0
Shares
Pinterest Google+

Egy beláthatatlan kereszteződés még a tapasztalt autósok számára is nagy körültekintést igényel, nem beszélve a kezdő sofőrökről. Az Európai Közlekedésbiztonsági Megfigyelőközpont adatai szerint az autósok mintegy 19 százaléka szenvedett már balesetet a nehezen belátható kereszteződések miatt. Az Egyesült Királyság Közlekedési Minisztériuma szerint pedig 2013-ban, a közúti balesetek 11 százalékában játszottak szerepet a rosszul beláthatóság miatt kialakult forgalmi helyzetek.

Eddig csak araszoltunk

Az ilyen balesetek elkerülésére eddig az volt a bevált módszer, hogy óvatosan bearaszoltunk, ameddig csak lehet, miközben előredőlve minden idegszálunkkal azt kémleltük, jön-e jármű valamelyik irányból. Az autóvezetők számára mindig is idegborzoló és kockázatos manővert jelent, amikor centiről centire kell előre húzódniuk a kereszteződésbe, hogy végre kiderüljön, áthajthatnak-e az úton veszély nélkül. A kerékpárosok érkezésekor még nagyobb a veszély, hiszen őket még valamennyire hallani sem lehet. Nehezítő körülmény, ha a parkoló autók egészen az utcatorkolatig állnak, és nem tartják be a kötelező legalább öt méter távolságot sem a saroktól. A bizonyos Ford-modellekben, Európában is megjelenő, a keresztirányú utcába belátó kamerarendszer segítheti a járművezetőket a veszélyes helyszínen való áthaladásban. A rendszert korábban csak luxusautókban alkalmazták a tengerentúlon. Az amerikai autógyártó videó-technológiája immár az európai piacon is bemutatkozik.

full_sized_small

 

180 fokos kép

A Vezetősegítő Elektronikus Rendszereknek ez az újabb fajtája jó szolgálatot tehet nemcsak a kereszteződésekben, de más hasonlóan beláthatatlan helyszíneken is. Az első hűtőrácsba beépített Osztott Első Kamera ugyanis180 fokos képet ad a keresztirányú forgalomról, amit a vezető csak akkor láthatna, ha még beljebb, magát jobban veszélyeztetve állna meg a kereszteződésben. Az új technológia segítségével viszont, már előbb be tud pillantani a sarok mögé, amikor saját szemével még nem éri el az érintett területet. Ezzel csökken a stressz és biztosabban megelőzhető az ütközés. Aki valaha is vezetett tudja, hogy ez az egyik legkellemetlenebb és legveszélyesebb szituáció, ami így még nagyobb eséllyel kivédhető. Az újfajta rendszer lelkét jelentő, a hűtőrácsba épített 1 megapixeles, 180 fokos látószögű kamera a műszerfalon lévő érintő kijelzőre továbbítja a képet. A mindössze 33 mm széles kamerát egy kihajló, nagynyomású mosóberendezés tartja tisztán, amely a szélvédőmosó használatakor automatikusan aktiválódik. Az S-Max és Galaxy modellekhez már opciósan rendelhető a rendszer. De az új Ford Edge SUV kínálatában is elérhető lesz Európában.

600x360_01
600x360_02

Kihajtás a kocsibejáróból

Az új kamera jó szolgálatot tesz a kocsibejáróról való kihajtáskor is. Nemcsak a közelítő járműveket, hanem a kerékpárosokat és a gyalogosokat is jelzi. Nem egyszer a kereszteződések mellett problémát jelenthet akár egy benyúló fatörzs, egy villanyoszlop vaskos betontuskója, vagy egy egyszerű bokor is, ami korlátozza a kilátást. Sokak számára még az sem egyszerű dolog, ha ki kell állniuk a kocsibejárójukról. Nem egyszer tükrökkel próbálják láthatóvá tenni a beláthatatlan utcarészt. Máskor villogó fénnyel vagy feliratokkal figyelmeztetnek a garázsból való kihajtásra. Mostantól, legalábbis, akik ezekben a Ford-modellekben ülnek, újabb sofőrsegédet kapnak maguk mellé. A tolatókamerákhoz hasonlóan az Osztott Első Kamera is olyan technológia, aminek láttán az emberek azt kérdik: eddig hogyan tudtunk meglenni nélküle? A technológia egyetlen gombnyomással aktiválható. A kamerát a hajnali derengéstől az esti szürkületig kipróbálták, valamint a zsúfolt városi forgalomban, vagyis olyan helyeken is, ahol sok a kerékpáros és a gyalogos. A szűk átjárók és garázskapuk sem jelentettek neki akadályt, ahogy az egészen szélsőséges fényviszonyok sem: a berendezés akkor is jól működött, amikor a napfény egyenesen a kamerába tűzött.

420x360_01
420x360_02
420x360_03
Előző

Mesteri terv

Következő

Borúra derű, derűre BOR!