0
Shares
Pinterest Google+

A jövő közlekedéséről, többek között a modern flottakövető rendszerekről, az e-autók szerepéről a céges flottákban, az e-mobilitáshoz kapcsolódó legmodernebb online fizetési megoldásokról hallhatunk előadásokat az IIR Magyarország Connected Day címmel megrendezett konferenciáján. 2018. április 17-i konferenciának a Danubius Hotel Hélia adott otthont. Az exponenciális technológiák és a disruptive innovációk mindannyiunk életét megváltoztatják – mutatott rá előadásában Dr. Kristóf Péter , az ExO Works és a Fastrack Institute tanácsadója, aki egyben a konferencia levezető elnökének tisztét is betöltötte. A rohamléptékben fejlődő informatika, mesterséges intelligencia, gépi tanulás, biotechnológia, és az önvezető technológia a múlt század jól bevált üzleti modelljei alól valósággal kihúzza a talajt. A közlekedés területén mindennapossá válnak az autonóm járművek, a drónok és az elektromos hajtásláncok. Az emberek nem akarnak majd saját járművel rendelkezni, mert a szolgáltatásként igénybe vett megoldások sokkal rugalmasabb, kényelmesebb, gyorsabb és olcsóbb alternatívát jelentenek majd. Ha csak azt nézzük, hogy az autóink manapság az idő 90%-ában parkolnak, amit az önvezető járművek drasztikusan csökkenteni fognak, akkor ez az átalakulás érinteni fogja a használatban lévő autók számát, miközben teljesen átalakítja a parkolásra használt tereinket is. Egy ilyen világban az autót szolgáltatásként nyújtó szereplők jelentősége felértékelődik, de egyben nekik is fel kell készülni az egyre gyorsabbá váló technológiai fejlődésre. Az „exponential organizations” nevet viselő modell és megközelítés ezekre a kihívásokra ad megfelelő válaszokat. Az újfajta szemléletmód elsajátításával a cégek képesek lesznek a hosszú távú fennmaradásukat és ugrásszerű fejlődésüket lehetővé tevő transzformációra. Az előadás ebbe a világba nyújtott bepillantást, miközben arra a dilemmára is választ adott, hogy miként kezelhetők az önvezető megoldások gyorsuló elterjedésével jelentkező üzleti, technológiai és társadalmi kihívások.
A mobilitáshoz kapcsolódó legmodernebb, hazai fejlesztésű, online fizetési megoldásokat dr. Al-Absi Gáber Seif, az OTP Mobil Kft. ügyvezető igazgató helyettese ismertette. Az OTP Mobil Kft. az internetes vásárlás és a mobilvásárlás területén rendelkezik kiterjedt szolgáltatási portfólióval. Termékei a Simple márkanév alatt találhatók meg a piacon, jelenleg két fő szolgáltatást nyújtva: a SimplePay online fizetési megoldást, valamint a Simple mobilalkalmazást. A tavalyi évben az OTP Simple alkalmazáson keresztül indított vásárlások forgalma duplájára, a tranzakciók száma pedig háromszorosára emelkedett. A vásárlások összértékét tekintve továbbra is az autópályamatrica-vásárlás, míg a tranzakciók számát tekintve a parkolás funkció a legnépszerűbb. A siker kulcsa a folyamatos fejlesztés. A tavalyi év során átjárás jött létre a Simple alkalmazás és a SimplePay között is a Simple Fiók megszületésével. A mobilitáshoz kapcsolódó legmodernebb online fizetési megoldásoknak kiemelt szerepe van az e-mobilitás területén is – mutatott rá az igazgató-helyettes. A legfontosabb online fizetési funkciók az autómegosztáshoz, a carsharinghez és az elektromos töltéshez kapcsolódnak – hangsúlyozta. További hasznos fizetési megoldásokat is kínálnak a közlekedési és járműpiac számára, ami lehetővé teszi egyedi esetek kezelését. Ilyen
például, az egyedi fizetési link generálási lehetőség a SimplePay adminisztrátori felületen.

De lehetséges a telefonbeszélgetés közben indítható fizetés, vagy az online részletfizetés többnapos vagy nagy összegű autóbérlés esetén.
Csáti Réka , a Jármű Kontroll Magyarország Kft. Operatív igazgatója előadásában részletesen kifejtette, hogy mi mindenre használhatók a flottakövető rendszerek a flotta követésén túl is. A műholdas nyomkövetésen alapuló rendszerek fejlesztésével, gyártásával, értékesítésével, beszerelésével, valamint üzemeltetésével foglalkozó kft. 100 %-ban saját fejlesztésű készülékeivel és rendszereivel, a járműflottával rendelkező vállalatok ellenőrizhetik, követhetik, és nem utolsósorban biztonságban tudhatják munkatársaikat és járműveiket. A flottakontroll része lehet az online járműfigyelés, az automatizált riportok, a POI kezelés, a céges/magánút megkülönböztetés, belső memória, saját akkumulátor, útvonaltervezés, útnyilvántartás üzemanyag figyelés, sofőrazonosítás, flotta-SMS, határfigyelés, ajtó, raktérajtó figyelés, FMS Gateway/CAN BUS adatok. Mindezzel többek között jelentős üzemanyagköltség csökkentés érhető el, de a futott kilométerek száma is jól kézben tartható. Optimalizálhatók a bérköltségek, határidőre és biztonságosan megérkezhet a szállítmány, minden szempontból csökkenthetők a veszteségek. Útdíj-kontroll eszköz szintén beépíthető. Másik fontos terület a járművédelem. Az elhangzott esettanulmányok egyike a közösségi autózás igényeinek kiszolgálásához, a másik pedig az elektromos flották kezelésével felmerült speciális igényekhez kapcsolódott (pl: töltésmenedzsment). Kiemelten kezelik a cégnél az egyedi kérések teljesítését, és adott vállalat igényeire szabott csomagok összeállítását. Ennek érdekében is folyamatosan fejlesztik termékeiket.
Érdekes témát, az elektromos autózáshoz kapcsolódó tényeket és tévhiteket taglalta Ferencz László, a Schneider Electric flottamenedzsere, aki kitért az egyes töltőtípusokra is. Az év eleji magyar adatok szerint 5009 db zöld rendszámot adtak ki, ebből mintegy 2000 db-ot „full” elektromos járműre. Destabilizálhatja-e a világot az e- mobilitás? – tette fel a kérdést. Egyelőre „igen” a válasz. A jövő gépjárműveit mindenképpen jellemzi majd az előadó szerint: az önvezetés, az állandó internetkapcsolat, az elektromos meghajtás, a mobil töltés, a forgalomkontroll, valamint az alakváltás és az intelligens anyagok.
A Nissan elektromos autó stratégiáját Reizer Levente, Elektromos autó termékmenedzser ismertette. Többek között rámutatott, hogy a városok szerepe nő, egyre több megaváros, megarégió és megakorridor lesz. A problémákra az egyik megoldást az okos városok (smart city) jelenthetik természetesen okos közlekedéssel (smart mobility). Paradigmaváltásra van szükség, aminek mindenképpen része kell, legyen a városi energiamenedzsment, hogy ne legyen kárba vesző zöld energia. Mindenképpen egy önvezető jövőre lesz szükség. A több mint hetvenéves autógyártási tapasztalattal rendelkező Nissan az intelligens autók mellett teszi le a voksát, intelligens meghajtással, intelligens vezetéssel, kapcsolódással, amit az új Nissan Leaf testesít meg többek között 75%- kal kevesebb üzemanyag költséggel és 50% -kal kevesebb szervizköltséggel. Az előadó a Nissan töltőhelyek kiépítésére indított jelentős támogatási programjáról is szólt.
A töltőkkel kapcsolatban felmerülő kérdésekkel foglalkozott Széles Orsolya Projektvezető előadása is, a MENNEKES e-Mobilitás cégtől. A különböző töltési módozatokat taglalva feltette a kérdést, hogy melyik töltési módozat a legjobb az akkumulátornak? Szó volt a különböző töltési szabványokról, fali-töltőkről és töltőoszlopokról. A törvényi követelményeket a 2016-os OTÉK- módosítás tartalmazza, ami a parkoló és várakozó helyek töltőkkel való ellátására vonatkozik a különböző településtípusokon. A töltő telepítésekre jelentős támogatások vannak, mégpedig társasági adó-alap kedvezmények.

„Láttam a jövőt és az piros kockás” – indított Szunomár Tibor, a FŐTAXI Zrt. tanácsadója. Meggyőződésem – mutatott rá, hogy nem csak lépést tudunk tartani a környezettudatos fejlesztésekkel és irányzatokkal, de képesek vagyunk befolyásolni is azokat. Évszázados múltunkhoz híven aktív szereplői kívánunk lenni a hazai e-mobilitás előmozdításának – szögezte le. Az elektromos autó koncepciója magával az autózással egyidős; az első elektromos gépkocsi 1898-ban készült. A századfordulóra az elektromos autók népszerűsége az egekbe szökött. Amerikában több mint 33 ezer regisztrált villanyautó közlekedett, ami a forgalom 38 %-át tette ki. A Magyar Királyi Posta 1927-ben vásárolta meg az első Rába és MÁG villanyautókat, amelyek egészen a 60-as évek elejéig futottak. A Villamos ipari Kutatóintézetben számos prototípus készült:1968: Tiny I. (2 db 2,5 kW-os villanymotor) 1969: Hospedit, 1971: Tiny 70 1974: Villanyrobogók (a Csepel Motorkerékpárgyárral közösen). 1975-ben az elektromos Barkasból 10 db-os széria készült a Magyar Posta rendelésére. 1975-be pedig az IKARUS-ban 200 hibrid PULI Pinguin magyar törpeautó is elkészült. 1992-1996 között, a Puli villany-törpéből Németországba, Svájcba és Franciaországba is exportáltak. Pavlics Ferenc gépészmérnök pedig az Apollo űrprogramban használt holdautó (Lunar Roving Vehicle) főkonstruktőreként tett szert világhírre. A Lunárt az Apollo 15, 16, 17 küldetések során használták. A holdjárók összesen 91 km-t tettek meg. A villanyautók több évtizednyi mellőzöttség után ma ismét a fejlesztések középpontjába kerültek. Az e-mobilitás elterjesztését tűzte ki célul a Jedlik Ányos Klaszter, amelynek a FŐTAXI is tagja. Az előadó emlékeztetett, hogy a 1900-ban alapított FŐTAXI mindig is újító szellemben működött. E múlthoz méltóan ma is élenjár az innovációban: a cégnél 2014-ben, új, akadálymentesített diszpécserközpont adtak át, InnoMax különdíjat kapott, One Touch Order taxirendelő mobil-applikációjuk. Elektromos villámtöltőt építettek ki a Kerepesi utcai székházban. 2015-ben forgalomba került az első elektromos, környezetbarát ellenőri autónk is – folytatta az innovációk felsorolását Szunomár Tibor. Elektromos flottánk első darabja egy Nissan Leaf. 2016-ban a BUD Green Airport pályázaton a FŐTAXI nyerte el a „Partner of the Year” fődíjat. Pályázatának címe: E-mobilitás és a környezetterhelés csökkentése. A FŐTAXI nagy álma egy igazi e-flotta Nissan Leaf, és Nissan ENV 200 autókkal – hangsúlyozta. A taxisok jövőjét tehát meghatározza az elektromos autók költsége is – szögezte le.
Vincze Csaba a MÁV Zrt. Szállítás és Flottakezelés vezetője kifejtette, cégük a környezet iránti felelősségét átérezve elektromos személygépjárműveket is üzemeltet. Közúti flottájukban hét db VW E-Golf személygépjármű van. Annak érdekében, hogy lehetőség szerint minél többen vegyék igénybe a járműveket, kettő üzemel kulcsos autóként Budapesten a MÁV Székházban. A többi öt, a MÁV területi igazgatóságokon (Szombathely, Pécs, Miskolc, Debrecen és Szeged) hirdeti a MÁV környezettudatosság és energiatakarékossági iránti elkötelezettségét. Valamennyi elektromos autó egységes, matricázott kivitelben áll rendelkezésre. A MÁV Székházban kiépítésre került töltőállomás is. A vidéki igazgatóságokon a töltőállomások kiépítése folyamatban van. Az e-Golf megfelel a modern igényeknek: erőteljes, csaknem hangtalan elektromos motorja impozáns gyorsulásról gondoskodik, miközben energiatakarékos közlekedést tesz lehetővé. Az eddig eltelt közel hat hónap alatt nagy üzemeltetési tapasztalattal még nem rendelkeznek.

.

Előző

Oxxo Racing

Következő

Május havi flotta híreink