Consulting tanulmánya ugyan még a vezető autógyártók között messze a legjobban teljesítő Toyota esetében is számol minimális büntetéssel (18 millió euróval, ami a vállalat világszintű profitjának 0,1%-a). A Toyota számára mindez hatalmas versenyelőnyt jelent. Nem kényszerül áremelésre és modellek megszüntetésére sem, ráadásul a világ legnagyobb akkumulátorgyártási kapacitása fölött diszponálva különösebb szállítási nehézségek veszélye nélkül szolgálhatja ki a megnövekedő keresletet. A Toyota előnye versenytársaival szemben azonban nem csupán a pillanatnyi helyzetet tükrözi. A japán autógyártó több, mint két évtizeddel ezelőtt tette meg az első lépést az autóipar zöldüléséért a világ első öntöltő hibrid elektromos autójának bemutatásával. Azóta több, mint 15 millió hibrid Toyota és talált gazdára világszerte, a vállalat mára Európában 20, globálisan pedig 40 hibrid modellt kínál. Az elektromosításban a többi autógyártóval szemben több, mint 20 éves előnnyel rendelkezik. Fejlesztései több évtizedes tudatos stratégiai építkezés keretébe illeszkednek, nem pedig az új emissziós határértékek miatt, a büntetések elkerülése érdekében sebtében végrehajtott és levezényelt szükségmegoldások. Miközben versenytársai hatalmas erőfeszítéséket tesznek a 2020-as kibocsátási céloknak való megfelelés érdekében, az azokat könnyűszerrel teljesítő Toyota 2025-re már azzal számol, hogy európai értékesítéseinek minimum 90%-át teszik majd ki a részben vagy teljesen elektromos autók. Ugyanebben az évben a vállalatnak már egyetlen olyan autója sem lesz, amely ne lenne elérhető valamilyen részben vagy teljesen elektromos hajtással.

www.toyota.com

Januárban nőtt az új autók eladása

Januárban 4,1 százalékkal bővült az új autók eladása, 10 113 új gépkocsi állhatott forgalomba az év elején – közölte a Datahouse. Tavaly januárban 9716, míg tavalyelőtt csupán 8894 személygépjárművet helyeztek forgalomba. A januári eladási listát a Toyota vezeti 1301 darabbal, és 12,86 százalékos piaci részesedéssel. 10 százalékot meghaladó arányt csak a Volkswagen tudott még elérni. A német gyártó 1176 eladott autóval 11,63 százalékos piaci részesedést ért el. A tavaly januári listát 16,34 százalékkal még a Suzuki vezette. A Toyota akkor 5,43 százalékot, a Volkswagen 7,89 százalékot ért el. Szinte változatlan a motorkerékpárok forgalmazása tavalyhoz képest. Idén januárban 110, míg tavaly 109 állt forgalomba, 2018-ban viszont csak 70. A kishaszongépjárművek forgalmazása 11,4 százalékkal mérséklődött, miután a forgalomba helyezés darabszáma 2007-ről 1778-ra csökkent. Még nagyobb mértékben, 27,8 százalékkal esett az új nagyhaszongépjárművek eladása januárban éves alapon. A 254 forgalomba helyezés 2018-hoz képest még jelentősebb, 48,6 százalékos visszaesés. Januárban viszont 160-ra nőtt a buszok forgalomba helyezése, ami az alacsony, mindössze 7 darabos bázis miatt éves összevetésben kiugró emelkedést jelent. A korábbi évek adatai ugyanakkor azt mutatják, hogy a buszok belföldi piaca hónapról hónapra is jelentősen eltérhet.

www.datahouse.com

Több balesetet okoznak az elektromos autókkal?

Az elektromos autók többször érintettek a közúti balesetekben, mint a hagyományos meghajtású járművek – mutattak rá a legnagyobb dán biztosítótársaságok, a Topdanmark, a Tryg és a Codan. A három társaság jelezte: több balesetet regisztrálnak elektromos autókhoz kapcsolódóan, mint a belső égésű motorúakhoz. A Topdanmark adatai szerint ez a szám 20 százalékos többletet jelent átlagosan. A Tesláknál az arány 50 százalékra tehető. A Topdanmark 1500 olyan esetet regisztrált az elmúlt két évben, melyben Tesla autók sérültek. Jens Ropke, a vállalat termékfejlesztési igazgatója azt nyilatkozta, hogy ezek nagy része olyan baleset volt, amikor az autó egy parkolóban álló betonoszlopba, vagy az otthoni autóbeállónak ütközött. Ennek valószínűleg az az oka, hogy az elektromos autók egy pillanat alatt gyorsulnak, ami meglepheti a sofőröket. Olyan érzés, mintha dodzsemet vezetnénk. A Codan, a Tesla hivatalos skandináviai biztosítási partnere ugyanezt a trendet támasztja alá. Norvégiában ráadásul rengeteg elektromos autó van, így könnyebb a statisztikai adatok gyűjtése. A norvégiai adatok szerint a friss elektromos autó tulajdonosok 50 százaléka szenved balesetet a vásárlást követő egy évben, míg ez a szám más autóknál 25-30 százalék körüli. A Tesla szerint azért gyakoribbak a balesetek az ő modelljeikkel, mert a tulajdonosok rövidebb, illetve keskenyebb autóról váltanak Teslára. A vállalat közlése szerint egy nagyobb autóhoz is hozzá kell szokni, még akkor is, ha felhasználóbarát szenzorrendszerrel rendelkezik. Sem a dán közúti felügyelet, sem az ország baleseteket kivizsgáló testülete nem vezet külön statisztikát az elektromos autókról, emiatt lényegében nem ismert, milyen gyakran érintettek az elektromos autók a súlyosabb balesetekben. A svájci AXA biztosító adatait szerint a kis méretű elektromos autókkal kevesebb a baleset, mint a klasszikus kisautókkal, azonban a luxus és SUV szegmensben az elektromos hajtású autók 40%-kal több balesetet okoznak, mint a hagyományos társaik. A biztosító adatai csak a svájci piacra vonatkoznak, és kevésbé reprezentatívak az alacsony mintaszám miatt. Az AXA 2014 és 2018 között vizsgálta a kárgyakoriságokat kategóriákra és hajtási módokra lebontva. A jó hír, hogy aki Mitsubishi I-MiEV vagy Renault Zoe jellegű kisautóval közlekedik, az 10%-kal kevesebb balesetet okoz, mint aki hagyományos meghajtású Fiestával, Corsával vagy Poloval. A nagyobb, jóval erősebb autóknál ugyanakkor a villanyautók 40%-kal több balesetet okoznak. Az ok nyilvánvaló: a felhasználók még nem szoktak hozzá ahhoz a teljesítményhez, amit egy erős villanyautó tud, illetve, ami talán még fontosabb, nem szokták még meg a teljesítményleadás jellegét. A tanulmány szerint a legerősebb belső égésű motoros autóknál is jellemző némi késleltetés a teljesítmény leadásban, míg a villany nyomaték azonnal rendelkezésre áll maradéktalanul. A fék érzete sem teljesen azonos, ez is okozhat kezdő villanyautósoknál problémát. Jóhír viszont, hogy nem látszik statisztikailag megnövekedett tűzveszélyesség, ha csak az elektromos autókat nézzük. Megjegyzik ugyanakkor, hogy amennyiben kigyullad egy ilyen autó, akkor a tűz oltása szinte lehetetlen. A gyalogosvédelem kapcsán javasolják, hogy régebbi elektromos autók tulajdonosai is szereljék fel autóikat a 2019 júliusa óta kötelező akusztikus gyalogos figyelmeztetővel, hanggenerátorral. Ezzel sok balesetveszélyes helyzet megelőzhető.

forrás: www.autopro.hu, www.axa.com

Előző

A hercegi rostélyos

Következő

Flotta hírek