0
Shares
Pinterest Google+

Az autógyárak számára a nagy kérdés, hogy milyen kereskedelmi megállapodás jön majd létre az EU és Nagy-Britannia között a szigetország uniós kilépését követően. A kereskedelmi forgalom jelenleg vámmentes. Az autógyártók azt szeretnék elérni, hogy az is maradjon a britek távozását követően is – írja az Automotive News Europe hírportál. A legtöbb autógyártó bizakodó. A Mini és a Rolls-Royce modelleket Nagy-Britanniában gyártó BMW szerint „egy átmeneti bizonytalan periódustól eltekintve” semmilyen közvetlen következménye nem lesz a Brexitnek nagy-britanniai tevékenységükre nézve. Az európai piac ellátásával kapcsolatos számos szerződést azonban újra kell majd tárgyalni – áll a BMW-nek a brit népszavazást követően kiadott közleményében. Ebben jelezték azt is, hogy, tiszteletben tartják a brit választók döntését.
A szigetországban Vauxhall leányvállalatával érdekelt Opel számára nagyon fontos, hogy Nagy-Britannia része maradjon a munkaerő és a termékek szabad mozgását biztosító Európai Gazdasági Térségnek (European Economic Area). Szorgalmazták, hogy az Egyesült Királyság és az EU közötti további együttműködési feltételek minél előbb rögzítésre kerüljenek. A Ford „sem készül beruházási terveinek megváltoztatására”, de természetesen „minden szükséges intézkedést meg fog tenni versenyképessége megőrzése érdekében” – közölték. A Fordnak három üzeme van Nagy-Britanniában, amelyek motorokat és hajtásláncokat gyártanak. Nyomatékosították, hogy számukra a stabil kereskedelmi környezet az első, a céljuk pedig, hogy továbbra is fenntartható és nyereséges legyen a cég Európában és Nagy-Britanniában is. Szeretnék biztonságban tudni a 14 ezer brit dolgozó munkahelyét. Az Aston Martin szintén az európai piacok vámmentes elérésének megőrzését kérte a brit kormánytól. Andy Palmer vezérigazgató közölte, hogy üzletpolitikájukat az átmeneti időszakban jelentkező piaci volatilitás figyelembe vételével fogják kialakítani. A bizonytalanságokat némileg tompíthatja a cég számára a font árfolyamának a csökkenése – mondta. Az indiai Tata Motors részvénye máris 12 százalékkal esett a Brexitről szóló népszavazást követően, ami 2012 óta a cég legnagyobb vesztesége volt. A globális forgalmának 20 százalékát Európában felmutató, legnagyobb brit autógyár, a Jaguar Land Rover az indiai Tata Group tulajdonában van. A Jaguar Land Rover közleményben szögezte le, hogy „elkötelezett minden termelési telephelye és beruházási döntése mellett”, illetve Európa stratégiai fontosságú piac számára. Mindazonáltal a JLR úgy becsüli, hogy az évtized végére egymilliárd fonttal csökkentheti éves nyereségét a Brexit.

Brexit és a japán autógyártók

A brit autóipar jórészt az elmúlt években-évtizedekben az országba települt és főként európai exportra termelő Nissan, Honda és Toyota üzemeknek köszönheti fellendülését. A japán autógyárak illetékesei szerint a Brexit függvényében lassíthatják, vagy akár le is állíthatják beruházásaikat az országban. „Nincs más választásunk, minthogy a kellő óvatosságot tanúsítsunk beruházási döntéseinkben, beleértve azt is, ha új modellről, vagy modellfrissítésről van szó” – közölte az egyik ázsiai autógyár neve elhallgatását kérő szigetországi igazgatója. A Toyota elsőként közölt konkrétumokat. A japán autógyártó szerint a britek távozása az EU-ból akár 10 százalékos vámtétellel is megterhelheti a Nagy-Britanniában gyártott modelleket. A Toyota tavaly 190 ezer autót gyártott Nagy-Britanniában, ennek 75 százaléka került az európai piacra, 10 százalékát pedig belföldön értékesítették. A Nissan elzárkózott a helyzet kommentálásától. A Nissan évtizedek óta szintén jelen van Nagy-Britanniában és tavaly 475 ezer autót gyártott az országban, a többségét uniós exportra. A Honda „szoros figyelemmel követi a fejleményeket”, miközben folytatja az előkészületeket az új Civic modell gyártásának a megindítására brit üzemében. A Honda tavaly 140 ezer autót gyártott Nagy-Britanniában és ennek felét az EU-ba exportálta.
A brit járműipar 800 ezer embernek ad munkát és évente 15,5 milliárd font (6200 milliárd forint) termelési értékkel járul hozzá a brit hazai össztermékhez. A Nagy-Britanniában gyártott járművek 80 %-át külföldön értékesítik, az Európai Unió piacára a teljes kivitel 57,7 %-a kerül. Mégis meglepően nagy fölényben voltak a Brexit mellett szavazók még az észak-angliai Sunderlandben is, ahol a Nissan hatezer embernek ad munkát. A sunderlandi üzem a legnagyobb autógyár Nagy-Britanniában. A Nissan 475 ezer autót gyártott tavaly nagy-britanniai üzemeiben.
Nagy-Britannia autóipara Nyugat-Európában a német és a francia mellett a legnagyobb hagyományokkal rendelkezik, mára viszont szinte teljesen elvesztette önállóságát. Pedig korábban megszámlálhatatlan patinás angol márka (Austin, Triumph, Riley, Alvis stb.) innovatív műszaki megoldásokkal operált. Hibás stratégiai lépések sora miatt viszont legtöbbjük a hatvanas évektől kezdődően csődbe ment. A hattyúdalt a szinte teljes autóipart magába olvasztó British Leyland Motor Corporation államosítása jelentette, 1975-ben. Majd a drasztikus leépítések és reprivatizáció után jöttek a külföldi kérők. Az egykori patinás márkák (beleértve a Rolls-Royce-t, a Jaguárt és a Bentley-t is) ma már kivétel nélkül külföldi tulajdonban vannak. A Rover pedig utolsóként, 2005-ben ment csődbe.

forrás: www.fleeteurope.com, www.mti.hu.

Brexit és a német autógyártók

Az európai politikusoknak meg kell találniuk a módját a vámmentesség fenntartásának az EU és Nagy-Britannia között – jelentette ki Matthias Wissmann, a Német Autógyártók Szövetségének igazgatója.
Nagy-Britannia a német autógyártók egyik legnagyobb piaca. A Nagy-Britanniában eladott évi 2,6 millió autónak a fele német tulajdonban lévő autógyárakban készült modell – emlékeztetett Matthias Wissmann. Németország 810 ezer autót exportált tavaly Nagy-Britanniába. A német autóiparnak száz üzeme van az országban a beszállítókat is beleértve. A Volkswagen szerint korai lenne megítélni a Brexit hatását a konszern brit Bentley modelljére. Nagy-Britannia a Volkswagen második legnagyobb európai piaca Németország után. A Daimler vezérigazgatója szerint a Brexit semmilyen lényeges hatással nem lesz a konszern Mercedes-Benz márkájának eladásaira.
Az Evercore ISI piackutató és tanácsadó vállalat szerint viszont a Brexitet követő gazdasági bizonytalanságok miatt az idén 4,5 százalékkal csökkennek az autóeladások a korábban várt 3 százalékos növekedés helyett. A cég szakértői szerint jövőre a brit autóeladások 10 százalékkal eshetnek vissza, ami 2,5 százalékkal veti majd vissza az európai autógyártás volumenét. A cég autóipari szakértője szerint a Brexit 8 milliárd euróval csökkenti majd az európai autógyártók bevételét. .

(Forrás: www.mti.hu)

Előző

Brexit, Tesztpálya Önvezető autóknak, Keréknyom nélkül, Szabadalmak

Következő

Új PEUGEOT 3008 GT - Szabadidő-autó karakter, GT szellemiség