0
Shares
Pinterest Google+

A koronavírus súlyosan érinti az autóipart is

A világméretűvé váló koronavírus-járvány már az autógyártók között is szedi „áldozatait”. Számos beszállító, például a német Schaeffler mellett japán és európai gyártók is szükségintézkedéseket vezettek be a járvány sújtotta területeken. A Honda, a Nissan és a PSA-csoport beszüntette az üzleti utazásait Kínában és azonnali hatállyal visszahívta vuhani alkalmazottjait. A koronavírussal sújtott kínai városban található még a Valeo gyára és kutatás-fejlesztési központja, illetve a Faurecia és a Siemens egy üzeme is. Vuhan Kína egyik legnagyobb ipari központja, a Dongfeng állami autóipari nagyvállalat székhelyén kívül az IBM, a HBSC, az Ericcson, a Walmart és több nagy multinacionális élelmiszeripari óriás is folytat itt tevékenységet. A vuhani régió, amely a koronavírus járvány kiinduló pontjának számít igen fontos csomópontja és központja a járműiparnak. A Nissan a japán kormány gépeivel menekítette ki japán alkalmazottjait és családtagjaikat. A Honda mintegy harminc japán dolgozóját és hozzátartozóikat vonta ki a térségből. Az autógyártó ugyancsak a japán kormány gépeit használta az evakuáláshoz. A tizenegy millió lakosú közép-kínai városban az európai autógyártók közül leginkább a PSA érintett, a vállalat 38 alkalmazottját menekítette ki a kínai és a francia kormány együttműködésében. A Renault még a holdújévi ünnepre zárta be a gyárát, amelyet a járvány miatt nem indítottak újra. A koronavírus miatt a Renault francia járműgyártó úgy döntött, hogy legalább február 13-áig meghosszabbítja a termelésleállást vuhani gyárában. Korábban úgy volt, hogy a 2 ezer főt foglalkoztató gyárban február 10-én újraindul a termelés. A PSA csoportnak, amely a Dongfeng helyi gyártó partnere három gyára is van Vuhanban, de a General Motors is termel ott. A Ford-Jiangling közös üzemben viszont dolgozókat hívtak be plusz szolgálatra, akik mintegy 600 Ford Transit teherautót mentőautókká építették át, hogy így segítség a járvány megfékezését és a betegek ápolását. Ugyancsak mentőautókat épít a kínai SAIC. A Daimler, a BMW, a Toyota és a Honda, valamint kínai szövetségeseik, a Dongfeng, valamint a GAC egyenként 5 és 26 millió jüan közötti összeget adományoztak a járvány megfékezésében közreműködő alapítványok és szervezetek támogatására.  A járvány miatt a városból a ki-, valamint bejutás szigorúan ellenőrzött, a közutakon kiemelik a sorból a lázas tüneteket mutató utazókat. A kínai hatóságok légi úton is megtiltották a beutazást. Az egészségügyi vészhelyzet nemcsak a nagyvárosban, hanem Hupej tartomány 30 millió lakosára is kiterjed. Az Automotive News-nak nyilatkozó szakértő szerint a kínai beszállítói vonalakkal bíró vállalatok már amúgy is aggódva figyelik az ország gazdasági lanyhulását, ebben a szituációban még súlyosabb az egyelőre megjósolhatatlan következményekkel járó járvány. Hogy milyen hatása lesz az autóiparra a járványnak, ma még megjósolhatatlan, de az biztos, hogy a márkák közül a Teslát, a Niót és a többi elektromosautó-gyártót érinti súlyosan. Tavaly 8 millió elektromos autót adtak el abban a negyven kínai városban, ahol eddig felütötte a fejét a vírus. Ezekben adták el az összes elektromos autó negyven százalékát, a Teslák 83 százalékát, a Niók 68 százalékát – írta az autonews.com. A Goldman Sachs szerint, ha a kínai kormánynak nem sikerül úrrá lennie a fertőző járványon az első negyedévben, az ország gazdasági növekedése 5 % körülire zuhanhat. Kína hazai összterméke (GDP) tavaly 6,1 százalékkal nőtt, közel 30 éve ez a legalacsonyabb növekedési ütem elsősorban az amerikai-kínai kereskedelmi háború hatásaként. Megfigyelők arra számítanak, hogy a jegybank újabb gazdaságélénkítő intézkedéseket hoz, amelyeknek a hatása azonban várhatóan nem lesz különösebben érzékelhető az első negyedévben, mivel a koronavírus miatt folyamatosan csökken a belső kereslet, ami a gazdaság egyik fő hajtóereje. Az idei növekedési célt a parlament márciusban esedékes, szokásos évenkénti plenáris ülésén határozzák majd meg. Több vélekedés is erősíti a gyanút, hogy márciusra komoly gondok jelentkezhetnek a kínai iparban. Kína 31 tartományából eddig 11-ben egy héttel elnapolták a dolgozók munkába való visszatérését. Ezek közé tartozik számos további autóipari központ Csungking, Hupej és Sanghaj is. A cégek az otthonról való dolgozásra utasítják dolgozóikat, de ez csak bizonyos munkakörökben és szektorokban kivitelezhető. A 11 érintett tartomány felel a kínai autóipari termelés harmadáért, emiatt, ha február 10-ig állnak a gyártósorok, akkor akár 350 ezer személyautóval kevesebb elkészülésére lehet számítani, és az egész negyedévben mindezek hatására akár 1,7 millió egységgel is csökkenhet a termelés. (Kína 2019-ben 21 360 000 személygépkocsit gyártott.) Pekingben az óvintézkedések részeként szintén javasolják az otthonról való munkát. Az IHS Markit elemző cég szerint, ha a helyzet március közepéig nem változik lényegesen (vagyis a megbetegedések üteme a jelenlegi szinten marad, és az intézkedések is maradnak ezen a szinten) már egész Kínára kihatnak az alkatrészellátási problémák. A félgőzzel termelő autógyárak egyszerre kevesebb rezet fognak importálni Kanadából, Chiléből, és kevesebb chipet, elektronikai alkatrészt Tajvanból, Dél-Koreából, és a fejlesztések is elnyúlnak, nem kell majd a német gyártósor és amerikai szoftver sem. A New York Times szerint a 2002-2003-ban kitört SARS-vírus is megrángatta a világgazdaságot, pedig tizenhét éve még nem is volt annyira bekötve Kína a világgazdaságba. Ma közel egymillió vegyesvállalat működik az országban, A friss hírek szerint a számos autóipari gyártó otthonát jelentő Vuhanban február 14-ig hosszabbították meg a munkaszünetet. A PSA és a Renault itteni gyárai biztos, hogy nem nyitnak ki február 14-ig. A Volkswagen Csilin tartományban lévő gyára is legalább február 10-ig lesz zárva. Hasonló intézkedéseket léptetettek életbe többek között a Toyota, a Ford és a BMW kínai vegyesvállalatai is.
Forrás: www.jarmuipar.hu, www.hírszerkesztő.hu, www.mti.hu, www.autopro.hu.

A dél-koreai gyártók is leálltak a koronavírus miatt

Két dél-koreai autógyártó is kénytelen felfüggeszteni termelésének egy részét, mert a koronavírus miatt fennakadások vannak a Kínában gyártott alkatrészek szállításában. Legalább egy hétig nem nyitnak ki az üzemek. A Hyundai Motor bejelentette, hogy felfüggeszti a Palisade városi terepjárójának (SUV) dél-koreai gyártását a hétvégén, miután akadozik az alkatrészszállítás Kínából. A cég úgy tudja, hogy a kínai beszállítónál legalább február 9-ig áll a termelés. Az ugyancsak dél-koreai Ssangyong Motor is a Kínában gyártott alkatrészek szállításában tapasztalható fennakadásokra hivatkozva döntött úgy, hogy leállítja egyik gyárában a termelést február 4-12. között. Szünetel a termelés a Tesla sanghaji gyárában is. A működését e hónapban megkezdett gyárban a koronavírus terjedésének feltartóztatását célzó kormányzati intézkedések keretében kell szüneteltetni a termelést. A kényszerű üzemszünet pontos hatásai, valamint időtartama egyelőre nem ismertek. A Model 3 sanghaji gyártásának felfüggesztését bejelentve Zach Kirkhorn, a Tesla pénzügyi vezetője közölte az állapot valószínűleg kevesebb, mint két hétig fog tartani. Elmondása szerint a járvány okozta átmeneti hatások felmérésének korai szakaszában járnak. Mindazonáltal a gyárleállás csak enyhe kihatással lehet az első negyedév nyereségességére, mivel a Kínában előállított járművek nyereséghez való hozzájárulása még alacsony.
Forrás: www.mti.hu, www.autopro.hu

Előző

A disznóvágás és a disznótorok kultúrtörténete

Következő

Új hibridek Esztergomból